Gå till innehåll

Norse Energy Corp


Recommended Posts

@NYGovCuomo: At 8:05 PM Governor Cuomo and Legislative Leaders Announce Agreement on 2013-14 Budget in Red Room, Albany

 

Detta är så jäkla bra! Precis när jag började tvivla så ramlar budgeten på plats rekordtidigt där de bland mycket annat förståss enats om minstalön och nya vapenlagar. Samma natt får Norse ett lån som gör att de kan överleva ett bra tag till!

 

 

 

Nu ska vi uppåt!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 277
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Nej, men kanske läge för dig att sluta läsa helt enkelt. Ganska enkel lösning på ditt problem.

 

/#METaddict#

 

Jag har inga direkta problem med tråden, tvärtom är den stundtals rätt underhållande. Men likt förbannat känns den rätt unken. Åsikter = problem? Hmmm

 

Men visst, jag ska låta "klipparen" vara ifred och fortsätta sin monolog.

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Well, det är ju inte att vara "hater" att diskutera hur den här typen av bolag brukar gå...

Massa förhoppningar, mycket skriverier på diverse forum, pengarna sinar i företaget, ägarna tvingas skjuta till mer pengar, bolaget får svårare att ta ytterligare lån, ägarna får till slut nog och bolaget hamnar i företagsrekonstruktion/konkurs/Chapter 11... och väl där greppas, nästan i panik, alla de sista halmstrån som man kan för att försöka rädda det som räddas kan.

 

Ja, det KAN vända absolut... men generellt håller JAG mig iaf borta från den här typen av bolag till de faktiskt kan visa någon typ av ekonomiska siffror som inte bara lyser rött så långt ögat kan nå och jag skulle rekommendera alla jag känner att göra detsamma.

 

Tittar vi på Norse senaste 5 åren i en graf (taget från mitt informations/handelssystem) så ser den ut som nedan...

Så även om jag kanske är en "hater" som tycker det är ren gambling att investera i detta skede, så önskar jag givetvis ändå ett lycka till NipSlip

 

necx.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara det att din graf är värdelös och inte ger något sv intresse i detta bolaget om du inte vet bakgrunden till varför den ser ut som det gör.

 

16% upp idag tror den landar över 3 vid slut

Well, jag vet både hur det brukar gå för bolag med den "värdelösa" grafhistoriken som hamnat i företagsrekonstruktion/Chapter 11 och exakt hur det brukar låta från sådana bolags ledningar som försöker hitta kapitalisering till varje pris.

 

Men men, den som lever får se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vara rätt intressant att se en undersökning hur det gått för alla aktier som haft en liknande utveckling för att se om man kan dra några slutsatser.

 

Kan komma på några exempel på rak arm: Ericsson, Pricer, framfab, Fermenta, GM

Väldigt varierande framtidsförhoppningar för företag som en gång varit herre på täppan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan komma på några exempel på rak arm: Ericsson, Pricer, framfab, Fermenta, GM

Väldigt varierande framtidsförhoppningar för företag som en gång varit herre på täppan

Mmmm, kanske ur ett teknisk analys perspektiv om du ska ta med bolag som Ericsson som haft en enormt slagig resa både resultatmässigt och på börsen, men de bolagen har trots allt varit enorma multinationella bolag med stor omsättning... vilket skiljer en del från exempelvis forskning och prospekteringsbolag.

 

Som värst kan ni bara förlora er satsade pengar, men en möjlig uppgång kan vara flera tusen procent!

Som på pokern

 

Eller MegaBucks i Las Vegas, Satsa 3 dollar, ha chansen att vinna $20 miljoner! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varit i möte hela dagen och planerat för ett nytt företag. Detta kommer bli så jäkla bra! Riktigt bra deal på gång :)

 

Vi slutade visst 14% upp idag och jag ser att det är som att stånga huvudet i väggen att försöka diskutera med vissa här.

Intressant att se att så många är så otroligt negativt inställda utan att fortfarande ha läst något i ämnet. Det är liknelser här ovan som får mig att undra om det bara är troll jag diskuterar med.

 

Förutsättningarna har jag förklarat och jag ligger i dagsläget upp 150% på mina pengar efter 2 månader så hata så mycket ni vill. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant att se att så många är så otroligt negativt inställda utan att fortfarande ha läst något i ämnet. Det är liknelser här ovan som får mig att undra om det bara är troll jag diskuterar med.

Well, ett vanligt fenomen hos flocken, forumhaussarna, kalla det vad ni vill, att resonera som du gör här.

Sen vänder det åt fel håll och haussarflocken sitter kvar eller köper mer för att snitta ner sig och säger "ha is i magen, marknaden har fel! marknaden fattar inte potentialen!"...

 

Telling you, jag säger bara att jag har sett de här sakerna förr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Well, ett vanligt fenomen hos flocken, forumhaussarna, kalla det vad ni vill, att resonera som du gör här.

Sen vänder det åt fel håll och haussarflocken sitter kvar eller köper mer för att snitta ner sig och säger "ha is i magen, marknaden har fel! marknaden fattar inte potentialen!"...

 

Telling you, jag säger bara att jag har sett de här sakerna förr.

 

Ett lika vanligt fenomen från baissarna att kasta skit och mycket negativiteter utan att sätta sig in i ämnet.

 

Konstigt att du sett det förut. Den går under benämningen högriskaktie för att det är hög risk i den. Det innebär att det inte går som planlagt alla gånger. ;)

 

Läs en artikel i ämnet och kritisera på ett strukturerat och konstruktivt sätt så är jag väldigt öppen att ta till mig det. Men att titta på en graf och bedömai detta sällskapetoch dess potential utifrån det vid denna tidpunkten är bara pinsamt och visar att du inte förstått caset över huvud taget.

 

Jäkligt svårt att snitta ner sig i aktien för övrigt när man har snitt på 1,14 och kursen är 2,90.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett lika vanligt fenomen från baissarna att kasta skit och mycket negativiteter utan att sätta sig in i ämnet.

Well, jag kollar generellt inte vad som skrivs på forum eller diverse suspekta sidor utan på vad jag anser är de bästa källorna i den här typen av fall vilket utan tvekan är vad lånegivarna säger och är de intresserade av att låna ut mer pengar (eller kanske omstrukturera sina obligationslån) till bolaget. Ser lånegivarna att det finns hopp, eller vill de typ rädda det som räddas kan?

 

Därefter oberoende nyhetsbyråer (typ Dow Jones Newswires) och vad de skriver... och där har jag läst "fina" saker som (saxat nedan)

 

 

 

Bradford Drilling Associates filed a lawsuit against the U.S. unit for payment after it drilled six wells, arguing that the unit owes $10 million, according to the report. Late last month, a New York judge ordered the Norse Energy unit to deposit nearly $8 million into an account while it awaits a trail set for the second half of 2013, according to a company press release.

 

But running short on money during the drilling ban, the company tried to raise funds by selling assets. Last year, it sold "substantially all of the company's producing wells" for $37 million to former Norse Energy Chief Executive Oivind Risberg. The sale the left company with few options to generate revenue.

 

In its bankruptcy petition, the company said it had about $32 million in debt but valued its assets at $0.

 

 

Så, det här låter ju inte riktigt olikt fallet Northland. Bolaget kan inte betala sina lån och långivarna och är i princip ovilliga att låna ut mer pengar till bolaget vars räkenskaper är körda i botten.

Aktieägarna fortsätter ändock att handla aktien och kan handla upp aktien 100% på nyheter om att en last skippas iväg från hamnen och sitter och hoppas att bolaget ska räddas.

 

Faktum är att bolaget KAN räddas. Gruvan har ett jättevärde som överstiger bolagets värde och gruvan kommer garanterat att drivas vidare i någon form. Det problematiska är att OM Northland räddas så kommer lånegivarna sätta sådana krav på sina lån att utspädningen för befintliga aktieägare blir så stor att typ allt värde försvinner ändå.

 

Så... jag har inte riktigt satt mig in mer i NEC, utom att jag sett hur räkenskaperna ser ut, vilken hopplös företagsmässig situation de verkar vara i, Chapter 11, sålt iväg sina tillgångar för att kunna finansiera en fortsatt verksamhet.

 

Så nej, jag köper aldrig i livet aktier i ett sådant bolag. Om de däremot räddas, vill jag först veta på vilket sätt de räddas (så man slipper tappa 90% av aktievärdet pga utspädning) och sedan kan jag omvärdera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du lägga ut länkarna till artiklarna så jag får läsa dom i din helhet?

Sorry, har dem i mitt handelssystem så fick köra copy-paste (vilket egentligen inte är tillåtet typ, tjänsten kostar ju typ en lax i månaden i realtid).

 

Vet inte vilka sajter på nätet som visar DJ news, men några borde ju göra det. Dålig koll där, tror Avanza hade det för nått år sen men plockade bort dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad lånegivarna säger och är de intresserade av att låna ut mer pengar (eller kanske omstrukturera sina obligationslån) till bolaget. Ser lånegivarna att det finns hopp, eller vill de typ rädda det som räddas kan?

 

Du är medveten om att de fick ett nytt lån iförrgår va?

 

But running short on money during the drilling ban, the company tried to raise funds by selling assets. Last year, it sold "substantially all of the company's producing wells" for $37 million to former Norse Energy Chief Executive Oivind Risberg. The sale the left company with few options to generate revenue.

 

Detta stycket måste vara otroligt gammalt? Är du medveten om vilka enorma värden Norse besitter i dagsläget om fracking blir godkänt??

 

 

Så, det här låter ju inte riktigt olikt fallet Northland. Bolaget kan inte betala sina lån och långivarna och är i princip ovilliga att låna ut mer pengar till bolaget vars räkenskaper är körda i botten.

 

Som sagt så fick de ett nytt lån på onsdag som säkerställer att de kan hålla sig flytande i väntan på SGEIS i minst 6 månader till.

 

Så... jag har inte riktigt satt mig in mer i NEC, utom att jag sett hur räkenskaperna ser ut, vilken hopplös företagsmässig situation de verkar vara i, Chapter 11, sålt iväg sina tillgångar för att kunna finansiera en fortsatt verksamhet.

 

Jag antar att du inser att Chapter 11 enbart är positivt för Norse med den situationen som är nu? De har verkligen inte sålt iväg sina tillgångar. Du måste basera dig på det vi visste 2008 när du skriver det. Jag kan länka lite sidor om vad Norse besitter i världen lite senare under förutsättning att du läser dom. Dock har du inte läst någon annan artikel som jag har visat och även haft med källan till så det är tveksamt om det är någon idé.

 

CEO Norse:'If you look at page 6 of our November 8, 2012 corporate presentation, it makes reference to approximately 2,300 well locations available to drill on our 130,000 acres. If each well yielded a $1 million net present value, that would represent a lot of value.'"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Så, tillbaka nu från alpresa... kikade vad som hänt sedan senast.

Hittade bara en nyhet, från Dow Jones Newswires. Låter ju inget vidare tyvärr. Lånegivarnas tålamod verkar slut och det där lånet verkar ju som att de försöker:-(

 

Dow Jones Daily Bankruptcy Review 2013-03-29 18:49

 

 

Creditors of natural-gas driller Norse Energy Corp. USA have run out of

patience with the reorganization efforts of executives who put the company

into Chapter 11 protection while environmental regulators kept them from

tapping into the pools of gas beneath the 133,000 acres of its land outside

Syracuse, N.Y.

 

Norse Energy's committee of unsecured creditors asked Judge Carl L. Bucki to

end the protective period that is enabling Norse officials to reorganize the

company without the threat of outside proposals, according to papers filed in

U.S. Bankruptcy Court in Buffalo, N.Y. That termination request is meant to

put pressure on the company to sell its leases to create a pool of recovery

money for creditors, said committee attorney William F. Savino.

 

The company's value is draining as the case lingers, Mr. Savino said in court

papers, pointing out that the company lost about $166,000 in February.

 

The company's exclusivity period, which gives a company's leaders the sole

right to file a reorganization plan, ends on April 6; company officials have

asked to extend that period until June 4.

 

Judge Bucki is scheduled to hear the extension request Monday.

 

Norse Energy officials said the value of its oil- and gas-drilling leases

could grow once the New York State Department of Environmental Conservation

lifts the five-year-old moratorium on hydraulic fracturing, or fracking, a

controversial method of extracting the liquid reserves from shale deposits.

The company said it is positioned to pull 951 net million barrels of oil

equivalent from the ground once that happens, but Mr. Savino said that ban

lifting is unlikely to happen soon.

 

"We just don't want to keep kicking the can down the road," he said.

 

Mr. Savino said that creditors are also concerned about lease payments that

the company has skipped out on since filing for Chapter 11 protection in

December. The company, he said, cites the drilling ban in invoking force

majeure--a legal clause that shields companies from liabilities when an

extraordinary event happens.

 

Norse Energy USA is the U.S. unit of Norway's Norse Energy Corp. (NSEEY,

NEC.OS) The unit is trying to get a $3.8 million loan that would come from a

group of several bondholders who have already extended at least $20 million

to the company, according to the parent company's website.

 

The U.S. unit, founded in 2005, said that it has lease agreements that would

allow it to drill in two separate shale deposits located in the Appalachian

Basin, which it called "one of the premier oil and gas provinces in the

world," according to past company documents. The deposit's location in

upstate New York near major cities also makes their assets valuable.

 

Last year, it sold "substantially all of the company's producing wells" for

$37 million to former Norse Energy Chief Executive Oivind Risberg, the

company said.

 

The company is also the target of a collections lawsuit from Bradford Drilling

Associates which drilled six wells for the company and said it is owed $10

million. A New York judge ordered the Norse Energy unit to deposit nearly $8

million into an account while it awaits a trial, according to a company press

release. The company said it is "of the opinion that it has acted in

conformance with its contractual obligations," in late 2011 in response to

the lawsuit.

 

In past company documents, the U.S. unit said it faced other challenges,

including competitors who are "much larger, better integrated and have

organizational and financial strength enabling them to invest where Norse

Energy might be limited by its human and financial resources."

 

Several small towns in Central New York have also tried to pass bans on oil

and gas drilling out of concern for their drinking water.

(Dow Jones Daily Bankruptcy Review covers news about distressed companies and

those under bankruptcy protection. Go to http://dbr.dowjones.com)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...