Gå till innehåll

Helhetslösning bredband/kommunikation?

psykologen

Recommended Posts

Nu har jag en adsl lina och en comhemlina som backup men jag känner att det är dags att göra sig av med den fasta telefonen.

Tanken nu är att köra en 100 mb lina via stadsnätet (felia?) som jag kopplar till två burkar. En för arbete och en för privata saker. Som backup tänkte jag använda antingen mobilt bredband som antingen går via mobilen och då kopplas till burk om stadsnätet går ned eller mobilt bredband via renodlat modem.

Vad är en vettig lösning?, självklart vill jag ha så lite abonnemang som möjligt.

//Tanken var att ha två stationära och en mobil enhet innebärandes en smartphone, smartphonen är inte för poker utan för börsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha två fasta bb-abonnemang verkar ju lite overkill. Hur affärskritiskt är bb för dig? Kör du med bärbar? I så fall så har du ju extravärde med mobilt bb, alltså för friheten att kunna köra från i princip valfri plats. Har du inget mobilt behov alls, så kolla med operatören av stadsnätet hur driftsäkert det är under din arbetstid (tror de kan/får/ska svara på det), men jag skulle tro det ligger på >98%. Visst är det surt de gånger det går ner, men försök göra en uppskattning av värdet för dig. Om bb är affärskritiskt kan man få problem med de "vanliga" konsumenttjänsterna eftersom operatörerna sällan garanterar en viss driftsäkerhet.

Det finns ju också företagslösningar med utökad SLA, men de kostar så klart lite mer. Kolla t ex här, här eller här (tung, tyngre, tyngst), tror de flesta av Telias konkurrenter har motsvarande tjänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser