Gå till innehåll

BOK: "Small Stakes Hold'em" av Miller et al.


Henkeman

Recommended Posts

Det var inte meningen att påstå att deras böcker är matematiskt solida, för pokermatte är mycket mer avancerat än så, men det är kul att se en lite "enkel" matte som grund. :)

 

Vad menar ni när ni slänger er med termen pokermatte? Vissa beslut är enkla att ta när man betraktar odds och pottodds och andra är svåra och bygger på ens kunskap om motspelare etc. Vad är det för problem ni menar ska bevisas matematiskt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 89
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Mitt förra inlägg var en fråga inget påstående så svara gärna. Jag undrar alltså hur man definierar en pokerstrategi som riktig eller oriktig på ett matematiskt vis? I BJ så är det ganska enkelt eftersom förutsättningarna är givna enligt husets regler, dealern drar till 17 etc. men i ett pokerspel så finns ju inga givna regler för hur ens motspelare ska agera, förhållanden vid bordet och så vidare. Jag är bara nyfiken. Please turn off the /ignore Dollarturist. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om de gör det så har jag en stark känsla av att No-limit and Pot-limit Poker av Ciaffone kommer att innehålla en del stora och kritiska fel som gör att man förlorar högvis med pengar.

 

Har svårt att tänka mig det - boken är en av de få "icke 2+2"-böcker som fått betyget 10 (på en 10-gradig skala) av Malmuth. Det är endast Caro som brukar komma lika högt i nåd hos honom.

(Ett annat exempel är SuperSystem som också fått betyget 10. Fast där är ju Sklansky och Caro medförfattare)

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sklanskys citat förresten:

 

Those who think that an MIT graduate would not be much more likely to correctly analyze the profitabiliy of poker plays, (if they put their mind to such a task), than members of the general population, are engaging in wishfull thinking. I am not talking simply math here either.

 

Jag tycker att det är förvånande att en författare uttrycker sig så.

Vad jag kan hålla med om är att det är troligare att en pokerspelare från KTH har större chans att korrekt analysera ett pokerproblem (matematiskt alltså) än en pokerspelare som inte gått högskolan. Men samtidigt tror jag nog att en pokerspelare från allmänheten har större chans att vinna utmaningen mot en icke-pokerspelande KTH-student.

 

Detta alltså om vi diskuterar "allmänheten" i plural. Men om vi jämför KTH-pokerspelaren med en utvald icke-KTH-spelare så känner jag i alla fall flera ej högskoleutbildade pokerspelare med minst lika goda matematiska kunskaper.

 

I am not talking simply math here either.

Äh det var väl verkligen att överdriva! Jag har ännu inte sett något problem som Sklansky eller Malmuth löst med vad jag kallar avancerad matematik. Det mesta går att lösa med ganska så enkla statistiska mått, kombinatorik, geometriska fördelningar och en och annan integral. Okej, kanske inte gymnasienivå, men inte något man inte kan sätta sig in i själv (Blohms bok tex).

 

Slutligen vänder jag mig mot tron att matte är allt - vad poker i själva verket handlar om är att veta vilken del som är favorit i en 60/40 uppgift, och att kunna fatta det beslutet snabbt vid pokerbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ännu inte sett något problem som Sklansky eller Malmuth löst med vad jag kallar avancerad matematik.

 

10 poäng till Gdaily. Eller är det 12 smo är max? Nä det har du rätt i, det är synd att säg att deras böcker kryllar av matematisk resonemang eller bevis när de försöker påvisa sina teorier. Så länge de inte gör som TJ "jag spelade så, jag vann, därför är det bra (championship) resonemanget" Cloutier så skall man inte klaga allt för mycket... 8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev glatt överaskad av boken. Trodde att den var lite överskattad men den är verkligen lättläst men samtidigt genomtänkt och saklig. Bra att han hänvisar till sidor i andra böcker där man kan fördjupa sig, synd att man inte har böckerna. Hitills känns det som om den gett en del "aha"n.

 

Rekommenderar den verkligen, inte som förstabok men väl från andra och uppåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

suddenly: kan bara hålla med, har inte plöjt igenom hela boken ännu men det jag har läst hittils (ungefär halvvägs) har varit mycket bra.

 

Boken ligger också helt i den nivån som jag befinner mig på, dvs spelat några månader, har förstått dom fundamentala grunderna i pokern (med hjälp av tex Pokerhandboken, detta forum etc) och vill ta klivet upp till nästa steg. Så den ligger helt i linje med min poker utveckling. Skall bli kul att se om det får någon genomslagskraft på $-statistiken när man läst hela boken och förhoppningivis kan använda större delen av det man lärt sig i boken ute på fältet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har läst WLLH (Lee Jones) och 2+2 boken hold'empoker, och hittills står det ivf 1-0 till Lee, sklansky's bok var pinsamt dålig, den går inte alls in på djupet, det enda den ger en egentligen är lite tips om vilka starthänder du ska spela, inget konstruktivt postflop, turn, riverspelande, inget bra i handreading etc... ska dock beställa boken, "hold'em poker" känndes VÄLDIGT gammal och dammig, men den nya kan mkt väl vara bra, att köpa en pokerbok för 200+ spänn är ingenting jämfört med vad man kan lära sig och tjäna mer pengar, ser det som en investering..

 

på köper får jag något o göra på jobbet heha, läsa pokerböcker :)

 

håller också med johan lite, 2+2 guildet är lite för tajta för att jag ska känna mig bekväm i min hetrosexualitet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan heller inte ge någon utförligare recension ännu, då jag bara läst fram till Post-Flopkapitlet (sid 96).

Vad jag kan säga är att i jämförelse med t ex WLLHE så förklaras alla direktiv och rekomendationer mycket utförligare i den här boken.

 

Jämför jag starthandstabellerna med t ex Hilger's Internet Texas Hold'em så tycker jag att de skiljer sig mycket.

SSH är mycket strängare mot att spela offsuit-händer, men rekomenderar t ex att spela 22 eller AXs i sen position, även mot en höjning.

 

Följer man boken ska det inte vara något problem att tjäna över $50 000 på ett år, om man spelar FL $3/$6. Enligt författarna ;>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har nu ägt och läst Small stakes Hold'em i en vecka. Spelat ca 1400 händer FL 0.5/1 under tiden. Tidigare har jag bara läst ToP och Hold'em Brain. Jag har dock inte spelat särskilt mycket FL öht, mest NL och särskilt turneringar.

 

Jag måste säga att jag haft ett riktigt nöje med läsningen. Så länge man spelat en del texas hold'em innan och förstår grunderna är detta en mycket bra bok. Tonvikten läggs på postflop-strategier, även om preflop gås igenom bra och koncist i ett kapitel.

 

Rent studiemäsigt gjorde jag så att jag läste igenom alla kapitlen lite snabbare första rundan och spelade massvis händer (med tonvikt på att faktiskt hela tiden följa deras starthands-rekommendationer och försöka vara så aggresiv som de uppmanar en till att vara (givetvis med hänseende till ens odds). Efter spelandet gick jag tillbaka och läste om kapitel efter kapitel och analyserade mycket HHs. Sen spelade jag ännu mer och analyserade igen.

Avslutningsvis läste jag (igår) igenom det avslutande avsnittet med massvis av lyxiga scenarier som man ska fundera över och avgöra hur man ska agera. Dessa uppskattade jag extremt mycket. Deras motivering till hur de skulle gjort är ofta mycket detaljerad och bra.

 

En nackdel, som jag märkt väl hitills, är att spelstilen ger upphov till stor varians. Men tendensen är i alla fall positiv och jag ligger nu efter en vecka på en ganska ok timpenning.

 

Avslutningsvis kan jag säga att boken är väl värd de $17.95 jag köpte den för. Rekommenderas till den som vill spela FL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Svårt att tro att S&M har varit med på denna bok när man läser deras avsnitt om loose games i HPFAP. Att INTE reraisa med KK, som dom säger på ett ställe i HPFAP, är ju nu helt uteslutet. Cappa med JJ och QQ är nu helt OK.

Typiskt eftersom jag tyckte att deras tidigare tips började låta rimliga även om jag har varit tveksam. Att INTE höja med t ex KK bryter ju mot FTOP bara för att dom andra i sin tur skall bryta mot densamma. Jag tycker att Sklansky är lite fel ute där. Samma sak om man bettar in i en bättre hand och han bara synar istället för att höja - då har man tjänat, säger han, fast man i själva verket också bröt mot FTOP och därmed borde förlora.

Är som sagt var lite tveksam och skulle därför uppskatta andras idéer

:spade:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att tro att S&M har varit med på denna bok när man läser deras avsnitt om loose games i HPFAP. Att INTE reraisa med KK, som dom säger på ett ställe i HPFAP, är ju nu helt uteslutet. Cappa med JJ och QQ är nu helt OK.

"Loose games"-avsnittet från HFAP har av ett antal duktiga loose-gamespelare utsetts till världens sämsta pokermaterial i tryck. Det gigantiska misstaget Malmuth gör i det avsnittet är att anta att spelarna i en 6-vägspott med lösa spelare har ungefär samma händer som en 6-vägspott med tighta spelare, och dessutom spelar hyffsat postflopp. Jag tror inte att det är ett kapitel som de tog på särskilt stort allvar, utan snarare något de rev av i förbifarten eftersom de kände att deras bok kanske borde nämna något om de där lösa borden som började dyka upp varstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 5 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...