Gå till innehåll

Vem är donken?


slyngryta

Recommended Posts

Är väll en väldig enkel syn på turn! 8an måste du se som ett av de bättre korten i leken för dig, funderar du ens på att folda här, så borde du foldat pre!

 

Förövrigt hade jag nog foldat AK pre. Svårt att syna in sig och hoppas kunna vinna en stor pott. 12*bb luktar AA/KK från random donk...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 130
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Varför inte? Ditt mål kan ju aldrig vara högre än att få alla marker i spel.

 

Exempel: Ni sitter HU 600000 BB djupa. Din moståndare öppningsställer varje hand, han har gjort det 25 händer i rad nu. Du har Q8o. Synar du, eller väntar du på bättre läge?

 

Sorry för det extremt orealistiska exemplet, men principen är väl densamma.

 

I ditt exempel spelar det fortfarande ingen roll vad som händer nästa hand (det gör det som sagt aldrig).

I ditt exempel behöver vi inte ens syna med alla AA-kombos för att göra fett med pengar på honom.

 

Förstår tbh inte vart du vill komma :rolleyes:

 

Edit: Vi synar obv alla AA-kombos (och JA, vi ska vika KK).

 

Edit 2: För att faktiskt svara på din post, så viker vi inte Q8 för att det kommer bättre lägen. Vi viker den för att det helt enkelt är matematiskt fel att syna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ditt exempel spelar det fortfarande ingen roll vad som händer nästa hand (det gör det som sagt aldrig).

I ditt exempel behöver vi inte ens syna med alla AA-kombos för att göra fett med pengar på honom.

 

Förstår tbh inte vart du vill komma :rolleyes:

 

Edit: Vi synar obv alla AA-kombos (och JA, vi ska vika KK).

 

Edit 2: För att faktiskt svara på din post, så viker vi inte Q8 för att det kommer bättre lägen. Vi viker den för att det helt enkelt är matematiskt fel att syna.

Jag hade blixtat med 99.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han kan ju inte bli rivrad när de redan är AI, då är ju tråden helt meningslös... Han har väl mer eller mindre avslöjat att turn8:an är nyckeln i handen?!

 

Han kanske är lömsk?! Franske Bengtsson höjer väl ändå inte 12 bb med en åtta i hålet? Så Fransk kan inte ens en Fransman vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

turredonk say syn syn syn och så vidare

 

och Kroon, tycker du har felitza till viss del. Tror det finns ställen då man viker +$EV i turneringar, är väl dock sällsynt och i extrema lägen, men man ska inte avfärda det helt imho. Eller hur menar du med ditt exempel? Viker du KK är du ju ett otroligt extremt fall av vänta på ett bättre läge, eller vad missar jag? Dessutom vet du ju inte när han kommer sluta pusha varje hand så man tar ju instasynen 26:e gången i rad med KK eller vet du nåt jag inte vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

turredonk say syn syn syn och så vidare

 

och Kroon, tycker du har felitza till viss del. Tror det finns ställen då man viker +$EV i turneringar, är väl dock sällsynt och i extrema lägen, men man ska inte avfärda det helt imho. Eller hur menar du med ditt exempel? Viker du KK är du ju ett otroligt extremt fall av vänta på ett bättre läge, eller vad missar jag? Dessutom vet du ju inte när han kommer sluta pusha varje hand så man tar ju instasynen 26:e gången i rad med KK eller vet du nåt jag inte vet?

 

Njae, alltså... Om vi synar 600000BB med KK, så kommer han kunna exploatera oss genom att bara pusha AA. Att han redan har pushat 25 gånger spelar ingen roll.

Såhär enkelt är det: När fi pushar (oavsett hur många bb), så ska vi räkna på hur ofta vi måste syna av. Säg t.ex att vi spelar HU och fi pushar 30BB från knapp (inga antar). Då måste vi syna med drygt 4.8% av alla händer i våran range (vilket är just alla händer :-P ). Om vi synar mer än så, kan fi exploatera oss genom att shova mindre (stärka sin range).

När han pushar 600000BB i samma situation måste vi syna 0.000003% (tror det blev rätt iaf). Är du då med på att KK är waaaaaay för dålig att syna med?

 

Anledningen till att vi viker är alltså inte att det kommer bättre tillfällen, utan att det helt enkelt är fel att syna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej det är jag med på, ty för den

 

dock, om fi i verkligheten ställer in 25 gånger på raken kan man kalla det en ganska bra read och då är det väl givet att man exploaterar den, och antagandet att fi har en myyycket större range än AA måste ju göra att vi exploaterar 8 dar i veckan genom att syna med KK?

 

edit: nu hamnade vi offtrack här, förstår din poäng om kommande händer etc, wp.

 

detta läge då? du har 1 bb och sitter UTG+1 med 72o. En push är väl +EV men du får en bättre hand nästa gång eller samma läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae, alltså... Om vi synar 600000BB med KK, så kommer han kunna exploatera oss genom att bara pusha AA. Att han redan har pushat 25 gånger spelar ingen roll.

Såhär enkelt är det: När fi pushar (oavsett hur många bb), så ska vi räkna på hur ofta vi måste syna av. Säg t.ex att vi spelar HU och fi pushar 30BB från knapp (inga antar). Då måste vi syna med drygt 4.8% av alla händer i våran range (vilket är just alla händer :-P ). Om vi synar mer än så, kan fi exploatera oss genom att shova mindre (stärka sin range).

När han pushar 600000BB i samma situation måste vi syna 0.000003% (tror det blev rätt iaf). Är du då med på att KK är waaaaaay för dålig att syna med?

 

Anledningen till att vi viker är alltså inte att det kommer bättre tillfällen, utan att det helt enkelt är fel att syna.

Att bortse från att han har pushat 25 ggr på raken före är åsneri och att hänga fast vid GTO-approachen bara för sakens skull imo. Bortser man från det är nästa steg att bortse från att man sett hans kort om han råkar fläka upp dem. Att inte exploatera en uppenbar lucka är bara dumt. Jag kan garantera att du aldrig kommer få ett bättre läge än KK-sitsen mot hans 26e raka 600 000 bb push under hela din pokerkarriär. 8-) Har han precis bytt strategi eller haft AA 25 ggr på raken så grattis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att bortse från att han har pushat 25 ggr på raken före är åsneri och att hänga fast vid GTO-approachen bara för sakens skull imo. Bortser man från det är nästa steg att bortse från att man sett hans kort om han råkar fläka upp dem. Att inte exploatera en uppenbar lucka är bara dumt. Jag kan garantera att du aldrig kommer få ett bättre läge än KK-sitsen mot hans 26e raka 600 000 bb push under hela din pokerkarriär. 8-) Har han precis bytt strategi eller haft AA 25 ggr på raken så grattis.

 

obv, men eftersom situationen i sig är så löjlig antar jag att vi inte diskuterar just den specifika situationen, utan vilken approach man ska ha när man tar liknande, mer realistiska beslut.

Antagligen är typ alla i hela världen för dåliga för att spela bättre än GTO (och här är det inte ens svårt att spela GTO). Fram med kalylatorn och bara kör typ!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

obv, men eftersom situationen i sig är så löjlig antar jag att vi inte diskuterar just den specifika situationen, utan vilken approach man ska ha när man tar liknande, mer realistiska beslut.

Antagligen är typ alla i hela världen för dåliga för att spela bättre än GTO (och här är det inte ens svårt att spela GTO). Fram med kalylatorn och bara kör typ!

Håller med om det du skriver vid enklare situationer. Skulle tro att motsatsen gäller vid no limit non-static non-uniform multistreet holdem - att folk är för dåliga på GTO-poker i allmänhet för att det ska vara vidare lönsamt och i synnerhet när det ska anpassas till olösbart spel i multiwaypotter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När han donkar ut 3000 i pott på 1850 har jag sjukt svårt att tro att jag ligger under, och eftersom det inte finns ett enda drag på brädan fattar jag verkligen inte vad han ska ha för hand här.

 

Jag väljer att syna pga att jag tycker BB:s syn pre luktar lågt pocket och jag kan isf dodga om BB skulle gå för CR/syn på flop. Sedan ser jag heller ingen mening i att raisa flop eftersom det dödar handen om franskas sitter på luft.

 

Jag synar och BB foldar. Turn: 8

 

Brädan: A884, allin från hatten för knappa 7k. Upplys mig.

 

På flop kan jag som sagt inte tro annat än att jag leder, och visst är det så att 8 på turn är det bästa jag kan se efter ett A.

 

Förstår ändå inte riktigt varför så många av er vägrar omvärdera handens styrka från flop till turn. Visst, när man synar på floppen och turn sedan kommer näst bästa möjliga så ska degen in eftersom man trodde sig vara i ledning på floppen.

 

Dock har vi mer info nu än vi hade på flop, och jag tycker inte att det är samma förutsättningar längre. På flop kan han teoretiskt sett fortfarande bara vara ett mongo som inte kan skilja på sina marker, men på turn så är det verkligen så att han vill bli allin, utan att bry sig om att han saknar info om hur stark/svag jag är.

 

Hans range för att ställa på turn utan info om min hand? Jag satte honom på 95% AA, 5% luft. AK/Ax kan han väl också ta samma linje med iofs men det känns mkt mer avlägset än AA/luft i mina ögon.

 

Detta till trots ställer jag mig upp efter en stund och säger "du har ju AA men du har spelat så jävla korkat isf så du får väl ha det då, syyyyyyyyyn"

 

Och så gick det till när jag bustade först av alla på Gran Canaria, så japp, det var jag som var donken. Skönt att det var många här på pf som också hade bustat ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så hela tråden var en bad beat story och whine? plz....

 

Så du åkte först av alla med AKs mot AA... hade det känts bättre om du hade gjort det dag 2 eller på bubblan istället? Va fan spelar det för roll?

 

Folk är så roliga.

 

På bubblan lär du aldrig ens vara nära att sitta 200bb djupt och situationen kan med andra ord inte uppstå där.

 

För mig var det 95% fold på turn, men det brann i huvet och jag synade ändå. Ville veta vad den allmänna åsikten var ang. spelet på ffa turn mtp att det är level 1 och man på allvar är cpdålig enligt mig om man synar sig allin med ett par. Men nu vet jag att de flesta inte ens hade reflekterat över det, så tack! Donks ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig var det 95% fold på turn, men det brann i huvet och jag synade ändå. Ville veta vad den allmänna åsikten var ang. spelet på ffa turn mtp att det är level 1 och man på allvar är cpdålig enligt mig om man synar sig allin med ett par. Men nu vet jag att de flesta inte ens hade reflekterat över det, så tack! Donks ;)

 

du suger. obviously.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du suger. obviously.

 

Inte alls omöjligt det, spelar som sagt aldrig turneringar.

 

Vad säger du att han har för range för 12xBB preflop, överbet på helt torr flop och ställ på turn? Jag håller fast vid AA eller luft, med stor övervikt för AA.

 

Backtrackar man så spelar han tyvärr mkt bra, bet 3k i 1850-pott på tom flop gör att AK/AQ/set omöjligt kan vika på flop, och alla andra händer hade inneburit noll betalt för honom oavsett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte alls omöjligt det, spelar som sagt aldrig turneringar.

 

Vad säger du att han har för range för 12xBB preflop, överbet på helt torr flop och ställ på turn? Jag håller fast vid AA eller luft, med stor övervikt för AA.

 

Backtrackar man så spelar han tyvärr mkt bra, bet 3k i 1850-pott på tom flop gör att AK/AQ/set omöjligt kan vika på flop, och alla andra händer hade inneburit noll betalt för honom oavsett.

 

en range du mördar med din hand. ditt resonnemang i sista meningen e helt off som det mesta du skrivit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en range du mördar med din hand. ditt resonnemang i sista meningen e helt off som det mesta du skrivit.

 

En range jag mördar med min hand skulle alltså vara? Förstår inte att det ska vara så sjukt svårt att svara på raka frågor.

 

Om det mesta jag skrivit är helt off så är det väl konstigt att de flesta kört på min linje hela vägen (iaf fram till turn, där jag pga situationen ville hitta vik, men pga av CG-skada inte kunde)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...