oake12 Postad 20 Januari , 2012 Rapport Postad 20 Januari , 2012 Vad är sannolikheten för att slå tre lika tärningar om du slår med tre tärningar? (Jag har disskusion på jobbet med mina ingenjörer... Jag hävdar att det är 1/36, eftersom första tärningen får vara vad som helst och de två andra måste vara lika som första.) Citera
devalanteriel Postad 20 Januari , 2012 Rapport Postad 20 Januari , 2012 Fråga dem om de tror att chansen för att slå lika om man slår två tärningar är 1/36 eller 1/6. Hur fan klarade de ingenjörsmatten? Citera
Level Postad 20 Januari , 2012 Rapport Postad 20 Januari , 2012 Fråga dem om de tror att chansen för att slå lika om man slår två tärningar är 1/36 eller 1/6. Hur fan klarade de ingenjörsmatten? Läser högskoleingenjörer statistik? Detta är iofs gymnasiematematik men ändå... Citera
devalanteriel Postad 20 Januari , 2012 Rapport Postad 20 Januari , 2012 Kanske inte, men jag tänker mig att grundläggande logiskt tänkande är en förutsättning för att klara integralkalkyler och shit. Citera
Slaktavfall Postad 20 Januari , 2012 Rapport Postad 20 Januari , 2012 Läser högskoleingenjörer statistik? Detta är iofs gymnasiematematik men ändå... Hur vet vi att de är högskoleingenjörer? Tänk om de är civilingenjörer eller gymnasieingenjörer? Citera
Level Postad 20 Januari , 2012 Rapport Postad 20 Januari , 2012 Kanske inte, men jag tänker mig att grundläggande logiskt tänkande är en förutsättning för att klara integralkalkyler och shit. För att få godkänt på den mest grundläggande högskolematematiken (endim, flerdim, linalg och matstat) krävs det inte mer än att fokusera på standarduppgifterna och ha så pass mkt förståelse att man kan dra vissa egna slutsatser. Citera
renad Postad 20 Januari , 2012 Rapport Postad 20 Januari , 2012 Slår vad om att frågan inte formulerades så för då hade inte ingenjörer (plural) haft fel, är ju inte ekonomer vi pratar om. Citera
Ola Brandborn Postad 20 Januari , 2012 Rapport Postad 20 Januari , 2012 Fråga dem om de tror att chansen för att slå lika om man slår två tärningar är 1/36 eller 1/6. Hur fan klarade de ingenjörsmatten? Börja med att fråga om chansen att "slå lika med en tärning" är 1/6 eller 1/1 (6/6). Citera
Trillske Postad 20 Januari , 2012 Rapport Postad 20 Januari , 2012 Det där är gymnasie-statistik, och högskoleingenjörer läser statistik, och ingenjör betyder ju som sagt inte högskoleingenjör. Du kan förövrigt tänka "kombinationer för sökt utfall" genom "kombinationer för samtliga utfall", man kommer faktiskt ganska långt med att bara dela upp det så. I det här fallet har du 6 möjligheter vid första kastet, en vid andra (resultatet från första) och en vid tredje. Du får antalet kombinationer genom att multiplicera, alltså 6*1*1 = 6 kombinationer i täljaren. För samtliga kombinationer får du enligt samma resonemang 6*6*6 = 216 kombinationer i nämnare. Alltså: 6*1*1/6*6*6 = 6/216 = 1/36 Kanske inte, men jag tänker mig att grundläggande logiskt tänkande är en förutsättning för att klara integralkalkyler och shit.Allmänt handlar det mycket mer om arbete än om hjärna de matematik-tunga åren. Det är ju liksom meningen att folk ska lära sig och utvecklas snarare än visa vad de kan, så man lägger sig på sätt och vis på en ganska låg gemensam nämnare. Resultat blir typ att de som lägger ner 5-6 timmar om dagen på studier har följt en kursplan med lektionsuppgifter som leder fram till en typtenta där de i princip löst uppgifterna minst en gång tidigare. Just integraler tex... Man lär sig 98 olika sätt att göra ett variabelbyte samt diverse metoder för steg till derivering och tillbaka. Kan man härleda det själv är det ju skoj, men det är inget krav. Undantagen optimering och till viss del just statistik. Dock brukar de ändå innehålla tillräckligt med typiska räkneuppgifter för att nå åtminstone godkänt. Man kan eventuellt tycka att det är sådär. Just optimering kan ju poängen gå lite förlorad, där jag skulle hävda att relevansen ligger i tex modell-skapande. Men det är ju samtidigt inte lämpligt att stoppa en för stor del av studenterna att ta examen. Citera
Level Postad 20 Januari , 2012 Rapport Postad 20 Januari , 2012 Det där är gymnasie-statistik, och högskoleingenjörer läser statistik, och ingenjör betyder ju som sagt inte högskoleingenjör. Du kan förövrigt tänka "kombinationer för sökt utfall" genom "kombinationer för samtliga utfall", man kommer faktiskt ganska långt med att bara dela upp det så. I det här fallet har du 6 möjligheter vid första kastet, en vid andra (resultatet från första) och en vid tredje. Du får antalet kombinationer genom att multiplicera, alltså 6*1*1 = 6 kombinationer i täljaren. För samtliga kombinationer får du enligt samma resonemang 6*6*6 = 216 kombinationer i nämnare. Alltså: 6*1*1/6*6*6 = 6/216 = 1/36 Allmänt handlar det mycket mer om arbete än om hjärna de matematik-tunga åren. Det är ju liksom meningen att folk ska lära sig och utvecklas snarare än visa vad de kan, så man lägger sig på sätt och vis på en ganska låg gemensam nämnare. Resultat blir typ att de som lägger ner 5-6 timmar om dagen på studier har följt en kursplan med lektionsuppgifter som leder fram till en typtenta där de i princip löst uppgifterna minst en gång tidigare. Just integraler tex... Man lär sig 98 olika sätt att göra ett variabelbyte samt diverse metoder för steg till derivering och tillbaka. Kan man härleda det själv är det ju skoj, men det är inget krav. Undantagen optimering och till viss del just statistik. Dock brukar de ändå innehålla tillräckligt med typiska räkneuppgifter för att nå åtminstone godkänt. Man kan eventuellt tycka att det är sådär. Just optimering kan ju poängen gå lite förlorad, där jag skulle hävda att relevansen ligger i tex modell-skapande. Men det är ju samtidigt inte lämpligt att stoppa en för stor del av studenterna att ta examen. Oj vad du hakade upp dig på högskoleingenjör. Det enda jag undrade var om högskoleingenjörer läser matstat då jag av egen erfarenhet vet att civilingenjörer läser det. Kan tilläggas att jag har en vän som läste till högskoleingenjör som garanterat inte läste matstat (de hade säkerligen statistik inbakat i nån annan kurs). Det är för övrigt första, och troligen sista gången, jag och trollske är av samma uppfattning. Även om han vävde in det i en wall of text... Citera
Trillske Postad 21 Januari , 2012 Rapport Postad 21 Januari , 2012 Snälla sluta vara en idiot. Citera
devalanteriel Postad 21 Januari , 2012 Rapport Postad 21 Januari , 2012 Det var nog det kortaste inlägget du skrivit på PF. Citera
Level Postad 21 Januari , 2012 Rapport Postad 21 Januari , 2012 Det var nog det kortaste inlägget du skrivit på PF. Det var ett av trollskes bästa inlägg på pf. Hade mer substans än hans vanliga smörja. Citera
Trillske Postad 21 Januari , 2012 Rapport Postad 21 Januari , 2012 Det var nog det kortaste inlägget du skrivit på PF. Men du ser inte det bakomliggande utredningsarbetet i mina pärmar. Att tilltala mr lowlife krävde timmar av förberedelser och principöverskridanden. 5 ord senare sjönk jag ändå ihop utmattad och vaknade nu. Citera
Level Postad 21 Januari , 2012 Rapport Postad 21 Januari , 2012 Men du ser inte det bakomliggande utredningsarbetet i mina pärmar. Att tilltala mr lowlife krävde timmar av förberedelser och principöverskridanden. 5 ord senare sjönk jag ändå ihop utmattad och vaknade nu. Men du kunde inte hålla dig! Det är det som är det roliga med dig trollske, du måste ha sista ordet om det så innebär att du svarar på nåt helt annat och för ämnet ovidkommande. Citera
oake12 Postad 23 Januari , 2012 Författare Rapport Postad 23 Januari , 2012 3 är civilingenjörer och två av dem har jag ingen koll vad de läst bara att de arbetar som ingenjörer här... Det verkar som att de blev lite ledsna av att ha fel... Ska ställa någon fråga som de kan svaret på nästa gång, trist med arga ingenjörer Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.