Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Crypto £1/2 Hold'em (9 handed)

Inga speciella reads.

Preflop: Hero is MP1 with T :diamond: T :club:

UTG calls, UTG+1 calls, Hero raises, MP2 folds, MP3 folds, CO folds, Buton folds, SB folds, BB calls, UTG calls, UTG+1 calls

Får par i tior som i teorin är en bra hand men också en av mina absoluta hathänder. Känslomässigt skulle jag helst folda här men konventionell taktik är ju att höja så jag tvingar mig till det.

Flop: 2 :club: K :heart: 6 :diamond: (8 SB) (4 players)

BB checks, UTG checks, UTG+1 checks, Hero bets, BB folds, UTG folds, UTG+1 calls

Känns ju som att i 75% av fallen betar jag in i en kung här men måste ändå göra det pga de resterande 25%. När jag bara får en syn tillbaks anser jag att man kan reducera den risken till ungefär 50%.

Turn: 5 :diamond: (5 BB) (2 players)

UTG+1 checks, Hero bets, UTG+1 calls

Bettar med avsikt att lägga mig mot en raise. Har han en sämre hand än TP här så lägger han ju sig förmodligen mot ett bet. Har svårt att se att han skall kunna ha ett vettigt drag på den brädan så när han synar betyder det nästan säkert att han har en kung.

River: 4 :club: (7 BB) (2 players)

UTG+1 checks, Hero checks

Givet att jag bedömmer det som ungefär 80% chans att han har en kung tar jag tacksamt imot en free showdown. (Gör han det inte har han ju dessutom antagligen ett bustat drag och betalar ändå inte av.)

Results (i vitt)

UTG+1: shows [Qc Kc] (A Pair of Kings, Queen high)

Hero: mucks hand

UTG+1 collected 7 BB from Main pot

Känns som jag åker på en liten smäll här för att jag är aningen överaggresiv. Dels skulle man ju kunna välja att limpa TT mot två EP limpare och spela för "set value" i en multivägspott. Sedan har man ju också alternativet att checka bakom på turn, risken är ju då förståss att bli utbluffad av en bättre hand sedan på rivern.

I dessa lägen känns det jobbigt att motståndarna är så passiva för man får likssom ingen information tillbaka.

/Bjorn

Postad

Är det någon som spelar den handen fel så är det han. Jag undrar vad han tänkte, måste ju ha satt dig på AK, AA eller KK, men att inte ens testa dig genom en reraise är ju underligt.

Jag hade antagligen spelat handen precis som du gjorde.

Postad

Några synpunkter:

Jag tycker att du spelar den ungefär som standardspelet ska gå till. 2, K, 6 regnbåge är faktiskt en bra flopp för dig.

Om ingen på Crypto 1/2 synar flopp och turn med sämre händer än TP eller bra drag så föreslår jag att du ger dig in i nästan varenda pott och bettar. Då kommer vinna väldigt många potter utan att behöva visa din hand.

Att checka på turn kan vara ett bra spel men i så fall är det bättre om du ex. har QQ. då behöver du inte vara lika rädd för överkort. Och om du checkar turn så MÅSTE du syna ett bet på rivern. Och om han checkar rivern efter din turncheck så måste du betta.

UTG spelar inte sin hand bra. Om han är för rädd för att höja floppen borde han åtmistone bettat rivern. Jag tycker inte att du var överaggro. Jag skulle till och med bettat rivern här med TT eftersom UTG inte har visat något som tyder på en bra hand.

och slutligen, för att parafrasera Sklansky: att inte höja före floppen är ett brott mot mänskligheten.

Postad

Jag hade nog spelat precis som du gjort. Känns inte troligt att han skulle synat igen på rivern om han inte hade minst en kung. Då tycker i alla fall jag att risken för en check-raise är större.

Postad
Hur kan du komma fram till att det är 80% chans att han har en kung när han bara synat hela vägen? Enkelt, enkelt, enkelt value bet.

Erfarenhet.

Om den "typiske fisken" på de bord jag spelar synar ett bet på den brädan på floppen indikerar det typiskt ett par vilket som helst eller ett drag. Bettar man därimot igen på turn så släpper de oftast de lägre paren altså är det troliga att han sitter på TP eller drag.

/Bjorn

Postad
Hur kan du komma fram till att det är 80% chans att han har en kung när han bara synat hela vägen? Enkelt, enkelt, enkelt value bet.

Erfarenhet.

Om den "typiske fisken" på de bord jag spelar synar ett bet på den brädan på floppen indikerar det typiskt ett par vilket som helst eller ett drag. Bettar man därimot igen på turn så släpper de oftast de lägre paren altså är det troliga att han sitter på TP eller drag.

/Bjorn

Jag hade spelat den precis likadant men har precis gått upp till 3-6, (växlar mellan 2-4 och 3-6) och där hade den inte fått gå så omärkt förbi.

I de flesta fall så hade du fått mothugg på antingen flopp eller om han väljer att slowa den där och reraisa på turn istället

Postad

Erfarenhet.

/Bjorn

Björn, det här måste bara vara jättefel.

Det motsäger precis allt som tidigare ansetts varit kännetecken för den "typiske fisken". jag har svårt att se att de bord du spelar på befinner sig i något parallellt tvärt-om universum.

Postad

Björn, det här måste bara vara jättefel.

Det motsäger precis allt som tidigare ansetts varit kännetecken för den "typiske fisken". jag har svårt att se att de bord du spelar på befinner sig i något parallellt tvärt-om universum.

Jag har då alltid uppfattat den typiske fisken som loose-weak. Spelar alldeles för många händer, höjer för lite, synar liberalt på tidigt i handen men lägger många marginella händer på turn eller river om man fortsätter trycka...

Men det är kanske inte den allmänna uppfattningen?

/Bjorn