Gå till innehåll

Hjälp med teori!


JKWA92

Recommended Posts

Hallå, kommer nu kortfattat berätta om mitt pokerspelande och be om hjälp då jag känner att jag har fastnat ordentligt och börjar bli förbannad/tillta för mycket. Känner just nu för att ta ut hela rullen och sluta spela för evigt men, nej jag ska inte ge upp.

 

Jag började spela poker för något år sedan mest för skojs skull. Satte in ett par hundralappar då och då och vann ofta en hel del för att i de allra flesta fall spela bort det ett par nivåer högre upp. Detta fortsatte och tillslut satt jag och spelade dueller med 100$ i taget. Jag vann ett par tusenlappar och trodde att jag kunde spelet någorlunda bra så jag körde på likadant för att sedan förlora några tusenlappar.

 

Tillslut kände jag att om jag ska fortsätta spela så får jag nog ta och lära mig lite mer om hur man faktiskt bemästrar spelet och verkligen lära mig allt de nödvändiga som krävs. Började för ett par månader sen spela seriöst, skaffade Holdem Manager och satte in 150 $ för att spela på 5nl.

 

Spelade några timmar om dagen och läste en massa teori, främst på 2+2 forumet. Jag skulle uppskatta att jag har lagt ner 100 timmar på att läsa teori, har suttit på jobbet och läst några timmar om dagen (nej, jag slackar inte jag kan faktiskt sköta mitt jobb ändå då jag är telefonförsäljare). Har lärt mig väldigt mycket men har svårt att faktiskt använda mig av all information jag har i huvudet.

 

Nu har jag gått upp till 25nl och spelat bort 100$ på ett par dagar.

 

Kortfattat om vad jag lärt mig:

 

PRF: Jag anpassar mig efter vilken position jag är på och har en ganska bra känsla för vilka kort jag ska spela. Spelar ungefär såhär:

 

Raisar:

 

UTG/UTG+1: AQs, AK, 77+

MP1: AJ+, 55+

MP2/3: AJ+, KQs, 22+

HJ/CO: AJ+, KQ, QJ, 22+

BTN: A8s+, KQ, KJ, QJ, 22+

 

Är något lite tightare med att calla.

 

När jag höjer så är det nästan alltid 4 bbs och 4 bbs + 1 bb per limp.

 

Blind stealing:

 

Jag stealar blinds när jag ser möjligheten, kollar statsen på huden och är det en/två riktigt tighta spelare framför mig höjer jag med i princip vad som helst. Annars så försöker jag enbart steala med A8s+, KQ, KJ, QJ, 22+ på BTN och CO. Är lite lösare på SB.

 

Post flop:

 

Här bettar jag väldigt ofta 70% av potten om jag är i position. Både när jag träffat floppen och även som "bluff". Ibland så check-raisar jag, särskilt på mer aggressiva spelare. Jag slowplayar i princip aldrig utan om jag har något så är jag aggressiv och försöker få ut så mycket värde som möjligt.

 

Beror ju självklart på hur många spelare som är med också.

 

Är jag ur position och får ett bet mot mig så kollar jag på min motståndares stats och är den mycket aggressiv så jag floatar jag ofta för att avslöja svaghet på turnen.

 

Är det en tight spelare så lägger jag mig nästan alltid när jag inte har något.

 

Alldeles för ofta när jag C-bettat utan att ha något och när spelaren callar så fortsätter jag ändå att bluffa och hoppas på att spelaren ska lägga sig. Det är här min största läcka är och jag har problem med att sluta då det fungerar ibland.

 

Jag skulle kunna skriva ner ungefär lika mycket till om vad jag har lärt mig men känner att vad jag egentligen är ute efter är att få hjälp med hur man effektivt drar nytta av all information man läser. När jag läser 5 guider om dagen så blir det väldigt svårt att ta till sig information ordentligt och det blir väldigt rörigt.

 

Har någon ett bra tips på hur man ska lägga upp "pokerstudierna" och även vad jag borde fokusera på att lära mig? Kanske någon bra bok finns därute?

 

 

Vet att det blev lite rörigt men ni förstår nog vad jag är ute efter, jag vill helt enkelt ha tips på hur jag ska gå vidare med mitt spelande nu när jag fastnat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UTG/UTG+1: AQs, AK, 77+

MP1: AJ+, 55+

MP2/3: AJ+, KQs, 22+

HJ/CO: AJ+, KQ, QJ, 22+

BTN: A8s+, KQ, KJ, QJ, 22+.

 

FR eller SH?

 

Stor skillnad.

 

Men har du lagt ner så mycket tid på teori, och är så seriöst, så torde du vara vinnande på NL25. Det är inte 2006 längre, men 2034 heller.

 

Vad du verkar missa är dock hur stor slumpens inverkan är på utfallet. Fyra inköp back är ingenting. Läs på om varians och försök att förstå hur LITEN betydelse skicklighet har i det korta perspektivet, och hur länge du kan springa långt under EV utan att det ens är konstigt. Det är nog en av de allra svåraste grejerna med poker att verkligen fatta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FR eller SH?

 

Stor skillnad.

 

Men har du lagt ner så mycket tid på teori, och är så seriöst, så torde du vara vinnande på NL25. Det är inte 2006 längre, men 2034 heller.

 

Vad du verkar missa är dock hur stor slumpens inverkan är på utfallet. Fyra inköp back är ingenting. Läs på om varians och försök att förstå hur LITEN betydelse skicklighet har i det korta perspektivet, och hur länge du kan springa långt under EV utan att det ens är konstigt. Det är nog en av de allra svåraste grejerna med poker att verkligen fatta.

 

Jag spelar SH, visst är det så att 4 inköp inte är särskilt mycket. Men jag känner att jag blir osäker på hur jag spela i många situationer inte pre-flopp men hamnar ofta i situationer post-flopp där jag inte riktigt vet hur jag ska bete mig. Jag vill känna att jag vet att jag gör rätt även om jag går back med 10 inköp. Om jag skulle veta att allt jag gjorde var EV+ så skulle jag inte bli arg även om jag tappade 20 inköp. Skulle ändå veta att jag plussar i längden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag spelar SH! 6 Spelare, det är SH right? :)

 

sh är sex spelare ja. eller fem.

 

folk reagerar nog på att du har så hiskeligt många positioner, närmare bestämt åtta, i listan. åtta positioner plus två blinds ger dig 10 positioner som bekant ofta är fallet vid FR.

 

UTG/UTG+1: AQs, AK, 77+

MP1: AJ+, 55+

MP2/3: AJ+, KQs, 22+

HJ/CO: AJ+, KQ, QJ, 22+

BTN: A8s+, KQ, KJ, QJ, 22+.

 

SH-spel brukar bara behöva

Utg, HJ, CO, Btn, SB och BB

 

eller om man vill undvika missförstånd

BB, SB, Btn, Btn+1, Btn+2, Btn+3 osv hur många positioner man nu har runt sitt bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sh är sex spelare ja. eller fem.

 

folk reagerar nog på att du har så hiskeligt många positioner, närmare bestämt åtta, i listan. åtta positioner plus två blinds ger dig 10 positioner som bekant ofta är fallet vid FR.

 

 

 

SH-spel brukar bara behöva

Utg, HJ, CO, Btn, SB och BB

 

eller om man vill undvika missförstånd

BB, SB, Btn, Btn+1, Btn+2, Btn+3 osv hur många positioner man nu har runt sitt bord.

 

Jo, jag märkte det nu. Det är en "mall" jag tagit från en guide men visst är det SH jag spelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...