Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Crypto £1/2 Hold'em (2 handed)

Första handen här är första handen på bordet så inga reads till att börja med. Vet inte om det är OK att posta så här men just heads up blir händerna ofta ganska svårbegripliga om man tar de ur sitt sammanhang. (Dessutom tyckte jag flera av händerna var intressanta.)

De händer där inget vettigt händer kommer presenteras kortfattat.

HAND 1

Preflop: Hero is SB with 5 :spade: 8 :spade:

Hero calls, BB raises, Hero calls

En hand jag helst vill se flop för en bet med men när han höjer tycker jag det är värt att syna efterssom det är tre gånger pengarna och jag har position resten av handen. Eller ska man folda 85s direkt här?

Flop: 5 :heart: 8 :diamond: T :diamond: (4 SB) (2 players)

Fi bets, Hero calls

Väljer att slöspela tvåparet tills turn.

Turn: 6 :heart: (3 BB) (2 players)

Fi bets, Hero raises, Fi calls.

Är ju lite av ett scarecard för en stege men jag följer ändå min plan och check-raisar.

River: 8 :heart: (7 BB) (2 players)

Fi checks, Hero bets, Fi folds

Given värdehöjning, slår han min kåk kommer jag betala av minst tre bets, så är det bara.

Results (i vitt)

Hero: doesn't show hand

Hero collected 7BB from Main pot

HAND 2

Preflop: Hero is BB with 6 :club: 9 :spade:

SB raises, Hero calls

Här gör jag väl egentligen ett rätt uppenbart misstag som synar med 69o, antar att jag fortfarande var exalterad från förra handen.

Flop: 8 :spade: T :spade: 2 :club: (4 SB) (2 players)

Hero checks, Fi bets, Hero calls

Tror att jag har implied odds för min gutshot här.

Turn: 7 :spade: (3 BB) (2 players)

Hero checks, Fi bets, Hero raises, Fi calls

Mums filibabba. Checkraisar med stegen, drog han in färgen så though shit.

River: 8 :club: (7 BB) (2 players)

Hero bets, Fi calls

Är ju slagen både av färg och kåk men inget i hans spel tyder ju på att han har en så stark hand så jag värdebettar.

Results (i vitt)

Hero: shows [6c 9s] (A Straight, Ten high)

Fi: mucks hand

Hero collected 8½BB from Main pot

HAND 3

Hero is SB with 69o, foldar preflop

HAND 4

Hero is BB with 42o, Fi foldar preflop

HAND 5

Preflop: Hero is SB with 7 :heart: A :club:

Hero raises, Fi reraises, Hero calls

Med en svag A-hög hand tar jag gärna handen direkt och höjer därför.

Flop: T :spade: 8 :diamond: J :club: (6 SB) (2 players)

Fi bets, Hero calls

Med gutshot plus ett ess väljer jag att syna.

Turn: 2 :diamond: (4 BB) (2 players)

Fi bets, Hero calls

En riktigt korkad syn från min sida. Med en gutshot plus ett överkort som mycket väl kan vara dött bör jag nog inte syna för 5 gånger pengarna.

River: 5 :heart: (6 BB) (2 players)

Fi bets, Hero calls

Idiotisk nyfikenhetscall.

Results (i vitt)

Fi: shows [Ah Jd] (A Pair of Jacks, Ace high)

Hero: mucks hand

Fi collected 7½BB from Main pot

HAND 6

Preflop: Hero is BB with 2 :club: 8 :heart:

SB calls, Hero checks

Antar att jag har ett equity underläge preflop.

Flop: 9 :club: 2 :diamond: 8 :spade: (2 SB) (2 players)

Hero checks, Fi checks

Hade det varit ett ring game så hade jag tveklöst bettat ut med B2P (även om potten var heads up) men är det heads up från början känns det som att man skall antingen check-raisa eller check-calla.

Turn: K :spade: (1 BB) (2 players)

Hero bets, Fi raises, Hero reraises, Fi calls.

Då det blev check-check på floppen vågar jag mig inte på en check-raise utan bettar ut. När han höjer tillbaka blir jag lite orolig för att han har dragit ett set eller kings up men det troligaste är ändå att han antingen tror att han kontrastjäl eller att han har ett par i kungar så jag reraisar.

River: A :club: (7 BB) (2 players)

Hero bets, Fi calls

Satsar på en Bet-call.

Results (i vitt)

Hero: shows [2c 8h] (Two Pairs, Eights and Twos, Ace high)

Hero collected 8½BB from Main pot

HAND 7

Hero is SB with J2o, folds preflop

HAND 8

Hero is BB with T2o, Fi calls, Hero checks

Flop is K 5 7 rainbow, Hero checks, Fi bets, Hero folds

HAND 9

Hero is SB with 92o, Hero folds preflop

HAND 10

Preflop: Hero is BB with 5 :heart: 5 :spade:

SB calls, Hero raises, SB calls

Gissar att jag har ett överläge preflop med 55 mot hans limpdistribution och vill få in degen. Risken att han "trappar" med ett högt par känns som att man är tvungen att ta.

Flop: 4 :club: 7 :spade: Q :heart: (4 SB) (2 players)

Hero bets, Fi calls

Ett riktigt bet in the dark men vad finns det annars att göra?

Turn: Q :diamond: (3 BB) (2 players)

Hero bets, Fi calls.

Damen gör ju i alla fall inte saken värre så jag bettar igen.

River: 6 :diamond: (5 BB) (2 players)

Hero bets, Fi calls

Vet inte riktigt om man skall göra check-call eller bet-fold?

Results (i vitt)

Hero: shows [5h 5s] (Two Pairs, Queens and Fives, Seven high)

Hero collected 6½BB from Main pot

Efter detta blev bordet trehandat så jag avslutar här.

/Bjorn

Postad

Hinner inte kommentera i detalj men...

Om jag förstår saken rätt så foldar du tre av fem händer där du har knappen post-flop. Oavsett vad du får för kort är det alldeles för vekt spel. Du vill spela många händer för att kunna köpa dem på floppen när ingen av er träffa och generellt sätt är det oftast bättre att komma in i handen med en höjning. Slänga J2o i position finns inte på kartan HU...

Folk som ofta sitter i ett fullt ringgame och inte är vana vid HU spel tenderar också att vika ner sig lättare än renodlade HU el SH-spelare så då blir det ännu viktigare att spela många händer i position.

Postad
Om jag förstår saken rätt så foldar du tre av fem händer där du har knappen post-flop. Oavsett vad du får för kort är det alldeles för vekt spel. Du vill spela många händer för att kunna köpa dem på floppen när ingen av er träffa och generellt sätt är det oftast bättre att komma in i handen med en höjning. Slänga J2o i position finns inte på kartan HU...

Slänger man i snitt 60% händer preflop från knappen så håller jag definitivt med om att det är alldeles för många. Nu råkar jag ju få ett antal skräphänder preflop sett över just dessa händer. (Inte för att jag klagar, tar gärna starthänder som dessa om jag får träffa så här hårt preflop på de händer jag faktiskt spelar.)

Vill också påpeka att alla tre händerna jag slänger är underdogs mot en slumpmässig hand med 45-55 eller sämre. Därmed inte sagt att de är ospelbara men mot en motståndare som denna som inte gärna verkar låta sig bli utköpt (men å andra sidan betalar av bra när man har något) så känns en aning konservatism inte fel.

Folk som ofta sitter i ett fullt ringgame och inte är vana vid HU spel tenderar också att vika ner sig lättare än renodlade HU el SH-spelare så då blir det ännu viktigare att spela många händer i position.

Min erfarenhet är snarare den motsatta, antingen tas potten utan strid preflop eller möjligtvis av första bettet på floppen, går det längre än så måste man ofta kunna showa ner en hand. (Denna motspelare verkar vara av den typen i alla fall.)

/Bjorn

Postad

Slänger man i snitt 60% händer preflop från knappen så håller jag definitivt med om att det är alldeles för många. Nu råkar jag ju få ett antal skräphänder preflop sett över just dessa händer. (Inte för att jag klagar, tar gärna starthänder som dessa om jag får träffa så här hårt preflop på de händer jag faktiskt spelar.)

15% är också för många och ibland är 1% för många. Mot rätt motståndare är i stort sett alla händer spelbara HU i position.

Min erfarenhet är snarare den motsatta, antingen tas potten utan strid preflop eller möjligtvis av första bettet på floppen, går det längre än så måste man ofta kunna showa ner en hand. (Denna motspelare verkar vara av den typen i alla fall.)

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Det är ju precis av den anledningen jag förordar aggressivt spel med skräphänder i position. För att du kommer kunna köpa många potter preflop och på floppen.

Postad
15% är också för många och ibland är 1% för många. Mot rätt motståndare är i stort sett alla händer spelbara HU i position.

Håller med om att det finns motståndare som man kan höja alla sina händer mot. (För att de foldar för mycket.) Å andra sidan borde det också finnas motståndare som man skall folda mer än 15% imot nämligen sådana som synar för mycket.

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Det är ju precis av den anledningen jag förordar aggressivt spel med skräphänder i position. För att du kommer kunna köpa många potter preflop och på floppen.

När jag läser min egen text så måste jag medge att den är ganska obegriplig. Man kommer kunna köpa ut potten ibland men man kommer också ibland att bli kontrautköpt. Lägg därtill risken att bli "trappad" mot en starkare hand och jag tycker en raise med J2o är mycket marginell varför jag IBLAND väljer att folda den.

Däremot skulle jag antagligen syna en raise från knappen om jag satt i BB med J2o efterssom jag där får tre gånger pengarna. Sitter jag därimot på small blind måste jag ju riskera mina pengar 1 till 1.

Sedan blir det ju ofta som en "rytm" när man spelar heads up. Ofta får man en feeling av hurivida fi är mer eller mindre benägen att ta en fight med marginella händer beroende på vad som hänt i tidgare händer.

Skulle för övrigt gissa att jag spelar ca 75% av händerna från SB och 90% från BB (Inklusive checks) om man räknar på det totalt sett.

/Bjorn

Postad

Skall väl också tillägga att jag är rätt ovan som heads up spelare, när jag blir bättre på det så kanske jag kan spela handen tillräckligt bra postflop för att en raise med t.ex. J2o är en given EV+ hand.

Än så länge väljer jag dock att slänga det sämsta av unsuited skräpet. Två helt oconectade 9 och under går fetbort och ibland slänger jag som sagt även vissa svaga offsuit knektar och tior. Slänger också de allra sämsta suitade händerna som t.ex. 72s-32s och så.

Allt detta givet att inte fi foldar mycket från BB. Gör han det är det ju bara att höja med any two.

/Bjorn