Metaddict Postad 27 December , 2013 Rapport Postad 27 December , 2013 dessutom som förfest Ok, det är bara nördigt dock Citera
fjohansson Postad 27 December , 2013 Rapport Postad 27 December , 2013 Såååååååå, klar med uppgiften ända upp till C! Bara lite eventuell kod-förbättring/kommentarer kvar men det torde inte utgöra några större hinder! Tack så mycket för hjälpen!, ska börja klura på B också men tror inte det borde vara omöjligt. Spara ner all data på en fil när använder trycker "exit" bara och öppna upp datan varje gång man kör programmet igen. A ser klurigare ut, men den dagen den sorgen Spara till fil klurar du nog ut. Jag hade nog sparat ner en dictionary som t ex. {date:"2013-12-27 21:19",events:"plugga sova tenta",size:109} sedan när jag laddar sparfilen ser jag till att validera allt. Om det inte validerar startar jag på en nytt game. med ett dictionary kan du sedan om du hoppar på uppgift A skala det ganska enkelt. då hade min sparfil sett ut typ: { date:"2013-12-27 21:19", gotchis:[ { id:1 date:"2013-12-27 21:19", events:"plugga sova tenta", size:109 }, { id:2 date:"2013-12-27 21:19", events:"plugga sova sova", size:23 }, { id:3 date:"2013-12-27 21:19", events:"festa sova tenta", size:390 } ] } i funktionerna börjar du då även skicka med ett ID som i sin tur ser till att uppdatera rätt dict. men steget mellan B till A är några timmar. dessutom som förfest Ok, det är bara nördigt dock till mitt försvar satt fem flickor i vardagsrummet och snacka paradise hotell. livet handlar om att göra de rätta prioriteringarna. Citera
Imfromsweden Postad 28 December , 2013 Författare Rapport Postad 28 December , 2013 edit: löste sig Nu måste jag bara komma på något sätt att jämföra två tidsangivelser med varandra, men det kommer! Citera
Imfromsweden Postad 28 December , 2013 Författare Rapport Postad 28 December , 2013 så! Klar upp till B! Koden har blivit allt mer grisig, men det funkar trots allt precis som det står för B! Citera
Imfromsweden Postad 29 December , 2013 Författare Rapport Postad 29 December , 2013 På A-uppgiften står det; "Inför möjligheten att ha flera tamaguchis samtidigt. OBS! Användaren får ange antalet, och det ska kunna varieras (flexibilitet)." Hur tolkar ni detta, får man införa knappar i tamaguchi-fönstret som är numrerade te.x. 1-5, eller måste det vara så flexibelt att användaren får skriva in ett nummer helt fritt? Isåfall, får det skrivas i det vanliga fönstret med hjälp av en input-funktion eller ska även det skötas via tamaguchi-fönstret? Vad tror ni? När jag väl listat ut det tänker jag att man på något sätt lägger alla tamaguchis i en lista, kalla den tamaguchi-listan. Sedan kör man bara typ en: for tamaguchi in tamaguchi-list: root.mainloop() Då borde den väl typ köra hela spelet som vanligt, fast för alla tamaguchis i tamaguchi-listan. Tankar? Citera
Mecklenburgare Postad 29 December , 2013 Rapport Postad 29 December , 2013 Jag hade kört med en knapp som skapar en ny tamagotchi. Citera
Imfromsweden Postad 29 December , 2013 Författare Rapport Postad 29 December , 2013 Har laddat upp den nuvarande koden hit: https://gist.github.com/imfromsweden/8172070 Ser det där bra ut kod-mässigt eller? Men om man kör en knapp som man kan klicka på för att skapa fler tamaguchis, då måste ju varje ny tamaguchi sparas som ett objekt och förmodligen ner i någon lista. Men hur gör man sedan för att den ska loopa igenom alla tamaguchis i listan och köra programmet för alla dem? Jag provade som sagt "for tamaguchi in tamaguchi-list" och sedan köra main-loopen för alla, men då loopade den bara igenom samma tamaguchi om och om igen. Dessutom är det hård-kodat saker som "Poäng :"+str(tamaguchin.size)"!" med mera, och allt detta faller väl när vi inte längre har ett tamaguchi-object som vi leker med? Blir så mycket huvudvärk när det är flera Citera
Imfromsweden Postad 29 December , 2013 Författare Rapport Postad 29 December , 2013 Haha, detta går skit! Har suttit typ hela dan, och denna är min senaste version: https://gist.github.com/imfromsweden/8173594 Som uppenbarligen inte gör några rätt alls i princip Ska dedikera morgondagen också och se om jag kommer på nåt, annars skiter jag i programmeringen och håller tummarna för att min b-lösning håller Citera
Imfromsweden Postad 8 Januari , 2014 Författare Rapport Postad 8 Januari , 2014 Dags för lite linjär algebra =] Kört fast på en tenta-uppgift: Bestäam standardmatrisen för den linjär avbildning f : R2 ! R2 vars matris med avseende till basen B, B = ([1 1] ; [0 2]) är: ([-1 11] ; [2 -8]). Jag tänker instinktivt att vi ska använda denna metod: https://www.khanacademy.org/math/linear-algebra/alternate_bases/change_of_basis/v/lin-alg--alternate-basis-tranformation-matrix-example Vi har ju basen redan. Det är vårt C. Vi har även förändrings-matrisen med avseende på basen. Detta är vårt D. A (standard-matrisen), borde rimligtvis bli C^-1*D*C. Detta blir dock tydligen fel, och facit säger någonting väldigt random. Hur tänker jag fel här? Citera
Opteron Postad 8 Januari , 2014 Rapport Postad 8 Januari , 2014 Kan du inte fembeta floppen med andra-par 200bb djupt på $25/50 ist för att räkna matte? =D Citera
Imfromsweden Postad 9 Januari , 2014 Författare Rapport Postad 9 Januari , 2014 hade redovisning av tamaguchi-programmet idag och oj oj oj, globala variabler är verkligen ingenting som assar uppskattar dessa dagar. Fick ett svagt E! (dock med invändningen att jag kan komma tillbaka när jag fixat till mina globala variabler så skulle jag få ett B ) Citera
Trillske Postad 12 Januari , 2014 Rapport Postad 12 Januari , 2014 Men va. Globala variabler och spontana loopar är ju två av de viktigaste stöttepelarna för en dryg programmerare. Kommenteras gärna med //go seek, eller //because fuck you Citera
Imfromsweden Postad 15 Januari , 2014 Författare Rapport Postad 15 Januari , 2014 haha! Hade algebra tenta igår, jävlar va svår den va den här gången. Spenderade halva tiden på de tre första uppgifterna, och hann bara göra halva näst sista uppgiften o inte ens kolla på sista. Näst sista var dessutom helt jävla brutal-svår. Kan beskriva i korthet; tänk dig ett paralellogram ABCD. Mitt mellan A o B finns en punkt E. Mellan CD ligger en punkt F, och den är placerad 4:1 (närmare C alltså). Dra nu linjen från A till F, och C till E. Till vilket förhållande skärs linjen AF av CE? Nu äre bara ladda om för ekonomi på torsdag. Måste plugga in hela kursen på två dagar, hehe. Jaja, ekonomi klarar ju till och med civil-ekonomer av så hur svårt kan det vara? =] Angående pokerfronten så går det faktiskt inte helt horribelt trots en upptagen januari. Har lyckats få in 13k händer redan och har dessutom lyckats tura mig till 30 pannor vinst, så ska inte klaga på den fronten åtminstone! Citera
hankie123 Postad 15 Januari , 2014 Rapport Postad 15 Januari , 2014 (redigerade) . Redigerad 25 Januari , 2016 av hankie123 Citera
Esactun Postad 15 Januari , 2014 Rapport Postad 15 Januari , 2014 Edit, Nvm kan ha varit lite av en outning^^ men om du vill vara anonym med nytt nick på ett annat forum bör du inte skriva nästan exakt samma saker här som där Allt stämmer ju med det han skrivit ovan så det låter rimligt! Citera
mr-flow Postad 15 Januari , 2014 Rapport Postad 15 Januari , 2014 Nu äre bara ladda om för ekonomi på torsdag. Måste plugga in hela kursen på två dagar, hehe. Jaja, ekonomi klarar ju till och med civil-ekonomer av så hur svårt kan det vara? =] Tror det där är en rätt dålig jargong mellan oss ingenjörer. Känns som att vi alltid måste hävda att vi pluggar mer och svårare. Men att plugga in en läs tenta på två dagar går ju att ro hem allt som oftast. Hitta någon från typ förra året som har en sammanfattning Citera
Trillske Postad 15 Januari , 2014 Rapport Postad 15 Januari , 2014 Ingenjörer försakar mycket i livet och det är vanligt att trots det misslyckas en hel del periodvis (struntar i fest/tjej/resa för att studera signalteori, failar tentan). Kombinera det med att civilekonomer generellt tror att ingenjör är "som oss fast lite tyngre", när en bättre beskrivning är att bara en av grupperna studerar, så blir det ju ganska rimligt. Åtminstone vid större lärosäten, det är mycket stor skillnad på ingenjörskraven på olika lärosäten. Jag håller dock med om att det kan kännas onödigt och antagligen endast kontraproduktivt och jag brukar hålla mig ifrån sånt där utanför nätet (nätet är till för icke blygsam sanning och annan råhet). IRL får folk tro vad de vill, där är det viktigare att alla är glada och nöjda. Vad går du för inriktning/program nu ifs? Om det är industriell ekonomi du ska tenta kan den vara lite lurig på två dagar. Speciellt eftersom man känner sig som Agda 62 som gillar sina barnbarn, ordning och reda och korta promenader när man sitter och balanserar T-konton. Citera
mr-flow Postad 15 Januari , 2014 Rapport Postad 15 Januari , 2014 (nätet är till för icke blygsam sanning och annan råhet) Med på vad du menar och det är klart lättare att skriva något här än att säga det i verkligheten. Även fast jag nog på just den här punkten försvarar ekonomerna även irl. Men är lite rädd för internetkulturen när det gäller detta. Familjelivs ryggdunkande känns nästan lika farligt som flashbacks. Idioter kommer i kontakt med idioter utan att stöta på motargument som hade uppstått vid sociala sammanhang. Alla tycker att de själva är genier och alla andra har fel. Känner mig både bitter och som någon som spottar ur sig floskler som alla redan har hört. Givetvis väger allt positivt med internet med hästlängder över de negativa. Men att spä på sina egna fördomar man egentligen inte står för genom att skriva dom på internet, och i samma veva sprida dom ytterligare, är nog ingen bra idé. Citera
Imfromsweden Postad 15 Januari , 2014 Författare Rapport Postad 15 Januari , 2014 Vad går du för inriktning/program nu ifs? Om det är industriell ekonomi du ska tenta kan den vara lite lurig på två dagar. Speciellt eftersom man känner sig som Agda 62 som gillar sina barnbarn, ordning och reda och korta promenader när man sitter och balanserar T-konton. Indek precis. T-kontering är så efterblivet imo. Framför allt hur det överförs till en slutgiltig resultat-räkning där helt plösligt intäkter ska vara på höger sida av någon outgrundlig anledning. Att upprätta en korrekt resultaträkning verkar för övrigt också vara en vetenskap i klass med astrologi mm Och ang ekonomer, ja de har säkert sina ljusa sidor Men tycker att behöva en formel för "pris/st" när man har "pris" och "styck" känns minst sagt överflödigt. Citera
mr-flow Postad 15 Januari , 2014 Rapport Postad 15 Januari , 2014 Och ang ekonomer, ja de har säkert sina ljusa sidor Men tycker att behöva en formel för "pris/st" när man har "pris" och "styck" känns minst sagt överflödigt. Agree finns många bra exempel. Hörde föreläsare på handels i gbg som sa "Ni chalmerister som pluggar det här som extra kurs kan kolla bort en stund" och så gick han igenom en ekvation av typen x+5=30, men hur mycket sanning det ligger i den historien vet jag inte. Det finns förmodligen någon anledning till att dom tjänar lika mycket som vi, framförallt handels i Sthlm dom tjänar ju bäst i landet. Citera
Imfromsweden Postad 16 Januari , 2014 Författare Rapport Postad 16 Januari , 2014 Fick tillbaka algebra tenta idag, blev ett B, så många B'n verkar det som för min del! Det är över förväntan så klagar inte. Misstänker dock att jag kuggade ekonomin idag hehe Citera
Imfromsweden Postad 16 Januari , 2014 Författare Rapport Postad 16 Januari , 2014 Lagom svårighetsgrad på sista uppgiften? Citera
Trillske Postad 16 Januari , 2014 Rapport Postad 16 Januari , 2014 Agree finns många bra exempel. Hörde föreläsare på handels i gbg som sa "Ni chalmerister som pluggar det här som extra kurs kan kolla bort en stund" och så gick han igenom en ekvation av typen x+5=30, men hur mycket sanning det ligger i den historien vet jag inte. Det finns förmodligen någon anledning till att dom tjänar lika mycket som vi, framförallt handels i Sthlm dom tjänar ju bäst i landet. En till sån där bitter sanning är ju att väldigt få arbetare gör något som är det minsta avancerat, även om vi räknar dem som har bra lön. Vidare har du folk som jobbar arslet av sig för 20k/månad och folk som sover för 50. Jag tror däremot ekonomerna kommer få det svårare och svårare, även arbetsmarknaden utvecklas av informationssamhället. Och man ska inte överskatta hur lång tid det tar heller, för 20 år sedan kunde folk plocka 3 stora årslöner på Ericsson utan att synas, i princip utan att någon visste att de fanns. Lean-fabriken alltså. Det är lite lustigt att det talas så mycket om 1-åriga ingenjörsutbildningar (gymnasie). Självklart har vi brist på enklare ingenjörskompetens, men vad gäller teknisk utveckling är det en av ganska få program där de flesta behöver en master, för det är ett sånt stort steg av utveckling. Vad gäller ekonomiutbildningar vore det däremot intressant att korta ned dem till 1 år i största allmänhet (kanske 2 för dagens civilekonom). Det skulle även sätta press på nya utbildningar att om man ska ta en "master i ekonomi" så ska det vara något som kan jämföras med en teknisk master vad gäller krav på studentens utveckling, snarare än dagens vuxendagis. Då skulle kanske alla berättigade skämt om ekonomer lugna sig lite också. Man kan ifrågasätta all typ av utbildning på universitetet ur ett samhällsperspektiv, men vad gäller just ekonomivarianterna är det svårt att hitta motargument - det är resursslöseri, kort och gott. Sen är det såklart trevligt att människor kan ha en rolig och givande studietid, få en mjuk resa in i vuxenvärlden och allt det där, men de flesta bisarra upplägg av den typen brukar visa sig kosta, om inte för dagens ungdomar så för morgondagens. En lösning kanske är att ändra ersättningsupplägget. De där mjukare utbildningarna fungerar enligt mig bättre i USA, och anledningen är att där arbetar folk. På graduatenivå har typ alla jobb. I Sverige gör inte lägre arbetsbörda att folk jobbar mer, det gör att de drar ned på tempot och "softar" på bidragen några år. Men nu blev det långt och mycket. Citera
Teh_MoUsE Postad 16 Januari , 2014 Rapport Postad 16 Januari , 2014 Lagom svårighetsgrad på sista uppgiften? bild Langa uppgift, nyfiken Citera
str1ke Postad 17 Januari , 2014 Rapport Postad 17 Januari , 2014 En till sån där bitter sanning är ju att väldigt få arbetare gör något som är det minsta avancerat, även om vi räknar dem som har bra lön. Vidare har du folk som jobbar arslet av sig för 20k/månad och folk som sover för 50. Jag tror däremot ekonomerna kommer få det svårare och svårare, även arbetsmarknaden utvecklas av informationssamhället. Och man ska inte överskatta hur lång tid det tar heller, för 20 år sedan kunde folk plocka 3 stora årslöner på Ericsson utan att synas, i princip utan att någon visste att de fanns. Lean-fabriken alltså. Det är lite lustigt att det talas så mycket om 1-åriga ingenjörsutbildningar (gymnasie). Självklart har vi brist på enklare ingenjörskompetens, men vad gäller teknisk utveckling är det en av ganska få program där de flesta behöver en master, för det är ett sånt stort steg av utveckling. Vad gäller ekonomiutbildningar vore det däremot intressant att korta ned dem till 1 år i största allmänhet (kanske 2 för dagens civilekonom). Det skulle även sätta press på nya utbildningar att om man ska ta en "master i ekonomi" så ska det vara något som kan jämföras med en teknisk master vad gäller krav på studentens utveckling, snarare än dagens vuxendagis. Då skulle kanske alla berättigade skämt om ekonomer lugna sig lite också. Man kan ifrågasätta all typ av utbildning på universitetet ur ett samhällsperspektiv, men vad gäller just ekonomivarianterna är det svårt att hitta motargument - det är resursslöseri, kort och gott. Sen är det såklart trevligt att människor kan ha en rolig och givande studietid, få en mjuk resa in i vuxenvärlden och allt det där, men de flesta bisarra upplägg av den typen brukar visa sig kosta, om inte för dagens ungdomar så för morgondagens. En lösning kanske är att ändra ersättningsupplägget. De där mjukare utbildningarna fungerar enligt mig bättre i USA, och anledningen är att där arbetar folk. På graduatenivå har typ alla jobb. I Sverige gör inte lägre arbetsbörda att folk jobbar mer, det gör att de drar ned på tempot och "softar" på bidragen några år. Men nu blev det långt och mycket. Håller med i det mesta. Har själv läst systemvetenskap på linköpings universitet. Där cirka 70-80% av mina kurser bestod av "samhällsvetenskapliga" kurser. Dessa kunde man glida igenom utan större ansträngning. Många av kurserna innefattade ofta bara ett mindre PM som individuell uppgift och resten någon form av grupparbete. Vi läste dock övriga kurser tillsammans med tekniska studenter från D och I där andelen arbete som krävdes för att klara en kurs var avsevärt mycket högre. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.