Gå till innehåll

NLT - Standardsyn vid river?


Fernet

Recommended Posts

Jag gör idagarna ett försök att plocka upp NL i cashgameform. Är alltså ett blåbär i diciplinen. Skulle vara tacksam för lite feedback om denna hand :)

 

Texas Hold'em No Limit EUR 0,50/1,00

 

Har suttit på bordet i knappt tio givar så någon vidare read har jag inte på någon av de inblandade.

Generellt är stämmningen lösaggro med många preflophöjningar på 4-5 BB(tre, fyra stycken redan)

 

Players:

Nori (EUR 140,35 in seat 1)

Spider999 (EUR 36,15 in seat 2)

commendant (EUR 38,92 in seat 4)

fernetb (EUR 62,50 in seat 6)

Dealer: Spider999

Small Blind: commendant (0,50)

Big Blind: fernetb (1,00)

 

fernetb was dealt: 9c - Qc

 

Nori Fold

Spider999 Raise (2,00)

commendant Call (1,50)

fernetb Call (1,00)

 

Att Spider999 höjer en futtig BB preflop tar jag som ett tafatt försök att köpa blindarna.

Jag har haft en tendens att spela för aggresivt från tidig position så jag nöjer mig med att syna höjningen.

 

Pot: 6,00

Flop Ts - 8c - 9d

 

commendant Check

fernetb Bet (4,00)

Spider999 Call (4,00)

commendant Fold

 

Den floppen satt fint. Mellanpar, hålstegdrag, ett överkort samt en trefärg. Förmodar att jag sitter på bästa handen för tillfället. Bettar ut 4, för vekt för att köpa potten kanske? Hursomhelst, Spider synar bakom och commendant på SB lägger sig. Än en gång har jag lyckats försätta mig i ett dåligt läge.

 

Pot 14

Turn Ts - 8c - 9d - Kh

fernetb Bet (6,00)

Spider999 Call (6,00)

 

Kungen hjälper mig inte men kan mycket väl hjälpa Spider999. Jag drar till ett mesbet på 6 i ett tafatt försök att köpa potten men får en kallsyn på det bettet också.

 

Pot 26

River Ts - 8c - 9d - Kh - 5s

 

fernetb Check

Spider999 All-In (24,15)

fernetb ?

 

5s kan omöjligt vara till någon hjälp för honom. Problemet nu är att han endast har kvar 24 och i potten ligger det 26. Jag tror heller aldrig att han skulle slöspelat någon sämre hand än J7 på denna brädan.

Jag vill helst gå till showdown gratis men risken är att han kommer att försöka bluffa ut mig om jag checkar. Ändå checkar jag. Han ställer in.

 

Själv antar jag att jag borde spelat handen aggressivare(överbettat) på floppen om jag över huvud taget skulle leda ut. Alternativt checkat för att syna/ställa in, mot ett mediokert bet från knappen. När jag väl lyckats trassla till mig så pass till rivern antar jag att jag egentligen inte har mycket annat att göra än att syna en all-in, eller?

 

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle aldrig göra det, men resten av detta forum skulle förmodligen ge dig rådet:

Fold preflop.

 

vad jag skulle gjort:

Fold på turn.

 

Du har för lite info för att synba här tycker jag.

 

du har spenderat ca13 och msåte betala 24 till utan att veta alls vart du står. Fold på river :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Djens, jag tror nästan ingen skulle ge honom rådet att folda.

FOLDA!

 

Du sitter på ett par i nior! Det finns två överkort som är vanligt att folk går vidare med på bordet! och 5:an kan ha hjälpt, par i 5:or säger dig kanske inget... men det blir en triss med en femma på bordet. det finns även JJ, QQ, T9, mm som han kan ha, han kanske slowplayade för att få med dig? Dessutom är A9 inte en omöjlig starthand för honom.

 

Personligen hade jag inte synat en höjning efter floppen. Troligen kastat handen pre-flopp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fold preflop existerar inte i det läget för mig, när det är minimihöjning och det bara kostar 1 bb att syna. Det går inte att sitta och vänta på stål mot tre motståndare, när man hostar in en blind varannan hand. Däremot så skulle jag inte synat riverbettet, men på floppen hade jag förmodligen agerat likadant. Hur jag agerat på turn beror mycket på vad jag har för tableimage och vad motståndaren har för spelstil. Många gillar att syna ett bet på flop men sedan vika sig när man betar igen på turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar boys

 

Nej Malik, att folda preflop vill jag väl inte göra? Då skulle jag ju snabbt blinda ihjäl mig samt göra mig otroligt lättläst med risk att inte få action när jag håller stål.

 

Detta var en sån där hand som ältats fram och tillbaks i huvudet under dan nu. Detta har jag kommit fram till:

 

-Mitt bet på turn är för litet för att få ett stegdrag att släppa.

-Om han hade en tia eller ett par i kungar, borde han inte då ha höjt mig redan på floppen(tior) eller på turn(Kungar)? Kan man anta att en spelare "slöspelar" dessa händer på denna brädan på denna nivån?

-Jag får 2:1 vid en syn på rivern. Hur stor är chansen att han bluffar samt att jag slår en eventuell bluff från hans sida?

-Kan inte egentligen det största misstaget vara att leda ut på floppen? Skulle en over-the-top-all-in vara bättre? Avsluta handen redan där? Förmodligen tvinga fram en fold men ha liten vinstchans vid en syn?

-Som du säger Djens så tycker jag nu att en check fold på turn låter bra och säkert det blir nog det jag gör nästa gång jag är på väg att trassla till det för mig sådär.

 

Staahla, Jag hade ingen tableimage, heller ingen read då jag var relativt ny på bordet. Hade dock fått känslan av att bordet generellt var aggresivt. Beslutet hade nog varit lättare med en bra read på fi. Men min förhoppning var att naturligtvis att vinna potten på turn, för som du säger, många verkar syna ett flopbet men lägga sig för ett turnbet.

 

Till handen som den utspelade sig så bestämde jag mig efter en låååång funderare i alla fall att syna riverbettet. Beslutet grundade sig på att:

 

-Med stege skulle han mjölkat potten men ett rimligare bet(?)

-Med ett par i kungar skulle han ha checkat ut i förhoppningen att ha den bästa handen(?)

-Jag har visat stor svaghet med litet turn-bet samt check på rivern(!) Därmed vet han att jag inte kan syna en all-in av potstorlek med en medioker hand. Det vet han och det tänker han utnyttja(!?!)

Är dessa resonemang fel?

 

För övrigt är det för sånna här psykopatbeslut i NL som gjort att jag tidigare hållit mig undan för det i cashgameformen! :?

 

Jag ska hur som helst försöka ta det lungnare när jag sitter ur position i framtiden. Det kan väl inte vara fel ändå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror inte han har nån vidare bra hand och enda sättet han kan skrämmas är med en all in. eventuellt kanske han har tian.. just sånt här spel är lite vanskligt.. antingen har han stål eller så är han på en bluff.. jag skulle tro på bluff, känns ju som han jagar hela vägen med AQ eller liknande..

 

igår synadade jag en all in på ungefär ett pottbet med Q-hög åp river.. min Q stod ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så gick det...River Ts - 8c - 9d - Kh - 5s

 

fernetb Check

Spider999 All-In (24,15)

fernetb Call (24,15)

 

Spider999 shows: Ac - 7h (high card ace)

fernetb shows: 9c - Qc (a pair of nines)

 

fernetb wins: EUR 72,30 (with a pair of nines)

Rake: EUR 2,00

 

Gick bra denna gång. Frågan är om jag kommer vinna mer än var tredje gång?

Är dock beredd att göra en marginellt -EV syn här då jag kan få notes som lyder:"Fiiiisk, BIG callingstation, Synade fett all-in med näst sämsta par. BLUFFA INTE!", eller liknande :) . Hur mycket är inte en sån note värd att ha på sig?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blinda ihjäl dig? Du har då verkligen pengar att vänta några händer till.

 

Vad? Det är ju inte tal om turnering, utan cashgame... Vänta några händer till?

Vad jag ser är att du har stadigt med marker, blindsen är inte så höga och det

är fyra spelare. Min fråga är då varför spela en sån skithand som Q9c? Om du

tror att han försöker köpa potten, bör du höja honom, inte syna hans minihöjning.

 

Nej Malik, att folda preflop vill jag väl inte göra? Då skulle jag ju snabbt blinda ihjäl mig

En hand mer eller mindre i mina ögon. Låt denna gå, och vänta i stället på ett ess eller en kung om du vill ge det en chans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blinda ihjäl dig? Du har då verkligen pengar att vänta några händer till.

 

Vad? Det är ju inte tal om turnering, utan cashgame... Vänta några händer till?

Vad jag ser är att du har stadigt med marker, blindsen är inte så höga och det

är fyra spelare. Min fråga är då varför spela en sån skithand som Q9c? Om du

tror att han försöker köpa potten, bör du höja honom, inte syna hans minihöjning.

 

Nej Malik, att folda preflop vill jag väl inte göra? Då skulle jag ju snabbt blinda ihjäl mig

En hand mer eller mindre i mina ögon. Låt denna gå, och vänta i stället på ett ess eller en kung om du vill ge det en chans.

 

Vad yrar du om? Menar du att du bara spelar händer med ess eller kungar i cashgame?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag ser är att du har stadigt med marker, blindsen är inte så höga

Det här är ju förstås faktorer som talar för syn...

 

Min fråga är då varför spela en sån skithand som Q9c?

Pottodds och implicita odds.

 

Om du

tror att han försöker köpa potten, bör du höja honom, inte syna hans minihöjning.

Det är ju förstås en hyffsad tanke, men det förutsätter att man inte blir synad med rätt hög frekvens. Men valen är mellan höjning och syn, fold bör inte finnas.

 

En hand mer eller mindre i mina ögon. Låt denna gå, och vänta i stället på ett ess eller en kung om du vill ge det en chans.

Varför skulle man någonsin ge upp ett bet med +EV? De enda som gynnas av det är ju motståndarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad yrar du om? Menar du att du bara spelar händer med ess eller kungar i cashgame?

Verkligen inte. Men på dig lät det som att du hade ofantligt lite marker kvar

och var tvungen att spela handen just för att annars skulle du blinda ihjäl dig.

 

Det är ju förstås en hyffsad tanke, men det förutsätter att man inte blir synad med rätt hög frekvens. Men valen är mellan höjning och syn, fold bör inte finnas.

Tjusningen med poker, eller vad säger du? ;)

Är så fallet, vet vi att fi bör ha en stadig hand och kan agera därefter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...