Gå till innehåll

NLT - Bra fold?


Kajjan

Recommended Posts

Hade varit kul med lite tankar om denna handen, har lagt ner många KK och AA i liknande situationer senaste tiden så jag börjar misstänka att jag gör det för ofta.

 

Hade ingen read på killen eftersom jag nyss satt mig vid bordet.

 

$200 NL Hold'em - Wednesday, July 06, 07:53:54 EDT 2005

 

Seat 4 is the button

 

Seat 1: jv33metro ( $452.6 )

Seat 2: JohnMcDeep ( $80.55 )

Seat 4: PokerSith73 ( $209.92 )

Seat 5: champion47 ( $221.2 )

Seat 6: TheLooter ( $86.55 )

Seat 7: DoingMyNails ( $265.05 )

Seat 8: Carboy1 ( $109.65 )

Seat 9: Mkoonz ( $176 )

Seat 3: taken_seat ( $195 )

Seat 10: Raaaif ( $197 )

champion47 posts small blind [$1].

TheLooter posts big blind [$2].

 

** Dealing down cards **

Dealt to taken_seat [ Ks Kh ]

DoingMyNails folds.

Carboy1 calls [$2].

Mkoonz calls [$2].

Raaaif folds.

jv33metro calls [$2].

JohnMcDeep folds.

taken_seat raises [$6].

PokerSith73 folds.

champion47 folds.

TheLooter folds.

Carboy1 calls [$4].

Mkoonz calls [$4].

jv33metro folds.

** Dealing Flop ** [ 8d, 4h, Ts ]

Carboy1 checks.

Mkoonz checks.

taken_seat bets [$10].

Carboy1 calls [$10].

Mkoonz folds.

** Dealing Turn ** [ 9s ]

Carboy1 checks.

taken_seat bets [$20].

Carboy1 raises [$80].

taken_seat: have KK

taken_seat folds.

Carboy1 does not show cards.

Carboy1 wins $140

 

 

Skrev vad jag hade för att han kanske då skulle lockas att visa en bluff när jag foldade :twisted: , men det funkade inte. Vet inte om man ska tolka det som att han hade bättre än mig.

 

Att han satsade 80$ när han bara hade 93$ kvar kan det kanske betyda nåt?? Jag kanske är något vrickad som hela tiden tänker på såna grejer när jag spelar men det brukar gå bra så nåt gör man nog rätt :D

 

OBS vet att det är svårt att ha några åsikter utan att vet mer om spelarna runt bordet men försök ändå 8-)

 

//kajjan

 

* RP, la till tagg - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

88 eller TT kanske tom 44 eftersom jag höjde med så lite (kanske för lite) å det redan låg ett gäng BB i potten så borde alla dessa händer synat.

 

Han höjde ju inte efter floppen för han kände väl sig relativt ohotad även om jag satt på överpar.

 

//kajjan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade varit kul med lite tankar om denna handen, har lagt ner många KK och AA i liknande situationer senaste tiden så jag börjar misstänka att jag gör det för ofta.

 

En tänkbar förklaring är att din motståndare uppfattar dig som vek. Om du foldar mycket uppmuntrar du dem helt enkelt till att sitta och beta ut dig.

 

Tittar man på handen du postar betar du den klent hela vägen. När du har två limpare framför dig måste du höja mer än bara 2 BB (att jv33metro foldar är obegripligt). På floppen betar du inte ens halv pott och på turn är det samma visa. Det stinker svaghet lång väg och du ber om att bli utdragen i och med att du ger rätt fina pottodds.

 

Ha som tumregel att alltid utgå från pottens storlek när du funderar på hur mycket du ska beta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

babyface10: kan hålla med om att jag spelade denna handen kasst, men de flesta gångerna är ju det som hände precis vad man vill ska hända, att han ska uppfatta en som vek å höja mycket så man kan gå all in å sno potten då han oftast inte synar. Med andra ord vill jag spela mot såna som dig :twisted:

 

Samma svar gäller för dig Big Less, mina betar där är inte för att vinna potten lr för att få in lite mer pengar, det är för att folk ska reraisa så jag kan sno potten sen. Visst förlorar man såna här potter ibland när man känner sig slagen men i längden tjänar jag mycket på det.

 

Men fick känslan här av att jag faktiskt var slagen, kan inte riktigt sättta fingret på vad som gjorde at jag foldade.

 

//kajjan[/b]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

babyface10: kan hålla med om att jag spelade denna handen kasst, men de flesta gångerna är ju det som hände precis vad man vill ska hända, att han ska uppfatta en som vek å höja mycket så man kan gå all in å sno potten då han oftast inte synar. Med andra ord vill jag spela mot såna som dig :twisted:

 

Men du ger ju odds för att han ska beta på sina drag och det tycker jag borde innebära att du förlorar i längden. Jag kan förstå om man vill lura in motspelaren om man sitter med nötflush men inte med ett pocket pair. Pocket pair vill man ju gärna spela rätt fort och vinna potten snabbt.

 

Men det är bara vad jag tycker ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej han får inte odds till några drag möjligen om han räknar in implicita odds, men det är klart att ibland har man förlorat på att någon dragit ut mig. Men det brukar löna sig ändå att spela så pga alla som förösker sno potterna när de anar svaghet.

 

Kan ju tilläggas att jag inte alltid spelar såhär, har på 6000 händer vunnit 84% av mina KK, å en snittvinst på 26$ på 200NL-nivå enligt mitt PO.

Jämfört med de flesta av mina kompisar så är det bra siffror.

 

Men min taktitk är säkert inte optimal.

 

//kajjan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

babyface10: kan hålla med om att jag spelade denna handen kasst, men de flesta gångerna är ju det som hände precis vad man vill ska hända, att han ska uppfatta en som vek å höja mycket så man kan gå all in å sno potten då han oftast inte synar. Med andra ord vill jag spela mot såna som dig

 

Samma svar gäller för dig Big Less, mina betar där är inte för att vinna potten lr för att få in lite mer pengar, det är för att folk ska reraisa så jag kan sno potten sen. Visst förlorar man såna här potter ibland när man känner sig slagen men i längden tjänar jag mycket på det.

 

nej han får inte odds till några drag möjligen om han räknar in implicita odds, men det är klart att ibland har man förlorat på att någon dragit ut mig. Men det brukar löna sig ändå att spela så pga alla som förösker sno potterna när de anar svaghet.

 

Kan ju tilläggas att jag inte alltid spelar såhär, har på 6000 händer vunnit 84% av mina KK, å en snittvinst på 26$ på 200NL-nivå enligt mitt PO.

Jämfört med de flesta av mina kompisar så är det bra siffror.

 

Då så! Klockrent spelat! Som du säger själv finns absolut ingenting att anmärka på. Bara att gratulera till en MÄSTERLIGT spelad hand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men å andra sidan om din spelstil funkar bra så kör på.

För jag tror inte det finns nått som heter rätt spelstil utan man lär köra vad man tror på själv sen kan resten av världen säga ditt och datt och klaga på dig men kör på din egen spelstil det kommer nog löna sig mest

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänker inte kommentera sjävla handen men kan du berätta för mig vad du får ut av att säga att du kastar KK?

 

Om jag är din FI och jag litar på att du faktiskt hade KK här så skulle jag se var och varannan flop mot dig för att bara ta potten ifrån dig när jag känner för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Big Less: jag anar att du är ironisk, anledningen att jag postade just denna handen är att jag litade på min känsla foldade där jag i vanliga fall går all in.

 

Tänkte att nån kanske hade något tips på hur jag kunde få ytterligare ledtrådar till om jag gjorde rätt eller inte.

 

//kajjan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vet vilken känsla du hade när du spelade handen och du vet troligen hur dom andra har spelat tidigare under sessionen.

 

Dock måste jag påpeka själva spelandet av handen. Du bör a raisat iaf. 4*bb preflop. Sedan med den floppen så bör du ha gjort något i stil med ett potsizebet. Du visar iaf ingen styrka på floppen och dom andra callar, inget tillbakaslag. Troligen sitter han på en draw här eller eventuellt 2 overcards. Kanske toppair med vek kicker.

 

På floppen limpar dom in och visar ingen speciell styrka. Han kan eventullt ha top pair med en taskig kicker.

 

Brukar du lägga många händer så är det enkelt för dom att göra ett stort bet bara för att skrämma iväg dig. Om du väl har börjat visa dessa tendenser så kommer dom att utnyttja detta till 100%. Visst någon gång kommer du trappa dom men dom vinner så många potter på att spela ut dig så det lönar sig för dom.

 

Jag har många ggr sett folk som utnyttjar detta med att spela anytwo för att sedan på turn banka in ett jättebet bara för att skrämma veka spelare. Dom behöver inte ens titta på sina kort.

 

1. Höja mer Preflop

2. Beta Potsize ungefär.

3. Betala av om någon satt trips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. Betala av om någon satt trips!

 

Man vill inte göra det på 2/4 och uppåt, det känns.

 

Och hårdbettar man/checkraisar o får omslag så är man slagen i 99% av fallen om man inte vet att den man spelar mot är en bluffare.

 

istället för att chansa får man lita på read och den information man själv tagit fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Big Less: jag anar att du är ironisk, anledningen att jag postade just denna handen är att jag litade på min känsla foldade där jag i vanliga fall går all in.

 

Tänkte att nån kanske hade något tips på hur jag kunde få ytterligare ledtrådar till om jag gjorde rätt eller inte.

 

//kajjan

 

Lite fundersam till varför du postar handen bara. Om nu ditt spel helt och hållet byggde på den känsla du fick i just den situationen, säger det sig självt att ingen annan kan uttala sig om du spelade den bra eller dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt preflop bet vill visa att du har AK/AQ och inte hand som KK. Problemet är att du låter folk få finfina odds för låga pp eller sc med ett sådant bet. Och om du foldar när du får lite motstånd så kommer du i längden gå minus på dina höga pp om du fortsätter att spela på det här sättet. För i många fall får man inte en rainbow flop med ett klätt kort som är under K.

 

I detta fall skulle jag fakitskt calla för att det är mycket möjligt att FI har ett lägre par och tror du bettar med AK som inte har träffat. SSen en ytterligare anledning till call skulle vara storleken på motståndarens stack, om Fi har en bättre hand kommer det inte kosta mig hela min stack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Big Less: Det var så som romanista85 svarade som jag menade att folk skulle svara, säga vad de tror om den höjningen i den situationen.

 

Sen är det väl inte alls säkert att de har rätt eller är bättre än mig på att "läsa av" vad andra har för händer. Men med lite tur kunde man ju få någon detalj i handen utpekad som man inte tänkt på innan.

 

romanista85: tack för ett bra svar.

 

//kajjan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är lite hur jag ser det hela. Jag har gått på denna nit några gånger men generellt tror jag teorin håller. När du agerar väldigt vekt genom hela handen som du faktiskt gör(det är obegripligt varför men visst nu gör du det) och folk sitter med 44/88/1010 så kommer de vanligtvis inte höja ändå upp till 80$ för de tror vanligen att du inte har något. Mycket vanligare kommer miniraisen eller max raise till 60$ att vara med en sådan stark hand. De högre raisarna kommer vanligen från folk som vill skrämma dig ifrån mellanstarka händer(typ JJ) eller ess-höga händer.

 

När folk bettar så fundera alltid på varför de bettar en viss summa. Nu i just denna handen så bör du bita det sura äpplet och syna hans bet för det hela är ditt eget fel när du agerat så dåligt genom hela handen tidigare.

 

Jag hade spelat såhär. Jag hade höjt 15$ preflop och varit nöjd om alla foldat men hade nån synat så är det lika bra. Möjligtvis höjning på 30-40$ om jag hade gjort spelet några gånger tidigare och jag fått intrycket av att folk börjat tröttna på mig. Om vi utgår från att jag höjt 15$ och fått en syn så hade jag inte bettat alltför hårt in i den floppen - Men kanske 30$. Om jag får syn här så hade jag börjat ta det lite lugnare. Troligen checkat turnen för att med syna hans troliga riverbet om allt utom en tia kommer på river.

 

Storleken på hans bett på river är dock väldigt intressant, i potten finns dryga 100$. Skulle hans bett ligga på antingen 40$ eller all in så hade jag varit väldigt orolig. Bettar han däremot ungefär potten hade jag callat i samma sekund som hade bettade. Jag antar att du förstår varför men kanske lika bra att jag förklarar. 40$ ser ut som en summa han hoppas ska kunna mjölka dig på med sin starka hand. All in ser ut som något som motståndaren vill att du ska tro är en bluff men vanligtvis sitter han med stål här. Slutligen 100$ bettet ser ut som något som någon bettar som vill se stark ut men ofta inte är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fadeh: verkar som vi har lite samma spelstil, jag brukar köra ungefär den varianten du förklarar här ofta. Men jag gillar att variera mig så jag kör den (hårt kritiserade) spelstilen som i just denna handen ganska ofta med.

 

Jag har en liten teori om 200NL-borden på Multipoker. Eftersom så många spelare spelar där och jag ofta kör ganska korta sessioner (ca 1h) så känns det inte som om behöver variera sig så mycket, för folk har ändå oftast ingen bra koll på hur man spelar de olika händerna.

 

Innan har jag mest spelat 600NL eller 1000NL men efteratt ha fått skällning för att inte följa BR-regler osv så har jag gått ner i nivå för att göra det.

 

När jag spelade på högre nivå på 2-3 bord åt gången 4-5h om dagen å mötte väldigt ofta samma spelare så kändes det väldigt viktigt att variera sig mycket eftersom man spelat tusentals händer mot många av motspelarna.

 

Problemet är bara att denna teori har jag inte tänkt ut förrän idag.

Summan av dessa tankegångar är att jag anske skulle försöka mig på mindre finesser å spela "rakare" poker på de lite lägre nivåerna.

 

Det har visserligen gått bra än så länge men 6000 händer är inte så jättemycket, så det kanske är som någon/några sa att man förlorar eller iaf vinner inte lika mycket i längden på att spela som jag gjorde.

 

Nån som tror på min teori eller har jag bara varit ute i solen för länge??

 

//kajjan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...