Gå till innehåll

Exakta regler om hur man får satsa


gnux_

Recommended Posts

Hej!

 

När jag och polarna lirar så kommer alltid diskussionen upp vad man får göra i vissa situationer.

 

Tex när en spelar höjer före flopp och en annan tänker höja mer, hur mycket måste han minst höja då?

Sedan samma scenario efter floppen, hur är reglerna då?

 

Om en spelar höjer, nästa re höjer och nästa går all in. Om de första två sitter djupare än killen som är all in. Har då de djupare killarna möjlighet att höja ytterliggare? Detta går ibland inte på nätet!

 

Går inte att läsa om detta någonstans.

 

Så tack för svar eller länk till sida med förklaringar =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste alltid höja minst lika mycket som föregående spelare höjde. Dock får du gå all in om du inte kan höja med minst lika mycket med hela din stack.

 

Ex: Preflop höjer spelare A till 3BB. Nästa spelare som vill höja måste nu höja till minst 5BB, eftersom A höjde med 3-1=2BB från den big blind som redan ligger. Om spelare B höjer till 8BB, då måste nästa spelare som vill höja minst höja till 13BB osv.

 

Exakt samma sak gäller på flop/turn/river. Om A betar ut 3BB, då måste B höja till minst 6BB, eftersom det nu inte finns någon blind som öppnat spelet.

 

Så länge en all in är lika med eller större än minsta tillåtna satsning så får alla andra i potten chansen att höja igen. Dock finns en specialregel i det fall då en all in från en spelare inte når upp till en minimihöjning. I det fallet räknas hans all in som syn, och alltså får inte spelaren som höjde senast eller spelare som redan synat den senaste höjningen höja igen.

 

Ex: Fyra spelare i en pott på floppen. Stacks:

 

A 150BB

B 150BB

C 150BB

D 50BB

 

A betar 10BB. B höjer till 35BB. C synar. D går nu all in med sina 50BB.

 

I det här läget får A höja om han vill, eftersom det efter honom har gjorts en korrekt höjning (Bs höjning till 35BB). Om A vill höja måste han göra det med minst en minimihöjning på Bs satsning (lite osäker här, nån som vet får gärna flika in om det är rätt), dvs till 60BB. Om A höjer kan både B och C höja igen när det är deras tur att tala.

 

Om A bara synar Ds satsning så får B och C inte höja igen. De får dock givetvis syna (alternativt kan de folda) Ds satsning de också, och nästa gata läggs då ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här:

En raise måste vara dubbelt så stor som den förra beten. Om du betar 50kr på flopp och någon vill raisa måste han minst lägga 100kr.

 

Det blir lite konstigare preflopp eftersom att blindsen ställer till det. Säg att Big blind är 20kr då måste du minst höja till 40kr. Låt oss säga att du gör det. Sen vill din kompis höja igen. då blir minsta bet 60kr eftersom att din raise är från 20kr till 40kr dvs 20kr mer måste nästa kille höja med minst 20kr till. säg att du istället höjer från 20kr till 50kr (Dvs 30kr mer) då måste näste man som vill raisa lägga in minst 30kr mer än dig dvs 80kr.

 

Det som kan bli konstigt på flopp är det är många involverade i potten och någon blir all in. Säg att ni är tre personer i potten. Du, kalle och jöns. Du och kalle har vars 1000kr framför er madens jöns bara har 350kr. På floppen betar du 200kr och kalle synar. Jöns går all in. Eftersom att Jöns raise är mindre är dubbel din förra bet får verken du eller kalle höja igen. Ni får syna eller folda.

 

Om Jöns hade suttit i mellan er blir det lite annorlunda. Du betar 200kr jöns går all in för 350kr nu kan kalle raisa (minst till 700) eftersom han inte investerat tidigare men om kalle bara synar får du inte höja eftersom att jöns bet är mindre än dubbelt ditt.

 

Det viktiga att komma ihåg är att den nya beten måste vara dubbel den förra höjningen. Tex

 

Säg att ni sitter i ett riktigt sjukt game. Du höjer till 50kr nästa höjer till 100kr tredje man höjer 150kr (kom ihåg att förra höjningen var 50kr från 50 till 100) då har nästa man rätt att beta 200kr eftersom hatt förra höjningen var 50 kr från 100 till 150. osv...

 

Kan verka lite jobbigt i början men det blir bättre=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det här läget får A höja om han vill, eftersom det efter honom har gjorts en korrekt höjning (Bs höjning till 35BB). Om A vill höja måste han göra det med minst en minimihöjning på Bs satsning (lite osäker här, nån som vet får gärna flika in om det är rätt), dvs till 60BB. Om A höjer kan både B och C höja igen när det är deras tur att tala.

 

Detta är jag också osäker på.

 

Det finns ytterligare ett fall, att en spelare har mellan 1 och 2 BB och inte kan göra en full minhöjning preflop.

 

Ex:

 

A 100BB

B 100BB

C 100BB

D 1,75 BB

 

C limpar. D går all-in. A och B synar. Nu får C re-raisa (åtminstone på vissa pokersidor, exempelvis stars).

 

Min tolkning är att den gällande höjningen i en oöppnad pott är den från SB till BB, dvs. en halv BB, och att det således krävs ett ställ på minst 1,5 BB för att C ska få re-raisa.

Detta är jag dock väldigt osäker på. Det är möjligt att C får re-raisa även om D bara har 1,01 BB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Jöns hade suttit i mellan er blir det lite annorlunda. Du betar 200kr jöns går all in för 350kr nu kan kalle raisa (minst till 700) eftersom han inte investerat tidigare men om kalle bara synar får du inte höja eftersom att jöns bet är mindre än dubbelt ditt.

 

Här tror jag du har fel.

 

Bör vara minst till 400 eftersom 350-stället inte räknas som en höjning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Jöns hade suttit i mellan er blir det lite annorlunda. Du betar 200kr jöns går all in för 350kr nu kan kalle raisa (minst till 700) eftersom han inte investerat tidigare men om kalle bara synar får du inte höja eftersom att jöns bet är mindre än dubbelt ditt.

 

Här tror jag du har fel.

 

Bör vara minst till 400 eftersom 350-stället inte räknas som en höjning.

Knepig situation. Själv tror jag att kalles minsta tillåtna höjning är till 550 eftersom jöns är inne med 350 och minsta tillåtna höjning är 200.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knepig situation. Själv tror jag att kalles minsta tillåtna höjning är till 550 eftersom jöns är inne med 350 och minsta tillåtna höjning är 200.

 

Men eftersom inte Jöns 350 räknas som riktig höjning så borde det inte vara hans push som bestämmer vad nästa person får höja till.

 

700 är i alla fall jättefel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men eftersom inte Jöns 350 räknas som riktig höjning så borde det inte vara hans push som bestämmer vad nästa person får höja till.

 

700 är i alla fall jättefel.

Riktig och riktig. Den är ju riktig på det sättet att kalle måste syna 350 om han vill syna... Han kan ju inte ignorera jöns och bara syna 200. Jag vet inte, ni kanske har rätt, men det känns kontraintuitivt för mig att han skulle få höja till så lite som 400 när det kostar 350 att syna och minsta höjning fortfarande borde vara 200.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du någorlunda koll på betsizing så är det inte så viktigt eftersom det är sällan du skulle vilja höja med mindre än en minraise.

 

Det händer ibland att någon höjer till mindre än 2 BB preflop, ofta i samband med att de har missat att det har varit en blindshöjning, men då säger dealern till (oftast) och man får komplettera till en full minraise.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...