Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har lite funderingar till hur mitt spel på den här handen verkade. Gillar inte att spela AQo mot en UTG-raise, men fold finns ju absolut inte på kartan i alla fall. Kommentarer uppskattas!

Game # 89631620 - Texas Hold'em Fixed Limit EUR 0,50/1,00 - Table "Paxi"

Game ended 2005-06-29 19:48:03 UTC

Players:

karpas (EUR 22,87 in seat 2)

Genex (EUR 20,00 in seat 3)

jk031 (EUR 317,09 in seat 4)

akron66 (EUR 9,22 in seat 5)

mimsan (EUR 22,75 in seat 6)

Dealer: akron66

Small Blind: mimsan (0,25)

Big Blind: karpas (0,50)

Blind out of turn: Genex (0,50)

jk031 was dealt: Qs - Ad

Genex Raise (0,50)

jk031 Call (1,00)

akron66 Fold

mimsan Fold

karpas Fold

Ja, som jag beskrev i inledningen. UTG raisar och jag precis bakom coldcallar och hamnar heads-up. Misstänker AK direkt.

Flop Th - 4d - Ac

Genex Bet (0,50)

jk031 Call (0,50)

Bra flop! - men inte mot AK! Tänkte checkraisa här för att se var jag står, men synar bara. Vet inte varför egentligen :S Osäker här.

Turn Th - 4d - Ac - Ks

Genex Bet (1,00)

jk031 Raise (2,00)

Genex Call (1,00)

Okej, möter jag AK här kan bara en knäkt rädda mig. Checkraisar här för att se vart jag står och inser väl nu att det vore bättre och billigare att göra det på floppen istället.

Så, kommentarer tack. Första tanken nu efter är väl att jag borde checkraisat redan på floppen för info. :shock:

Postad

Jag tycker att du ger för mycket respekt åt en snubbe som postar blind i UTG. Reraise preflop tycker jag är ok, om du nu inte gör det så måste du ju raisa floppen i alla fall. Och efter det skulle han väl antagligen syna ner dig hela vägen.

Du pratar om att checkraisa flop och turn, men det betyder att man checkar för att sedan höja den som bettar efter en. Detta kan du inte göra då det är du som talar sist. Det du gör på turn och funderar på att göra på floppen är en gammal hederlig raise.

Postad

Ah. Sorry om det där med checkraise. Satt på jobbet och var lite stressad. Självklart menar jag bara raise ;)

Och jo, håller med om att det var svagt spelat. Hade ingen större read på killen heller.

Tack för svaren :)

Postad

Tips: När du inte sitter i BB och möter en ensam höjare preflopp så är det alltid höjning eller fold som gäller, särskilt shorthanded. Helt utan undantag är den kanske inte, men om du inte har en jäkligt bra anledning att bara syna så bör du gå på den.

Standardspelet på floppen är väl att höja, även om jag själv inte riktigt tänkt igenom varför helt ordentligt. Är ju ett bra ställe att få reda på om han bara tänker syna ned eller bli bråkig.'

Nukar resultaten också, tog även bort riverbetandet också eftersom det läckte lite mycket information. Allt sånt är verboten i PHH.

Förstår förresten inte riktigt hur du ska lyckas checkraisa när du har position. ;-)

Postad

Egentligen ska du inte behöva denna extra information, har du AQo mot en raise är det alltid, ALLTID, ALLTID reraise eller fold som gäller.

Här blir det ju dock ännu tydligare att det är en höjning som gäller. Dels så har han ju postat från UTG vilket torde tyda på en antingen dålig eller otålig spelare. Vilket det nu än så är det till din fördel.

Sedan så är det ju också så att först in i ett shorthandspel är det ju också raise eller fold som gäller. Och efterssom han postat så kan han inte folda och därför borde han ju höja med alla händer som är ens i närheten av spelbara.

Skulle faktiskt inte förvåna mig om korrekt spel för honom är att höja oavsett kort här. (Givet att han nu postat mörkt till att börja med, något som definitivt inte är korrekt spel från UTG.) Det är definitivt inte jättefel i alla fall.

/Bjorn

Postad

Jag undrar varför du sätter honom på AK, när du senare säger att du inte har några reads på killen? Tycker definitivt det är att se monster under sängen, speciellt på den nivån. Höj och om fi höjer tillbaka så kanske du kan börja undra.

Floppen: Du har toppar, bra kicker. Höj!

Turn: En höjning här kan väl sällan vara fel med topparet och möjligt stegdrag på bordet. Men den känns lite märklig eftersom du från början övertalat dig själv att han sitter på AK? Om jag (av någon anledning) starkt misstänkte AK hade jag nog nöjt mig med att syna ned och hoppas att jag håller. Men så är jag inte bordets mest aggressiva spelare heller... :D

Postad
Höj upp det till 4 istället. då vet du att om han synar så finns det en chans att du är slagen, om han höjer igen så är du nog uppe mot AK som du trodde först...

Höj upp det till fyra?