Gå till innehåll

Hur hålla huvudet kallt?


thorn

Recommended Posts

Hejsan!

 

Jag har spelat poker i ungefär ett år, mest på nätet, låglimit FL. Efter att ha läst en del pokerböcker och fått bättre koll på teorin har jag den senaste månaden försökt få ordning på mitt spel.

 

Även om mina kunskaper fortfarande behöver hjälp har jag kommit underfund med att jag faktiskt spelar bra, och vinner när jag har huvudet påskruvat ordentligt. Jag har dock två allvarliga fel och jag tror jag delar dem med många:

 

1) Disciplin & Tålamod. Ett enkelt exempel, just nu har jag ett par bord igång, och jag sitter här och skriver den här posten istället. Nog för att poker kan vara trist när man inte är med i en hand, men lite discplin måste man ju ha! Jag tror inte jag förlorar så mycket på detta, men jag vinner garanterat mindre, då jag missar bra reads på motståndarna.

 

2) Känslorna. Jag tittade på lite WPT igår, Phil Ivey satt på finalbordet och allt gick verkligen mot honom, händer han borde vunnit. Nog var han sur, men han kostade på sig maximalt att leende skaka på huvudet. Då slog det mig hur konstigt det är att jag kan sitta och ryta åt datorn för att mitt färgdrag inte sitter på rivern eller dylikt. Jag är ju verkligen inte aggresiv i "verkligheten", och det skadar mitt spel. Jag blir arg, frustrerad och inte bara spelar sämre, det är ju en sak, men jag mår sämre. Jag tiltar inte något extremt, men jag kanske lägger vinnande händer för att "gudarna vill inte att jag ska vinna ändå" ungefär. Det kan jag säga redan nu, att även om jag skulle vinna hur mycket som helst på poker och bli proffessionell så skulle jag få allvarliga psykiska problem innan jag var 40. Ingen höjdare. Hur kan man få in den där Zen-rutinen... att le åt att turen ibland inte är på ens sida och ta nya tag.

 

Ni som är mer erfarna, eller mindre men klarar av dessa problem, hur gör ni? Jag behöver verkligen tips, speciellt på punkt 2), jag är trött på att gå till sängs och antigen vara ledsen och frustrerad eller jätteglad med planer om WSOP i huvudet (ok, inte trött på det, men ni fattar kontrasten). Hjälp mig jämna ut de psykiska svängnignarna svängningarna så kommer det garanterat att hjälpa mig jämna ut bankrullevariansen också!

 

Tack! (Jag vet inte om det hamnar i rätt forum egentligen. Flytta om det behövs ;) )

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lider av likadana problem.. gick på fet tilt igår.. 10 inköp back.. aldrig har jag tiltat så hårt förr.. va ubersur när jag skulel gå till sängs..

 

hur gör ni andra för att axla er av sånt?.. Upp ur stolen o skutta runt som ett glatt barn för att sedan återvända o lira solid poker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

thorn, denna post skulle kunna vara skriven av mig. Känner också att mitt psyke påverkas alldeles för mycket av vinster och (speciellt) förluster, och det är det som gör att jag har svårt för att gå upp i nivå. Har såklart inga tips eftersom jag lider av samma problem :) men väntar med spänning på ett tiostegs träningsprogram som ger en ett järnfast psyke redan till hösten..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det fungerar som det mesta här i livet. Efter ett tag så blir man avtrubbad. Jag minns själv de första månaderna jag spelade nätpoker. Satans så det rök inköp och inredning när jag tiltade! Men numera så har jag vant mig och framförallt insett att vem som rakar hem just den potten är ointressant i det långa loppet, det var om det var ett bra spel eller inte som påverkar resultatet. Det var framförallt Theory of Poker som fick mig att inse det. Dock så kan jag inte påstå att jag sitter jublandes här hemma varje gång jag blir utdragen, men humörsvängningarna är mycket mildare nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staahla, för mig har det gått i vågor. I början förstod jag inte att man skulle tänka långsiktigt och så vidare, men det gick ju rätt snart upp för mig. Så efter ett tag kände jag verkligen att jag kunde ta en förlustsession ganska lätt och att det inte påverkade mitt spel speciellt mycket. Men sen nu på senare tid har jag blivit allt mer grinig när det går dåligt, inte så att jag slår sönder saker eller så men ändå så att jag känner mig arg och, som thorn säger, inte mår bra. Jag har också planerat att inte stirra mig blind på var bankrullen ligger för tillfället utan tänkte kolla en gång i veckan eller så, men sen kan jag ändå inte låta bli att kolla efter varenda liten gång jag har spelat. Ungefär som bantare som väger sig varje dag och aldrig går ner på riktigt...

 

Får hoppas att det är en övergående period och att jag går in i zen sen! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske har vant dig vid att vinna och därför omedvetet räknar hem pengarna redan när du sätter dig vid bordet och därför blir extra besviken när pengarna går åt alla andra håll än ditt. Sen är det ju även ganska naturligt att det inte är lika roligt när man är inne i en längre torka, och vad man än gör blir fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att jag var lite bättre tidigare på att ta förluster än just för tillfället eftersom jag haft en trög period. En hel del floppade trissar och färgdrag som klonkat som ändå förlorat mot kåkar eller bättre flushar har varit en stor "läcka" på sistone. AA i hålet har naturligtvis också oftast varit en dyr affär mot tomtar som fått tvåpar med sina Q5o eller liknande. Ja ni vet allt som hör en dålig period till. Ibland lämnar jag pokern sur och moloken trots att jag gått lite plus. Det känns som att det borde gå mycket bättre. Det gjorde det ju förut. Vore ju tragiskt om jag omedvetet blivit en sämre spelare trots att jag läst mer litteratur nu än när jag plussade fortare (jag tror att jag bivit tightare). Fixed limit ger som tur är inga väldiga kast trots att det är en sämre period. Min bankrulle har stått ganska stilla och poker känns inte lika roligt längre. Ganska sällan jag blir arg. Blir mer less och uppgiven. Jag är säker på att jag har en del läckor kvar som om jag skulle hitta dem skulle göra att även perioder som denna lite mindre trög vad gäller bankrulleväxandet. Tips på hur man finner sådana? Finns det något bra sätt att ta reda på om man har haft otur eller börjat spela fel? (Testade EVTester som ska ge en lite fingervisning om hur tur/otur man haft med starthänder mm men den visar helt buggiga resultat.) Kanske bara att fortsätta lira så får framtiden utvisa om jag är medioker eller bara haft en dålig period. Nåja, om jag går plus i när jag får bra kort och inte förlorar så mycket när jag får näst bäst hand lite för ofta så borde det väl ordna sig i det långa loppet. Skönt att få skriva av sig lite tristess. :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Meditera. Vilken form du väljer är inte så enormt viktigt, men du bör avsätta en stund åt det regelbundet. Studier visar att meditation ökar aktiviteten i frontalloberna, men hämmar den i amygdala. Eftersom rationellt tänkande företrädelsevis sker i frontalloberna, och amygdala styr rädsla och ilska så är det ju en bra förändring.

 

Referensgalningar kan hitta hur många resultat som helst på scholar.google.com om de söker på säg "+meditation +amygdala" eller "+meditation +analysis +brain" eller liknande.

 

Eller så är man finne. Jag undrar ibland om Juha Helppi avlidit vid bordet... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man bryr sig så mycket av en eller några förlusthänder tyder det på att man inte kan hantera nivån psyologiskt och borde gå ner några steg. Det har jag gjort även om jag har rulle för högre nivåer så går jag inte upp eftersom jag inte kan förhålla mig fullständigt neutral på de nivåerna. Nivån jag spelar nu på så bryr jag mig inte så mycket om jag blir rivrad av en tvåoutare med en stor pott. Händer samma sak på högre nivåer = tilt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som någon tidigare skrev: Theory of Poker hjälper mycket mot detta.

 

Så länge jag vet med mig att jag spelar +Ev så är det nästan inga problem alls med utdragningar längre.

 

Håller med det här hlet och hållet. Om man blir nersynad hela vägen och jullen McTomte lyckas dragga någon rolig hand me konstiga kort så får man bara le och tänka att man kommer ta det tiofaldiga från honom senare. Jag tänker alltid "in the long run", det har hjälpt mig otroligt mycket.

 

 

Det är mitt främsta tips, tänk inte på den här sessionens resultat utan tänk på kanske den här månadens resultat eller kanske tilloch med kvartalet eller året.

 

Skriv en dagbok så ser du hur det går uppåt hela tiden (förhoppningsvis) och då är det inte lika svårt att ta en bad streak faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Meditera. Vilken form du väljer är inte så enormt viktigt, men du bör avsätta en stund åt det regelbundet. Studier visar att meditation ökar aktiviteten i frontalloberna, men hämmar den i amygdala. Eftersom rationellt tänkande företrädelsevis sker i frontalloberna, och amygdala styr rädsla och ilska så är det ju en bra förändring.

 

Referensgalningar kan hitta hur många resultat som helst på scholar.google.com om de söker på säg "+meditation +amygdala" eller "+meditation +analysis +brain" eller liknande.

 

Eller så är man finne. Jag undrar ibland om Juha Helppi avlidit vid bordet... ;)

 

Låter spännande, skulle jättegärna vilja lära mig någon meditationsteknik. Några tips på bra böcker, urls, kurser eller något i den stilen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter spännande, skulle jättegärna vilja lära mig någon meditationsteknik. Några tips på bra böcker, urls, kurser eller något i den stilen?

 

Nope, så vitt jag kan luska ut så kvittar systemet, så jag skalade för länge sedan bort allt överflödigt. Numer sitter jag på knä och väntar på lugnet. Men om du vill ha metafysik, kvackeri och religion en masse så lovar jag att varenda bokhandel har en hylla väl fylld med sådant.

 

Om du föredrar rörlig meditation föreslår jag nästan hellre poweryoga på ditt lokala gym än någon gurukurs. Men så är jag ju militant rationell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har den ultimata tiltmedicinen. Efter att ha blivit utdragen ngra ggr och man är så vansinnig att man inte vet vart man ska ta vägen, så är det bara att gå in på följande URL: http://www.badgerbadgerbadger.com/

 

Jag kan sitta o stirra in i skärmen i 10 minuter. Tillsist börjar man hoppa i stolen, i takt med - ja du ser snart.... Det hjälper. Väldigt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...