PokerLeffe Postad 4 Juni , 2010 Rapport Postad 4 Juni , 2010 Hej, hur bemöter vi väldigt aggressiva och ofta trebettande fi med medelstarka händer? Typ, AJ-AQ-99-TT, kanske även ATs och KQs? säg 100bb djupt Säg att fi har en trebett på 12 eller högre? Och oftast lägger in en c-bet på alla floppar. Du "standard höjer" pott. Fi 3 bettar? Vad gör vi med dessa händer? Viker vi mot 3 bet? 4 bettar (blir ju=push) vi? eller synar vi? Det känns ju ganska kallt att folda som regel, eller? Med 4 bet är ju inte heller så kul? Vi commitar oss och känns ju som att vi egentligen bara får syn av bättre händer eller i bästa fall en flipp? Men syn blir ju jobbigt även det? Hur agerar vi på flop utan träff när c-betten alltid kommer? Och vad gör vi med träff på exempelvis J, eller T med AJ-AT om det är toppar. Fold är ju uteslutet på en standard cbet? Samma gäller väll träff på A? Men man kommer ju alltid vara rädd för övp eller bättre kicker... Tycker detta är bland de svåraste situationer som man ställs inför? Citera
Pele08 Postad 4 Juni , 2010 Rapport Postad 4 Juni , 2010 Händerna du beskrev är bäst att bara syna med. Välja sämre händer att 4beta med samt dina värdehänder. Är Fi kapabel att 5betbluffa alt. 5beta för värde med en större range än JJ+,AQ+ så kan du lägga in de händerna som du beskrev i din 4betsvärderange. Ganska enkelt draget så desto lägre nivå desto troligare är det att Fi inte har en 5bluffrange eller särskilt bred 5betvärderange. 4betar du de händerna och fi är kapabel till 5betbluff är du comittad, men med alla händer du 4betbluffar med är du inte comittad med så länge du håller din 4betsize relativt låg. Har du synat och träffat t.ex toppar så får du vara redo att stacka av någon gång under handen. Självklart helt readbaserat. Har du spelat mycket mot en spelare har du ju lagt märke till med vilka händer han skjuter 3gator med efter 3bet och hur bluffig Fi är och vilka händer han tar till showdown. Citera
Nirwanda Postad 5 Juni , 2010 Rapport Postad 5 Juni , 2010 4bettar (blir ju=push) ? TT och AQ som du nämnde är generellt helt standard att 4beta och även få in det med mot en sån här motståndare (beror självklart på positioner, AQ är ju inte het när man sitter UTG och blir 3bettad av SB typ). KQs gillar jag att syna in, Ax är ju fin blockerhand och utmärkt att 4betsfolda. (det är ju också väldigt intressant vad han har för fold to 4bet%, vilket du utelämnade). Du kan också blanda in att syna 3bet med dina monster (AA/KK) så att du verkligen inte låter honom komma billigt undan när du har bra. Du ska inte vara så rädd för att flippa, det är en del av spelet och det kommer ofrånkomligen bli en hel del såna mot dessa spelare om du inte vill bli exploaterad. Citera
Pokermannen_ Postad 5 Juni , 2010 Rapport Postad 5 Juni , 2010 är du i eller ur pos, hur djupa sitter ni? Citera
PokerLeffe Postad 5 Juni , 2010 Författare Rapport Postad 5 Juni , 2010 4bettar (blir ju=push) ? TT och AQ som du nämnde är generellt helt standard att 4beta och även få in det med mot en sån här motståndare (beror självklart på positioner, AQ är ju inte het när man sitter UTG och blir 3bettad av SB typ). KQs gillar jag att syna in, Ax är ju fin blockerhand och utmärkt att 4betsfolda. (det är ju också väldigt intressant vad han har för fold to 4bet%, vilket du utelämnade). Du kan också blanda in att syna 3bet med dina monster (AA/KK) så att du verkligen inte låter honom komma billigt undan när du har bra. Du ska inte vara så rädd för att flippa, det är en del av spelet och det kommer ofrånkomligen bli en hel del såna mot dessa spelare om du inte vill bli exploaterad. Detär ju inte flippar man är rädd för snarare att man i bästa fall flippar.... (4 bet = push?) var en liten missräkning från mig, vid 100 bb så är det inte det. Jag spelar vanligen ca 100 djupt men jag hade i sessionen precis innan inlägget suttit 50bb djupt på några bord och hamnat i dessa situationer. Då innebar en 4 bet att man comitat typ halva sin stack. Men om man ska börja 4-betta mer friskt, borde man inte då ha med AA/KK där? Om man alltid bara synar med AA/KK så kommer ju FI inte direkt vara rädd för din 4 bets. Men antar att du menar ngngång för att balansera upp spelet. Händerna du beskrev är bäst att bara syna med. Välja sämre händer att 4beta med samt dina värdehänder. Är Fi kapabel att 5betbluffa alt. 5beta för värde med en större range än JJ+,AQ+ så kan du lägga in de händerna som du beskrev i din 4betsvärderange. Ganska enkelt draget så desto lägre nivå desto troligare är det att Fi inte har en 5bluffrange eller särskilt bred 5betvärderange. 4betar du de händerna och fi är kapabel till 5betbluff är du comittad, men med alla händer du 4betbluffar med är du inte comittad med så länge du håller din 4betsize relativt låg. Har du synat och träffat t.ex toppar så får du vara redo att stacka av någon gång under handen. Självklart helt readbaserat. Har du spelat mycket mot en spelare har du ju lagt märke till med vilka händer han skjuter 3gator med efter 3bet och hur bluffig Fi är och vilka händer han tar till showdown. Gällande hur FI agerar på en 4 bet så tycker jag att han (eller dom ..) i regel synar väldigt brett med det mesta och kanske 5 bet pushar ned till AQ+, TT+. Men betoningen ligger ju här på det bättre materialet. 5 bet är ju inte så jättekul att råka ut för men synen e nästan värre när man sitter på "semistarka" starthänder. Eftersom synen är så extremt bred och inkluderar allt möjligt, inklusive en del vad man skulle kunna kalla "3betsbluffar" som synar 4 bet för att "han stoppat pengar i potten redan och kan ju träffa flopp". Detta är ju asnice när man har stål. Men det är fan inte så kul att sitta på KQs när AQ5 kommer som flopp... eller AQ (tom AK) i 4 bettad pott när 2J8 kommer som flopp. Det är dessa beslut jag tycker e jobbiga, betten på floppen kommer jämt om man checkar, vilket e nice när man träffat eller har stål, men det är i situationerna när man inte träffat, eller träffat t.ex. andra paret som det jävliga börjar mot "överaggro" fi Citera
Namlleh Postad 5 Juni , 2010 Rapport Postad 5 Juni , 2010 Viktigt är att lägga märke till i vilka positioner FI tenderar att 3-beta mycket. Överlag gillar jag att ha en bred 4bet värderange ur position mot denna typen av FI, så jag kan nog tänka mig att 4-beta och få in det med ca 88+, AQ+ oop, tighta upp rangen i de positioner FI troligtvis själv har en starkare värderange, ex UTG vs co. Lägg in en del 4 betsbluffar i bra lägen, så länge FI inte är en fisk som synar 4bet med dessa stackdjupen oavsett hand bara för han känner sig bunden till potten. Variera med att 4beta och flatta samma händer i position, och lägg till ytterliggare en del händer att defenda såsom KQ, AJ, ATs, JTs... Lycka till! Citera
henjon Postad 5 Juni , 2010 Rapport Postad 5 Juni , 2010 Det dilemma du beskriver här är vad Dan Harrington väldigt träffande benämner att tvinga ut tighta spelare ur deras "comfort zone" Vilket naturligtvis är en jättefördel för en bra LAG-spelare då man får in motståndaren i lägen som denne är ovan vid och känner sig obekväm med. Jag tänker så här: Det finns alltid en bästa strategi för att bemöta ett visst spel och en viss typ av spelare. Men det är inte säkert att jag som spelare har den förmågan som krävs för att hitta den strategin. Då blir välmenande råd om ett trixigt spel tillbaka slag i luften eftersom det bara för mig ännu mer ut ur min comfort zone och därmed ökar risken för dyra misstag. I det läget tror jag det är bättre att falla tillbaka på en mer enkel och mekanisk strategi som minskar mängden svåra beslut och gör att jag kan känna mig mer bekväm (även om jag iofs tvingas spela fler stora potter och därmed få en högre varians än vad jag kanske är van vid). Det exakta innehållet i en sån strategi mot en viss spelare kan jag förstås inte säga. Men den skulle kunna basera sig på några enkla komponenter som att t ex aldrig eller nästan aldrig trebeta honom (för att hålla potterna nere) och att reagera på trebet från honom genom att antingen syna eller pusha in hela stacken och sätta honom på ett svårt beslut. Både push- och synrangen ska naturligtvis ha premiumhänder i sig. När du synar så sett upp några grundkriterium för hur du går vidare och förenkla dina beslut på floppen. T ex: Alla helt missade floppar: Check/Fold eller Fold mot donkbet. Alla floppar med minst andra par eller drag: Check/Raise allin. Nu är jag väl medveten om att en verkligt bra LAG-spelare kommer att justera mot den här strategin och minska sina betranger med tiden så att vår range för tillbakaspel blir för vid. Du skriver inte på vilken nivå du lirar, men jag gissar att det inte är så jättehögt. Då är nog risken att du möter en riktigt bra exploativ LAG mindre. Och kan man inte komma på en väsentligt bättre strategi än den ovannämnda på en nivå där det finns många riktigt bra, justerande LAG-spelare - ja då är man nog på fel nivå överhuvudtaget. Citera
Zyr Postad 5 Juni , 2010 Rapport Postad 5 Juni , 2010 Ni verkar tycka det är jobbigt att ni alltid får ett c-bet mot er på flop? Är det inte perfekt om fi alltid spelar likadant? Uträkningen blir ju så sjukt mkt enklare då. Citera
PokerLeffe Postad 5 Juni , 2010 Författare Rapport Postad 5 Juni , 2010 Ni verkar tycka det är jobbigt att ni alltid får ett c-bet mot er på flop? Är det inte perfekt om fi alltid spelar likadant? Uträkningen blir ju så sjukt mkt enklare då. Problemet ligger ju inte när du har stål, eller får träff på flopp. Då är man ju glad och tackar och tar emot. Problemet är ju när du har en semistark hand. Som kanske leder, men du vet inte var du står. AQ, och flopp 592 regnbåge? Har fi AK? AJ? ett pp? A5 A9 A2 78 76 59 TJ T9?.... Citera
Nirwanda Postad 5 Juni , 2010 Rapport Postad 5 Juni , 2010 AK kan vara okej att mixa in CRAI utan träff i 4bettad pott mot aggro, gärna med BDFD osv. Citera
Zyr Postad 6 Juni , 2010 Rapport Postad 6 Juni , 2010 Problemet ligger ju inte när du har stål, eller får träff på flopp. Då är man ju glad och tackar och tar emot. Problemet är ju när du har en semistark hand. Som kanske leder, men du vet inte var du står. AQ, och flopp 592 regnbåge? Har fi AK? AJ? ett pp? A5 A9 A2 78 76 59 TJ T9?.... Du får väl slå upp fi's siffror mot dig i HM, kolla stats och tidigare händer, försöka få ihop det till en hyffsad vägd range. Sen leker du lite med stox (kostar men superbra program) eller stove (gratis men väldigt simpelt) på lite olika typer av floppar och ser vad du får för eq med dina hålkort mot fi's range. Korten med högsta eq i den lägsta delen (ej värda att syna med) kan du betta in i fi med eller re-raisa-folda med. Synkorten synar du med, korten med bra till mkt bra eq kan du spela på samma sätt som "bluff-korten" och synkorten, 50;50 kanske. Drag/semi-drag kan du spela ganska aggresivt, men se till att du spelar vissa "vanliga" händer likadant, t.ex om du ska ställa direkt på flop mot fi's bet. Du får försöka hitta nån procentuell fördelning av allt som funkar och passar dig. Går inte säga exakt hur du ska spela med specifika händer,allt beror på, är heltheten som räknas, börja pilla med pot-odds, eq och ranges. Stox är mkt bra! Citera
Recommended Posts