Gå till innehåll

Grindpartners till Koh Samui [Thailand]


IntenZe

Recommended Posts

Tjenare Sverige! Vi är tre pokerspelare som har tagit våra resväskor och begett oss ned till Koh Samui i Thailand för att leva livet och i samma veva utöka våra bankrullar. Planen är att de närmaste dagarna leta reda på ett hus att hyra här på ön och tanken är att i alla fall stanna fram tills i mitten på januari.

 

Då en i vår trio förmodligen redan ska bege sig hem efter en månad eller två så kom vi på att det vore roligt om vi kunde hitta någon som kunde fylla hans plats. Det sociala fungerar trots allt bäst om man är 3-4st i alla fall!

 

Lite fakta om oss:

Från Umeå

21+

5-10kr+@SvS

 

Lite fakta om Koh Samui:

1. Lågsäsong just nu pga. regnperiod. Men regnar verkligen inte mycket. Högsäsongen börjar i november.

2. +30c, sol och underbart turkost vatten. En riktig paradisö.

3. Mycket västlänningar och nära till Full Moon Beach Party.

4. ~9kr för en 64cl öl i butik, 15L Coca Cola för 58kr eller massage för 67kr/h.

En komplett måltid kostar kring 50kr. Kontentan: Det är skrattretande billigt!

 

Så finns det någon skön pokerspelare som vill komma och hälsa på bara för någon månad eller t.om. hela vistelsen och ha en go semester på en av dem skönaste partyöarna, hör av er! Desto fler desto roligare. Skål!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

chaweng är dyrt och dåligt. 50kr är inte skrattretande billigt för en måltid i thai. GLHF iaf!

 

Haha helvete vilken livsenergi du utstrålar! Jag sa aldrig att det var billigt för Thailand för det är uppenbarligen helt irrelevant. Vi är inte här för att leva på existensminimum utan för att leva livet och 50kr är skrattretande billigt i jämförelse med de livskostnader vi har hemma i Sverige. Allt är relativt!

 

Men kritiken mot Chaweng kanske är befogad? Vi är ju ganska nya här så har du tips på något bättre ställe så tar vi gärna emot tips :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50kr för en måltid låter inte speciellt billigt!

 

Hur är Koh Samui nu för tiden? Var där för cirka 10 år sedan och då var det "på gång" kan man väl säga :)

 

Angående maten så betalade jag och brorsan 120bath för 2 måltider samt 2 drickor och då dricksade vi väldigt generöst. Detta var ju snart 2 år sedan så att priserna ska ha gått upp har jag lite svårt att tro :mrgreen:

 

Självklart går det ju att få tag på dyr mat med! Första kvällen gick maten på 30k bath för 10 personer :mrgreen:

 

Aja nog om priser på mat!

 

Lägg gärna upp bilder på huset när ni har hittat det. Har ni någon aning om vad hyran går på :)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50kr för en måltid inklusive dryck på restaurang är billigt i mina ögon. Jag vet inte om ni har det billigare nere i södra Sverige än vad vi har det uppe i Umeå, för i så fall har vi helt enkelt annorlunda referensramar.

 

Jag tror att folk har kvar bilden av hur Thailand var för tio år sedan och att allting ska vara jättebilligt. Det stämmer att det fortfarande är billigt men landet har samtidigt expanderat och utvecklingen har gått framåt. Standarden är otroligt mycket högre nu och självfallet blir priset även högre då. Något som jag faktiskt bara tycker är positivt då man får högre livsstandard och utbud i allmänhet.

 

Ang. 120 bath för två måltider så måste det antingen ha varit på en lågkvalitetsrestaurang eller på någon ort som inte är turistinriktad för här kostar exempelvis en club sandwich 100 bath så det är inte ens i närheten av det du nämner. Man måste ha i åtanke att priserna skiljer oerhört mellan inhemska orter med små turistströmmar och renodlade turistresemål som detta är.

 

Som du säger, nog om mat! Vi har pratat med en mäklare nu som håller på att sätta ihop en fil med möjliga hyrobjekt men problemet verkar vara att mycket är uthyrt under december/januari. Därför håller vi på att kolla på lite olika möjligheter nu, där ena är att vi antingen hyr två olika hus under två olika perioder, eller det absolut smidigaste; att vi får hit ytterligare en person så att vi kan gå upp en prisklass för att ytterligare utöka våra alternativ.

 

Budgetmässigt kommer vi att lägga 5000-6000SEK/månad på boende. Vilket också är lite beroende på om vi får hit ytterligare lirare. Hoppas det besvarade alla frågor. Undrar ni om något mer är det bara att fråga på :-)

 

/Rasmus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Soft, känner att det är dags att kommentera här.

120bath för 2 luncher var på Koh Chang, vilket är en stor turistö. Dock var det ju "off" men fortfarande riktigt gott. Att en Club Sandwich är "dyr" är väl inte så konstigt. Man äter ju inhemsk mat när man är där ffs, och det är ju bra mycket billigaer.

 

Det är ju när du går "off" som du hittar nötmaten. Bästa maten du hittar i Bangkok är ju i någon håla inne i någon gränd som man inte ens vet om finns utan snubblar in i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...