Gå till innehåll

Blixt. Död dator. TF numera glad.


TotalFarsa

Recommended Posts

De fungerar inte speciellt bra. Blixten kvaddar din dator vare sig du använder en en sådan dosa eller inte. Det krävs att det är en riktig putte fjantblixt om de ska hjälpa.

 

Så du menar att jag inte borde ha ett åskskydd? Den gamla devisen Better safe than sorry gäller alltså inte?

 

/TF - bra på en hel del grejer dock ej datorer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att låta datorn stå över natten avstängd. Ibland är det säkringen i agget som gått(om det trots allt inte är åskan).

 

Vad skulle detta hjälpa? Om agget/säkringen har rykt så "healar" det väl sig inte på magisk väg över natten? (Skulle fan inte förvåna mig iofs, datorer har inget med verkligheten att göra).

 

Annars var det ett långt och utförligt svar som kanske hjälper mig nästa gång det händer, tack!

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att låta datorn stå över natten avstängd. Ibland är det säkringen i agget som gått(om det trots allt inte är åskan).

Vad skulle detta hjälpa? Om agget/säkringen har rykt så "healar" det väl sig inte på magisk väg över natten? (Skulle fan inte förvåna mig iofs, datorer har inget med verkligheten att göra).

Ahh, du har inte Karma-PC 2000: Buddha version? :)

 

Poängen med att låta den stå är att många tror att det är åskan som brännt hela datorn datorn men att det egentligen bara är säkringen som gått. Men vet du att datorn gick sönder efter att det small och att du testat datorn på två olika dagar så är det klart att det inte hjälper... om du inte har en Karma-PC 2000: Buddha version då....

 

//Mjonasson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjonasson, attans, köpte en P4 Scientolog 3,0 MHz, visste väl att det skulle komma tillbaka o bita mig i rumpan... :lol:

 

Näh, när jag kom hem var datorn stendöd, inget som levde inuti den. dagen efter var det likadant. Det var då jag bestämde mig för att plocka ut agget o ta med det till I-net i gbg. Tyvärr så fick jag ju med mig "fel" agg hem (läs post ovan) så jag ska dit om 1,5 timmar igen och byta till mig ett agg som stöder Serial ATA-hd's...

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 MHz? Det var imponerande! ;)

 

Om du har någon datorkunnig närastående, snacka med denne först INNAN

du vänder dig till någon datorbutik. De brukar oftast ha hutlös timmtaxa för

att rota igenom din burk.

 

Det som annars kan vara problemet är grafikkortet. Om det är någon simpel

krets på detta drar det mer energi och bli på så sätt varmare. Åskan hjälper

inte till med att kyla precis. Är det ett billigt grafikkort kan alltså en krets till

och med ha smält. Granska alla kretsar mer eller mindre och se om du själv

kan se något.

 

Men som Mjonasson säger så låt datorn stå ett tag. Om den just fått sin över-

belastning genom åskan mår den verkligen inte bra av att få mer ström tillförd

sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, javadskajag säga, jag är inte haj på datorer (för femte gången)...

 

Hursomhelst... Jag åkte förbi I-net nu på lunchen... Sa som det var till killen i helpdesken... Han gav mig, gratis, en ATA-converter-kabel till mitt nya agge så ikväll ska det nya testas...

 

Har svårt att tro att det skulle vara ngt på grafikkortet eftersom datorn är helt död då jag sätter på den... Det hindrar ju iofs inte att ngt på grafikkortet inte skulle ha gått sönder men det tyder väl ändå på att det är agget som har rykt...

 

Well, det märker jag ikväll... Och ni också för den delen, för om jag får igång datorn så slänger jag in ytterliggare en meningslös post på forumet :lol:

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har svårt att tro att det skulle vara ngt på grafikkortet eftersom datorn är helt död då jag sätter på den...

/TF

 

jag fattar inte vad du menar?? :shock:

 

men det var fasligt gnäll om din dators död.. :lol:

 

hur mkt gnällde jag när min datorn nr2 pajjade samtidigt??

 

NÄÄ, nada gnäll bara att ta fram ett nyt(beg) nät agg

 

du klarade till och med att byta nätagg på min oxå :shock::D

kanske beroende på att du var poker sugen... :roll:

 

 

/A *som kanske skall låsa kontorsdörren!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gnäll, gnäll, gnäll, gnäll, gnäll

Du är nog den känsligaste killen, den här sidan göta älv asså :lol: Btw, snacka om att gnälla! Vem var det som höll på att börja lipa i lördags natt när jag inte ville ta vägen förbi Burger King??? Mos- och korvbrickan på Shellmacken gick tamigtusan inte av för hackor :twisted:

 

Och varför skriver du att du ska låsa kontorsdörren när det första du gör, efter att ha skrivit inlägget, är att komma in på mitt kontor och be mig läsa ditt inlägg!!! Jädra frontare o poser... :lol:

 

/TF - passa dig poke67, annars får du en box på näsan! :heart:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mos- och korvbrickan på Shellmacken gick tamigtusan inte av för hackor :twisted:

 

/TF -:

 

jamen va fanken, det var väl inte det som var felet.. :D

 

jag var bara besviken på att mina raggningsskills slutade med att jag fick med mig TF hem :cry:

 

/A :club:;)

 

 

*edit: and btw, TF skriker som en tjej :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...