Gå till innehåll

hjälp med sätta motståndare på en range


Recommended Posts

hej!

 

ofta jag hör folk prata om range, jag spelar mest online men även en del livepoker.

 

När folk pratar om att dom har en range på en spelare när dom höjer osv skall jag då hänvisa och kolla i holdemmanager vad dom har för starthänder, vilka händer dom 3betar med osv eller vad menas med range egentligen?

 

Om jag då ska kolla i HEM, så måste jag väl ha ett par 1000 händer innan jag kan säga ungefär vilka kort dom spelar med?

 

Om jag har 1000 händer på en kille med följande stats; 15/6/21 hur ska jag då kunna tolka en "range" på honom? mer än att han spelar tight?

 

tacksam för svar för en vilsen själ hehe..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja alltid tankeprocessen pre o post med att sätta en eller fler spelare på en range, sen använder du alla showdowns du fått mot personen för att beta av rangen för varje gata eller action. T ex om du sett en spelare visa vid showdowns att han synat 2 gator med färgdrag istället för att raisa flop eller turn då kan du t ex börja tänka över att kanske hitta folden med överpar om du får raise på en färgdragsbräda eftersom han antagligen har en hand som är bättre än överpar eller kanske t o m ett starkt kombodrag typ färgdrag+gutshot eller dyl.

 

Sen om du har stats från HM kan du göra vissa slutsatser av dem också för att sätta folk på en range, t ex om Fi har hög 3bet pre och istället synar in, brädan kommer AK6, då kan du oftast bomba hårt 3 gator och få fold eftersom du vet att hans syn-range inte träffar den brädtexturen men att din raise-range mycket väl kan träffat den hårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ignorera det ST skrev och börja med att ladda hem pokerstove. Där kan du leka runt lite för att få ett hum om vilka händer som motsvarar ungefär hur många %. Du behöver inte göra det till en exakt vetenskap, men det är givande att faktiskt förstå vad statsen man har på skärmen representerar. Ett annat tips kan vara att testa hur olika händer sedan står sig mot dessa.

 

Att ge en total nybörjare tipset att börja plita balanserade ranger känns lite skevt och kontraproduktivt ST. Jag menar, hur ska det kunna bli annat än total pannkaka? Det krävs en hel del för att kunna plita ranger på ett bra sätt, i alla fall i mina ögon. Som jag har tolkat posten bör han ha sisodär en 3000 läckor att ta tag i innan han ens börjar tänka på balans och räkna på sina ranger. Dessutom spelar man inte nödvändigtvis bra poker bara för att man är balanserad pre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...