figure8 Postad 30 Maj , 2005 Rapport Postad 30 Maj , 2005 God afton, Nu har jag idlat tillräckligt länge för att våga säga något (Det krävdes en härlig bad beat för att få ur tummen ur...) Jag spelar mest billiga SNG's ($10-30$) och MTT's ($10-50), SNG fungerar helt okej, men jag har ett stort problem i MTT; Blir väldigt ofta uppäten av mörkarna strax innan pengarna... Jag spelar tight som bara den i början och förlitar mej på höga pockets osv. det gör att jag brukar hålla till i trakterna kring Average stack. Problemet är att hitta utrymme att variera spelstilen, då mörkarna ökar så ofta(typ var 10:e minut). Det räcker med att ett enda försök att spela någon marginal hand misslyckas så är man nere under 10BB. Som det känns nu krävs det att man är en fet stack för att kunna variera spelet. Vad säger ni? Måste man fortsätta att spela tight som bara den tills dess att man antingen är sönderblindad eller är tillräckligt stor att överleva lite missade floppar. Finns det någon tumregel för hur stor stack (i förhållande till mörkarna) man ska ha för att kunna spela lite lösare. * Mini RP - QoS * Citera
rulti Postad 30 Maj , 2005 Rapport Postad 30 Maj , 2005 Inte provat att sno lite blinds själv? Citera
joeki Postad 30 Maj , 2005 Rapport Postad 30 Maj , 2005 Spela aggresivt och sno blinds själv som föregående skribent skrev. Blir du synad så hoppas på turen. Man får så lite pengar i förhållande till sin insats om man kommer precis ITM. Satsa på att vinna skiten och ta lite risker istället. Citera
MaLiik Postad 30 Maj , 2005 Rapport Postad 30 Maj , 2005 testa att gå med tokiga kort i bäörjan av turneringen om många går med och blinden är på $20 när du har +$1000, jag går ibland in med 79o A3s och liknande kort, då prickar jag ibland stege/tvåpar/kåk/mm vilket betyder mycket chip! Gå bara inte in om det är stora höjningar! Du skall vidare inte gå all-in då endast förlorare gör det. Det är alltid viktigare att du får $100 än att motståndaren lägger sig. Jag synar endast all-ins om jag inte slowplayat med nötstegen eller liknande och vill verka sno potten. Spelade en turnering på över 100 pers, en frirulle, med denna strategi igår och kom utan vidare problem ITM. Men det beror nog mycket på motståndet. Dock är det lika dåligt motstånd i början av turneringar man betalar för sdå du bör kunna sno en del stackar på turnkortet och rivern. Citera
Mikey Postad 30 Maj , 2005 Rapport Postad 30 Maj , 2005 Du kan inte spela på samma vis som SnGs eftersom blindsen ökar så fort och du är tvungen att skapa en stack för dig. Så du måste lösa upp ditt spel och se fler floppar i början också! Träffa något stort och vinn en stor summa pengar i början, och börja sedan knuffas lite på bordet. Lycka till! Citera
figure8 Postad 30 Maj , 2005 Författare Rapport Postad 30 Maj , 2005 Tack för råden! Angående att sno blinds: Givetvis snor jag blinds när det finns läge för det, men även här kommer problemet med att en misslyckad steal skadar stacken så fruktansvärt. Och med tanke på hur löst många spelar så är risken att misslyckas väldigt stor. Jag ska prova att spela lösare i inledningen och se om jag kan roffa åt mej lite ammunition. Det ni förespråkar är egentligen att undvika att vara mellanstack så mycket som möjligt? Eftersom löst spel i inledningen oftast leder till short-stack eller big-stack. Eller tänker jag fel nu? Kvar återstår då problemet när man är mellanstack och mörkarna är relativt höga (exempel BB=400 och Stack=5000). Jag har funderat lite på detta under dagen och har i princip kommit fram till att det smartaste är att spela med samma strategi som i SNG's slutskeden(eller short-stack i MTT's, dock med lite hårdare krav på starthand); All-in eller fold. Smart eller idiotiskt? Citera
MaLiik Postad 30 Maj , 2005 Rapport Postad 30 Maj , 2005 Du kanske missförstod mig lite, så jag skall försöka förklara. Du skall spela väldigt thight men ibland testa att syna med 78s och liknande om det är många som går med i potten och det bara rör sig om en eller två BB. Sitter du på en stack om 900 gör inte en call med 20 så mycket och du kastar handen direkt om oddsen är förstörda. Någon gång iblad prickar du en tris, stege eller annat som du kan göra lite med. Tänk även på att det alltid är bättre att få en raise med 100 callad än att de foldar mot en all-in. Smyg vidare med AA och KK paren när de träffar så kan du rensa bordet! Citera
Mikey Postad 30 Maj , 2005 Rapport Postad 30 Maj , 2005 Att spela tight i början av en turnering är ett jäkligt bra drag. I många fall... Men absolut inte när det gäller online turneringar med låg buy-in. Blindsen ökar så snabbt att en tight stil inte kommer hinna med blindsökningen och du kommer finna dig kämpandes mot blindsen till slut. Det sagt, så menar jag inte att du ska hoppa in med 72o UTG, men jag tycker du definitivt ska se många flops från sen position om du kommer in i handen billigt nog. Alla suited connectors ska du se floppen med, alla låga par och även i min de belly-buster kort (typ J9s, QT osv...). Några direkta råd jag kan ge dig angående dessa turneringar: * Bluffa inte! Särskilt inte tidigt i turneringen. Folk ignorerar dina bluffar och det kommer kosta dig mycket pengar att försöka bluffa. Det finns givetvis undantag till detta, men jag ser ofta folk som drar till med bluffar även fast det är 5 personer med och ser floppen. Det är inget bra läge att dra en stenbluff på Bubblan är ett bra tillfälle att bluffa på, men det är av endast en anledning. Folk är jäkligt rädda för att åka ut, och du kommer kunna sno åt dig en hel del blinds. Dels på grund av att många händer inte kommer ha 5-7 personer med i handen, utan kanske 2-4. Jag försöker hålla mig undan från att bluffa om det är för många med i handen över huvudtaget. * Tryck på när du får bra händer! Folk är smärre crazy i början av en turnering, och det är inte helt otippat att någon synar din all-in med ett set, även i tidigt stadium. Detta skiljer sig markant från enbords SnGs... * Höj inte före floppen för att representera en starkare hand än vad du har. Det tjänar ingenting till. En sjysst tumregel är att höjningar före floppen enbart är till för att göra potten större, eftersom du kommer få syner, hur mycket du än höjer (oftast). * Lägg inte ner allt för mycket energi att smida lämska planer och reads tidigt i turneringen. Folk kommer inte ha koll på dig, och du kommer inte ha koll på de andra. Du kommer givetvis ha en viss read på en del som kanske kommer att spara dig ett par slantar, men i stora drag kommer du inte kunna få någon speciell read på någon eftersom folk åker ut som galna i början, bord splittas och du flyttas runt osv... Lycka till! Citera
unis Postad 1 Juni , 2005 Rapport Postad 1 Juni , 2005 * Höj inte före floppen för att representera en starkare hand än vad du har. Det tjänar ingenting till. En sjysst tumregel är att höjningar före floppen enbart är till för att göra potten större, eftersom du kommer få syner, hur mycket du än höjer (oftast). Känns som du spelar lite för många low limit MTT på Prima nätverket ?! Det är väl givet att han ska höja om han har en stark hand, funkar inte raisen att få ut skit händer med får man höja ännu mer nästa gång. Tycker det låter helt idiotiskt att höja endast för att du vill bygga en stor pot, för de andra callar oavsett vad du betar. Om du inte höjer med dina starka händer ger du ju andra möjlighet att entra en pot för billig peng å kanske dra ut på dig på flop som ser ut att vara en helt ofarlig flop för dina KK och du betar ut o han callar o visar upp en bättre hand med sin 72o där han settat. då äre väl bättre att beta mkt å missar han floppen så lägger han sig o har gjort världens dummaste call ist å du har tjänat mer pengar. I början av en turnering är det helt riktigt att spela tight, limpa in med suited connectors med många limpers i sen position osv. Finns ingen mening att spela 74o från tidig position bara för det är billigt. Det du antaligen gör fel är att du växlar tempo alldeles försent. Så det du bör göra är att växla tempo innan blindsen blir alldeles för stora i förhållande till din stack. Kvar återstår då problemet när man är mellanstack och mörkarna är relativt höga (exempel BB=400 och Stack=5000). Jag har funderat lite på detta under dagen och har i princip kommit fram till att det smartaste är att spela med samma strategi som i SNG's slutskeden(eller short-stack i MTT's, dock med lite hårdare krav på starthand); All-in eller fold. Smart eller idiotiskt? Ja just precis det låter alldeles vettigt. Eller om du vill locka med folk så beta så mkt att du fortfarande måste gå all in på flop oavsett vad som händer. Men då rekommenderar jag dig att gå all in direkt så du sätter press på dina motspelare. För den hand du väljer att spela måste du iprincip endå spela till slut. Så varför inte sätta press redan preflop på dina motspelare?? Citera
PxT Postad 3 Juni , 2005 Rapport Postad 3 Juni , 2005 * Höj inte före floppen för att representera en starkare hand än vad du har. Det tjänar ingenting till. En sjysst tumregel är att höjningar före floppen enbart är till för att göra potten större, eftersom du kommer få syner, hur mycket du än höjer (oftast). Känns som du spelar lite för många low limit MTT på Prima nätverket ?! Det är väl givet att han ska höja om han har en stark hand, funkar inte raisen att få ut skit händer med får man höja ännu mer nästa gång. Tycker det låter helt idiotiskt att höja endast för att du vill bygga en stor pot, för de andra callar oavsett vad du betar. Om du inte höjer med dina starka händer ger du ju andra möjlighet att entra en pot för billig peng å kanske dra ut på dig på flop som ser ut att vara en helt ofarlig flop för dina KK och du betar ut o han callar o visar upp en bättre hand med sin 72o där han settat. då äre väl bättre att beta mkt å missar han floppen så lägger han sig o har gjort världens dummaste call ist å du har tjänat mer pengar. unis: Han skriver "höj inte före floppen för att representera en starkare hand ÄN VAD DU HAR" Jag tror du missförstod hans inlägg lite för det är ju, precis som du skriver, en självklarhet att höja med höga pockets. Citera
unis Postad 3 Juni , 2005 Rapport Postad 3 Juni , 2005 du har helt rätt Jag som missförstått allt Citera
Recommended Posts