Gå till innehåll

Mikes öl- och semesterdagbok... (Stängs i protest mot att SvS numera är forumpartner)


MikeTime

Recommended Posts

Zinfandel är en druva. Kan mkt väl bli fantastiskt vin. Testa T.ex. Bonterra eller något argentinskt.

 

Belgien är överlägset bäst i hela världen på att producera öl. Det finns fler sorter och bryggerier än vad som går att överblicka och de fyller verkligen hela spektrat. Det finns allt från lättdrucken, blaskig lager till barkbrödsölen som känns som man blir mätt på efter en halv. Man ska nog ha druckit minst ett 50-tal olika sorter innan man uttalar sig negativt om deras bryggarkonster. Dessa konster omfattar metoder som har utvecklats i många hundra år och som andra bryggerier inte ens kommer i närheten av.

 

biere-tripel-karmeliet.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 351
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

39: Jämtlands Bärnsten

 

Betyg: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: av tio möjliga

 

Mycket god, svensk lager! Smakrik, humlebesk och lätt rostade toner vilket är ovanligt för en ljus lager normalt sett. En lätt sötma kan också förnimmas mellan beskan.

Passar både som lite mer komplex sällskapsdryck och till maten - i mitt fall en klassisk sillmiddag.

Vacker bärnstensfärg med ett litet skumlock som tyvärr försvinner ganska snabbt.

Mycket doftrik.

Rekommenderas!

 

Sort: Ljus lager

Land: Sverige (Jämtlands Bryggeri AB)

Artnr: 1307

Styrka: 5%

Pris: 21,80:- / 50cl (41,80:-/L)

 

8c3a7859.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zinfandel är en druva.

 

Korrekt.

 

Kan mkt väl bli fantastiskt vin.

 

Fantastiskt om man älskar Hubba-Bubba över allt annat.

 

Testa T.ex. Bonterra eller något argentinskt.

 

Testat Bonterra. Kul med kravmärkta viner men inte överdrivet speciellt. Deras Chardonnay däremot är rätt prisvärd. Någon argentinsk zinfandel har jag inte prövat.

 

Belgien är överlägset bäst i hela världen på att producera öl.

 

Nä.

 

Det finns fler sorter och bryggerier än vad som går att överblicka och de fyller verkligen hela spektrat. Det finns allt från lättdrucken, blaskig lager till barkbrödsölen som känns som man blir mätt på efter en halv.

 

Om det är de enda kriterier som behövs vet jag flera länder som är bättre.

 

Man ska nog ha druckit minst ett 50-tal olika sorter innan man uttalar sig negativt om deras bryggarkonster.

 

Jag är uppe i kanske 130-140, räcker det för att få dig att sluta leka lärare? :)

 

Dessa konster omfattar metoder som har utvecklats i många hundra år

 

Standard.

 

biere-tripel-karmeliet.jpg

 

Lite dumt att ta en klostertrippel som exempel när jag rantade om fruktölen och belgisk smak i allmänhet. Karmeliet Tripel är god och är inte helt olik andra goda, belgiska öl, typ Maredsous Tripel, Chimay Blanche, Westmalle Tripel. Witbier (utan frukt) brukar också vara bra, tror bara att Systemet tar in Hoegaarden men det finns rätt många riktigt nice mindre sorter. All belgisk öl är inte dålig, de har bara påfallande hög rejäl skit:bra skit-ratio.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul med öldiskussionerna! Keep it up!

Själv drar jag iväg till Väla köpcentrum i Helsingborg om en stund. Känns som 47000 m2 butiker under tak är ett bra alternativ när regnet vräker ner och temperaturen håller måttliga 17 grader.

Sambon är på jakt efter några löparstrumpor och själv kanske man kan hitta några reafynd om man har tur.

 

Ikväll kommer Zeitgeist och Landsort Lager att provas. Zeitgeist kommer ju från mitt skotska favoritbryggeri och den har jag ännu inte druckit så det ska bli xtra spännande. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul med öldiskussionerna! Keep it up!

Själv drar jag iväg till Väla köpcentrum i Helsingborg om en stund. Känns som 47000 m2 butiker under tak är ett bra alternativ när regnet vräker ner och temperaturen håller måttliga 17 grader.

Sambon är på jakt efter några löparstrumpor och själv kanske man kan hitta några reafynd om man har tur.

 

Ikväll kommer Zeitgeist och Landsort Lager att provas. Zeitgeist kommer ju från mitt skotska favoritbryggeri och den har jag ännu inte druckit så det ska bli xtra spännande. :-)

 

Då måste du dra en röd eller två hos pölsemannen, vilket ligger i den östra delen av Väla om jag inte minns fel. Oerhört goda korvar!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yada yada

 

Hubba bubba? Vad fan har du druckit för elände? Det låter nästan som att det är riesling du pratar om. Där kan jag hålla med om att det inte blir vin.

 

Chardonnayen är den enda jag inte har testat. Dricker sällan vitt öht och nästan uteslutande italienskt när det händer. Men ska testa den nån gång. Ge zinfandeln en chans! Så synd att förkasta druvan för att du har haft lite otur.

 

Mångfald är inte det enda kriteriet som behövs. Det jag menar är att Belgien har så löjligt många ölsorter. Räknar man per capita kan de nog nästan ha en var :P

 

130-140??? Antingen är du sjukt runbad for life eller så är dina smaklökar underutvecklade. Jag är inte ens i närheten av den siffran men har faktiskt aldrig blivit besviken. Jag väntar fortfarande på en belgisk öl som smakar skit. Men det är väl inte konstigt om det finns en hel del dåligt heller med tanke på det stora antalet. Topparna är dock helt i en klass för sig och de är väldigt många imo.

 

Pratar vi fruktöl så håller jag med till fullo om att det är en kategori som helt ska avgränsas från öl.

 

Systemet plockar in lite sorter ibland. Man kan ju förstås beställa själv också men det är ju på tok för meckigt för en lat pokerdegenerate. Duvel är ganska vanlig. Chimay och Maredsous finns också sporadiskt på de halvstora bolagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, Riesling kan vara rätt bra ibland. :) Fast där håller jag mig strikt till saker jag köpt själv i Tyskland och sällan till Systemet. Håller med tyvärr om att det lätt blir lite sliskigt godis av många sorter. Testar gärna fler viner på Zinfandel - tror inte att jag druckit mer än 7-8 st kanske - men jag håller mig nog ifrån att köpa det.

 

Räknar man per capita har du nog helt rätt. :P

 

Hur kan du inte ha hittat en belgisk öl som smakar skit samtidigt som du dissar fruktölerna? Topparna är absolut jävligt bra.

 

Varken Duvel, Chimay eller Maredsous är Witbier, antar att du läste fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, Riesling kan vara rätt bra ibland. :) Fast där håller jag med strikt till saker jag köpt själv i Tyskland och sällan till Systemet. Håller med tyvärr om att det lätt blir lite sliskigt godis av många sorter. Testar gärna fler viner på Zinfandel - tror inte att jag druckit mer än 7-8 st kanske - men jag håller mig nog ifrån att köpa det.

 

Räknar man per capita har du nog helt rätt. :P

 

Hur kan du inte ha hittat en belgisk öl som smakar skit samtidigt som du dissar fruktölerna? Topparna är absolut jävligt bra.

 

Varken Duvel, Chimay eller Maredsous är Witbier, antar att du läste fel?

 

Som sagt ser jag inte fruktöl som öl. Det borde heta något annat. Har inte druckit så många fruktisar heller. De jag har druckit har smakat gott för att vara fruktisar men öl är det fan inte.

 

Missade den lilla detaljen 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa saker ska helt enkelt inte kombineras hur goda de än är var för sig.

 

Samma tanke jag hade efter att ha provat chokladglögg i vintras!

 

Nyss hemkommen från Väla. Tyvärr Soni, hann/orkade inte få ner nån korv från Pölsemannen men det gör iofs inte så mycket eftersom han/den finns i mina trakter också.

Satan vad mycket folk som hade letat sig ut till köpcentrat! Troligtvis berodde det på dagens usla väder.

Fyndade iaf ett par snygga skinnskor samt tre skjortor (för halva reapriset + ta 3 betala för 2) så dagens shoppingtur lönade sig rejält.

 

Kopplar nu av med en gigantisk portion ostkaka och några 135-manna rushturrar på FTP. Hamnade just nu i rätt ände av en setup där jag har sexor och fi har tvåor. 21/68 atm. Heja mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lol. Just efter så hamnar jag ai med AKs vs. AJo. Förlorar den obv. Nästa hand har jag JJ i BB och shortstackad SB ställer. Tyvärr med KK. Därefter dubblar jag med AKo vs AJs och sen en minipott med JJ vs. 99.

Hej bergochdalbanan! (33/43 nu)

 

Edit. Åkte på 21:aplatsen med AJs vs. 88. :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilket, enligt vad Djens sa på fejjan, tyder på att jag har vissa feminina drag. Stämmer säkert. Kanske man skulle nappa på $10-erbjudandet i Klykas db? :-D

 

Nu ska man ju aldrig lyssna på djens, men där klonkade han ju in en bra read på dig iaf. $10 är det väl värt? :mrgreen:

 

37: Kwak

 

Jag hoppas att du drog den i nämnda glas och träställning? Det har jag naturligtvis gjort, det blir ½ :Ks: godare bara där. Lättlurad, javisst. :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fyndade iaf ett par snygga skinnskor samt tre skjortor (för halva reapriset + ta 3 betala för 2) så dagens shoppingtur lönade sig rejält.

 

Hmmmm, lönade sig? Du menar att du sparade pengar jämfört med om du köpt skjortorna till ord. pris :mrgreen:

 

Nu när jag fått messerschmidt'a lite så tycker jag att du ska ta med Hell från Jämtlands Bryggeri i din ölprovarlista!

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmmm, lönade sig? Du menar att du sparade pengar jämfört med om du köpt skjortorna till ord. pris :mrgreen:

 

Felriktad rättelse. Du läste in att han "tjänade pengar", men han sa att det lönade sig, vilket innebär att han tjänade något.

 

Vilket han gjorde.

 

":mrgreen:" right back at ya. :-P

 

___

 

Edit: I övrigt ett fantastiskt bra inlägg (det där om Hell, riktigt fin öl. Välhumlad, välbalanserad.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felriktad rättelse. Du läste in att han "tjänade pengar", men han sa att det lönade sig, vilket innebär att han tjänade något.

 

Vilket han gjorde.

 

":mrgreen:" right back at ya. :-P

 

 

Nja, nog fan betyder "det lönade sig" att han tjänade på att åka dit. Eftersom vi inte kan veta när Mike annars hade planerat att köpa skjortor så måste vi helt enkelt anta att han inte tänkt att köpa skjortor om detta tillfälle inte uppenbarat sig.

 

Eller fan vet förresten. Det enda jag vet är att jag inte kan låta dig Klyka få rätt oemotsagd. Helt otänkbart :twisted:

 

EDIT: Kom på att det är bäst att jag lägger till några :-):-D:lol:8-):mrgreen::-P så att Klyka i förfäran inte klickar på utropstecknet vid mitt inlägg :-P

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...