morberg Postad 11 Juli , 2005 Rapport Postad 11 Juli , 2005 Har precis tittat igenom gamla HH i PT och hittade följande lilla hand som jag funderade lite på. Inga reads. Party Poker 2/4 Hold'em (10 handed) converter Preflop: morberg is BB with Ah, Tc. 1 fold, UTG+1 raises, 1 fold, MP1 calls, 5 folds, morberg calls. Självklar syn. Flop: (6.50 SB) 8s, Jd, As (3 players) morberg checks, UTG+1 bets, MP1 folds, morberg raises, UTG+1 calls. Kul, träff. Tänker mig att UTG+1 satsar så jag försöker en CR. Turn: (5.25 BB) Td (2 players) morberg bets, UTG+1 raises, morberg 3-bets, UTG+1 caps, morberg calls. Ännu bättre att få in tian, men lite brydd blir jag när UTG+1 cappar... River: (13.25 BB) Jh (2 players) morberg checks, UTG+1 bets, morberg calls. ...och saktar därför ner ordentligt på river. Fegar jag för mycket här och ser spöken på ljusa dan? Eller är jag en komplett galning som spyr ur sig spelmarker utan någon tanke på att motståndaren kan ha en bättre hand? Final Pot: 15.25 BB Citera
ayecappy Postad 11 Juli , 2005 Rapport Postad 11 Juli , 2005 jag brukar tendera o beta ut på floppen för att man kan vara tämligen säker på att utg rejsar ut den tredje snubben. när killen sen trycker in fjärde beten på fjärde synar jag nog ner oavsett femtegata(om man inte kåkar dvs) Citera
Rackarn Postad 11 Juli , 2005 Rapport Postad 11 Juli , 2005 Hade valt att beta ut floppen, en raise på mig där hade ja bara synat. Sen hade ja checkraisat turn när tian kom, rivern är ju en tråkig checksyn Citera
engenic Postad 12 Juli , 2005 Rapport Postad 12 Juli , 2005 Hade valt att beta ut floppen, en raise på mig där hade ja bara synat. Sen hade ja checkraisat turn när tian kom, rivern är ju en tråkig checksyn Japp. CR floppen är kasst. Betta floppen så han raisar bort den andre, sen calla bara ner. CR turn mär T kommer, calla ner 3-bet. Du ska absolut inte betta river när han cappar turn. Citera
Johan Axelsson Postad 12 Juli , 2005 Rapport Postad 12 Juli , 2005 Hjälper väl föga att säga, men jag skulle spelat ganska mycket likadant. Om jag inte träffat tian på turn däremot och han betat skulle jag lagt mig. Han sitter ändå UTG+1 och höjde preflopp. Jag skulle då satt honom på AK/AQ/AJ. River-kortet ger dig givetvis hicka, men potten är stor här. Jag skulle inte check-callat, utan antingen betat ut eller check-raisat. Som jag ser det är risken att du ligger efter större än 50%, men du har chansen att vinna om du representerar AJ (eller JJ för den delen ). Om han fortsätter att spela hårt här kan du lägga dig utan huvudbry. Citera
thorn Postad 12 Juli , 2005 Rapport Postad 12 Juli , 2005 Självklar syn preflop? Det vet jag inte om det är om du inte har någon read på spelaren. Du är säkerligen dominerad om han bara höjer med "de vanliga" EP raise händerna. I och för sig i BB ser jag nu, då är det nog lite mer självklart dock... På floppen måste du beta för att trycka ut den sista och eventuellt ta kontroll över handen, om du nu bestämt dig för att TP gör din hand värd att spela, vilket jag skulle säga att den är. Turn, inget konstigt förrän han cappar. Cappen skulle jag säga tyder på AA, JJ, AJ, om han inte är väldigt "envis" och sitter på AK eller osannolikt AQ. På river är du ju knäckt, jag har svårt att syna i sådana situationer, men det är nog rätt med check-syn. ALLA händer han skulle kunna höja ur från EP utom KK och QQ slår dig. Chansen att han spelar dem så aggressivt, speciellt på turn, skulle jag säga är mindre än 5%, så en fold är nog faktiskt inte helt fel här. Citera
Gyre Postad 12 Juli , 2005 Rapport Postad 12 Juli , 2005 Hjälper väl föga att säga, men jag skulle spelat ganska mycket likadant. Om jag inte träffat tian på turn däremot och han betat skulle jag lagt mig. Han sitter ändå UTG+1 och höjde preflopp. Jag skulle då satt honom på AK/AQ/AJ. River-kortet ger dig givetvis hicka, men potten är stor här. Jag skulle inte check-callat, utan antingen betat ut eller check-raisat. Som jag ser det är risken att du ligger efter större än 50%, men du har chansen att vinna om du representerar AJ (eller JJ för den delen ). Om han fortsätter att spela hårt här kan du lägga dig utan huvudbry. Att beta ut eller checkrais på river är inte bra. Inte en chans att Fi lägger en hand som vi slår för ett bet här, det händer inte. check-syn på river. Citera
ayecappy Postad 12 Juli , 2005 Rapport Postad 12 Juli , 2005 Som jag ser det är risken att du ligger efter större än 50%, men du har chansen att vinna om du representerar AJ (eller JJ för den delen ). Om han fortsätter att spela hårt här kan du lägga dig utan huvudbry. lllllol Citera
Johan Axelsson Postad 12 Juli , 2005 Rapport Postad 12 Juli , 2005 Att beta ut eller checkrais på river är inte bra. Inte en chans att Fi lägger en hand som vi slår för ett bet här, det händer inte. check-syn på river. Inte så säker på att jag håller med om detta på partys $2/4-bord. Jag försöker ofta mig på hårt spel på river, och det ger resultat förvånandsvärt ofta (definitivt värt 1BB extra, utöver synen, för att vinna stora potter). Men det hänger ju givetvis mycket på hur man och motspelaren spelat tidigare. Om man inte är beredd att betta 1BB här förstår jag inte varför man ska vara beredd att syna 1BB. Citera
morberg Postad 12 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 12 Juli , 2005 Om man inte är beredd att betta 1BB här förstår jag inte varför man ska vara beredd att syna 1BB. Väsentligen går det ut på att du inte kan få en bättre hand att lägga sig, men du kan få en sämre hand att bluffa. Jag har för mig att King Yao har något exempel på detta i sin bok. Jag återkommer om jag orkar leta upp det. Citera
morberg Postad 12 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 12 Juli , 2005 OK, såhär går resonemanget på river om du är HU enligt King. Det finns fyra fall: 1. Du satsar och fi har en bättre hand. Antingen synar han eller höjer och du har förlorat en BB (givet att du inte synar hans höjning då du förlorar två) 2. Du satsar och fi har en sämre hand. Om han lägger sig har du inte vunnit någonting. 3. Du passar och fi har en bättre hand. Han satsar, du synar och du förlorat en BB. 4. Du passar och fi har en sämre hand. Han kan tänkas bluffa. I en pot på 6BB mot en passiv motståndare som alltid synar om du satsar först och som bettar 25% av sina bästa händer om du passar och passar bakom 75% av gångerna blir det följande EV givet att du med 25% sannolikhet har bäst hand: Du satsar: (25%*7BB (du har bäst hand)) + (75%*-1BB) = +1 BB Du checkar: (25%*6BB (du har bäst hand)) + ((25%*-1BB) han har bäst hand och satsar) + (50%*0 (han har bäst hand och passar)) = +1.25BB Mot en duktig, aggressiv spelare och du har 25% sannolikhet till bästa handen blir det också +EV att check-syna: EV om du satsar: 25%*6 + (75%-1) = +0.75BB EV om du passar och han satsar 100% av gångerna (även när han har en sämre hand): 25%*7 + (75%*-1) = +1BB EV om du passar och han satsar 50% av gångerna: 25%*6 + (50%*-1) + (25%*0) = +1BB Citera
Rackarn Postad 12 Juli , 2005 Rapport Postad 12 Juli , 2005 Inte så säker på att jag håller med om detta på partys $2/4-bord. Jag försöker ofta mig på hårt spel på river, och det ger resultat förvånandsvärt ofta (definitivt värt 1BB extra, utöver synen, för att vinna stora potter). Men det hänger ju givetvis mycket på hur man och motspelaren spelat tidigare. Om man inte är beredd att betta 1BB här förstår jag inte varför man ska vara beredd att syna 1BB. Och då tror du att ett bet på rivern i den potten kommer få ett A att lägga sig??, finns inte så långt ögat kan se Citera
Johan Axelsson Postad 12 Juli , 2005 Rapport Postad 12 Juli , 2005 Kul att se att folk är så oense om riverspelet här. För oss finns det inte att lägga t.ex. AK eller AQ här, särskilt inte efter man cappat turn, men som tur är är ju inte alla lika. Jag skulle själv check-raisat 70-80% av gångerna på river här, och jag är helt säker på att jag får till 10-15% folds. Jag kan inte motivera vad som driver en person att spela hårt på turn, för att bli ordentligt svag på river, men jag ser det jätteofta på 2/4. Citera
Gyre Postad 14 Juli , 2005 Rapport Postad 14 Juli , 2005 Kul att se att folk är så oense om riverspelet här. För oss finns det inte att lägga t.ex. AK eller AQ här, särskilt inte efter man cappat turn, men som tur är är ju inte alla lika. Jag skulle själv check-raisat 70-80% av gångerna på river här, och jag är helt säker på att jag får till 10-15% folds. Jag kan inte motivera vad som driver en person att spela hårt på turn, för att bli ordentligt svag på river, men jag ser det jätteofta på 2/4. Det handlar inte om hur många folds du får, det handlar om hur många bättre händer/splitt-händer du får fi att lägga ner, i detta fallet är det högst troligt att det inte kommer att hända! Och även om det händer ibland så kommer det kosta dig 2 BB's varje gång du ligger efter istället för bara 1 BB, så det är troligtvis inte +EV oavsett. Citera
morberg Postad 14 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 14 Juli , 2005 Jag kan inte motivera vad som driver en person att spela hårt på turn, för att bli ordentligt svag på river, men jag ser det jätteofta på 2/4. Du behöver vara minst 50% säker på att du har bäst hand för att ett bet eller en raise på river ska vara korrekt (jag har för mig att jag sett siffran 75% någonstans, men kan inte komma ihåg var). Sen kan så klart syn med bäst hand i tidig position vara bättre än en höjning om du tror att du kan få overcallers (vad nu det heter på svenska). Matthew Hilger har skrivit en bra artikel i ämnet. Citera
Hjort Postad 14 Juli , 2005 Rapport Postad 14 Juli , 2005 Du behöver vara minst 50% säker på att du har bäst hand för att ett bet eller en raise på river ska vara korrekt (jag har för mig att jag sett siffran 75% någonstans, men kan inte komma ihåg var). Minst 50% att ha bäst hand behöver du om du om du betar i position (dvs kan checka ut handen om du vill) och inte behöver syna en höjning. Minst 75% Behöver du om sitter i position och är tvungen att syna en höjning. Om du däremot sitter ur position kan du lätt klara dig med 33% chans att ha bäst hand vid syn om det innebär att du får in ett bet mot en större proportion händer som du slår än om du bara checksynar. Orsaken till att det kan vara en bra idé är att många spelare synar med många fler händer än de valuebetar och bluffar rivern. Citera
Bjorn_ Postad 14 Juli , 2005 Rapport Postad 14 Juli , 2005 Allt detta förutsätter givetvis att fi alldrig foldar en bättre hand när du bettar ut. Tror du att han ibland kan folda t.ex. TPNK om du fortsätter betta ut med ditt agresivt spelade MPTK så ändrar det matematiken drastiskt. /Bjorn Citera
Recommended Posts