Gå till innehåll

Stakee kan inte hålla sig till regler, försvunnen, vad göra?


SkojjaruElleh

Recommended Posts

Hej!

 

Vilka chanser har jag som scammad forumitet på en svensk pokersite att få igen pengar från eller anmäla. Personen skulle jag uppskatta är skyldig runt $1000 online till olika människor, vilka inte har någon koll alls på hans personuppgifter. Om siten skulle lämna ut hans IP-adress, skulle polisen kunna göra något?

 

Tror bevisen är rätt oklara, får endast ihop några chattloggar. De flesta skulderna kommer från misslyckade stejks, och så var det även i mitt fall. Misstänker även att personen har flera konton på siten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vilka chanser har jag som scammad forumitet på en svensk pokersite att få igen pengar från eller anmäla. Personen skulle jag uppskatta är skyldig runt $1000 online till olika människor, vilka inte har någon koll alls på hans personuppgifter. Om siten skulle lämna ut hans IP-adress, skulle polisen kunna göra något?

 

Tror bevisen är rätt oklara, får endast ihop några chattloggar. De flesta skulderna kommer från misslyckade stejks, och så var det även i mitt fall. Misstänker även att personen har flera konton på siten.

 

Med svensk pokersite, menar du svs då? Tyvärr är det nog rätt svårt att få tillbaka pengarna.

 

Outa honom gärna så inte fler råkar ut för samma person!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tro stakening ses som svart-vadslagning för polisen.

Troligen skulle det behöva vara nertecknat i en alternativ form som ett skuldebrev, d.v.s ett papper som endast beskriver att han lånat en bestämd summa av dig... och det ska vara underskrivet av honom såklart.

 

Eftersom det inte var så stor summa kanske inte pengarna du är huvudsakligen ute efter?

Kanske kan du vända dig till ett oregisterat inkasso-bolag ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir jävligt kämpigt utan personuppgifter

Någon IP-adress får du aldrig av en seriös pokersite (i princip alla), du får göra vad du kan för att få tag i namn lr annan info och jobba därifrån.

 

Jag antar att forumadmin på forumet kan se IP-adress, om du får den borde du väl kunna få ett hum om var han befinner sig, men polisen är inget att räkna med ändå, 99% säker på att stölder/icke-överföringar inom onlinepokerstaking är olagligt öht.

 

Outa nick, någon kan ju känna kraken alternativt bli ett framtida offer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vilka chanser har jag som scammad forumitet på en svensk pokersite att få igen pengar från eller anmäla. Personen skulle jag uppskatta är skyldig runt $1000 online till olika människor, vilka inte har någon koll alls på hans personuppgifter. Om siten skulle lämna ut hans IP-adress, skulle polisen kunna göra något?

 

Tror bevisen är rätt oklara, får endast ihop några chattloggar. De flesta skulderna kommer från misslyckade stejks, och så var det även i mitt fall. Misstänker även att personen har flera konton på siten.

 

Noll. Polisen har knappt resurser att sätta dit kända scammare där det är betydligt större belopp involverande.

 

Men anmäla kan vara bra av statistiska skäl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Noll. Polisen har knappt resurser att sätta dit kända scammare där det är betydligt större belopp involverande.

 

Men anmäla kan vara bra av statistiska skäl.

Jag misstänker att polisen/åklagare skulle göra det lätt för sig och säga till TS att detta inte är ett brott för dem att utreda, utan ett civilrättsligt tvistemål? Någon som kanske håller med mig? Gråzon? Svårt som fan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tro stakening ses som svart-vadslagning för polisen.

 

Skulle tro att du har jättefel.

 

Blir jävligt kämpigt utan personuppgifter

Någon IP-adress får du aldrig av en seriös pokersite (i princip alla), du får göra vad du kan för att få tag i namn lr annan info och jobba därifrån.

 

Om man lyckas få ihop en polisanmälan där det framgår att pokernick ¤¤¤ har lurat till sig pengar från OP så tror jag nog de flesta pokersiter svarar en svensk myndighet om de ber att få ut uppgifter om det kontot.

 

men polisen är inget att räkna med ändå, 99% säker på att stölder/icke-överföringar inom onlinepokerstaking är olagligt öht.

 

Är inte säker på vad du menar här, har du glömt ett 'inte'?

 

I annat fall, stölder är per definition olagliga och om man ingår ett avtal om som bland annat innebär att man ska föra över/betala tillbaka en viss summa och inte gör det så är troligtvis bedrägeri/bedrägligt beteende och olagligt det också.

 

Jag misstänker att polisen/åklagare skulle göra det lätt för sig och säga till TS att detta inte är ett brott för dem att utreda, utan ett civilrättsligt tvistemål? Någon som kanske håller med mig? Gråzon? Svårt som fan.

 

Visst kan de göra det lätt för sig genom att säga att det är civilrättsligt eller att TS i vilket fall som helst inte kan bevisa att något olagligt har skett. Dock är det för mig ingen gråzon om man ingår ett stakeavtal och sen den ena parten inte fullgör sin del utan behåller pengarna. Bedrägeri eller bedrägligt beteende beroende på summa. Och det beror ju på vad som har hänt och på vad som faktiskt har avtalats. Att bara spela bort stakepengar behöver ju inte vara ett avtalsbrott eller olagligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att du har jättefel.

 

 

 

Om man lyckas få ihop en polisanmälan där det framgår att pokernick ¤¤¤ har lurat till sig pengar från OP så tror jag nog de flesta pokersiter svarar en svensk myndighet om de ber att få ut uppgifter om det kontot.

 

 

 

Är inte säker på vad du menar här, har du glömt ett 'inte'?

 

I annat fall, stölder är per definition olagliga och om man ingår ett avtal om som bland annat innebär att man ska föra över/betala tillbaka en viss summa och inte gör det så är troligtvis bedrägeri/bedrägligt beteende och olagligt det också.

 

 

 

Visst kan de göra det lätt för sig genom att säga att det är civilrättsligt eller att TS i vilket fall som helst inte kan bevisa att något olagligt har skett. Dock är det för mig ingen gråzon om man ingår ett stakeavtal och sen den ena parten inte fullgör sin del utan behåller pengarna. Bedrägeri eller bedrägligt beteende beroende på summa. Och det beror ju på vad som har hänt och på vad som faktiskt har avtalats. Att bara spela bort stakepengar behöver ju inte vara ett avtalsbrott eller olagligt.

 

Yup glömde ett inte där..sry.

Iallafall, polisanmälan etc är såklart gagnlöst när pengarna som har försvunnit har överförts av "brottsoffret" personligen, det är givet.

Kontraktet är också ett problem då det alldeles säkert inte ens finns ett formellt kontrakt eller avtal, skulle gissa att det rör sig om en flyktig överenskommelse på Skype.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yup glömde ett inte där..sry.

Iallafall, polisanmälan etc är såklart gagnlöst när pengarna som har försvunnit har överförts av "brottsoffret" personligen, det är givet.

Kontraktet är också ett problem då det alldeles säkert inte ens finns ett formellt kontrakt eller avtal, skulle gissa att det rör sig om en flyktig överenskommelse på Skype.

 

Håller ju med om det mesta men att det är lönlöst att polisanmäla bara för att brottsoffrest själv har överfört pengar stämmer ju inte. Det beror, som jag skrev ovan på vad parterna har avtalat och vad som kan bevisas. Men det är ju knappast så att OP ligger bra till.

 

Dessutom blir jag fortfarande förvånad varje gång någon blir blåst av en scammare. Är folk verkligen så dumma?*

 

*kan säkert finnas undantagsfall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan de göra det lätt för sig genom att säga att det är civilrättsligt eller att TS i vilket fall som helst inte kan bevisa att något olagligt har skett. Dock är det för mig ingen gråzon om man ingår ett stakeavtal och sen den ena parten inte fullgör sin del utan behåller pengarna. Bedrägeri eller bedrägligt beteende beroende på summa. Och det beror ju på vad som har hänt och på vad som faktiskt har avtalats. Att bara spela bort stakepengar behöver ju inte vara ett avtalsbrott eller olagligt.
Mmm jo vi har nog för lite fakta.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Lånar tråden lite till ett liknande problem.

 

 

Stakeade en spelare för ungefär ett halvår sedan, gick bra i ett par månader och han lirade seriöst, cashade ut runt 1500kr var. Före sommaren ville jag avsluta staken, och vi kom överens om att vi skulle avsluta om 20 dagar vid månadsskiftet. Var även väldigt tydlig med att jag behövde verkligen dessa pengar, därför jag ville avsluta staken, och vi kom även överrens om att ifall han hamnade under 4k (hade runt 7k när vi snackade, varav 6k var min rulleinsättning) så skulle han avsluta direkt och jag skulle casha ut.

 

Loggar in den 29e och ser att det har spelats bort runt 3000kr en fredagnatt, och 4000kr en lördagsnatt. Kontaktar honom och han skyller på flickvän som gjorde slut och personliga saker som fick honom att tilta bort pengarna, visst tråkigt tänkte jag men det har fan nada med vår deal att göra.

 

 

Hade tydliga regler för nivå, BR, fördelning etc så det inte skulle uppstå problem, och kollade alltid så det inte var några missförstånd.

 

Aja, vill såklart ha tillbaka mina pengar, till en början var han ångerfull och sa att han givetvis skulle betala tillbaka. För de flesta som har erfarenhet av detta så förstår ni vad som händer nu, ursäkterna börjar hagla, vaga svar och undvikande beteende.

 

Vad ska jag göra nu? Tänker inte ta saken i egna händer för 6k, men en polisanmälan kanske kan få lite fart på det? Dyker hans namn upp i nåt register även om det inte leder till åtal?

 

EDIT: Har personuppgifter, adress, FB, föräldrar etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tippa på att merparten av PF har samma problem. En polare som är skyldig pengar som börjar undvika och det blir awkward. Polisanmälan är knappast way to go om du vill ha kvar personen som vän. Skulle inte heller ringa föräldrarna bara sådär, skulle snarare förklara för personen att du har X veckor på dig att betala nu, annars så ringer jag dina föräldrar och förklarar situationen.

 

Jag har själv ett antal såna här pågående situationer just nu och det är en jävligt svår situation, tyvärr så blir slutändan att vänskapen glider isär pga. att personen i fråga gör allt i sin väg för att undvika dig. Den simpla förklaringen är helt enkelt att han inte har några pengar och det blir jobbigt att umgås/se varandra när det är det enda båda tänker på.

 

Jag har varit på andra sidan av det här också för ~5 år sedan då jag var stallgul och skyldig en polare pengar (poker). Sålde min TV till honom till ett pris som vi båda diskuterade fram och fick sen köpa tillbaks den till samma pris när jag hade kommit på fötter igen.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tippa på att merparten av PF har samma problem. En polare som är skyldig pengar som börjar undvika och det blir awkward. Polisanmälan är knappast way to go om du vill ha kvar personen som vän. Skulle inte heller ringa föräldrarna bara sådär, skulle snarare förklara för personen att du har X veckor på dig att betala nu, annars så ringer jag dina föräldrar och förklarar situationen.

 

Jag har själv ett antal såna här pågående situationer just nu och det är en jävligt svår situation, tyvärr så blir slutändan att vänskapen glider isär pga. att personen i fråga gör allt i sin väg för att undvika dig. Den simpla förklaringen är helt enkelt att han inte har några pengar och det blir jobbigt att umgås/se varandra när det är det enda båda tänker på.

 

Jag har varit på andra sidan av det här också för ~5 år sedan då jag var stallgul och skyldig en polare pengar (poker). Sålde min TV till honom till ett pris som vi båda diskuterade fram och fick sen köpa tillbaks den till samma pris när jag hade kommit på fötter igen.

 

Lycka till!

Jo det är nog en väldigt vanlig situation, och en av de största anledningarna att jag aldrig stakear vänner eller bekanta för när det gäller pengar kan man räkna med att det ALLTID blir problem eller missförstånd oavsett hur bra vänner man är :).

 

Den här spelaren är alltså inte en vän, utan en spelare jag rekryterade när jag höll på lite med staking. Känns som du säger lite väl att blanda in föräldrarna, han är liksom 21 och jag har själv lite principiellt mot att blanda in anhöriga när man är myndig.

 

Jag är helt cool med avbetalning eller vad som helst, bara det kommer igång liksom. Skickade iväg ett meddelande med ett förslag om 1k/månad, får se vad han säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker våra vänner på 2+2 gör sånt här bra. Som när t.ex Nick Rainey scammade folk.

 

http://forumserver.twoplustwo.com/29/news-views-gossip/nick-rainey-thief-scammer-1099401/

 

Så skapade Admo den här fina hemsidan - http://nickraineyisathief.com/

 

Att offentliggöra det så här har ju gett många av dem här fallen ett lyckligt slut.

 

/S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...