Gå till innehåll

Vilken rätt har systembolaget att neka köp?


hejjahejja

Recommended Posts

Vilken rätt har kassörskorna på system att hindra en från alkoholköp? Jag var med en kompis som inte hade med sig sitt lägg. Vi är bägge snat 27 år gamla. Jag hade med mig mitt lägg och sa att jag skulle betala för bägge 2 flaken.

Hon i kassan krävde lägg på oss bägge annars skulle hon neka köpet.

Sa till henne att jag vet att hon inte har rätt till att göra det, det spelar ingen roll om hon misstänker någon langling eller inte.

Men hon var bestämd så var inget att välja på. Men som sagt så vet jag, eller rättare sagt har jag hört att hon inte har rätten att neka för att hon bara tror jag köper ut. Hon måste isåfall bevisa det.

 

Någon som vet exakt hur det ligger till? Ska iaf säga till henne att hon kan leta upp vilken lag eller paragraf som ger henne rätten att neka. Så ska jag ringa tillbaka till veckan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken rätt har kassörskorna på system att hindra en från alkoholköp? Jag var med en kompis som inte hade med sig sitt lägg. Vi är bägge snat 27 år gamla. Jag hade med mig mitt lägg och sa att jag skulle betala för bägge 2 flaken.

Hon i kassan krävde lägg på oss bägge annars skulle hon neka köpet.

Sa till henne att jag vet att hon inte har rätt till att göra det, det spelar ingen roll om hon misstänker någon langling eller inte.

Men hon var bestämd så var inget att välja på. Men som sagt så vet jag, eller rättare sagt har jag hört att hon inte har rätten att neka för att hon bara tror jag köper ut. Hon måste isåfall bevisa det.

 

Någon som vet exakt hur det ligger till? Ska iaf säga till henne att hon kan leta upp vilken lag eller paragraf som ger henne rätten att neka. Så ska jag ringa tillbaka till veckan.

 

En lag som gör att hon inte får neka? Känns som det är helt upp till henne med tanke på att det är hennes arbetsplats. Så har det alltid funkat när jag stått i bar eller serverat iaf. Och att hon kräver leg på båda ifall ni bär fram ett flak var är väl rätt självklart?

Inte så jag kan traska in med 10kompisar under 20år, de får plocka sitt eget, bär de till kassan och jag ska sen betala allt och vara den enda som visar leg, för allt skulle ju kunna vara till mig, behövde bara bärhjälp.

 

Tagga ner lite och släpp de där..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inget lagutrymme som säger att de måste sälja till dig. Finns heller inget lagutrymme som säger att du har absolut rätt att få köpa. De lutar sig mot policyn att de inte ska sälja till folk som inte har åldern inne alternativt är så packade att de inte ska få köpa ut.

 

Du har fel i hela ditt resonemang således.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Likadant när det gäller Red Bull på ICA och Coop. Inget leg - inget virke. Sad but true.

I och för sig ingen big deal... Det är sämre att jag nuförtiden aldrig får visa leg på bolaget. :-(

En polare är 36 och får stadigt visa leg på bolaget. Men så ser han ju ut som femton också. Kanske inte så jäkla kul @ 36 :-P
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok helvetes skit. Jag ska ju ner igen och min polare har ju dragit, han har hämtat sitt LEGG (legitimation, sry för felskrivningen!). Dragit ner själv för att köpa för han ska iväg på annat sen, får bara hoppas att hon inte ska dryga sig och neka mig köp senare när jag kommer dit själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag hade jobbat på systemet hade jag nekat alla som inte kan stava till leg att handla. :mrgreen:

 

Nåt som är ganska kul i det här sammanhanget är att i senaste upplagan av SAOL så plockade de faktiskt bort LEG och ersatte med LEGG. Har dock inte själv lyckast anpassa mig till det, trots att jag egentligen tycker att de har rätt 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att köra stenhårt på att man har rätt utan att kolla upp vad som gäller kan funka. Jag åkte länstrafik på mitt lumpenlegg i ca 6 månader, var ett par busschafförer som tvekade. "Du kan få mobilnumret till min löjtnant och kolla själv, sluta tjafsa nu" funkade alltid. Någon månad efter det att jag slutat åka buss råkade jag kolla upp det och whops, det gäller visst bara MELLAN län, inte I län :P

 

Det är skumt hur dom bestämmer vem som ska behöva visa legg. Har haft tjejen med i butiken massa gånger (både före och efter hon fyllde 20), där hon plockat för sig själv och aldrig behövt visa legg när jag betalat. Sen har jag varit där med polare som är obv 25+ och dom fått visa legg. Känns som att dom har rätt sunkiga rutiner på mitt lokala system iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On topic så blev jag lite nyfiken på om det finns detaljreglerade bestämmelser för hur Systembolaget ska/får bedriva sina kontroller. Jag kollade Alkohollagen (SFS 1994:1738)och Alkoholförordningen från samma år. Ingenting. Den senare innehåller dock föreskrifter om att varningstexten i alkoholreklam måste ha typsnittet Helvetica :roll:

 

Inte heller huvudavtalet mellan Staten och Systembolaget innehåller något.

 

Om jag inte missat någon urkund så är slutsatsen den att Systembolaget själv väljer vilka rutiner man använder sig av för att inte bryta mot alkohollagens förbud mot försäljning till personer under 20 år och langning. Alkohollagen innehåller ingen uttrycklig rätt att på något vis överklaga en avvisning av en kund enligt några av de principer som räknas upp i 3 kap 8 §. Systembolaget är ju heller ingen myndighet, utan just ett bolag (låtvara ägt av staten).

 

Jag tror helt enkelt att det inte är mycket annat att göra än att ta med sig leg(g)en nästa gång för TS och hans polare 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här besvarar väl din fråga ganska bra: http://www.systembolaget.se/Applikationer/Knappar/OmSystembolaget/Forsaljningsregler/Forsaljningsregler.htm

 

"- Vi säljer inte till någon vi misstänker ska langa."

 

Med tanke på att detta godtyckligt kan appliceras på vem som helst så hade uppenbarligen din kassörska reglementet att luta sig emot i sitt agerande.

 

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Någon som vet exakt hur det ligger till? Ska iaf säga till henne att hon kan leta upp vilken lag eller paragraf som ger henne rätten att neka. Så ska jag ringa tillbaka till veckan.

 

Eller så går du vidare i livet och ber din kompis ta med legg nästa gång.

 

P

I

N

S

A

M

T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...