Gå till innehåll

Nån som fixar denna uträkning?


kalkyl

Recommended Posts

Antag att jag har QJ i Hjärter. Floppen är J spader T hjärter 9 Hjärter.

 

Mina två motståndares kort är A Klöver A Spader respektive K klöver K spader.

 

Nu undrar man hur stor sannolikheten är att jag vinner resp. motståndarna fram till rivern.

 

Bland 43 kvarvarande kort lär jag få (43*42)/2=903 möjliga kortutfall till rivern.(kombinationsformeln). Mina outs är 9 färgdrag, 6 stegdrag två J o en sk:"running Queens". (tror de menar två damer efter varandra)

 

Det är väl ungefär så långt som jag tror mig förstå. Men svaret skall vara att jag har 55% chans, och AA har 35% chans och KK har 10% chans.

 

Mvh

 

Karl :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antag att jag har QJ i Hjärter. Floppen är J spader T hjärter 9 Hjärter.

 

Mina två motståndares kort är A Klöver A Spader respektive K klöver K spader.

 

Nu undrar man hur stor sannolikheten är att jag vinner resp. motståndarna fram till rivern.

 

Bland 43 kvarvarande kort lär jag få (43*42)/2=903 möjliga kortutfall till rivern.(kombinationsformeln). Mina outs är 9 färgdrag, 6 stegdrag två J o en sk:"running Queens". (tror de menar två damer efter varandra)

 

Det är väl ungefär så långt som jag tror mig förstå. Men svaret skall vara att jag har 55% chans, och AA har 35% chans och KK har 10% chans.

 

Mvh

 

Karl :-D

 

Att räkna kombinationer i det här fallet är relativt jobbigt då du förutom alla ovannämnda kombinationer måste räkna med backdoor ("running") kåkar/fyrtal och eliminera olika kombinationer då du träffar färg när någon av dom träffar bättre.

 

http://www.pokerstove.com/ fixar dina problem utan att behöva räkna på alla kombinationer. Tror dock inte att den löser problemen med kombinatorik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att räkna kombinationer i det här fallet är relativt jobbigt då du förutom alla ovannämnda kombinationer måste räkna med backdoor ("running") kåkar/fyrtal och eliminera olika kombinationer då du träffar färg när någon av dom träffar bättre.

 

http://www.pokerstove.com/ fixar dina problem utan att behöva räkna på alla kombinationer. Tror dock inte att den löser problemen med kombinatorik.

 

ok, såg rätt knivigt ut.

Jag såg det på en sida som försöker lära ut pottequity. Tror det är hur stor andel av gångerna man vinner el motståndaren/na för att det ska vara lönt att satsa el höja?

Men är inte säker på att jag förstår det riktigt. Men ska se om jag hittar något lättare ex.

men tack för tipset! ska kolla på sidan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...