Gå till innehåll

Bra räntesparande


Recommended Posts

God fredag!

 

Har lite pengar i min rosa madrass, som jag på sikt tänkt trycka in i lite olika aktier/fonder (den dagen jag orkar). Just nu står pengarna på ett helt värdelöst bajskonto på Handelsbanken (0,35% ränta).

 

Ser att Avanza (som i vanliga fall har typ 0,7% på deras sparkonto) nu erbjuder "sparkonto+" där man får 1,25% (via Klarna, men med samma villkor som på Avanza). Låter ju helt ok i jämförelse!

 

Men kanske finns ännu mysigare alternativ? Är alltså ute efter hygglig ränta utan bindningstid osv. Och gärna med statlig insättningsgaranti, såklart.

 

JNL, Cyntax, jello, heltok, Slaktavfall, Big_Less, dlinder osv, nån av alla dessa heta hel-/halvekonomer på forumet med heta tips? :-)

 

Skål! //Linda Olåst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
God fredag!

 

Har lite pengar i min rosa madrass, som jag på sikt tänkt trycka in i lite olika aktier/fonder (den dagen jag orkar). Just nu står pengarna på ett helt värdelöst bajskonto på Handelsbanken (0,35% ränta).

 

Ser att Avanza (som i vanliga fall har typ 0,7% på deras sparkonto) nu erbjuder "sparkonto+" där man får 1,25% (via Klarna, men med samma villkor som på Avanza). Låter ju helt ok i jämförelse!

 

Men kanske finns ännu mysigare alternativ? Är alltså ute efter hygglig ränta utan bindningstid osv. Och gärna med statlig insättningsgaranti, såklart.

 

JNL, Cyntax, jello, heltok, Slaktavfall, Big_Less, dlinder osv, nån av alla dessa heta hel-/halvekonomer på forumet med heta tips? :-)

 

Skål! //Linda Olåst

 

Har du över 250k SEK så kör Marginalen Stora Sparkonto 3% (obs tar 1 mån att få ut pengarna)

http://www.marginalen.se/Privatbank/Spara/Stora-Sparkontot/

 

Har du under 250k SEK så kör HoistSpar 2,6 %

http://www.hoistspar.se/

 

Vill du binda pengarna och få ännu högre ränta kör Sparkontoplus 2,05-4,4%

http://www.sparkontoplus.se/

 

Samtliga täcks av statliga insättningsgarantin. Jag har själv konto hos samtliga av dessa tre och det fungerar alldeles utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du över 250k SEK så kör Marginalen Stora Sparkonto 3% (obs tar 1 mån att få ut pengarna)

http://www.marginalen.se/Privatbank/Spara/Stora-Sparkontot/

 

Blev intresserad av den här, dock så verkar det inte funka nu utan man måste ha 450 000 kr.

Bör man kolla upp så att insättningsgarantin funkar här? Så om de nu konkar och så visar det sig att det är någon slags utländsk botten på företaget så man får tillbaka cashen av staten.

Säkert liten nojja, men man blir ju alltid fundersam när banken inte heter något som man känner igen (och nojja ska man nog ha när det gäller stora pengar).

 

Taget ifrån deras stora sparkonto:

 

Fördelar för dig:

 

* - Du får en hög ränta som gäller från första kronan, fn 3,0 %.


* - Räntan är rörlig.


* - Du betalar inga avgifter.


* - Dina pengar omfattas av insättningsgarantin (upp till 50 000 Euro).

 

 

 

Observera att uttag måste anmälas en månad i förväg.

 

Om saldot på kontot understiger 450 000 kronor erhålls för närvarande

2,0 procent i ränta. (Gäller nyöppnade konton from 5 nov 2010).


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

0,83 % hittills i år. Säger inte att det är dåligt för en korträntefond, men bättre att köra på något kreditinstitut med inrättningsgaranti. Man själv får avkastningen. Staten tar risken.

 

I fonden påverkas man ju inte av inflationen på samma sätt..

 

Sätter du in pengarna på ett bankkonto med 3% ränta och inflationen är 1,5% så har du ju bara ökat dina pengar med 1,5%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I fonden påverkas man ju inte av inflationen på samma sätt..

 

Sätter du in pengarna på ett bankkonto med 3% ränta och inflationen är 1,5% så har du ju bara ökat dina pengar med 1,5%.

 

Fondens avkastning påverkas av inflationen på exakt samma sätt. I fonden du rekommenderade har man på det sättet FÖRLORAT ~0,5 % i år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bör man kolla upp så att insättningsgarantin funkar här? Så om de nu konkar och så visar det sig att det är någon slags utländsk botten på företaget så man får tillbaka cashen av staten.

 

Vad är det man ska kolla upp menar du? Det står ju att insättningsgarantin gäller så då bör det väl vara så eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det man ska kolla upp menar du? Det står ju att insättningsgarantin gäller så då bör det väl vara så eller?

 

Jo det BÖR det ju vara. Men menar, det är ju en del cash man går in med så man vill ju inte höra att de "konkar" och att insättningsgaratin inte gäller pga massa anledningar och att man va dum nog och inte kollade upp det innan.

Så kommer det upp i plus.

 

Menar inte att det är så, jag är bara försiktig. Allt man läser behöver ju inte vara sant, finns ju mycket blufföretag.

Att det står är en sak...

 

Sen så tror jag absolut det stämmer så kommer nog sätta in cash där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...