Gå till innehåll

...


Katt3n

Recommended Posts

  • Svars 2,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

På tal om räkneuppgiften jag efterlyste.

 

Ett exempel på hur en 25%-ig range träffar floppen på lite olika brädor. Rätt intressant att det inte finns några jättebra samband, fast å andra sidan är det svårt att rangordna floppar på ett bra sätt också. Newall går igenom floppranking en del i Further Limit Hold'em, men exempen där i den enkla 3x3-matrisen innehåller floppar som är rätt ovanliga.

 

6rm.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sååja, tänk om alla sessioner var så tajta som denna. Avslappnat, inte så hysteriskt aggro som jag är annars. 30/22/8 -ish i preflop stats. 3 inköp upp på 270 händer.

 

Så med gårdagens spel:

5000 händer spelade

2 inköp upp

Tyvärr kan jag inte ta fram en vettig graf eftersom jag inte har fulla versionen av HEM.

 

 

BTN: $10.51 (210.2 bb)

Hero (SB): $5.79 (115.8 bb)

BB: $6.09 (121.8 bb)

UTG: $4.05 (81 bb)

MP: $6.48 (129.6 bb)

CO: $5.02 (100.4 bb)

 

Preflop: Hero is SB with Q:heart: A:club: T:diamond: 9:club:

4 folds, Hero raises to $0.15, BB calls $0.10

 

Flop: ($0.30) 3:club: 6:spade: 4:club: (2 players)

Hero bets $0.15, BB raises to $0.45, Hero calls $0.30

 

Turn: ($1.20) 7:diamond: (2 players)

Hero checks, BB bets $0.80, Hero raises to $3.55

 

Semibluff med hålpipa och nötfärgdrag kall? Har ungefär 30% mot en range som träffat brädan och jag tror att jag får en hel del svaga händer och semibluffar att lägga sig. Jag tycker att det är hyffsat trovärdigt att jag skulle spela handen såhär med en färdig stege eller oesd+par/tvåpar på flop.

FI är lösaggro 54/14/0 med 80% Aggrofaktor postflop.

 

Vad sätter du FI på för range här och vilken fold equity tror du att du har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena, tack för frågan.

Fi kan ju ha en ganska vid range här med tanke på hans stats (som iofs inte är satta i sten eftersom jag inte har så många händer på honom). Men i huvudsak det mesta från svaga AA och neråt.

Jag sätter honom på rätt många par/överpar, t.ex. i kombination med sämre färgdrag (dvs, det kommer att finnas händer jag slår utan att sätta färg/stege på river). Utöver det finns det en hel del rena färgdrag samt södra änden av stegen. Set är nog inte så jättevanliga här, tror han hade spelat dem hårdare på flop alternativt bara synat.

 

Så på det stora hela tror jag att han lägger ganska stor del av sin range och även en hel del made hands. T.ex. så tror jag att det finns en del som kommer att släppa 2-5 här av rädsla för större monster. Har inte räknat på det exakt, men FE på kanske 50% om inte mer.

 

Men det är ju jag det såklart. :roll: Jag läser gärna facit :)

 

 

Edit:Ok, kollade upp lite nu:

Om han har topp 25% så har han enligt OO följande på turn

nothing 22,3630%

pair 58,8310%

twopair 5,6530%

trips 1,9320%

strt. 11,2210%

 

och för 50% ser det ut såhär:

nothing 14,9590%

pair 45,5450%

twopair 11,2960%

trips 4,0760%

strt. 24,1240%

 

i ovanstående siffror finnns det fortfarande en hel del händer som skulle vilja beta bort stegdrag, men som foldar mot misstänkt färdig stege.

 

Vad är OO?

 

Är det top 25% på preflopp, eller på floppen?

 

Jag personligen har nog en ganska polariserad obalanserad raise-range på denna flopp. Jag mår sällan bra av att få in det med nötstege utan något drag på floppen. Mot mig har du nog bara klöverkorten som outs på river (9/(52-3-1)) = 18,75% Equity.

 

Viker du nånsin river om han synar?

 

Det torde vara rimligt att räkna med att vi riskerar hela stacken($5.19) för att vinna potten på (1.20 + 0. 80 = $2.00).

 

Ponera att han enbart synar, vi missar river och FI ställer oss all in med resterande $1.64 så ställs vi inför ett beslut där vi endast behöver vinna 1/7 för att gå Break-even. Vi kommer såklart att vinna oftare än så.

 

 

 

Pott = $9.94 ( 1.20 + 3.55 + 3.55 + 1.64 )

Syn = $1.64

 

Ev = Pw*Pot - (1 - Pw)(Syn) = 0

 

Pw = Syn/(Pott+syn) = 1.64/(9.94+1.64) = 0.1416 = 1/7

 

 

 

Du får gärna invända mot detta men jag anser att det är ett rimligt antagande.

 

Vad krävs det då för fold equity för break-even?

 

Ev = väntevärde

Pw = Vår hand-equity på turn

Pfe = Sannolikheten att FI lägger sig (Fold equity)

 

Ev = Fi_synar_vi_vinner - Fi_synar_vi_förlorar + Fi_foldar

 

Ev = (1 - Pfe)*Pw*(Pott+Stack) - (1-Pfe)*(1-Pw)*(Stack) + Pfe*Pott

 

Ev = 0 =>

 

Pfe = B/(B-pott)

 

där

 

B = (Pw*A - Stack + Pw*stack)

A = Pot + Stack

 

Det går säkert att förenkla mer.

 

Plottar vi Pfe som funktion av Pw med följande data så får vi:

 

Pott = $2 (1.20 + 0.8)
Stack = $5.19 (5.79 - 0.15 - 0.45)

 

h6MOj5s.jpg

 

Matlab:

 

 

Pot = 2; %Size of pot including FI bet
Stack = 5.19; %Stack size before bet

Pw = 0:0.001:1; %Win equity

A = Stack + Pot;
B = Pw.*A - Stack + Pw.*Stack;

Pf = B./(B-Pot);

plot(100*Pw,100*Pf,'LineWidth',2,'color','black');shg
xlabel('Hand Equity %');
ylabel('Fold equity %');
title('Break even analysis');
axis([0 100 0 100]);

 

 

 

Wolfram Alpha:

http://www.wolframalpha.com/input/?i=plot%5B+0+%3D+%281-y%29%28x*7.19-5.19%2Bx*5.19%29%2By*2.00%5D++from+0+to+0.5

 

*reserverar mig för slarvfel och dylikt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabbsvar eftersom jag är på jobbet, ska kolla på dina siffror närmare sen :)

OO är OddsOracle, propokertools off lineverktyg.

 

Hur tolkar du minraisen på flopp? Vill man verkligen öppna bettingen igen med t.ex en färdig svagare stege utan redraws?

 

Svårt att göra någon specifik tolkning utan reads men ofta så gör dom så för att få dig att slå om så FI kan få in hela stacken.

 

FI vill inte hamna i en sits där han investerat en stor del av stacken i potten tvingas stå inför jobbiga beslut på turn och river. Enklast är ju bara att skeppa in på flopp och hoppas på det bästa ("Jag skeppar ju trots allt med nöt").

 

Hur tolkar du minraisen på flopp? Vill man verkligen öppna bettingen igen med t.ex en färdig svagare stege utan redraws?

 

Han finner det nog helt enkelt ganska osannolikt att du råkar ha 85xx här. (Vilket inte torde vara en så stor del av din range)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast å andra sidan så om jag har hittat nån ände av stegen så lär det ju vara den norra? Sen är ju 89 ganska rimligt att sitta med för färgdrag plus oesd. (För att inte tala om alla mellanset som folk envisas med att dyka upp med i dessa situationerna :) )

 

För att gå in på tidigare frågor:

Om fi enbart synar så jammar jag alla brädor som hjälper mig och check-gnällfoldar nog faktiskt en del missade brädor med ess hög.

Jag räknade och fick det till att jag behöver att han foldar cirkus 35% för at tnå breakeven vid syn. Och då är inte eventuella implicta medräknade.

 

Vi lär nog inte c/f river utan vi får nog snarare in det. Räcker ju med att han foldar en på sju för att vi ska gå B/E.

 

Det som föranledde min c/r var den lite mesiga raisen på flop. Jag tolkade den som "Jag har en ganska bra hand som jag inte vill gå vidare med egentligen, men inte lägga in för mycket om han synar/reraisar" om du fattar vad jag är ute efter.

 

Det är nog det han vill att du ska tro ;) Jag brukade iaf resonera så förr, min-raisa händer som jag inte vill spela på senare gator.

 

Vi vänder på det: Om jag varit i hans sits med en färdig, men sårbar stege så hade jag nog antingen synat flop eller satsat hårdare (för att få fold alternativt kunna moffa in majoriteten på blank turn)

 

Std med floppad stege är väl att syna flopp och sen försöka få in det på blank turn alternativt rivern.

 

Men såhär i efterhand (och efter att ha kikat närmre på ett par liknande händer) så skulle jag nog vilja ha ytterligare några outs eller åtminstonde något par/tvåpar som backup.

 

Det kan hända att du fick han att vika en dålig stege här men skulle inte räkna med att snitt-spelaren gör det på denhär nivån.

Jag tror nog inte vi har den ~55% FE här (med mitt räkneexempel) som krävs för B/E.

 

 

Och såklart, mycket coolt att använda matlab för att ta fram räkneexemplen :)

 

Matlab är kung :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...