Gå till innehåll

lilltjejen lirar 1/2


lilltjejen

Recommended Posts

  • Svars 170
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

just ja, startade en aktieportfölj igår också och tänkte ge mig in i den världen. nån här som sysslar med sånt? verkar va sjukt mkt o lära sig o hålla koll på men ganska kul :)

 

Yes, jag pysslar lite med aktier.

Det är lite upp och ner dock, vissa perioder är jag aktivare i kortsiktiga investeringar och ibland sitter jag och har en långsiktig investering.

 

Det finns hur mycket information som helst och olika tillämpningar i aktievärlden, ja :)

 

Teknisk analys är det som fascinerar mig mest. Att studera grafer och utläsa mönster som trendkanaler, toppar och bottnar för att kunna förutstpå vart grafen ska ta vägen i framtiden är dyngnice :)

 

Vilken aktiemäklare använder du dig av?

Om du ska göra många köp och sälj så rekommenderar jag avanza mini, courtaget ligger på ynka 9 kr!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde bli den nya medlemmen i Harmyntancrew. Vi är tre snygga unga män i våra bästa år som har en femma med sundsutsikt i centrala Helsingborg och råkar ha ett rum ledigt 8-)

 

Jag personligen gillar långa promenader vid havet och att festa.

 

TAGET!!!!!!

 

Kan varken spela poker eller städa.. men kan bli eran personliga kock!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes, jag pysslar lite med aktier.

Det är lite upp och ner dock, vissa perioder är jag aktivare i kortsiktiga investeringar och ibland sitter jag och har en långsiktig investering.

 

Det finns hur mycket information som helst och olika tillämpningar i aktievärlden, ja :)

 

Teknisk analys är det som fascinerar mig mest. Att studera grafer och utläsa mönster som trendkanaler, toppar och bottnar för att kunna förutstpå vart grafen ska ta vägen i framtiden är dyngnice :)

 

Vilken aktiemäklare använder du dig av?

Om du ska göra många köp och sälj så rekommenderar jag avanza mini, courtaget ligger på ynka 9 kr!

 

vad kul! tänkte väl att aktier attraherade pokerspelare.

 

ja det låter ju mest intressant, det roligaste är ju såklart att försöka förutspå (på olika sätt) hur företagets framtid kommer utvecklas och därmed grafens väg :)

 

jag är ju totalrookie inom det här o kan typ absolut ingenting haha! men signade upp mig på avanza igår så inväntar snigelbrev som ska signeras först innan jag kan börja!

 

blev tipsad om bull, något du rekommenderar? inte helt fattat vad det är än, tänkte läsa på lite mer om det ikväll!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

turneringsspelare, vad säger ni om att trycka pre med AJsuit utg med 12bbs i satellit? är jag supertight enligt er om jag ens funderar på o vika? tänker mig att vi bara får syn av bättre ess och pockets? pockets blir ju såklart en coin med såvida dem inte är högre än JJ.. men dom leder ju ändå, om än marginellt. mvh ingen turneringsspelare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

turneringsspelare, vad säger ni om att trycka pre med AJsuit utg med 12bbs i satellit? är jag supertight enligt er om jag ens funderar på o vika? tänker mig att vi bara får syn av bättre ess och pockets? pockets blir ju såklart en coin med såvida dem inte är högre än JJ.. men dom leder ju ändå, om än marginellt. mvh ingen turneringsspelare

generellt superfistpumpshove från alla positioner även om det finns extrema lägen där vi ska vika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökte mig på 2 satelliter varav den ena va lotto, till söndagssteken som alltid brukar ha bra prispott. Tyvärr gick det inte vägen och blev inge turre för mig idag utan bara cg. Cg-et började sjukt segt då jag hade dåligt fokus och surfade runt för mkt samtidigt hehe. Sen tog jag mig i kragen och då gick det genast bättre! Stabilt uppåt, sen började jag slaska lite i slutet så bestämde mig för att lägga av.

Dagens graf:

2uhobhi.png

Rullar på bra :) Imorn blir de jobb igen och möjligtvis lite lir på kvällen om ja inte har nått annat för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är kul och intressant med aktier! Jag är inte jätteinsatt i aktiehandel men kan starkt rekommendera dig att just nu inte köpa för mer än vad som är "småpengar" för dig, med tanke på att du är helt nybörjare.

 

Och aktiemarknaden har gått upp en hel del senaste året, och sommaren brukar ibland vara lite seg, och just nu står en del på spel som kan få marknaden att gå ner rejält om det inte blir som folk hoppas/tror.

Som sagt ingen kan veta säkert vad som händer, och jag är inte särskilt bra på aktiemarknaden, men har hållit ett öga på den några år pga intresse.

 

Brände mig dock en del i början (hade otur och köpte innan det gick ner mycket), men var också okunnig och gick efter snabba ytliga köptips på aktiesidor/aktie-nyheter. Jag skulle nog säga att aktie-tips från typ Di.se, avanza, osv mest är skit... visst har man ibland större chans att inte förlora pengar om man går efter utvalda tips från "ok" källor, men det är fortfarande en ren chansning om man inte är kunnig på riktigt, och då menar jag på riktigt.

Och tips på almänna aktie-forum kan man i stort sett glömma om man inte är kunnig, för otroligt många där skriver med en dold agenda för att styra aktien åt det håll som dom tjänar på, särskilt på dom små aktielistorna.

 

Aktiehandel är inte så enkelt som att t ex höra skvaller från nån på jobbet om hur lätt och mycket denne har tjänat på aktier, sen gå in på nätet och läsa aktie-tips i 2 timmar, sen handla och se pengarna växa.

 

Själv har jag inte några aktier just nu, väntar på ett bättre/tydligare läge att kliva in eftersom jag inte är så pass kunnig att jag kan ta marginella beslut och det är lite skakigt i världsekonomin just nu.

 

Så mitt tips är att bara köpa för småpengar just nu för att lära dig hur det fungerar, om du verkligen vill handla när du är så okunnig... och om du är intresserad på riktigt; läs bra nybörjarböcker om hur aktiehandel fungerar. Samtidigt häng med i ekonomi-nyheter, och läs sidor som Di.se, avanza nyhter, affarsvarlden.se... när du gjort det kanske 1-2 år (alldeles beroende på hur intresserad du är och hur mycket tid du lägger ner, du kanske kan på ett halvår)... så kan du antagligen ta bättre beslut som kan ge nåt i längden.

 

Men innan du vet mer om aktier kan jag nästan lova att du tjänar mer pengar på low stakes poker om du kan vinna några hundralappar i veckan, medan du lär dig om aktier på riktigt.

Om du t ex vinner 300 kr i veckan på poker... det är 15 000 kr per år. För att slå det med aktier måste du ha en aktie-portfölj för 150 000 kr och vara så duktig att den stiger med 10% per år, vilket var/är(?) vad man som småsparare kan räkna med att tjäna på aktier i längden (vääldigt generellt sagt förstårs), och det kanske var mer aktuellt för länge sedan, nu verkar världsekonomin så skakig och farligare.

 

Det är inte kul att köpa aktier för 50% av sitt sparkapital, se det stiga någon vecka, men sen sitta och titta medan det faller 20% och man har ingen aning om varför eller vad man borde göra. Det kan kännas värt det när man är taggad och vill börja lära sig, men efteråt när man lärt sig mer förstår man att man borde lärt sig/börjat på ett annat sätt.

 

Förresten "Bull" som du nämnde är antagligen enkelt förklarat att man satsar pengar på att aktiemarknaden kommer stiga framöver, och om man har rätt tjänar man pengar, men har man fel förlorar man.

Det finns även "Bear" där man satsar på att marknaden kommer gå ner.

Men det är inte så enkelt som det låter... som det mesta i aktievärlden ;)

Hälsningar en kollega (är också chaufför :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad kul! tänkte väl att aktier attraherade pokerspelare.

 

ja det låter ju mest intressant, det roligaste är ju såklart att försöka förutspå (på olika sätt) hur företagets framtid kommer utvecklas och därmed grafens väg :)

 

jag är ju totalrookie inom det här o kan typ absolut ingenting haha! men signade upp mig på avanza igår så inväntar snigelbrev som ska signeras först innan jag kan börja!

 

blev tipsad om bull, något du rekommenderar? inte helt fattat vad det är än, tänkte läsa på lite mer om det ikväll!

 

Ja exakt :)

 

Avanza är bra, men brevet tar lite tid, ja :D

 

Bull & bear certifikat. Innebär att du investerar i att någonting ska gå upp/ner. T.ex kan du köpa Bull för OMXS30 (stockholmsbörsen) och den tjänar du då pengar på om börsen stiger. Bear är när du tjänar pengar på att börsen sjunker.

 

För att hålla på med bull och bear så är det teknisk analys och bra kunskap om världen i kring som behövs. Säg t.ex att USA ska släppa sina arbetslöshets-siffror, då måste du ha bra koll på det eftersom att det påverkar våran börs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all info Johan__ och Namehere! Visste att det var mycket att hålla koll på, har nog kommit fram till att tiden inte finns för att läsa på ordentligt nu, sen som sagt för att vinna stort måste man kunna investera stort och hålla stenkoll.

 

Jag kommer, som du säger, investera lite småpengar för kul nu i början, sen med åren kanske jag lär mig lite mer :) Men intressant o börja läsa på lite iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde inte sova inatt så låg o vände o vred mig och fick till slut kanske 1-2h sömn vilket resulterade i att jag va så stööört trött idag, bara längtade till att få gå hem och kändes som att typ allt va emot mig haha. Nu har jag iaf fått sova 2 timmar men känner mig ganska seg så får se hur den här sessionen går, ska ju egentligen inte köra när man inte är på topp men piggnar nog till snart ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uuuuuuups råka tilta en sväng.. Seta flopp o blev utdragen av högre set på turn. Efter det skänkte jag bort några hundra... Tiltar faktiskt inte så lätt, eller ja oftast går det över på nån minut iaf, men idag har det gått så sjukt segt hela kvällen att ja lessna!

 

Kuuul när man skriver de här floppa man topp2 efter en syn av raise pre. Då börjar SVS muppa sig o stängde ner bordet?! Åååh tack de va välbehövligt... :P Aja bättre lycka nästa gång då antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer, som du säger, investera lite småpengar för kul nu i början, sen med åren kanske jag lär mig lite mer :) Men intressant o börja läsa på lite iaf.

Ja det är nog bästa sättet att börja på, särskilt nu när det generellt inte är ett jättebra läge att köpa (gissar jag som inte har full koll).

 

Men det är ju kul ändå att ha lite aktier även för mindre summor som inte betyder nåt för sin ekonomi, och så kan man passa på att lära sig under tiden. Och går man plus några hundralappar eller tusenlappar är det ju inte fy skam heller. Det är liksom bättre för psyket att ha en blomlåda på balkongen istället för ett helt växthus om man inte vet vad man sysslar med och allt börjar vissna :mrgreen:

 

Jag önskar att jag hade lärt mig grunderna tidigare, så man kunde vara beredd och med på uppgången år 2009... men självklart blev man intresserad i början av 2011 och skulle absolut köpa, då det rasade igen :-P Sen blev man bränd och orkade/vågade inte när det stigit igen. Nu har man lärt sig läxan och väntar på ett bra läge innan man köper.

 

Kunde inte sova inatt så låg o vände o vred mig och fick till slut kanske 1-2h sömn vilket resulterade i att jag va så stööört trött idag.

Lustigt, det blev exakt samma här, inte kul om man har ett jobb där man kör. Men får skylla mig själv då man kollade på live WSOP heads up 10k till morgonkvisten.

 

Förresten Johan__, kör du också i sthlm? Vilket företag? :)

Nej min körning är nog lite motsatsen till att köra i Sthlm :-D Jag kan pm'a lite mer om vad det är, inte bestämt mig om jag ska avslöja så mycket här rakt ut.

*EDIT* lol kan inte hitta någon PM-funktion när man klickar på en användare. Har jag inte varit medlem tillräckligt länge eller vad? Nu ska jag sova, 2 timmar sömn med 21 timmar vakentid är ingen bra tidpunkt att skriva på pokerforum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är nog bästa sättet att börja på, särskilt nu när det generellt inte är ett jättebra läge att köpa (gissar jag som inte har full koll).

 

Men det är ju kul ändå att ha lite aktier även för mindre summor som inte betyder nåt för sin ekonomi, och så kan man passa på att lära sig under tiden. Och går man plus några hundralappar eller tusenlappar är det ju inte fy skam heller. Det är liksom bättre för psyket att ha en blomlåda på balkongen istället för ett helt växthus om man inte vet vad man sysslar med och allt börjar vissna :mrgreen:

 

Jag önskar att jag hade lärt mig grunderna tidigare, så man kunde vara beredd och med på uppgången år 2009... men självklart blev man intresserad i början av 2011 och skulle absolut köpa, då det rasade igen :-P Sen blev man bränd och orkade/vågade inte när det stigit igen. Nu har man lärt sig läxan och väntar på ett bra läge innan man köper.

 

 

Lustigt, det blev exakt samma här, inte kul om man har ett jobb där man kör. Men får skylla mig själv då man kollade på live WSOP heads up 10k till morgonkvisten.

 

 

Nej min körning är nog lite motsatsen till att köra i Sthlm :-D Jag kan pm'a lite mer om vad det är, inte bestämt mig om jag ska avslöja så mycket här rakt ut.

*EDIT* lol kan inte hitta någon PM-funktion när man klickar på en användare. Har jag inte varit medlem tillräckligt länge eller vad? Nu ska jag sova, 2 timmar sömn med 21 timmar vakentid är ingen bra tidpunkt att skriva på pokerforum.

 

Ja exakt, kommer börja lite smått:) Om du går in på "privata meddelanden" så ska det finnas i vänsterspalten "skicka nytt meddelande"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckades gräva igen hålet när ja tiltade sist och grindade upp mig till +-0 då igen innan ja gick o la mig :) Nu blir det nog inget lir på några dar, helgen består av summerburst och mitt födelsedagsfirande! :)

 

Men nästa vecka blir det pokerdags igen! Nu blir det sängen, jobb imorn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde en 200hands-session igår, fiskarna bara slängde pengar på mig =)=) Det tackar vi för! Idag fyller jag ju år så ska äta jordgubbar osv till frukost strax och sen göra mig i ordning! Fan åldersnojjan börjar krypa sig på nu :P Hade gärna stannat i ålder förra gången ja fyllde hehe.. Aja ikväll blire fest wohooo =) hejråååååå ps. ska försöka slänga in lite mer seriöst pokersnack nästa vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...