Gå till innehåll

Neteller - skurkföretaget


edison

Recommended Posts

Forumiter,

 

Jag misstänker att det är många av er som har använt eller fortfarande använder Netellers tjänster för att flytta pengar online. Jag känner att det är min skyldighet, efter att ha varit mer eller mindre aktiv här ett par år, att informera och starkt avråda er från att fortsätta med det. Jag såg att det var någon annan på forumet som hade blivit scamad av dem, och jag tror inte att det är första eller sista gången det händer. Jag har personligen gått igenom ett lång och jobbig process med Neteller för att få mitt konto upplåst (går igenom detta mer i detalj senare) och har i den vevan fått lite insikt i hur det ser ut i företaget allmänt ekonomiskt och hur de behandlar sina kunder.

 

För att börja beskriva Neteller kan vi ju ta en titt i de senaste årsrapporterna. För att inte gå in alltför mycket på redovisningsfrågor och diskussioner gällande bristerna i hur Neteller som företag styrs nöjer jag mig med att redovisa årsresultaten*:

 

2009: -$8 887 162

2008: -$18 819 851

2007: -$185 774 096

2006: +$99 635 182

 

2007 är en majoritet av förlusten ($136m för att vara mer exakt) relaterat till att jänkare tog ut sina pengar pga den ändrade lagstiftningen. Nåja, detta är alltså inget helt friskt företag och min gissning, utan att ha gjort en grundlig undersökning av företaget, är att allas vår investeringsguru på forumet, fsista, nog skulle tvekat lite till att investera i ett företag med den affärsidén som gör de resultaten. Det ser alltså inte jättebra ut för Neteller som företag.

 

Så till min egen personliga erfarenhet av Neteller. Jag använde Netellers tjänster rätt flitigt (VIP-konto) fram till att de låste mitt konto för en andra verifikation (har hört att det var många som var tvungna till det, men låter det vara osagt). Mitt konto blev låst i slutet på 08, jag gjorde då två försök på våren/sommaren med foton tagna med min digitalkamera, vilka båda blev nekade.

 

Av olika anledningar dröjde det ett år innan jag började på nya försök att få mitt konto upplåst.

 

Försök 1: Skickade in inscannade kopior på ett kontoutdrag från banken och mitt körkort, vilket blev nekat för att alla fyra hörnen inte syntes på kontoutdraget.

 

Försök 2: Skickade in inscannade kopior på ett nytt bankutdrag och körkortet. Nu hävdar de att det är utdraget är av onlineslag och de godkänner inte onlineutdrag utan stämpel och underskrift. Utdraget, som förstås är ett offlinedokument inscannat, blir nekat.

 

Försök 3: Byter taktik och skickar in en elräkning tillsammans med körkortet. Elräkningen blir nekad pga att kopian är suddig (vilket stämmer, trots att alla mina personliga uppgifter gick att utläsa rätt tydligt).

 

Försök 4: Har efter försök 3 pratat i telefon med en av agenterna som förklarat att mitt körkort blivit godkänt, men att elräkningen blev nekad pga suddigheten. Jag skickar då in en Teliaräkning (som jag har för bredband och telefoni) vilken blir nekad för att de inte godtar mobiltelefonräkningar.

 

Tar kontakt med Neteller igen via telefon och får prata med en hjälpsam ung man som ber om ursäkt för all tid och ansträngning hela processen krävt. Han ber mig gå till banken, få en stämpel från banken scanna in det, och sedan ska det vara lugnt. Han ger mig även sin personliga emailaddress på Neteller för att kunna påskynda lite.

 

Försök 5: Går ner till banken och får ett utdrag med bankens stämpel på som önskat. Skickar in det, och får det förstås nekat för att det inte är någon underskrift på, vilket förvisso stod i kraven (något jag inte hade koll på då, och inte brydde mig om att kolla upp då det skulle räcka med stämpeln enligt telefonkonversationen). Blir rejält irriterad och författar ett hyfsat långt email där jag förklarar mitt missnöje. Min kontakt på Neteller svarar på efter tre minuter (istället för de sedvanliga fyra dagarna man vant sig vid) och säger att det ser perfekt ut, förutom en signatur från bankmannen.

 

Försök 6: Går ner till banken och får signaturen. Skickar sedan in det med signatur, väntar i nio dagar, inget svar. Skickar ett mail och frågar varför inget händer, får svaret "du har ju inte skickat in något". Skickar in igen, han säger att det ser perfekt ut igen. Efter att ha väntat i fem dagar utan att få svar skickar jag ett mail till agenten och frågar vad som tar sån tid. Får inget svar på två dagar (han har tidigare svarat inom tio min) så bestämmer mig för att skicka ett nytt email. En dag går och jag får inget svar då heller. Skickar ett nytt email som jag inte får svar på och ringer till Netellers support. Det lustiga är att i telefonsupporten blir man ombedd att slå in sitt kontonummer i den inledande fasen, direkt efter jag slagit in mitt kontonummer får jag klart för mig att telefonsupporten inte kan hjälpa mig (vilket inte nödvändigtvis betyder att det var för att det var just jag som ringde, men det ger dem ju en möjlighet att utnyttja det så och det låter ju lite illa). Börjar bli lite oroad nu, då det verkar som att Neteller valt att rakt av ignorera mig. Begär även en callback från Neteller, dvs de ringer upp en. Missar dock tyvärr detta samtal (som kommer efter 4-5h istället för inom 1h som de marknadsför sig med) då jag är och tränar. Kollar mailen när jag kommer hem och ser att min kontakt (utan att svara på något av mina andra email) har skickat ett email och försökt nå mig. Han ber mig även lämna mitt telefonnummer så han kan kontakta mig. Jag gör detta och han ringer upp efter kanske en halvtimma. Jag befarar det värsta, men det är goda nyheter! Mitt konto är upplåst, och uppgraderat!

 

Min plan efter hela den här soppan var naturligtvis att få ut pengarna jag haft låsta till Neteller så fort som möjligt och minska min exponering mot Neteller till 0kr om så var möjligt. Detta är nu gjort (har fortfarande en exponering på kanske 400kr, men det köper jag nu :) ) och mitt nästa steg är alltså att inleda den här smutskastningskampanjen av Neteller för att kanske rädda någon från att råka ut för samma behandling, eller än värre förstås, jag är glad att jag över huvud taget fick pengarna fria igen.

 

Så för alla er som fortfarande har likvida medel hos Neteller, försök få en ändring på det snarast möjligt, det där clusterfucket till företag är inget jag skulle rekommendera någon att ha ett öre hos.

 

Yours sincerely,

 

edison

 

*http://www.neovia.com/content/en/investors_reports_presentations.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att det tog så lång tid för dig att få ditt konto upplåst men förstår faktiskt inte vad problemet är. Du skickade ju in dokument som inte godkändes (suddiga, ingen underskrift m.m.). Visst har de lite väl snäva krav men ändå bra att de har säkerhetskrav över huvud taget.

 

Problemet är att i flertalet av tillfällena har de tänjt på regler, hittat på, helt enkelt gjort allt för att jag inte ska kunna få tag i pengar som JAG äger rättigheterna till. Plussa ihop det med att det går dåligt för företaget så ser du nog min poäng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner igen mig i det du skriver, mitt konto har varit låst i två år snart. Det känns som att jag har skickat in hela mitt liv, men blir alltid nekad pga någon sjuk anledning. Har inte orkat gjort någonting åt det senaste halvåret men har en del $ som jag vill casha ut så fort som möjligt och efter det aldrig mer använda neteller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att det tog så lång tid för dig att få ditt konto upplåst men förstår faktiskt inte vad problemet är. Du skickade ju in dokument som inte godkändes (suddiga, ingen underskrift m.m.). Visst har de lite väl snäva krav men ändå bra att de har säkerhetskrav över huvud taget.

 

+1

 

Nezor's unibet historia var avsevärt värre imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner igen mig i det du skriver, mitt konto har varit låst i två år snart. Det känns som att jag har skickat in hela mitt liv, men blir alltid nekad pga någon sjuk anledning. Har inte orkat gjort någonting åt det senaste halvåret men har en del $ som jag vill casha ut så fort som möjligt och efter det aldrig mer använda neteller.

 

Som sagt, försök åtgärda det så fort som möjligt. Känns inte som att det är helt utan anledning när det är satt i system. Förmodligen har de problem och hoppas att fördröjningsprocesser ska få kunder att tillfälligt ge upp.

 

jag slutade använda neteller för fyra år sen eller något sådant och har sedan dess smutskastat dom. det verkar som att de dessutom blivit bra mkt värre än de var när jag sa upp bekantskapen.

 

Välkommen till klubben!

 

+1

 

Nezor's unibet historia var avsevärt värre imo.

 

1. Läs mitt svar till robster.

2. Syftet med tråden var inte att jag skulle vinna någon kukmätartävling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herre jvlar. Klarar man inte av att att skicka in ett par papper enligt rimliga enkla krav som uttryckligen står på deras sida så har man knappast rätt att klaga.

 

Utan att vara bevandrad inom redovisning, men bara för att man redovisar ett negativt resultat i årsedovisiningen betyder det så vitt jag vet inte att företaget går eller sköts dåligt.

 

Neteller > TS

 

Ogillar själv Neteller pga av deras orimliga växlings och peer-2-peer avgifter men någon måtta får det vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Läs mitt svar till robster.

2. Syftet med tråden var inte att jag skulle vinna någon kukmätartävling.

 

2. LOL...och det tror du var vad jag menade?

1. På ett villkor...om du läser detta 10 ggr.

 

Herre jvlar. Klarar man inte av att att skicka in ett par papper enligt rimliga enkla krav som uttryckligen står på deras sida så har man knappast rätt att klaga.

 

Utan at vara bevandrad inom redovisning men bara för att man redovisar ett negativt resultat i årsedovisiningen betyder det så vitt jag vet inte att företaget går eller sköts dåligt.

 

Neteller > TS

 

Ogillar själv Neteller pga av deras orimliga växlings och peer-2-peer avgifter men någon måtta får det vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herre jvlar. Klarar man inte av att att skicka in ett par papper enligt rimliga enkla krav som uttryckligen står på deras sida så har man knappast rätt att klaga.

 

Utan att vara bevandrad inom redovisning, men bara för att man redovisar ett negativt resultat i årsedovisiningen betyder det så vitt jag vet inte att företaget går eller sköts dåligt.

 

Neteller > TS

 

Ogillar själv Neteller pga av deras orimliga växlings och peer-2-peer avgifter men någon måtta får det vara.

 

Företag ska sköta sig annars ska de ha skit och neteller har inte skött sig! Det är det TS försöker förmedla.

Liten förklaring så du förstår: TS har i princip lånat ut pengar till neteller, vad tror du TS bank skulle säga om TS försökte slingra sig likt neteller när han ska betala sitt huslån till dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när jag bodde utomlands fick jag mitt konto låst ca 10 gånger fast jag ringt till dem i förväg från sverige och sagt att jag skulle vistas utomlands under en ganska lång tid och fast att jag påtalade detta varje enskild gång som jag ringde upp för att få mitt konto upplåst. när de vid ett senare tillfälle begärde in id-handlingar (med hot om låsning) för tredje gången på ungefär ett år, så cashade jag ut för gott. ett riktigt skojarföretag från början till slut, men jag tror att de flesta här är medvetna om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Företag ska sköta sig annars ska de ha skit och neteller har inte skött sig! Det är det TS försöker förmedla.

Liten förklaring så du förstår: TS har i princip lånat ut pengar till neteller, vad tror du TS bank skulle säga om TS försökte slingra sig likt neteller när han ska betala sitt huslån till dem?

 

Jag har samma problem med enskilda banken. Först visar det sig att man måste ha legitimation för att ta ut MINA pengar. Sedan visar det sig att jag måste ha giltig legitimation. Kunde de inte sagt det från början? Men det visar sig att det går bra med en person som bekräftar min identitet. Men det var inte en jvl som sa att den personen också var tvungen att ha en giltig legitimation. Sedan visar det sig att jag också måste vara där för att personen ska identifiera mig. Och så har de bara öppet 5 timmar om dagen och om jag någon gång lyckas så finns det begränsningar på hur mycket pengar jag får ta ut per gång. Tror fan att de försöker ta mina pengar.

 

Jag tar det så även ett enfaldigt troll eventuellt kan förstå. Fullt möjligt att Neteller inte sköter sig, är ett genomruttet företag som på försöker stjäla sina användares pengar, även om jag inte själv märkt det under de uppskattningsvis 8 år jag använt deras tjänster. Men det är inget i trådskaparen post som på något sätt visar att de misskött sig eller gjort något fel. Har själv nyligen på nära håll sätt vad som krävs för att åter-aktivera och uppgradera ett konto och ett av de två alternativen som gavs var att skicka in framsida och baksida av legitimation och en mindre än 3 månader gammal räkning med namn och adress och begära en uppringing och bekräfta sin identitet. That's all Folks!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

€250/dag på MB-kortet senast jag kollade, kanske går att öka den?

 

Neteller har jag haft ungefär lika mycket problem med som MB och då har jag använt Neteller mer än dubbelt så lång tid. Men,det ska inte vara för enkelt imo. Något fjantigt att i samma andetag som man spekulerar i deras årsredovisning dra upp att de är jobbiga i verifieringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem med enskilda banken. Först visar det sig att man måste ha legitimation för att ta ut MINA pengar. Sedan visar det sig att jag måste ha giltig legitimation. Kunde de inte sagt det från början? Men det visar sig att det går bra med en person som bekräftar min identitet. Men det var inte en jvl som sa att den personen också var tvungen att ha en giltig legitimation. Sedan visar det sig att jag också måste vara där för att personen ska identifiera mig. Och så har de bara öppet 5 timmar om dagen och om jag någon gång lyckas så finns det begränsningar på hur mycket pengar jag får ta ut per gång. Tror fan att de försöker ta mina pengar.

 

Jag tar det så även ett enfaldigt troll eventuellt kan förstå. Fullt möjligt att Neteller inte sköter sig, är ett genomruttet företag som på försöker stjäla sina användares pengar, även om jag inte själv märkt det under de uppskattningsvis 8 år jag använt deras tjänster. Men det är inget i trådskaparen post som på något sätt visar att de misskött sig eller gjort något fel. Har själv nyligen på nära håll sätt vad som krävs för att åter-aktivera och uppgradera ett konto och ett av de två alternativen som gavs var att skicka in framsida och baksida av legitimation och en mindre än 3 månader gammal räkning med namn och adress och begära en uppringing och bekräfta sin identitet. That's all Folks!

 

Gäsp. Om du har någon form av problem med att tolka texter alternativt jobbar för Neteller eller är har andra intressenter i företaget är du ursäktad. Annars antar jag bara att du trollar.

 

€250/dag på MB-kortet senast jag kollade, kanske går att öka den?

 

Neteller har jag haft ungefär lika mycket problem med som MB och då har jag använt Neteller mer än dubbelt så lång tid. Men,det ska inte vara för enkelt imo. Något fjantigt att i samma andetag som man spekulerar i deras årsredovisning dra upp att de är jobbiga i verifieringen.

 

Är väl inte svårare än att man tar ut via pokersiter istället.

 

Om du har läst min post och tycker att all ansträngning mindre än det jag lagt ner är _för enkelt_ vet jag inte vad jag ska säga riktigt, men jag antar att du formulerat dig fel eller något. Vad är fjantigt? Förstår inte vad du menar med att jag har "spekulerat i årsredovisningen".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt har jag väl inte jättebra koll på vad som postats tidigare eller så, om det bara är upprepningar är det väl kanske begränsad nytta med tråden. Tänkte bara informera om vad som hänt i mitt fall för att kanske någon skulle kunna unvdika samma situation eller allra helst värre spots. Sen kan jag inte neka till att jag får lite personlig tillfredställelse av att smutskasta dem lite efter att det löst sig för mig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog ut pengar (RB som kommer in där fortf tyvärr) till moneybookers genom att skapa ett virtuellt mastercard och sätta in pengarna på moneybookers.

Det är ett tips för folk som vill bli av med neteller och slippa ta ut till svenska bankkonton.

 

 

Hade du inte neteller i usd? för moneybookers har väl bara euro om du är "vanlig" användare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt har jag väl inte jättebra koll på vad som postats tidigare eller så, om det bara är upprepningar är det väl kanske begränsad nytta med tråden. Tänkte bara informera om vad som hänt i mitt fall för att kanske någon skulle kunna unvdika samma situation eller allra helst värre spots. Sen kan jag inte neka till att jag får lite personlig tillfredställelse av att smutskasta dem lite efter att det löst sig för mig :)

 

Det här är kanske den största tråden. http://pokerforum.nu/forum/neteller/50344-mejl-fran-neteller.html

Du behöver ju inte känna dig så ensam iaf:-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade o problem med att verifiera mig när jag försökte logga in utomlands, var dock inga problem alls när jag väl kom tillbaka till sverige. Då behövde de bara ringa upp mig, i övrigt tycker jag det fungerar bra. Förvarar ändå inga pengar där, använder det bara som knutpunkt för att skyffla mellan sajter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte det ser alltför illa ut i det korta perspektivet. Enligt årsredovisningen har de över 60 miljoner dollar i kassan (exklusive kundernas pengar). Går de minus i samma takt som under det sista året räcker pengarna i över sex år :-P

 

Dock verkar deras målsättning för 2010 vara lite verklighetsfrämmande men i och för sig har jag inte orkat satt mig in i vilka planer de har för detta år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...