RayIV Postad 28 Maj , 2005 Rapport Postad 28 Maj , 2005 Jag håller på med min livs sista viktiga gymnasieuppgift. Internationell ekonomi är ämnet, och sista punkten av uppgiften lyder som följer: "Välj ut ett fattigt och ett rikt land. Beskriv dessa länders ekonomiska utveckling och gör en jämförelse." No big deal egentligen, tänkte jag när först såg uppgiften. Tyvärr så har det visat sig att antingen så är jag norra halvklotets mest inkompetente idiot vad gäller att söka på internet, eller så är det verkligen sjukligt svårt att hitta faktasidor. Uppgiften skulle varit inne i går, men jag fick ge upp på torsdagskvällen efter att ha letat i två timmar utan något resultat överhuvudtaget. Letat nån timme idag, men fortfarande nada. Det behöver inte vara så fruktansvärt omfattande, får jag ihop en A4 om det är jag mer än nöjd, men om någon satt och tryckte på några maffiga länkar så skulle jag börja hyperventilera i ren lycka! * RP - QoS * Citera
TANDEMCYKELN Postad 28 Maj , 2005 Rapport Postad 28 Maj , 2005 Vän, Det gäller att hitta några länder du kan skriva om. Jag skriver ner några tips som jag har. U-land: Chile. Beskriv Chiles utveckling från när Pinochet tog makten. Pinochet kunde inte särskilt mycket om ekonomi utan överlät alla ekonomiska frågor till "chicago boys". Dessa killar förde en ganska extrem nyliberal politik, som visade sig vara extremt positiv för Chile, som under dessa år gick från att vara ett extremt fattigt U-land till att bli hyfsat välmående. U-land: Beskriv något afrikanskt u-land. Det finns ett flertal att välja på. Varför är I-ländernas bistånd till nackdel för de afrikanska u-länderna? Varför tjänar de afrikanska u-länderna på frihandel? Varför behöver ett u-land, i dess inledningsskede till demokratisk och kapitalistisk stat, ha en totalitär ledning? I-land: Sverige kanske? Beskriv Sveriges utveckling efter andra världskriget. Sverige var helt skonat från krigets fasor och kunde sätta igång sin tunga industri på en gång. Detta genererade oerhörda intäkter och fördelar jämfört med andra europeiska länder. Ett tips. Bestäm dig för vad du ska skriva om. Gå sedan till biblioteket och låna lite hederliga böcker. Internet är en guldgruva, det håller jag med om, men när det gäller skolarbeten och lite mer seriösa saker, så skadar det ju inte att läsa en hederlig bok. Med tanke på ämnet, så antar jag att du studerar på högskola. Edit: Såg att det var en gymnasieuppgift. Internationell ekonomi på gymnasienivå? Då var kanske mina förslag lite i överkant. Jag var helt övertygad om att du pluggade på högskolenivå. Citera
gdaily Postad 28 Maj , 2005 Rapport Postad 28 Maj , 2005 Väljer du Chile och Sverige så finns en mycket intressant kopling också - Milton Friedman som var rådgivare åt Pinochet fick Nobelpriset i ekonomi någon gång på 70-talet, något som retade upp sverigevänstern något fruktansvärt... Citera
devalanteriel Postad 28 Maj , 2005 Rapport Postad 28 Maj , 2005 något som retade upp sverigevänstern något fruktansvärt... Inte för att det var särskilt svårt... Men jag håller med. Chile är ett ypperligt val, och Sverige också för den delen. Citera
RayIV Postad 28 Maj , 2005 Författare Rapport Postad 28 Maj , 2005 Att jag inte tänkt på Sverige, utvecklingen från WW2 och framåt känner man ju trots allt till någorlunda (tror dessutom vi har något om det i boken). Chile som u-land ska jag kolla upp, bara jag hittar en schysst sida så. Tackar för tips! Citera
Hjort Postad 28 Maj , 2005 Rapport Postad 28 Maj , 2005 Väljer du Chile och Sverige så finns en mycket intressant kopling också - Milton Friedman som var rådgivare åt Pinochet fick Nobelpriset i ekonomi någon gång på 70-talet, något som retade upp sverigevänstern något fruktansvärt... Och Milton Friedmans sonson är en grym pokerspelare som heter Patri Friedman. Citera
devalanteriel Postad 28 Maj , 2005 Rapport Postad 28 Maj , 2005 bara jag hittar en schysst sida så Dagens skolungdomar... du vet, det finns jättebra uppslagsböcker på bibliotek, hint hint. Man måste inte använda Internet. Citera
RayIV Postad 28 Maj , 2005 Författare Rapport Postad 28 Maj , 2005 bara jag hittar en schysst sida så Dagens skolungdomar... du vet, det finns jättebra uppslagsböcker på bibliotek, hint hint. Man måste inte använda Internet. Jag måste ju få in det på måndag! Är iofs inte på bibliotek så ofta, men jag chansar på att det är stängt om helgerna, och är det inte stängt så är det ändå en schysst pokerturnering i morgon så det hinns inte med. Citera
devalanteriel Postad 28 Maj , 2005 Rapport Postad 28 Maj , 2005 Aha, sorry. Gårdagens skolungdomar borde ha lärt sig att läsa lite bättre tydligen... Citera
gnuffe Postad 29 Maj , 2005 Rapport Postad 29 Maj , 2005 Dessa kan ge något om du inte kollat på dem: http://www.socwatch.org, http://www.globalportalen.org , CIAs landöversikt. Citera
WinstonSmith Postad 29 Maj , 2005 Rapport Postad 29 Maj , 2005 Kolla om du kommer in på den här: http://www.odci.gov/cia/publications/factbook/ Citera
Fido Postad 29 Maj , 2005 Rapport Postad 29 Maj , 2005 min livs sista viktiga gymnasieuppgift. [...]får jag ihop en A4 om det är jag mer än nöjd Gah! Dagens skola! Edit: Hitta boken "Nationers välstånd och fattigdom" av David S Landes. Läs. Sammanfatta prologen så får du ett arbete som ger dig MVG+++++ med dagens betygsmått. Citera
espinola Postad 29 Maj , 2005 Rapport Postad 29 Maj , 2005 TANDEMCYKELN: U-land: Chile. Beskriv Chiles utveckling från när Pinochet tog makten. Pinochet kunde inte särskilt mycket om ekonomi utan överlät alla ekonomiska frågor till "chicago boys". Dessa killar förde en ganska extrem nyliberal politik, som visade sig vara extremt positiv för Chile, som under dessa år gick från att vara ett extremt fattigt U-land till att bli hyfsat välmående. Att det skulle vara positivt för landet Chile är att ta i. Den ekonomiska modellen var inte till nationen Chile, utan till de välbärgade i samhället. Modellen gynnade den övre medelklassen genom att de kunde återigen bygga upp det som hade gått under från Allendes-tid. Citera
RayIV Postad 29 Maj , 2005 Författare Rapport Postad 29 Maj , 2005 min livs sista viktiga gymnasieuppgift. [...]får jag ihop en A4 om det är jag mer än nöjd Gah! Dagens skola! Som sagt så är denna uppgift sista delen av "mitt livs sista gymnasieuppgift". Hela grejen ser ut att landa på sex sidor, vilket inte är jättemycket men tillrräckligt för att väga in på betyget i en 50-timmarskurs. Citera
Recommended Posts