Gå till innehåll

En liten utråkningsfråga?


kalkyl

Recommended Posts

Hej!

 

I en bok jag läser av (mathew Hilger) så säger de:

 

Sannolikheten att ett A ska komma på floppen och ingen K när jag håller KK i handen skall vara 23%. Jag får det till cirka 20,7%. Nån somkan se om jag gör fel eller om det är felskrivet i boken?

 

Tror ni de räknar med även när det kommer (exakt 2A) och (exakt 3A)?(förutom exakt 1A).

 

Den första uträkningen får jag som så att sannolikheten för ett ess ska komma upp är (4/50), Sannolikheten att nästa kort varken är ett ess eller kung är(44/49), o nästa kort igen, (43/48). Dessa multiplicerar jag med varandra och även med 3 kombinationer.Om jag tänker likadant för (exakt2A) och (exakt3A) så får jag:

 

(4/50)*(44/49)*(43/48)*3 + (4/50)*(3/49)*(44/48)*3 + (4/50)*(3/49)*(2/48)= 20,7%

men boken vill få det till 23%? Nån som förstår det?

mvh

Karl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sannolikheten att ett A ska komma på floppen och ingen K när jag håller KK i handen skall vara 23%.

 

Tror ni de räknar med även när det kommer (exakt 2A) och (exakt 3A)?(förutom exakt 1A).

 

Jag får det inte att gå ihop varken med exakt ett ess eller minst ett ess. Kan hända att jag tänker fel på något ställe dock...

 

Exakt ett ess kan vi få på 4C1*46C2=4140 sätt, 15 av dessa innehåller en eller två kungar. Sannolikheten för exakt ett A och ingen K blir då (4140-15)/(50C3)=0.2105

 

Om de menar minst 1 ess och ingen kung får vi lägga till 4C2*46C1-6+4C3*46C0=274 kombinationer. Sannolikheten blir då (4125+274)/(50C3)=0.2244

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orkar inte göra om din uträkning, men 44/49 ska vara 46/49, osv... du har bara tagit bort två kungar från kortleken, inte fyra kungar, vilket jag tror ditt tankefel är.

 

 

men jag har ju två kungar i handen, det är det enda jag vet, var de andra två finns vet jag ju inte, vare sig de finns i kortleken eller hos någon annan hand? 46/49 är väl sannolikheten att det inte kommer upp ett A på nästa kort?(är inte där inräknad en möjlighet att en kung kan dyka upp?)

 

Men det får inte lov att komma upp någon kung på floppen.

 

Efter första träffen får ju varken ett A eller kung dyka upp? alltså

 

har jag kvar 3A och 2 K som jag måste räkna bort 49-5=44?

 

(hopas jag inte rör till det för mycket)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

I en bok jag läser av (mathew Hilger) så säger de:

 

Sannolikheten att ett A ska komma på floppen och ingen K när jag håller KK i handen skall vara 23%. Jag får det till cirka 20,7%. Nån somkan se om jag gör fel eller om det är felskrivet i boken?

 

Tror ni de räknar med även när det kommer (exakt 2A) och (exakt 3A)?(förutom exakt 1A).

 

Den första uträkningen får jag som så att sannolikheten för ett ess ska komma upp är (4/50), Sannolikheten att nästa kort varken är ett ess eller kung är(44/49), o nästa kort igen, (43/48). Dessa multiplicerar jag med varandra och även med 3 kombinationer.Om jag tänker likadant för (exakt2A) och (exakt3A) så får jag:

 

(4/50)*(44/49)*(43/48)*3 + (4/50)*(3/49)*(44/48)*3 + (4/50)*(3/49)*(2/48)= 20,7%

men boken vill få det till 23%? Nån som förstår det?

mvh

Karl

 

Kan inte hitta nåt fel i din uträkning.

 

De har nog läst att chansen för att ett A floppar om man inte själv har nåt i handen är 23% (det som Ola räknade ut), och sen gjort lite oförsumbara förändringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 av 49 ett brännkort också.

 

Men snälla du.....

 

Till TS: Dessutom frågar jag mig om de där 2% diff verkligen är värt tiden att haka upp sig på och hur kommer du anpassa och förändra ditt spel om det nu skulle vara 20,7% istället för 23% eller vice versa?

 

Jag fick det till att det är ca 77.44% chans att du helt duckar ess på floppen (inga kungar inblandade i kalkylen). Den informationen borde väl räcka rätt långt, de få gånger som det kommer komma både A och K på flopp är så försvinnade liten att det handlar om en väldigt låg %. Dessutom är ju de tillfällen till din fördel så om du räknar med att du inte blir utfloppad HU 78-80% av gångerna så ligger du ganska realistiskt till. Har svårt att tänka mig hur du ska kunna utnyttja de sista få procenten inom felmarginalen till att extrahera mer värde på något sätt.

 

 

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jag vet inte hur man räknar ut de... om tex 10 pers med och ingen har ett A så ere ju större chans att de kommer för då är de ju 4 av 31 kort

 

Vet inte om du levlar men när du räknar sannolikheter så inkluderar du alltid alla kort du inte har sett med egna ögon att du kan räkna bort. Dina motståndares hålkort är lika dolda för dig som korten som är kvar i dealerns lek. Ditt sätt att resonera är dessutom helt irrelevant. I det enskilda fallet är sannolikheten 0 eller 100% att ett ess kommer på floppen eftersom leken redan är blandad.

 

Om en motståndare däremot tappar sina hålkort så att du ser att det är en spaderkung och en rutersjua - ja då har du mer information i denna enskilda hand och kan dra av två kort, vilket gör att det nu är 4/48 istället för 4/50 att första kortet är ett ess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Totala antalet kombinationer utan något ess är naturligtvis (med hjälp av n över k)

 

46!/(3!(43!)) = 15 180

 

Det totala antalet möjliga floppar är som bekant 50!/(3!(47!)) = 19 600

 

Det totala antalet kombinationer för minst ett A på flop är alltså:

 

19 600-15 180 = 4 420 (detta motsvarar 22.55%)

 

Av de 4420 flopparna som innehåller minst ett A kommer 368 innehålla minst 1 kung (4 floppar kommer innehålla 1 ess och två kungar, 12 floppar innehåller 2 ess och en kung). De resterande kombinationerna utgör mycket riktigt 20.7% av det totala antalet möjliga floppar (4 052 / 19 600 = 20.7%).

 

Såklart, du har helt rätt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om du levlar men när du räknar sannolikheter så inkluderar du alltid alla kort du inte har sett med egna ögon att du kan räkna bort. Dina motståndares hålkort är lika dolda för dig som korten som är kvar i dealerns lek. Ditt sätt att resonera är dessutom helt irrelevant. I det enskilda fallet är sannolikheten 0 eller 100% att ett ess kommer på floppen eftersom leken redan är blandad.

 

Om en motståndare däremot tappar sina hålkort så att du ser att det är en spaderkung och en rutersjua - ja då har du mer information i denna enskilda hand och kan dra av två kort, vilket gör att det nu är 4/48 istället för 4/50 att första kortet är ett ess.

 

Det finns ju en viss poäng med det ändå, eftersom folk oftare väljer att spela Ax än xx.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orkar inte läsa igenom alla poster, men chansen att det kommer ess på floppen bör i praktiken (!) vara mindre än alla övriga kort eftersom folk oftast går vidare till flopp med bra händer, vilka ofta innehåller just ess.

 

Eftersom det i praktiken är så att korten fördelas annorlunda än i teorin?

 

Det är däremot lite mer sannolikt att folk som ser floppen har bra kort som ess på hand än andra kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med samma logik skulle man kunna argumentera för att höga kort som t.ex. ess på hand preflop ger högre höjnings-, tre- och fyrbetsfrekvenser med påföljande spelavgörande pre vilket inhiberar floppar då många ess är ute. Kvar blir de oblockerade flopparna ;-)

 

Kanske bland icke-fisk.

Det är så många som synar med alla A, nästan oavsett action.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...