Gå till innehåll

Superseriös heads up satsning.


BigBlind

Recommended Posts

När det gäller bonushanden så tror jag det är en korrekt läggning. Det finns knappt några handkombinationer jag slår över huvud taget och det är ju aldrig några bluffar i det läget, då de vet att jag kommer syna 99 gånger av 100. Så säg att motståndaren bluffar med en hand som jag slår 1 gång utav hundra, då har jag inga odds att syna. Tror dock att det är färre gånger än en på hundra. Skulle jag synat nu så hade jag förlorat även fast jag syna tex. Om jag synar 99 gånger för $12 förlorar jag $1188 och den gången jag vinner så synar jag 12$ och vinner $130-140. Så i längden är det jätte minus ev. Så det där med odds är ganska relativt. Ända anledningen att syna skulle vara för att skapa någon typ av image som man kan använda sig av senare i spelet. Men det såg jag inte som nödvändig mot den här motståndaren.

 

Nej, det var nog en korrekt läggning! Men, visst finns det händer 9T, något ruterdrag och lite annat skit som inte kan vinna vid en visning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ca 18K händer har jag 70% VPIP i SB och 69% av dem är höjning. Jag har ca 38% VPIP i BB och 3-bet ligger på 20%. Jag vet inte om det är 20% av de 38% eller om det är 20% av alla händer i BB. Någon som vet? Om det är 20% av alla händer så känns det väldigt mycket.

 

Ok, tack

 

Jag har jobbat mycket med mina ranger på 6-manna och då har jag utgått ifrån 100 bb effektiva stackar.

 

Som jag skrev så finns det även en head-to-head range eftersom jag gillar att öppna nya bord och tableselecta. Rent generellt ligger min öppning där på 76 % och jag limpar nästan aldrig, alltså inte så långt ifrån din.

 

I bb skiljer det dock desto mer. Där försvarar jag mörken 55 % (minst syn). Jag har utgått rätt mycket ifrån att det är fel att folda någon hand preflopp om den ena mörken är dubbelt så stor. (random vs 32o= 68 - 32).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack

 

Jag har jobbat mycket med mina ranger på 6-manna och då har jag utgått ifrån 100 bb effektiva stackar.

 

Som jag skrev så finns det även en head-to-head range eftersom jag gillar att öppna nya bord och tableselecta. Rent generellt ligger min öppning där på 76 % och jag limpar nästan aldrig, alltså inte så långt ifrån din.

 

I bb skiljer det dock desto mer. Där försvarar jag mörken 55 % (minst syn). Jag har utgått rätt mycket ifrån att det är fel att folda någon hand preflopp om den ena mörken är dubbelt så stor. (random vs 32o= 68 - 32).

 

Om motståndaren minraisar kan du syna lightare, men bara för att du skulle ha odds att syna preflop med skithänder så måste du tänka på att det är 3 mer gator, och dom kommer bli väldigt svårspelade med skithänder. Plus att motståndaren har position på dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om motståndaren minraisar kan du syna lightare, men bara för att du skulle ha odds att syna preflop med skithänder så måste du tänka på att det är 3 mer gator, och dom kommer bli väldigt svårspelade med skithänder. Plus att motståndaren har position på dig.

 

Miniraisar motståndaren så synar jag lika mycket som jag öppnar i position. Kan väl påpekas att känner mig hyfsat bra postflopp. Nu ska vi ändå komma ihåg att detta är baserat på 6-manna och inte head-to-head.

 

Är inte gapet i BigBlind range med att öppna 70 och spela 38 från stora lite väl stort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I bb skiljer det dock desto mer. Där försvarar jag mörken 55 % (minst syn). Jag har utgått rätt mycket ifrån att det är fel att folda någon hand preflopp om den ena mörken är dubbelt så stor. (random vs 32o= 68 - 32).

 

Menar du alltså att du spelar alla händer om det är foldat fram till dig på sb? Eller du kanske menar endast hu vid minraise från knapp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du alltså att du spelar alla händer om det är foldat fram till dig på sb? Eller du kanske menar endast hu vid minraise från knapp?

 

Heads-up gällde det, 55 % 0ch 76 vid en miniraise oop. På den första frågan ändå om alla foldar fram till mig i sb (6-manna) så öppnar jag med 46 %.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack

 

Jag har jobbat mycket med mina ranger på 6-manna och då har jag utgått ifrån 100 bb effektiva stackar.

 

Som jag skrev så finns det även en head-to-head range eftersom jag gillar att öppna nya bord och tableselecta. Rent generellt ligger min öppning där på 76 % och jag limpar nästan aldrig, alltså inte så långt ifrån din.

 

I bb skiljer det dock desto mer. Där försvarar jag mörken 55 % (minst syn). Jag har utgått rätt mycket ifrån att det är fel att folda någon hand preflopp om den ena mörken är dubbelt så stor. (random vs 32o= 68 - 32).

 

Miniraisar motståndaren så synar jag lika mycket som jag öppnar i position. Kan väl påpekas att känner mig hyfsat bra postflopp. Nu ska vi ändå komma ihåg att detta är baserat på 6-manna och inte head-to-head.

 

Är inte gapet i BigBlind range med att öppna 70 och spela 38 från stora lite väl stort?

 

Ok, nu skall jag försöka förklara min ståndpunkt i den här frågan. Jag har lärt mig att spela utan att kolla på siffror och mina siffror är mer en konsekvens utav mitt spel. Så siffrorna visar hur jag spelar och inte hur det står i forum eller någon bok.

 

Jag tycker dock att du missar några viktiga parametrar i ditt resonemang. Du pratar om en push or fold strategi, likt en sån man använder i tuneringspoker när blindsnivån är väldigt hög. Då har man egentligen bara två altenativ och det är trycka eller lägga. Mot en random hand kanske din uträkning fungera om du bara har de alternativen(Har ingen aning då jag sällan spelar tuneringspoker).

Till skillnad från tuneringspoker så sitter man väldigt mycket djupare i cash game och iom att det är no limit så har ens misstag tendens att öka exponentiellt efter varje betting runda. Problemet med att ta syn med en skräphand så som 23 är att man sällan träffar floppen hårt. Har för mig att man missar floppen 2 gånger utav 3. Spelar man mot en average spelare så countinuation bettar han ca 70% och redan där är det ett minus för din hand. Den andra saken är att du sällan träffar något bra med en hand som 23, skulle du träffa ett par så är det oftast lägsta par och då kommer man till frågan om man skall fortsätta med sin hand mot hans continuastion bet. Om motsåndaren är aggresiv så kan det betyda att han bettar även turn och då kommer man till ett ännu svårare beslut. Det blir även mycket syner som behövs göras och att syna mycket anser jag vara en olönsam strategi i THNL. Den tredje faktorn som är väldigt viktig att ha med i beräkningarna är position, det har en stor betydelse hur man spelar beroende på situation. Jag skulle kunna säga att det nästan är två olika spelstilar man använder sig av i position och ur position. Den fjärde faktorn jag funderar på är kicker problemet när man sitter ur position. Säg att man tar syn med J2os och får en flopp som ser ut J38, hur fortsätter man i det läget? Man är ju rökt om motståndaren har en bättre J och ens egen hand inte förbättras. Top-par är trots allt en stark hand heads up, men risken är att man förlorar en stor pot pga kicker problem.

 

Min åsikt är att dra ner på händerna man synar i BB och istället öka 3-bet rangen ifrån BB. Då får man mer kontroll i potterna och man slipper bli för passiv och slipper syna för mycket. Jag har hellre en lite större pot som jag kontrollerar ur position än en mindre pot som måtståndaren kontrollerar när jag sitter ur position.

 

GL med liret!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte först och främst tacka för alla lyckoönskningar och beröm jag fått för min dagbok. Det uppskattas verkligen. :-D

 

Idag tänkte jag prata om en viktig sak som är lite av en Akilleshäl i mitt liv. Nämligen något så tråkigt som disciplin. Det är i mitt tycke en extremt viktig nyckel till framgång i många delar av livet. Jag skulle säga att många framgångsrika personer i världen har två karakteristiska egenskaper där disciplin är en av dem och arbetsviljan är den andra. För om du tar en funderar på någon framgångsrik person i vilket område som helst så ligger det mycket jobb bakom deras framgång. Utan disciplin hade de aldrig kommit dit de är idag. Jag skall dra några exempel som jag kommer på så här på rak arm.

 

Jag skall börja med något som vart populärt den senaste tiden och de mest kända och framgångsrika i sin genre. Jag tänkte nämligen pratar om bloggar och såna fruktanvärt blåsta och IQ-befriade människor som Blondinbella och Kissie. För mig är det ganska konstigt att dessa två tjejer har blivit så stora genom att skriva om kläder, smink och ytliga ämnen. Fast tydligen finns det en marknad och många tjejer finner tydligen nöje med att läsa om det. Så fine, Lucky them. Så vad urskiljer dem från mängden? Jo de har disciplin och är arbetsamma, de ser till att skriva 6-8 inlägg varje dag om mer eller mindre genomtänkta saker dag ut och dag in. Jag har kanske en fördom att de inte är de skarpaste knivarna i lådan, men det kanske som sagt bara är en fördom. De har iaf skapat sig ett varumärke som de tjänar mycket pengar på och en så stor kändisstatus att någon pokerspelare sitter på ett pokerforum och drar jämförelse med dem till poker.

 

Ett annat exempel är idrottsstjärnor som dag ut och dag in släpar sig till träningslokalen, simhallen, skidspåret eller fotbollsplanen för att utveckla sig själva och bibehålla det som de redan byggt upp. De stora stjärnorna hade aldrig varit stora stjärnor om deras disciplin var dålig och de strunta att gå till träningen när de inte hade lust. Självklart så är ju tallang och fallenhet en viktig faktor för att nå toppen men jag tror nästan det ligger mer disciplin och arbetsvilja bakom de stora stjärnornas framgång än vad det gäller talang. Jag tror dock att man måste ha en portion av de båda för att kunna lyckas. Blondinbella hade ju knappats kommit så långt om hon var ordblind tex.

 

Ett annat exempel är att plugga på högskola. Där är det väldigt mycket självstudier för att klara en sådan utbildning. Saknar man självdisciplin så blir det dock svårt att klara av utbildningen, även om personen har ett IQ som är långt över det normala. Jag tror nästan det är viktigare att vara disciplinerad än att vara smart när det gäller akademiska studier. Men som nämnt innan så krävs någon form av fallenhet för att klara av det. Ica-jerry hade inte klarat av en sån utbildning hur mycket disciplin han än hade.

 

Så då kommer vi till pokerspelet. Varför är det så viktigt med disciplin i poker? Jo jag anser att det är en grundsten för att bli riktigt bra. Det finns en rad olika saker som disciplin är viktig i poker. Jag skall stylta upp några av dem:

 

I spelet:

 

- Att lägga en hand som man vet är slagen.

- Att sluta när man känner sig ur form.

- Att inte gå upp och skotta för att vinna tillbaka.

- Att följa sin gameplan.

- Att inte förändra hur man spelar på grund av otur eller setups.

- Att lämna bord med lite värde.

- Att hela tiden föra anteckningar på spelare.

- Att sluta även fast man ligger back (inte sitta uppe hela natten och paja dygnsrytmen)

- Att gå ner i nivå när man har en downswing

- Osv. Listan kan göras hur lång som helst.

 

Före och efter spelet:

- Att man utvärderar sina spelade händer.

- Att man går in med rätt mindset inför varje session.

- Att man väljer att avstå från spelet när man känner sig ur form

- Att man försöker utveckla sitt spel mellan sessionen (läser, kolla pokervideos osv)

- Att man jobbar med de mentala bitarna hela tiden

- Osv. Listan kan göras lång här också

Saker i sitt liv som påverkar spelet:

 

- Att man motionerar.

- Att man sköter kosten.

- Att man har bra sömnrutiner.

- Att man inte är ute och festar hälften av dagarna i veckan.

- Att man släpper pokern helt och hållet stora delar av dagen.

- Att ens nära relationer funkar bra.

- Att man löser alla stressmoment som kan påverka ens spel (städa lägenheten, lösa grejer man lovat, skola, jobb osv.)

- Att pokern inte är ens liv utan bara en del av livet.

- Osv. Även den här listan kan göras lång.

 

Så kan man förändra sin disciplin om man av någon anledning lider av dålig självdisciplin? Mitt svar är ett rungande ja. Jag har den åsikten att man kan förändra det mesta till något bättre. Det kanske inte går att komma upp i den nivån som de bästa är på, men gentemot sig själv kan man komma några steg högre än man befann sig innan. Detta gäller alla saker i livet som man av någon anledning vill förbättra. Allt från bantning, träning, bli bättre på relationer, öka lyckonivån, tjäna mer pengar, bli bättre på poker osv. Så när jag sökte lite på förändringsprocesser så fann jag den här informationen. Jag vet inte hur vetenskapligt beprövad den är eller om det verkligen är så här. Men jag tyckte det verka stämma ganska bra utifrån det jag själv kommit underfull med när det gäller att förändra någonting.

 

 

De menar på att en person går igenom sex olika stadium i en förändringsprocess.

 

- Förnekelsestadiet

- Begrundandestadiet

- Beslutandestadiet

- Handlingsstadiet

- Bibehållandestadiet

- Återkopplingsstadiet

 

 

 

 

Så jag tar ett exempel om en förlorande pokerspelares mindset och förändringen som kan göras.

 

 

 

 

Förnekelsestadiet

Jag spelar poker och har sån otur. Varför vinner jag aldrig? Alla är så dåliga och jag är så bra men ändå så har de sån tur hela tiden. Den här sidan måste vara riggad eller jag har haft otur men snart vänder det.

 

Begrundandestadiet

 

Kan det vara så att det är de andra som är duktiga och jag som är dålig? Hmmmm, så är det nog.

 

Beslutandestadiet

 

Okej, jag är dålig men hur skall jag bli bättre?

 

1. Sluta syna all in med lägsta par.

2. Sluta syna all in preflop med 33.

3. Inte spela J3su utg även fast den är suited.

4. Osv, ni fattar principen.

 

Handlingsstadiet

 

I det här stadiet förverkligar man det som man kom fram i det ovanstående stadiet.

 

Bibehållandestadiet

 

När han har fått in att man skall lägga J3su utg så skall han försöka hålla det och inte falla tillbaka till gamla mönstret. Om han gör det får han gå tillbaka till beslutandestadiet igen och börja om.

 

Återkopplingsstadiet

 

Det sista stadiet handlar om att kolla på vilka konsekvenser ens förändring har inneburit och om spelaren i fråga kanske blivit lite mindre förlorande spelare.

 

 

 

 

Men för att förändra invanda beteenden krävs att disciplinen är tillräckligt stark för att kunna få till en långvarig förändring. Vem känner tex inte igen alla svikna nyårslöften man sätter upp för sig själv vid årsskiftet? En klassiker är att jag skall börja träna efter nyår och man springer iväg och skriver upp sig på ett gymkort i ett år. I början tränar man flitigt, men allt eftersom blir det mindre och mindre och till slut tränar man ingenting. Detta är lite lustigt för när man var igång och träna kunde man inte fatta varför man inte alltid hade tränat. Man kände ju sig så mycket friskare och hade så mycket mer energi. Jag pratar av väldigt mycket egna erfarenheter när det gäller träningen. :roll:

 

Jag kan skriva hur mycket som helst om det här ämnet, för jag tycker det är något som är grymt intressant och något som jag verkligen behöver träna på. Jag skulle kunna göra en lång lista med saker som jag skulle kunna förbättra med hjälp av disciplin. Men man skall ju inte överarbeta. Nästa inlägg kommer nog ha ganska likt tema. Då hade jag tänkt att prata om hur man kan sätta upp målsättningar.

 

 

Ikväll hade jag tänkt att lira lite också. Har mest blivit pluggande och skrivande i den här dagboken och jag har väl haft 3-4 dagars ledigt från spelet, nu känner jag mig dock väldigt sugen på att spela lite igen, så vi får hoppas på lite flyt. Jag återkommer med hur det gick.

 

 

 

 

Hög disciplin nu gott folk!

 

Ciao

 

//

 

BB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant dagbok! Tror många spelare har störst problem med de mentala bitarna. Tyvärr är väl jag en utav dem.

 

Har du förslag på någon intressant litteratur? Nu är det visserligen ett väldigt brett ämne, men alla förslag uppskattas.

 

Har du läst Elements of Poker eller Poker Mindset? Vad tycks i sådana fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant dagbok! Tror många spelare har störst problem med de mentala bitarna. Tyvärr är väl jag en utav dem.

 

Har du förslag på någon intressant litteratur? Nu är det visserligen ett väldigt brett ämne, men alla förslag uppskattas.

 

Har du läst Elements of Poker eller Poker Mindset? Vad tycks i sådana fall?

 

Är inte så brett,kolla på idrottpsykologi, om du har grunderna till bra pokerspel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...