zagwer Postad 11 Juni , 2005 Rapport Postad 11 Juni , 2005 Spelade idag ett kortspel från thailand, som väldigt mycket liknande Black Jack. Man blev tilldelad två mörka kort var, och av dessa kort ska du försöka få åtta eller nio. Alla klädda kort räknas som tio, och äss räknas som ett. Går du över tio, börjar du räkna på noll igen. Korten K7 ger dig alltså 7, och korten 87 ger dig 5. Om du på dina två kort får 8 eller 9, visar du upp dem då det är din tur, liknande 21 i Black Jack. 8 eller 9 kan vara antingen 54 eller K9 osv. Är du inte nöjd med dina kort, kan du köpa ytterligare ett mörkt kort. Det lustiga med det här spelet är att det tydligen fanns massvis med specialfall. Tex när man hade 9 eller 8, och ens båda kort var i färg, så hade man en "double", och fick dubbelt betalt (alt. betala dealern dubbelt så mycket). Detta gällde även vid tre kort, då man fick en tripple. Hade man tre klädda kort, så slog man dealerns kort oavsett vad denna hade, sålänge dealern inte hade 8 eller 9. Jag fick lära mig spelet av en thailändsk tjej som inte kunde så bra engelska, så jag fick säkert inte veta alla specialfall i spelet. Är det någon som har träffat på det här spelet, och vet vad det heter? Eller kanske vet de exakta reglerna? Det vore nämligen trevligt att lära sig spela det på riktigt. Citera
zagwer Postad 11 Juni , 2005 Författare Rapport Postad 11 Juni , 2005 Låter det inte lite som baccarat? Ingen aning. Jag har aldrig spelat baccarat. Citera
MaLiik Postad 11 Juni , 2005 Rapport Postad 11 Juni , 2005 Låter det inte lite som baccarat? Låter det inte lite som om tjejen försvann med alla hans pengar Citera
Donner Postad 11 Juni , 2005 Rapport Postad 11 Juni , 2005 Jag har spelat det där spelet en del i Thailand. Rätt kul faktiskt. Tyvärr så har jag glömt vad det heter. Har letat som tusan på nätet efter reglerna men har inte ens hittat namnet på spelet. Citera
Wax Postad 11 Juni , 2005 Rapport Postad 11 Juni , 2005 "Pok de(ä)ng" heter spelet. Jag vet inte om jag stavar det rätt så men det utalas så på thai. Alla spelar det där nere. Citera
Papa Kubo Postad 11 Juni , 2005 Rapport Postad 11 Juni , 2005 Vad har BJ med poker att göra? Flytt till off topic. Citera
Nick_the_Swede Postad 12 Juni , 2005 Rapport Postad 12 Juni , 2005 Låter det inte lite som baccarat? jo, mer som baccarat än blackjack. det verkar vara en mer avancerat variant av baccarat. Citera
krauken Postad 27 Juni , 2005 Rapport Postad 27 Juni , 2005 tror att jag såg några spela detta på gränsen till vietnam i laos. dom ville att vi skulle va med men vi vågade inte. ingen av dom kunde engelska så vi var rädda att dom skulle råna oss om vi tog upp hela "rullen" Citera
Recommended Posts