Gå till innehåll

Att köpa systemkamera

JohnH

Recommended Posts

Jag har en canon Rebel Xti (alltså en 400d köpt i USA). Den duger igentligen bra för mig men nu börjar jag lura lite på att byta till en 500d då jag tycker det skulle vara trevligt med filmfunktion. Alternativt köper jag en videokamera på sidan om men fördelen att bara ha en sak att dra med sig om man vill filma/fota tex lite skidåkning elelr skoteråkning gör att jag nog byter upp mig.

Poängen med posten är alltså: Om du skulle uppskatta att även kunna filma så kolla på de nyare systemkamrorna som Canon EOS 500d.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste prob aktivera live view i menyn. Sen har iaf jag en "live view-knapp" på min EOS 50D. Funkar som sagt bara om du enablat live view under menu.

/SK

Jag får det att funka till alla funktioner utom när kameran är full automatisk, bara då man skulle vilja ha den imo?

Länk till kommentar

jag har haft en canon 400D i 4år nu. imo är systemkameror överskattade, tror 90% av de som går och drömmer om att skaffa en skulle trivas bättre med en bättre mellanstor kompaktkamera istället.

de är stora, man orkar inte ta med dem, ska man ha bra objektiv kostar det massor och väger ännu mer, samma med blixt. är man inte överseriös med fotande kommer det ändå sluta med att man mest använder den som point and shoot.

är ni inte säkra på att ni verkligen kommer orka sätta er in i hur man ska ta bilder köp något typ denna istället:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=394733

Länk till kommentar

Är faktiskt inne på de heltok.

Jag har varit o kännt på kameror och det hattas fram och tillbaka med vad jag ska ge mig in på. En kamera vill man alltid ha med sig utan att behöva bära på massa kilon.

Jag har dock en mellanlösning isf. En Sony powershot G11. Riktigt bra bilder och fina möjligheter. Ingen fickkamera men nästan. 340gram. 6k här och 3k på walmart i usa.

canon_powershot_g11.jpg

Tackar för erbjudande söderkrippa. Morsan har en likadan kamera som du har. Bra kamera! Jag är dock kluven på det där med att bära med sig en sån. jag är nog inte tillräckligt mycket kamera helt enkelt.

Det blir väl annat när man har kids kanske. Vad vet ja :)

Länk till kommentar

jag har haft en canon 400D i 4år nu. imo är systemkameror överskattade, tror 90% av de som går och drömmer om att skaffa en skulle trivas bättre med en bättre mellanstor kompaktkamera istället.

de är stora, man orkar inte ta med dem, ska man ha bra objektiv kostar det massor och väger ännu mer, samma med blixt. är man inte överseriös med fotande kommer det ändå sluta med att man mest använder den som point and shoot.

är ni inte säkra på att ni verkligen kommer orka sätta er in i hur man ska ta bilder köp något typ denna istället:

Jag håller med dig. De flesta som vill ha en systemkamera vet inte vad de ska ha den till och kollar aldrig upp ordentligt hur en kamera fungerar. Skulle även tippa att majoriteten aldrig går längre än till hel- eller möjligen halvautomatik, eller köper fler än 1-2 objektiv.

Däremot är det bra saker för dem som vill fota hyfsat seriöst. :)

(Förresten, det finns "systemkameror" utan utbytbara delar också, de är rätt bra även om de begränsar. Ett mellansteg mellan kompakt och system som tyvärr ofta glöms bort.)

Länk till kommentar

Bra att jag läser alla inlägg i tråden innan jag citerar... den du länkar till, John, är precis en sådan jag tänkte på i min parentes ovan. Jättebra saker! Däremot har jag inte testat den krälandes framför en förvuxen snok som du tydligen tänker göra. :)

Den är bra på macro. Den enda närgränsen som finns är själva linsen. 1cm ifrån skallerormen i nevadaöknen med kameran är alltså möjligt :)

Om jag köper en dyrare variant av systemkamera så skulle min tjejkompis börja grina om jag använde autofocus. Jag fick alternativen lära mig den jäveln på riktigt, gå fotokurs eller skita i en sån kamera.

Länk till kommentar

Något i stil med en Nikon D60 (vad nu senaste modellen heter). Litet och relativt lätt kamerahus, .5 kg, och ungefär i prisklassen du speccar. Beroende på objektiv borde du kunna klara dig med 1 kg med väska och allt. Skulle jag köpt systemkamera idag skulle jag absolut köpt något sånt.

Om du köper en kompaktkamera så kan du ju spana efter begagnat. Eftersom proffs inte använder sånt så borde det inte vara så stor risk att kameran är söndersliten inombords utan att ägaren bara tröttnat eller vill uppgradera. Köper du en gammal fotojournalists kamera så är risken rätt hög att den har ett par veckors livslängd kvar.

I övrigt: Köp Nikon eller Canon eftersom det finns fler objektiv till och är större andrahandsmarknad.

Länk till kommentar

Som sagt jag hamnade i exakt din situation för ett par månader sen John. Det slutade med att jag gick in på Rajala Foto och snackade med dem. Kan rekomenderas!

Jag hade innan jag gick dit bestämt mig för Canons G11 eller Panasonics LX3. Killen jag fick hjälp av där ledde dock in mig på Canons S90 istället, vilken enligt säljaren har samma optik som G11, dock klenare zoom. S90 är dock betydligt mindre, G11an är ganska stor imo, och jag diggade inte heller den utskjtna displayen. Däremot tyckte jag att den var skön att hålla i, rattarna känns rejäla och lätta att manövrera. S90 känns dock som att man får med sig oftare, och jag hade inget behov av den sortens zoom som G11 erbjuder, och dessutom är då S90 billigare. Det låter dock som att du vill kunna använda en längre zoom.

Annars var jag länge inne på LX3, men provade den vid ett par tillfällen, och att jag tyckte det var svårt att manövrera den kameran. Knepiga menyer och inte heller helt intuitiva.

Ångrar inte heller att jag köpte en kompaktkamera, det är bra skit!

Länk till kommentar

Ja så blev det för mig, eller varit hitills i alla fall. Tycker det är jättekul att fota när jag väl tar mig tid till det men iom jag måste ha med mig en klumpig och halvtung väska lämmnar jag den oftast hemma.

Länk till kommentar