Gå till innehåll

FL - Funderingar kring att grinda på bästa sätt?


TonyS

Recommended Posts

Hej alla pokerfantaster!

Jag har en liten fråga angående bygga bankrulle och att grinda..

Jag hade tänkt att börja ganska litet, runt 100$, har just nu 178$ på Multipoker, som jag hade tänkt att arbeta upp till ca 1000$ på 0.5-1.0 $'s nivån.

Det jag funderar över är hur man grindar på bästa sätt.

Jag klarar av att lira på 4 bord samtidigt eftersom man inte behöver ha nån 100% read på motståndare, men jag hade tänkt att börja med 3 för att se om strategin håller. Det jag har lite svårt för är just att det sitter en hel drös med tomtar som spelar på vilka 2 som helst och med 3-4 bord kan det vara jobbigt att hänga med i svängarna när tomtarna väl får in en hand. Men men..frågan är som sagt hur man grindar på effektivaste sättet... vilka kort ska man lira på?

Ska man bara lira på top 4 i par, AK, AQ,?

Eller vågar man vara lite mer crazy...?

 

Lite input till en ny grindare alltså från mer erfarna grinders out there...

 

* Lite RP och flytt till THe - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej och välkommen till forumet!

 

först ut: vad spelar du?? no limit, fixed eller pot limit

 

ja antar oxå att du spelar hold em...

 

 

 

ja, iallfall. Min tolkning av att grinda är att man inte slänger bort pengar på vilda chansningar som typ färgdrag osv. Men óm jag skulle skriva "de här händerna ska du spela" så skulle jag få minst 20 svar som säger antingen att det är för lösa eller för tighta så jag tänker bara skriva vilka händer som jag inriktar mig på att spela.

 

 

Jag har kommit underfund med att de händer som generar mest pengar till min kassa är följande:

 

1) Ax suited, med andra ord alla äss och något annat skitkort som är i samma färg. Jag vet att chansen är liten att floppa något stort, men när det händer så får du allt som oftast mycket bra betalt om du spelar handen på ett bra sätt.

 

2) små pocket par, om du synar en höjning och du får ett set på flopen så är du "in bussiness", kör på. träffar du inget set så försvinner du oftast bara. inget svårt, inget komplicerat utan bara ren logik.

 

3) suited connectors (89-9T-TJ) allt som oftast lyckas du få en riktigt bra flop, om du har riktig tur kan du tillochmed få open ended straight draw och flush draw med 2 överkort och det är typ 22 outs. dock händer inte detta alltför ofta men de tillhör mina favorithänder, observera dock att jag itne spelar några andra än just dessa 3 då jag har haft föga framgång med andra lägre connectors.

 

4) och så alla såna här stora händer som alla pockets över 10 och AK AQ och alla standard händerna som man siktar på att spela...

 

 

Hoppas du har fått lite hjälp av min samlade visdom och lycka till :)

 

mvh Dahlberg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar!!

 

Jo jag lirar holdem, mest fixed limit då jag lyckats bränna hela kvällens inkomster på chansningar när man blivit för trött..:(

Fortfarande lite dålig diciplin men jag jobbar på det!!!

 

Vilka kort ska man raisa på...endast standardkorten skulle jag gissa men dela gärna med er av era erfarenheter..

 

Myt4z: jag håller med om att det är lite lite men det bör gå om man tar "det lite lugnt" i början.

 

Bakgrund på mig är att jag har 3 ungar som prioriterar mat framför pappas pokerspelande..:)

 

En helt annan fråga...går det att lira 2st från samma IP på multipoker?

Sambon lirar på expekt men jag tror hon skulle trivas bättre på Multipoker..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska man spela Q 10, K 10, K Q, K J osv osv...?

Inte alls eller "bara kolla floppen"?

En utav mina största utgifter är K 10 så den har jag lagt ner helt nu..:)

 

QT, KT och KJ offsuit tycker jag att om du är relativt färsk endast skall spela om du är först in i potten (dvs ingen annan än mörkarna har lagt något i potten ännu) från sen position då du skall höja för att försöka vinna mörkarna.

 

KQo är lite starkare och kan spelas från sen eller mellanposition givet att ingen höjt ännu och då spelas för en höjning.

 

Är händerna suited så är det ju en KLAR fördel. I en ohöjd pott kan du spela QTs, KTs och KJs från mellanposition och framåt och KQs även från tidig position. Här kan man blanda och ge lite mellan syn och höjning även om det nog oftast blir en syn.

 

Slutligen (och viktigast) spela INTE någon av dessa händer mot en höjning om du inte sitter som stora mörken då det kan vara värt en syn med några av de suitade händerna.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur lyckas du bränna $178 på en dag på 0.5/1?

 

Jag tycker att du ska köpa en bok som behandlar FL, förslagsvis Small stakes hold'em. Läser du den boken och tar till dig av allt som står i den så kommer du inte ha några som helst problem att plussa på den nivån.

 

Se till att utnyttja bonusarna på party-sidorna. På de flesa så får man t.ex en 25% bonus upp till $100, och du behöver bara spela 500 rejkade händer för att cleara den. Du kommer tjäna mer på bonusen än vad du gör på spelet, och så är det en bra försäkring för att du ändå inte kommer förlora så mycket om du går minus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara att grinda sig till vinster, skulle det vara så skulle alla göra det. Är du en dålig spelare kommer du att förlora, det tar även lång tid på $0.5/$1.0, säger man att du gör en visnt på 10BB/h så kommer det fortfarande att ta dig 100 timmar att spela in $1.000 och då spelar du väldigt bra och får inte ha några avvikelser!!!

 

För FL:

Spela endast AA, KK, QQ, AKs, AQs, AKo och kasta handen direkt om du inte träffar på floppen (förutom AA/KK då checkar du ut handen så länge inte steg/färgdrag finns eller det blir stora höjningar). Höj alltid om du går med i potten, checka ALDRIG.

 

För NL:

Spela på $.05/$.10 istället och kör likadant, sitter du på AA/KK höj allt med 5-10BB har det varit en stor höjning före dig gå all in. Om du träffar på floppen, gå in med pott eller all in. Försök inte spela poker för avancerat... det blir lätt fel då. Spela även JJ från bra position!

 

Lite övriga tips...

- 2 par tar runt 70% av potterna om det inte ligger färg/stegdrag på bordet.

- En osynad hand är säkrare än en som synas

- Finns det ett par på bordet kan det finnas en kåk/triss

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För FL:

Spela endast AA, KK, QQ, AKs, AQs, AKo och kasta handen direkt om du inte träffar på floppen (förutom AA/KK då checkar du ut handen så länge inte steg/färgdrag finns eller det blir stora höjningar). Höj alltid om du går med i potten, checka ALDRIG.

 

Jag tycker dock att han ska läsa lite så att han kan "spela poker", istället för att köra med den strategin. Hade det varit en total nybörjare som bara tänkte spela lite och sena aldrig spela mer så skulle det tupset funka, men den här killen planerar ju ett långvarigt spelande, och det vore tråkigt om han satt och spelade så i 20k-40k händer.

 

checka ALDRIG

menar du inte calla aldrig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla pokerfantaster!

Jag klarar av att lira på 4 bord samtidigt eftersom man inte behöver ha nån 100% read på motståndare, men jag hade tänkt att börja med 3 för att se om strategin håller. Det jag har lite svårt för är just att det sitter en hel drös med tomtar som spelar på vilka 2 som helst och med 3-4 bord kan det vara jobbigt att hänga med i svängarna när tomtarna väl får in en hand. Men men..frågan är som sagt hur man grindar på effektivaste sättet... vilka kort ska man lira på?

Ska man bara lira på top 4 i par, AK, AQ,?

Eller vågar man vara lite mer crazy...?

 

 

Hej!

Min rekomendation är att du istället för att sitta och köra 4 st 0.5/1 FL (antar att det är full table) så börjar du köra 2 st 1/2 FL SH-bord. Då slipper du bli utdragen varenda hand och du kan nästan känna dig trygg att betta med top-pair varje gång. (Något som jag inte är då det är fler spelare vid bordet eftersom någon alltid fått två par eller något med deras x x på handen.) Väldigt väldigt ofta synar de ner med t.ex andra paret. Min uppfattning är att de är väldigt dåliga just på 6-manna 1/2 FL. Har väl inga heta tips för starthänder direkt, ganska snabbt märker du vad som behövs. Suited connectors o.s.v. A-10 vilken kombination som helst, Ax suited. Min rekomendation är att se många floppar och betta väldigt ofta. Men vad vet jag, jag kanske bara haft tur där..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag däremot säger tvärtemot, gå INTE upp i limit än.

 

Köp hem internet texas holdem(eller liknande bok) då den innehåller en rätt tajt start-hands tabell, något som du verkar behöva.

 

Börja med 1 bord och lägg sedan till ett till när du känner att allt flyter på bra, lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Min rekomendation är att du istället för att sitta och köra 4 st 0.5/1 FL (antar att det är full table) så börjar du köra 2 st 1/2 FL SH-bord. Då slipper du bli utdragen varenda hand och du kan nästan känna dig trygg att betta med top-pair varje gång. (Något som jag inte är då det är fler spelare vid bordet eftersom någon alltid fått två par eller något med deras x x på handen.) Väldigt väldigt ofta synar de ner med t.ex andra paret.

 

Det är ju LÄTTARE att vinna på den lägre nivån, eftersom de spelar sämre där. Att de drar mot sina odds är ju bara bra, det tjänar du på.

 

angående starthandstabellen i internet texas holdem så kan finns den här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Om du inte redan gjort det så:

 

-Fixa Neteller.

-Spela bara mot bonus.

-Om du är osäker på starthänder. Läs Winning low limit hold'em. Du kommer förhoppningsvis snabbt att växa ifrån den. Men i början är den riktigt bra.

-Fixa Pokeroffice eller Pockertracker. Kolla om man kan få Pokeroffice gratis från Empire fortfarande.

-Gift dig snabbt. Hur många tror du har en sambo som spelar poker? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla pokerfantaster!

Jag klarar av att lira på 4 bord samtidigt eftersom man inte behöver ha nån 100% read på motståndare, men jag hade tänkt att börja med 3 för att se om strategin håller. Det jag har lite svårt för är just att det sitter en hel drös med tomtar som spelar på vilka 2 som helst och med 3-4 bord kan det vara jobbigt att hänga med i svängarna när tomtarna väl får in en hand. Men men..frågan är som sagt hur man grindar på effektivaste sättet... vilka kort ska man lira på?

Ska man bara lira på top 4 i par, AK, AQ,?

Eller vågar man vara lite mer crazy...?

 

 

Hej!

Min rekomendation är att du istället för att sitta och köra 4 st 0.5/1 FL (antar att det är full table) så börjar du köra 2 st 1/2 FL SH-bord. Då slipper du bli utdragen varenda hand och du kan nästan känna dig trygg att betta med top-pair varje gång. (Något som jag inte är då det är fler spelare vid bordet eftersom någon alltid fått två par eller något med deras x x på handen.) Väldigt väldigt ofta synar de ner med t.ex andra paret. Min uppfattning är att de är väldigt dåliga just på 6-manna 1/2 FL. Har väl inga heta tips för starthänder direkt, ganska snabbt märker du vad som behövs. Suited connectors o.s.v. A-10 vilken kombination som helst, Ax suited. Min rekomendation är att se många floppar och betta väldigt ofta. Men vad vet jag, jag kanske bara haft tur där..?

 

detta tycker jag verkligen inte du ska göra. SH är helt annat spel än fullring. börja i botten med 0.5/1 fullring. sedan bygger du upp ditt spel långsamt men säkert. spela på en limit tills du känner att du inte utvecklas där och har byggt upp en rulle som motsvarar 300-1000BB på nästa limit. bättre att stanna för länge än för kort tid på låga limitar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jisses vad många som engagerar sig..jättekul!!

 

hur lyckas du bränna $178 på en dag på 0.5/1?

Jag förstår inte riktigt var du fick det ifrån, jag har inte bränt 178$ på en dag, däremot hade jag 178$ häromdan, just nu har jag 191$ ( sakta men säkert uppåt )

 

Hej,

Om du inte redan gjort det så:

-Gift dig snabbt. Hur många tror du har en sambo som spelar poker? ;)

Fantastiskt roligt svar!!!

Sambon uppskattade det oerhört mycket..:)

 

FL SH har jag lirat en del men känner att fulla bord är roligare..dessutom är det som sagt ett helt annat spel..

 

Jag kommer inte gå upp i limit innan jag känner att tiden (läs bankrulle) är mogen för det...

 

Ok..sen lite andra saker som en del har fått för sig.

Jag är inte helt grön på poker, jag har "utbildat" mig ett tag nu, har väl varit igång sen oktober 2004 men med tanke på min storlek på familj så har jag inte haft möjlighet att varken sitta 24/7 eller trycka in 3000$.

Det har blivit 100$ här och där istället.

Jag har inga problem med att räkna ut odds och dylikt

Jag har lirat på Expekt, Ladbrokes Betsson och nu Multipoker.

Det jag däremot inte gjort ännu är att försöka spela för att öka min bankrulle utan det har mest varit på skoj och avslappning.

Nu vill jag spela för att kunna plocka ut lite stålar då och då...stor familj = stora utgifter..:)

Sen vill jag även gå upp i limit när rullen är tillräcklig för det...men det får bli en senare fråga.

 

Angående böcker så ska jag köpa in lite men det får bli för vinstpengar i så fall..:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur lyckas du bränna $178 på en dag på 0.5/1?

Jag förstår inte riktigt var du fick det ifrån, jag har inte bränt 178$ på en dag, däremot hade jag 178$ häromdan, just nu har jag 191$ ( sakta men säkert uppåt )

 

Jag läste visst igenom "o jag lirar holdem, mest fixed limit då jag lyckats bränna hela kvällens inkomster på chansningar" lite för fort, sorry.

 

Om du redan kan räkna odds o.s.v så är det bara en riktig preflopstrategi som fattas för att lyckas gå plus på 0.5/1, mer krävs inte. Beta när du har nåt bra, dra när du har odds och folda annars. Glöm inte (för tredje gången i denna tråden tror jag :)) att alltid spela mot en bonus så kommer du verkligen inte ha några problem att gå med vinst.

 

Om jag var du så skulle jag först satsa på att få upp min bankrulle till $500, så att du kan utnyttja de flesta party-bonusar till fullo. Sen när pengarna börjar trilla in på kontot så kan du köpa dig några bra pokerböcker och bli ännu bättre :).

 

Som någon skrev tidigare så borde du skaffa neteller, pokertracker o.s.v, du kommer ha stor glädje av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker dock att han ska läsa lite så att han kan "spela poker", istället för att köra med den strategin. Hade det varit en total nybörjare som bara tänkte spela lite och sena aldrig spela mer så skulle det tupset funka, men den här killen planerar ju ett långvarigt spelande, och det vore tråkigt om han satt och spelade så i 20k-40k händer.

När man grindar så bertyder det för mig att man spelar på och inte analyserar sit spel, t ex kan ni hitta mig på NL-$.05/$.10 borden där jag ibland grindar, det är endast stabila händer jag då spelar och jag spelar dem väldigt aggressivt... analyserna spar jag till mitt turneringsspel som jag tycker är roligt och vill utvecklas i...

 

Grinding är inte ett spel där man utvecklas som spelare enligt mig, det har man till att bygga en rulle!

 

menar du inte calla aldrig?

I FL kan man ta som regel att aldrig checka, man höjer eller kastar handen. Det gör dig svårläst och spelare kommer tycka att du är jobbig. Du får många att inte gå med dig då och du kommer att ha odds med dig efter floppen som kan räcka till rivern!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

menar du inte calla aldrig?

I FL kan man ta som regel att aldrig checka, man höjer eller kastar handen. Det gör dig svårläst och spelare kommer tycka att du är jobbig. Du får många att inte gå med dig då och du kommer att ha odds med dig efter floppen som kan räcka till rivern!

 

Detta är helt fel. Det är så fel att jag inte ens vet hur jag ska börja bemöta det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är helt fel. Det är så fel att jag inte ens vet hur jag ska börja bemöta det.

 

Varför bryr du dig om mina råd, berätta för trådskaparen hur han skall bli en vinnande spelare istället! Om du har bättre råd så borde du ge dem.

 

Som jag sa i en annan tråd går det inte att ge generella råd om spelet på floppen och efter. Posta HH och be om synpunkter är grundtipset för alla spelare som vill utvecklas vidare. Bästa nybörjarboken är Internet Texas Hold'em av Matthew Hilger. Fortsätt med SSH av Ed Miller när du känner att du kan grunderna.

 

Att jag klankar ner på dina råd beror på att de är dåliga. Om jag hade varit nybörjare och läst ditt inlägg kanske jag skulle tro att det du säger är korrekt. Nu får de en annan åsikt, vilket är grundtanken med ett forum. Du tycker en sak. Jag tycker en annan. Vi har båda rätt uttrycka dessa åsikter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...