Gå till innehåll

Sthlm vs. landsbygd


MikeTime

Recommended Posts

Jag är anställd inom en statlig myndighet och har xx.xxx:- i månadslön. Min kollega i Stockholm, med exakt samma befattning, har xx.xxx:- + 1.000:- i månadslön. Den extra tusenlappen benämns i lönebeskedet som "storstadstillägg".

Min fråga; varför ska en person ha mer i lön för att den valt att bosätta sig i, eller i närheten av, en storstad?

När ledningen får frågan säger de bara att "det är dyrare att leva i t.ex Stockholm, Malmö och Göteborg" vilket kanske är sant om man enbart ser till boendekostnad.

Tankar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som styr lönen är utbud och efterfrågan.

 

Snittlönerna är högre i storstadsregioner.

 

Om den verksamhet du arbetar för vill ha ett stockholmskontor måste de vara beredda att betala marknadsmässiga löner alternativt nöja sig med den del av arbetskraften som kan tänka sig en lägre lön än snittet. Oftast vill man till verksamheten attrahera duktiga medarbetare och undvika den del av arbetskraftsutbudet som är nöjd med löner långt under snittet. Därför har dina smartare kollegor i stockholm högre lön än de mediokra bönderna ute på landsbygden.

 

Om du själv vill ha högre lön kan du försöka bli förflyttad till storstaden eller lära dig löneförhandla + se till att du tillför verksamheten så mycket att du objektivt sett är värd en högre lön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://hurmycketskatt.se/

Hur mycket mindre skatt betalar din polare i Stockholm än vad du gör?

 

Vad är det som kostar mer i Stockholm? Hyror? Bensin? Kollektivtrafik? Mat? Dagisplats? El?

 

Jag minns att i Finland har man storstadstillägg som standard. Om jag minns rätt finns det Ålandstillägg också.

 

Är tveksam till att argumentet "det är dyrare i Stockholm" håller. Visst, ska du köpa en 3'a i stan blir dina boendekostnader 3 ggr högre än ditt hus på landet. Men har han en hyresrätt i Hässelby håller inte argumentet.

Förresten är det frivilligt att bo i Stockholm.

 

För övrigt så ska jag på jobbintervju på tisdag. Är jag vard 29k i månaden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt så ska jag på jobbintervju på tisdag. Är jag vard 29k i månaden?

 

Pokernördens favoritsvar: För lite information.

  • Får du 29k eller kostar det 29k för dem, eller är 29k den där mittemellansumman som de relevanta värdena på ett för inblandade parter opåverkbart sätt härleds från?
  • Tillsvidareanställning?
  • Övriga förmåner?
  • Vad är alternativkostnaden/intäkten
  • Hur påverkar uppdraget framtida möjligheter
  • Hur påverkar uppdraget samtida möjligheter
  • Heltid?
  • etc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Hur gick det?

Känns okay. Om man är aktuell så blir man kallad till en andra intervju.

5000 sökande, 90 nya ska anställas och dom tog in 326 till en första omgång.

27% chans om alla har lika bra meriter. Allt ska vara klart i mars och nu väntar jag bara på om jag blir kallad till omgång 2.

 

 

Jag har funderat lite mer på trådens frågeställning.

Om vi har två personer som gör exakt samma jobb, och också "baskonsumerar" exakt samma. Så ska båda ha lika många kronor kvar när skatt, samma räkningar (boende, kostnader för att ta sig till jobb, försäkringar, mat m.m) är betalda. Det som är utöver det nödvändiga ska inte påverka lönen. (t.ex ska man inte ta i beräkning att en stor öl kostar 75 kr i Stockholm och 45 kr i Hallsberg). Hur ser en sådan formel ut? :lol:;-)

 

Hur gick det för MikeTime? Fick han något vettigt svar om löneskillnaderna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat lite mer på trådens frågeställning.

Om vi har två personer som gör exakt samma jobb, och också "baskonsumerar" exakt samma. Så ska båda ha lika många kronor kvar när skatt, samma räkningar (boende, kostnader för att ta sig till jobb, försäkringar, mat m.m) är betalda. Det som är utöver det nödvändiga ska inte påverka lönen. (t.ex ska man inte ta i beräkning att en stor öl kostar 75 kr i Stockholm och 45 kr i Hallsberg). Hur ser en sådan formel ut? :lol:;-)

 

Nu vet jag inte vad du menar med "ska". Som slaktis påpekar gäller utbud och efterfrågan. Skillnaden i lön kommer, i jämvikt, vara den som gör att arbetstagare är indifferenta mellan att ta jobbet på de olika ställena. Här spelar även ölpriserna in, om än rätt marginellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker 29 låter lågt. Har inte du massa erfarenhet? SKV alltså? Ska du sätta dit alla som lättat på sina dåliga samveten här på pf, i trådar och pm?
Jag tycker också 29k är lågt. Men SKV betalar piss. Min gissning är att SKV öppnar på typ 22k och facket går in och säger att 27k är rimligt. En massa erfarenhet är en stor överdrift. Ja, SKV. Nej, jag ska inte sätta dit en jävel. Min gissning är att SKV inte litar på mig ändå, och jag får pyssla med annat. Moms, internationell beskattning, process och företagsbeskattning verkar roligare.

Istället får man sikta på att göra 2 år hos SKV och sen gå över till advokatbyrå. Då ökar lönen snabbt och rejält också.

SKV är ganska soft. Ingen övertid, 5v semester, friskvårdtimme/bidrag, långa fikapauser, många kurser osv.

Jag fick förresten ett halvt löfte om att jag inte skulle behöva släppa min åtaganden som jag påbörjat. Inget jäv alltså. Det är två ärenden som jag vägrar släppa.

Allt är ändå inte pengar. Finns annat i livet man kan glädjas åt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också 29k är lågt. Men SKV betalar piss. Min gissning är att SKV öppnar på typ 22k och facket går in och säger att 27k är rimligt. En massa erfarenhet är en stor överdrift. Ja, SKV. Nej, jag ska inte sätta dit en jävel. Min gissning är att SKV inte litar på mig ändå, och jag får pyssla med annat. Moms, internationell beskattning, process och företagsbeskattning verkar roligare.

Istället får man sikta på att göra 2 år hos SKV och sen gå över till advokatbyrå. Då ökar lönen snabbt och rejält också.

SKV är ganska soft. Ingen övertid, 5v semester, friskvårdtimme/bidrag, långa fikapauser, många kurser osv.

Jag fick förresten ett halvt löfte om att jag inte skulle behöva släppa min åtaganden som jag påbörjat. Inget jäv alltså. Det är två ärenden som jag vägrar släppa.

Allt är ändå inte pengar. Finns annat i livet man kan glädjas åt.

 

Fint! Skippade själv SKV och gick direkt till byrå istället. Ingen övertid, 6 veckors semester, friskvårdsbidrag, så långa fikapauser jag vill (men måste dock jobba igen dem senare) och många utbildningar. Dessutom då klart bättre löneutveckling. Men kanske inte helt omöjligt att jag hamnar på SKV en vända så småningom. Eller en förvaltningsrätt.

 

Hoppas det går bra då!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...