Gå till innehåll

Recommended Posts

• Svars 392
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad

Tiltat bort 10 inköp idag (halva rullen). Har en ynklig rulle på 643€, så nu blir det till att grinda nl20€ tills rullen når 1k€ igen... Suck. Varför kan man inte bara sluta spela när man bli rövknullad av en massa badbeats i rad. Varför lär sig aldrig hjärnan att sluta i tid och lära sig av erfarenheten att tilta? :oops:

Dagsgraf:

skrmklippz.jpg

Så går det när jag inte följer mina regler med stop-loss på 4 inköp. Får skylla mig själv att jag nu måste grinda nl20€ i flera veckor.

Tips på litteratur att läsa ang. tiltkontroll? "The poker mindset", någon som läst?

Postad

Får väl lägga upp en ny plan/regler för den nya nivån.

* NL20€ tills rullen är minst 1000€ (20bi för 50€)

* Stop-loss på 6 inköp/dag och 4 inköp/session. Bryter jag detta måste jag göra en storstädning av lägenheten som straff.

* Sluta tycka synd om mig själv när jag springer dåligt och försöka förbättra mitt spel istället. Märker i den här dagboken att jag börjar gnälla direkt när jag blir utdragen eller tiltar för att jag spelar tveksamt.

* Ta nivån seriöst och inte underskatta regsen och börja spewa bara för att det är microstakes.

Wish me luck! (Behövs!)

Postad
Jared Tendler är en populär coach för de mentala aspekterna. Hans bok "The mental game of poker" släpptes rätt nyligen och har fått bra recensioner.

Tack! Ska definitivt köpa! Verkar dock bara finnas i pdf-format.

Postad

Sådär, nu har jag beställt boken från amazon! :-D Fanns i bokformat där, kostade drygt 300 spänn, men det kan nog vara en god investering om det kan hjälpa mig i min inställning till pokern när man springer dåligt osv. Kan skriva en recension här sen när jag läst klart den.

Postad

Lider med dig. Har varit med om alltför många upp och nedgångar i pokern. I början satte jag upp mål och regler som jag sedan inte kunde följa i praktiken. Lärdom av detta; det är lätt att sätta upp mål , men tyvärr tusen gånger svårare att leva upp till dem!

Numer så spelar jag helt enkelt mindre när det går dåligt, mer när det går bra.

Tiltar nästan aldrig, jag slutar helt enkelt i tid då, just för att jag vet att det blir väldigt dyrt när man spelar suboptimalt. Om jag fattat detta på djupet för några år sedan, så hade jag sparat mig många timmars grind med mediokert resultat!

Postad
Lider med dig. Har varit med om alltför många upp och nedgångar i pokern. I början satte jag upp mål och regler som jag sedan inte kunde följa i praktiken. Lärdom av detta; det är lätt att sätta upp mål , men tyvärr tusen gånger svårare att leva upp till dem!

Numer så spelar jag helt enkelt mindre när det går dåligt, mer när det går bra.

Tiltar nästan aldrig, jag slutar helt enkelt i tid då, just för att jag vet att det blir väldigt dyrt när man spelar suboptimalt. Om jag fattat detta på djupet för några år sedan, så hade jag sparat mig många timmars grind med mediokert resultat!

Det är absolut lättare att sätta upp mål och regler än det är att följa dom. Men jag är övertygad om att jag kan bli en vinnande spelare som inte tiltar bort halva rullen för att man sprungit dåligt ett tag, bara jag försöker lära mig av mina felsteg och utvecklas till det bättre. Ofta när jag haft massiva tiltsessioner har jag gått upp i nivå för att snabbt vinna tillbaka pengarna. Idag höll jag mig trots allt till nl50-nivån när jag spewa bort 10 inköp i onödan. Kanske låter det larvigt, men jag är stolt (eller nja.. kanske att ta i..) över mig själv att jag inte skottade bort rullen på högre nivåer mot nån hu-bumhuntare, utan istället stängde ner (tillslut) och insåg att jag nu måste grinda nl20 ett tag innan jag byggt upp rullen på nytt. Det var dumt och onödigt det jag gjorde idag, men det var ett steg i rätt riktning - att direkt efter inse att jag kan bygga upp min rulle på nytt genom solid poker. Jag insåg helt enkelt att jag inte kommer få tillbaka rullen genom att skotta.

Nu ska jag läsa och ta till mig boken "The mental game of poker" som jag beställt, och parallellt med det spela och utvecklas som spelare på nl20-nivån. Jag vet att jag snart kommer ha en nl50-rulle igen (om inte variansen är helt emot mig på vägen dit dvs) för jag vet att jag kan krossa motståndet på nivån.

Innan septembers första dagar kommer jag vara en stabil nl100€-spelare. Vägen dit kommer inte vara som en pil rakt siktad mot himlen, det kommer finnas dagar då jag spelar sämre än andra, vissa dagar kommer vara ett rent helvete, men jag ska nå dit och lära mig kontrollera mina känslor när korten är emot mig eller när jag blir utklassad av en bättre spelare.

Jag hoppas ni vill hänga kvar här och hjälpa mig på mitt äventyr till högre stakes och starkare mentalitet. Var ett tag sedan jag gjorde något till 100% och gjorde mig själv stolt. Detta ska jag fullfölja till 100%. I slutet av sommaren kommer jag läsa det här inlägget och le för mig för mig själv. Kanske kommer jag le för att jag tyckte jag var så naiv att tro att det skulle funka. Kanske för att jag lyckats. Kanske för att inlägget är så förbannat pretentiöst skrivet. Vet vet. Men jag ska göra det här till 100%.

God natt.

Postad
Tiltad? Ja.

Grabbed by Holdem Manager

NL Holdem $0.50(BB) Replayer

SB ($51.75)

BB ($50.50)

Hero ($51.35)

CO ($83.02)

BTN ($60.21)

Dealt to Hero K:heart: K:diamond:

Hero raises to $1.50, fold, BTN calls $1.50, fold, fold

FLOP ($3.75) 3:diamond: T:diamond: 5:spade:

Hero bets $2.50, BTN calls $2.50

TURN ($8.75) 3:diamond: T:diamond: 5:spade: 9:spade:

Hero bets $5, BTN raises to $13.50, Hero calls $8.50

RIVER ($35.75) 3:diamond: T:diamond: 5:spade: 9:spade: 8:spade:

Hero checks, BTN bets $42.50, Hero calls $33.85 (AI)

Hero shows K:heart: K:diamond:

(Pre 81%, Flop 91.6%, Turn 4.5%)

BTN shows 9:heart: 9:diamond:

(Pre 19%, Flop 8.4%, Turn 95.5%)

BTN wins $100

Dessa händer har jag synat alldeles för ofta och man förlorar sjukt mycket pengar på dom. Du ligger i stort sett alltid under.

Jag kan ta synen på turn, men river måste vikas. Att reraisa turn igen som Whalen1 föreslår tycker jag inte är ett bra alternativ eftersom då e du committad så du måste betala av, varför bygga pott närt man inte vet om man är ahead. Info-raise känns väl lite 2007.

Postad
Dessa händer har jag synat alldeles för ofta och man förlorar sjukt mycket pengar på dom. Du ligger i stort sett alltid under.

Jag kan ta synen på turn, men river måste vikas. Att reraisa turn igen som Whalen1 föreslår tycker jag inte är ett bra alternativ eftersom då e du committad så du måste betala av, varför bygga pott närt man inte vet om man är ahead. Info-raise känns väl lite 2007.

Det värsta är att jag visste att jag var slagen men synade av ren tilt över att jag förlorade pengar i en rasande fart (pga av sådana här spel bitvis :rolleyes:). Som du säger är det inte så stor idé att re-raisa turn och blir committed, självklar fold på river som du skrev.

Postad

Skön kille som hänger med på floppen trots A.

NL Holdem $0.20(BB) Replayer

SB ($26.10)

Hero ($26.07)

UTG ($27.77)

CO ($24.65)

BTN ($20.19)

Dealt to Hero K:diamond: A:heart:

UTG raises to $0.60, fold, BTN calls $0.60, fold, Hero raises to $2.20, UTG calls $1.60, fold

FLOP ($5.10) 6:diamond: 4:club: A:spade:

Hero bets $3, UTG calls $3

TURN ($11.10) 6:diamond: 4:club: A:spade: 9:heart:

Hero bets $7.20, UTG raises to $22.57 (AI), Hero calls $13.47

RIVER ($52.44) 6:diamond: 4:club: A:spade: 9:heart: 4:heart:

UTG shows 9:diamond: 9:spade:

(Pre 55%, Flop 8.8%, Turn 100.0%)

Hero shows K:diamond: A:heart:

(Pre 45%, Flop 91.2%, Turn 0.0%)

UTG wins $49.82

Postad
Funderar på att skaffa en 27-tumsskärm eftersom jag spenderar många timmar framför dataskärmen i sommar. Har en fjuttig 22-tummare atm (som kändes gigantisk 2006 när jag köpte den :lol:) som inte är så rolig att köra mer än 6 bord samtidigt på eftersom man måste lägga borden över varandra. http://www.dustinhome.se/pd_5010585886.aspx verkar prisvärd, någon som har koll?

Skärmstorlek 27 "

Upplösning 1920 x 1080

pass

Postad
Skön kille som hänger med på floppen trots A.

NL Holdem $0.20(BB) Replayer

SB ($26.10)

Hero ($26.07)

UTG ($27.77)

CO ($24.65)

BTN ($20.19)

Dealt to Hero K:diamond: A:heart:

UTG raises to $0.60, fold, BTN calls $0.60, fold, Hero raises to $2.20, UTG calls $1.60, fold

FLOP ($5.10) 6:diamond: 4:club: A:spade:

Hero bets $3, UTG calls $3

TURN ($11.10) 6:diamond: 4:club: A:spade: 9:heart:

Hero bets $7.20, UTG raises to $22.57 (AI), Hero calls $13.47

RIVER ($52.44) 6:diamond: 4:club: A:spade: 9:heart: 4:heart:

UTG shows 9:diamond: 9:spade:

(Pre 55%, Flop 8.8%, Turn 100.0%)

Hero shows K:diamond: A:heart:

(Pre 45%, Flop 91.2%, Turn 0.0%)

UTG wins $49.82

han spelar ju rätt bra iofs, jag brukar också spela som han, syna flopp med 99,1010,jj,qq,kk även om A kommer eftersom man alltid cbet i princip, nu hade han ju tur men om man har read så kanske man synar ner även om han inte träffar 9an.

Postad
han spelar ju rätt bra iofs, jag brukar också spela som han, syna flopp med 99,1010,jj,qq,kk även om A kommer eftersom man alltid cbet i princip, nu hade han ju tur men om man har read så kanske man synar ner även om han inte träffar 9an.

Bra spelat? För det är ju så troligt att jag sitter på nåt som är sämre än par i 9or när jag 3-betar i bb..?

Postad
Kan du förklara vad du menar?

1920pixlar brett är knappt 2 fönster i bredd. vill man ha 3 i bredd ska man alltså ha ca 1600pixlar bred skärm vilket innebär 27/30" med hög upplösning, t ex denna:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=539896

stora skärmar med låg upplösning funkar ok på avstånd, t ex tv-apparater, men på nära håll blir det bara grumligt och som arbetsredskap är det kasst.

Postad
Kan du förklara vad du menar?

Gissar på rekning av bättre upplösning:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s32466341&u=1&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=l=s71198847

Hade själv tidigare 2 st 24" med 1920*1200 men bytte till en 30" med 2560*1600. Rekomenderas.

Edit: Alla datorer/grafikkort klarar inte av 2560*1600. Kolla upp innan köp. Vissa laptops (Sony Vaios värstingar t.ex.) har "rätt" grafikkort men klarar ändå inte av att mata ut 2560*1600.

Postad
1920pixlar brett är knappt 2 fönster i bredd. vill man ha 3 i bredd ska man alltså ha ca 1600pixlar bred skärm vilket innebär 27/30" med hög upplösning, t ex denna:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=539896

stora skärmar med låg upplösning funkar ok på avstånd, t ex tv-apparater, men på nära håll blir det bara grumligt och som arbetsredskap är det kasst.

Ok. Men om jag inte är villig att betala mer än 3k får jag stå ut med låg upplösning?

Postad
Bra spelat? För det är ju så troligt att jag sitter på nåt som är sämre än par i 9or när jag 3-betar i bb..?

3-bettar du bara med 10-10+ så bör du nog öppna upp rangen lite för att inte bli exploaterad alltför mkt.

Postad
3-bettar du bara med 10-10+ så bör du nog öppna upp rangen lite för att inte bli exploaterad alltför mkt.

då blir man ju tvungen att 3b/folda. regs på dessa nivåer justerar inte 4b rangen nämnvärt UTG, så jag tycker att man bör polarisera i första hand.