Gå till innehåll

Pf's valbarometer


Jennez

Hur kommer du att rösta i riksdagsvalet 2010?  

289 medlemmar har röstat

  1. 1. Hur kommer du att rösta i riksdagsvalet 2010?

    • Socialdemokraterna
      19
    • Vänsterpartiet
      10
    • Miljöpartiet
      24
    • Moderaterna
      78
    • Folkpartiet
      36
    • Kristdemokraterna
      11
    • Centerpartiet
      13
    • Piratpartiet
      16
    • Sverigedemokraterna
      48
    • Annat parti/Blankröst/Inte alls/Vet ej
      34


Recommended Posts

  • Svars 684
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Möjligt.
Men hittar du någon sådan teori på bloggen som psykologas länkade, eller finns där mest en massa hat mot främlingar och ryggdunkande så fort någon säger att portarna skall stängas? Tror du att det är invandrare som sitter bakom tangentbordet och hetsar?

 

De lever i en annan verklighet än den "typiske svensken".
Ja, det är nog inte kul att vara en invandrare alltid men jag tror att de delar våran verklighet ändå faktiskt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Que?
Que?

 

Du tror det?

Du tror inte att det är någon skillnad på att bo i tensta jämfört med Bromma?

Det finns bara en verklighet i min värld. Sen kan man såklart se på den från olika håll. Om jag inte hade haft den åsikten så skulle jag väl knappast kommunicerat med dig nu.

 

Det jag syftar på är att en stor andel svenskar, främst ur medelklassen, aldrig ens kommer i kontakt med de problem som vår integrationspolitik varit med att skapa.

Ok, då tror du fel om du syftar på mig.

 

Jag har både blivit rånad och nedslagen av främmande folk och ska tydligen tillhöra medelklassen. När vi ändå håller på och gissar oss till vad andras verklighet är så kan jag upplysa om att jag tror att de flesta som hetsar på nätet är finniga små skitungar, inte sällan från överklassen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt är jämförelsen idiotisk? Du säger ju att det är bättre att ge folk effektivare vapen så de kan döda effektivare med ett extremt långsökt exempel om en oskyldig liten by. Vill man utplåna den lilla oskyldiga byn spelar det ingen roll om man har AT4's eller molotov cocktails. Alla dör lika mkt ändå. Det går bara lite snabbare med AT4's. Det är en sak att sälja vapen till t.ex. Finland och en helt annan sak att sälja till Venezuela.

 

Ja, så om det inte finns någon skillnad mellan hem-tillverkade vapen och inköpta vapen, på vilket sätt blir det drastiskt värre om dom använder importerade vapen? Om du menar på att det är för att det går "lite snabbare" så kan du ju alltid tänka dig att du får många mindre AT4or för samma peng.

 

"Pansarskottet AT4 har sedan 1985 sålts till liberala demokratier såsom Danmark, Nederländerna och Frankrike, men även till Brasilien och Venezuela som anklagas för allvarliga kränkningar av mänskliga rättigheter, trots att vapenexport enligt svensk lag inte är tillåten till sådan länder. AT4 som licenstillverkats i USA användes till exempel vid USA:s invasion av Panama 1989. AT4 används också av USA vid strider i Afghanistan och Irak"

 

De tillverkar den alltså redan men under licens. Det säger en hel del.

 

Ja, det säger oss att dom lika gärna kunde tillverka en egen version som är lika bra. Något dom för övrigt håller på med (eller ja, bättre. Ett vapen som faktiskt är modernt, vilket ingen kan anklaga AT4an för att vara) Det finns avancerade tandemladdningar, men dom är inte tekniskt svåra, bara svindyra att bygga. Tandemladdningar kan du för övrigt skaffa till RPG-3or och senare.

USA är så skraja för den lilla skutan att de i princip krävde att få låna den. Den har överlägsna specifikationer.

 

Sen vill jag inte ens tänka på allt skit som aldrig flyter upp till ytan. Allt är extremt hemligt och det som har avslöjats är förmodligen bara toppen av isberget.

 

USA krävde aldrig att få låna Gotland, dom frågade rätt artigt och betalade en jäääävla massa pengar för att få låna den. Dom har inte köpt teknologin bakom den, och den kördes fortfarande runt av Svenskar. USA hyrde inte Gotland för att sno teknologin, dom hyrde Gotland för att öva littoral-warfare mot en av dom bästa båtarna i sin klass. Dom förlängde tiden när dom kom på att dom inte hade några vettiga motmedel och behövde öva fram några. Vad fan har det med export av vapen till utlandet att göra?

 

To recap: Export av vapen är inte det som gör det möjligt att begå folkmord. Det kanske kan göra det någon promille effektivare (och dyrare), men den grundläggande beväpning som krävs kan produceras inhemskt. Vad som dock INTE kan produceras inhemskt i många längder är dom avancerade vapen som krävs för att effektivt försvara sig mot främmande angrepp. Att sälja vapen till utlandet är inte i grunden omoraliskt, även om det självklart finns personer/organisationer som man inte bör sälja skiten till.

 

Ja, Bofors hjälpte Tyskland att utveckla 88an... 10 ÅR FÖRE KRIGET. Dom utvecklade även Bofors 40mm (http://en.wikipedia.org/wiki/Bofors_40_mm) luftvärnskanon som användes av nästan alla västmakterna. Vad är din poäng?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vad är poängen med att ställa en sådan meningslös fråga till mig?
Kanske inte så smart att säga att en likadan fråga som du själv ställde är meningslös, eller det var bara när du ställde den som den innehöll något eller? Jag har minst lika svårt som dig att läsa andras tankar. Jag antog att du gillar att läsa bloggen eftersom du svarade åt psykologen som länkat till denna "naziblogg" flertalet ggr.

 

I din värld kanske, men nu syftar jag på den stora massan. Givetvis finns det vissa människor som utgör undantag.
Den stora massans verklighet låter mer som du syftar på en psykos och den tar jag isf avstånd ifrån oavsett vad du säger att den innehåller. Jag har nog med arbete på min egna. :mrgreen:
Jag tycker det är intressant att väldigt invandrartäta förorter (såsom biskops, backa, frölunda m.fl) har relativt hög andel röstande på SD.

Finner det även intressant att höra enskilda invandrares syn på just SD, även om urvalet såklart är alldeles för begränsat för att dra någon större slutsats av det.

Kan också tycka att det är intressant att höra vad folk tycker men försöker se syftet också.

 

Great success.
Kan jag inte direkt påstå, ser det mest som otur att just jag blivit drabbad men haft en jävla tur många gånger också.

 

Tror tvärtom.

 

Jag tror att underklass är kraftigt överrepresenterad när det kommer till invandringskritiska åsikter.

Dels för att utbildningsnivån är generellt mycket lägre, men även för att dessa är mer utsatta för de negativa bieffekter en misslyckad integrationspolitik medför.

Åsikter och hets är två helt skilda saker imo. Åsikter finns det lika många som människor. Saknar man det dära i pannloben så är risken större att man hetsar eller på annat sätt beter sig illa pga. sina åsikter, därför kan det vara dumt att kartlägga och publicera alla människors åsikter.

 

Vad är en misslyckad integrationspolitik? Skulle SD hjälpa till på något sätt att få den bättre och isf hur undrar jag? Kommer de att minska eller öka på antalet åsikter och rädslan(eller acceptansen) hos människor för det främmande?

 

Nej, min IQ på 151 gör att jag missar sånna saker per automatik.
Varför postade du den då?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, så om det inte finns någon skillnad mellan hem-tillverkade vapen och inköpta vapen, på vilket sätt blir det drastiskt värre om dom använder importerade vapen? Om du menar på att det är för att det går "lite snabbare" så kan du ju alltid tänka dig att du får många mindre AT4or för samma peng.

 

Det går givetvis rejält mkt snabbare och de som står på andra sidan kommer inte att ha så mkt att sätta mot med sina slangbellor. Det är jävligt enkelt sunt förnuft. Man sätter inte AT4or i händerna på maktfullkomliga människor som t.ex. Hugo Chavez. Det må vara rent principiellt men det är en fruktansvärt stark moralisk princip.

 

Ja, det säger oss att dom lika gärna kunde tillverka en egen version som är lika bra. Något dom för övrigt håller på med (eller ja, bättre. Ett vapen som faktiskt är modernt, vilket ingen kan anklaga AT4an för att vara) Det finns avancerade tandemladdningar, men dom är inte tekniskt svåra, bara svindyra att bygga. Tandemladdningar kan du för övrigt skaffa till RPG-3or och senare.

 

Tycker du? Varför gör de inte det då? De borde ju ha alla resurser i världen. AT4 har som sagt utvecklats en del. Även fast den bygger på en gammal modell är den numera jävligt modern. Tror du på allvar att det är mycket billigare att producera vapen i Sverige än någon annanstans? Ta också med i beräkningen att de ska skickas runt halva jordklotet. Doesn't add up.

 

RPG ja. Där snackar vi omodern. Duger knappt åt talibanerna längre.

 

USA krävde aldrig att få låna Gotland, dom frågade rätt artigt och betalade en jäääävla massa pengar för att få låna den. Dom har inte köpt teknologin bakom den, och den kördes fortfarande runt av Svenskar. USA hyrde inte Gotland för att sno teknologin, dom hyrde Gotland för att öva littoral-warfare mot en av dom bästa båtarna i sin klass. Dom förlängde tiden när dom kom på att dom inte hade några vettiga motmedel och behövde öva fram några. Vad fan har det med export av vapen till utlandet att göra?

 

Sverige kan inte gärna säga nej till USA. Gör du det är du automatiskt deras fiende. De har en hel del "diplomatisk" kraft omss. Tror du USA skulle låna ut Gotland till Sverige för allt smör i Småland? Finns inte på kartan. Det är jävligt mkt diplomati inblandat och det handlar väldigt lite om pengar.

 

To recap: Export av vapen är inte det som gör det möjligt att begå folkmord. Det kanske kan göra det någon promille effektivare (och dyrare), men den grundläggande beväpning som krävs kan produceras inhemskt. Vad som dock INTE kan produceras inhemskt i många längder är dom avancerade vapen som krävs för att effektivt försvara sig mot främmande angrepp. Att sälja vapen till utlandet är inte i grunden omoraliskt, även om det självklart finns personer/organisationer som man inte bör sälja skiten till.

 

Vi ska inte stödja brott mot FN's stadgar. Det har vi, genom Bofors, gjort gång på gång. Det spelar ingen som helst roll att folkmord kan utföras helt utan Bofors. Är det rätt att skicka vapen till Hitler? De som vill köpa gör det alltid av en anledning. Den anledningen är jävligt viktig och är den inte rätt så får inte affären ske. Det har skett jävligt många ggr. Du tycker inte att det är jävligt omoraliskt att sälja till Venezuela? Vi har redan fått bekräftade vapen hos FARC som resultat. Sverige har motarbetat FN. Fattar du hur allvarligt det är?

 

Ja, Bofors hjälpte Tyskland att utveckla 88an... 10 ÅR FÖRE KRIGET. Dom utvecklade även Bofors 40mm (http://en.wikipedia.org/wiki/Bofors_40_mm) luftvärnskanon som användes av nästan alla västmakterna. Vad är din poäng?

 

Förstår inte varför du drar upp stenåldersvapen? Du verkar helt ha missat att Bofors finns och verkar än idag och att de är ett stort namn inom vapenindustrin. De ligger inte på latsidan precis. Jag har själv bott i Karlskoga och vaknat av de mindre jordbävningarna som regelbundet skakar stan nattetid. Det händer saker där ska du veta och det är inga stenålderskanoner de roar sig med för skojs skull.

 

Jävligt OT nu. Vi kan skippa snack om AT4or och varför folk vill ha vapen. Frågan är om Sverige, genom Bofors, har bidragit till att beväpna maktfullkomliga människor. Det är bevisat. Anser du på fullaste allvar att det inte är en skandal? Isf kan vi ju skippa alla regler öht, vilket iofs redan är verklighet. Svenska vapen till Saudi-Arabien liksom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är en misslyckad integrationspolitik? Skulle SD hjälpa till på något sätt att få den bättre och isf hur undrar jag? Kommer de att minska eller öka på antalet åsikter och rädslan(eller acceptansen) hos människor för det främmande?

 

Det här är knäckfrågan. Det är, imo, så extremt ologiskt att rösta på SD p.g.a. rent missnöje.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ställde inte en fråga. Jag svarade efter att ha sett ett youtube klipp.
Ah, jävlar. Inte den länken jag trodde då.

 

 

Tror du kraftigt överskattar människor.

 

 

Varför är det troligare att överklassen sitter och hetsar på nätet än underklassen?

Som nämnt, jag tror att s.k "främlingsfientlighet" är vanligare bland underklass av tidigare nämnda anledningar, bildningsnivån är lägre och därmed också korkade åsikter/korkat beteende, samt att underklassen är till antalet gigantiskt många fler.

I vissa frågor kanske, i andra mycket mindre. Jag brukar skita i vad andra gör. Det var ingen jätteseriös teori iofs men överklassen har mer att vinna på att det hetsas. En hetsare i valfri ort där det bor massa invandrare känns inte för mig som ett särskilt gångbart beteende. De flesta vet nog hur man beter sig för att överleva iaf ett par dagar framåt. Sen när det gäller främlingsfientlighet så är det inte så konstigt att det frodas i samhällen där man bor i betonghus med halmetersväggar till grannen som man aldrig hälsar på.

 

Jag har ingen åsikt kring hur SD's politik skulle hjälpa till med integrationspolitiken i Sverige. Jag röstade inte på detta parti.
Ok, jag misstänkte att du hade en teori, åsikter gör nog inte så stor nytta egentligen.

 

Du nämnde tidigare att den troliga anledningen till att invandrare var kritisk till sveriges politik i ämnet, och pro-SD är egoism. Tror du att chansen är hög att detsamma gäller även svenskar som röstar på partiet? Att det snarare handlar om egoism än rasism?

Jag tror att egoism är orsaken till att de allra flesta röstar, att annat skulle gälla för den typiske SD-röstaren kan jag inte i min vildaste fantasi få för mig. Är ingen vidare politisk analytiker iofs. De flesta röstar med plånboken i min värld.

 

Jag har inte missat argumenten från SD-hållet, tex. har jag hört/läst massor av ggr att risken för överfallsvåldtäkt för "våra" svenska kvinnor blir lägre efter att vi slängt ut invandraren. Det låter ju väldigt icke-egoistiskt. Är det någon som röstar pga. en sådan bild av verkligheten så blir det ju en icke-egoistisk gärning för honom, men i praktiken? Jag tycker det låter egoistiskt att kränka andras frihet. Är svårt att argumentera emot dock och hjälper inte att det brukar vara de som skriker högst också som påstår detta.

 

Sen när det gäller rasism så tror jag att egoism är väl inblandat där med, tror inte att dessa är två olika saker egentligen. Möjligt att den typiske SD-röstaren är mer egoistisk än andra röstare, men jag tror de flesta vill se en förbättring annars går man inte och röstar. Och jag tror som dig att det oftare beror på utbildning/yrke och inte minst åldern på individen vad man röstar på, har själv röstat SD en gång och ångrar mig. Kan bara skylla på min ålder och att jag var omedveten om vissa grejjer. Vidare att folk skulle veta hur det blir förbättring ställer jag mig undrande till, som jag iaf försöker veta själv att jag inte vet så mycket egentligen, hoppas nog de flesta att de som ska veta vet vad de gör. Att folk inte vet så mycket om politik, hoppas för mycket, och att skiten vandrar uppåt är jag mer säker på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där håller jag absolut med om. Vad är ditt förslag vid eventuellt nyval?

 

Att man röstar på det parti som stämmer bäst överens med ens egna ideologiska värderingar. Sen om man tycker att integrationspolitiken är så extremt viktigt (jag tycker också att det är viktigt) så får man väl engagera sig i att förbättra den.

 

Folk måste börja fatta att de inte kan få allt. Något kommer alltid att suga men man måste fråga sig vad man får för effekt av att missnöjesrösta. Börjar man koncentrera sig på integrationspolitiken så kommer SPI få missnöjesrösterna nästa år eller whatever osv i evighet. Man måste betänka att när man missnöjesröstar så ignorerar man att det finns andra områden som också är viktiga. Jag tycker att ett val är på tok för viktigt för att man ska slänga bort sin röst på rent missnöje eller koncentration på sakfrågor. Blankröst kan jag dock förstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.newsmill.se/artikel/2010/09/17/svensk-ss-veteran-lade-den-ideologiska-grunden-f-r-sverigedemokraterna

 

Exempel på kommentar:

Så bra att en gamal SS-man fick göra något vettigt också, att starta Sverigedemokraterna. Vi som, till skillnad från artikelförfattaren, uppskattaer frihet, demokrati och hederlighet tacka och bockar. Utan SD hade det verkligen sett mörkt ut för sverige. Nu finns en gnutta hopp.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag inte vill lägga speciell vikt vid integrationspolitiken, utan istället tydligt visa att föraktet mot demokrati bland de etablerade partierna nu äntligen måste få ett slut. Vad skall jag rösta då?

 

Jag kan väl inte rösta vidare som om ingenting har hänt?

 

Jag ogillar att tala om för folk hur de ska rösta. Hade jag tyckt som ovan så hade jag nog övervägt en blank. Det bästa alternativet är imo att starta ett eget parti men vem fan orkar det?

 

Hur stor chans/risk tror ni att det är att det blir nyval om alliansen inte får majoritet? Jag tror personligen att oddsen är relativt låga (relativt med tanke på att det är ett sällsynt fenomen). Hade jag varit samordnare för vänsterns valarbetare hade jag nog varit beredd att mobilisera redan nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara ett litet steg längre.

 

Hur löses problem i historien oftast när man inte respekterar normal kommunikation och resonemang längre?

 

Men nu är du ju ute och cyklar något enormt.

 

"41 procent anser att

Sd bör isoleras och ställas vid sidan av det vanliga samarbetet

i riksdagen."

 

Det går inte att med all vilja i världen dra oavsett hur många steg du ens tänker att få det till din helt sjuka slutsats:

 

"41 procent tror på fysiskt våld som lösning

 

 

Fråga en moderat om han tycker att Moderaterna ska samarbeta med vänsterpartiet och han kommer antagligen svara: Nej det tycker jag verkligen inte! Då menar du alltså att när man tänker i flera steg så vill den moderaten mörda, tortera och våldta alla vänsterpartister och avskaffa demokrati?

 

 

Snälla försök inte ens försvara detta skämt, erkänn bara att du helt var ute och cyklade. Skyll på att du läste fel, tillfälligt hjärnsläpp, kapat konto eller vad som helst.

 

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

föraktet mot demokrati bland de etablerade partierna
Undrar vad du syftar på här?

 

Jag tycker själv inte att det verkar särskilt demokratiskt att ha en folkomröstning om kärnkraft och sen ignorera resultatet (om vi låtsas för en stund att demokrati betyder = folket beslutar annat än vilka klåpare som ska synas i dumburken), eller att ha en omröstning om en annan valuta tills det blir rätt. Sen är det väl iofs aldrig aldrig eller alltid när det gäller något vi folkomröstar om. Men hur viktigt är det vilken valuta vi har? Är människor kompetenta att ta rätt beslut när det gäller viktiga frågor? Vill vi veta allt, sånt som de själva kanske inte ens vet? Borde ta tid iaf. Skulle de gå ut med en gång att det inte är något ni kan göra åt, så här kommer samhället se ut eller mer specifikt dessa sedlar kommer finnas i din plånbok, så tror jag att många hade tvärstannat vilket hade medfört att din kära samhällsekonomi inte är så stabil längre. I slutändan kanske det är bättre med en slags diktatur dock. För jävla stressigt samhälle vi lever i, det hade nog inte skadat om man hade haft viljan och möjligheten att bromsa lite oftare. Men att bromsa för andra låter inte helt ok iofs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...