Gå till innehåll

PLO frågor och HM


El Helado Patata

Recommended Posts

Tjena, jag tror rätt stenhårt på att PLO kommer vara/är riktigt lönsamt nu och i framtiden och håller på och lära mig det nu och det har gått rätt bra i form av att mitt all in EV är kraftigt positivt. Undrar om det finns några seriösa PLO-spelare här och undrar också om ni använder HM isf så man kan checka lite grejer med er?

 

Jag tror många ser PLO som typ NL nu, dvs rätt fasta handranges osv men har spelat med massa som har 70% vp$ip+ osv och min uppfattning (lekman men har ändå fundamental pokerteori bakom) är att man kan köra yberlöst pre (främst i sen position då) om man är tillräckligt djupa och har en hand som har bra nutpotential. Folk betalar av rätt löst känns det som och om så är fallet så är min slutsats att man bör utnyttja det genom att spela (väldigt) löst pre. Håller ni med :)?

 

Däremot har jag satt mig i games där alla spelar typ 20-40 vp$ip och rätt halvaggro och rätt standard postflop och då bör man spela lite mer stabil strategi och tighta ner rejält, det beror ju på.

 

En till fråga, vore kul om någon PLO-spelare kunde visa sin all in EV-graf för en vecka eller en månad (eller längre) så man vet vad man kan räkna med. Ligger runt +2k$ för veckan i all in EV på främst 2/4 men är back $3500 vilket känns sick!

 

Hoppas man inte blir flamead direkt i vanlig PF-anda :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror många ser PLO som typ NL nu, dvs rätt fasta handranges osv men har spelat med massa som har 70% vp$ip+ osv och min uppfattning (lekman men har ändå fundamental pokerteori bakom) är att man kan köra yberlöst pre (främst i sen position då) om man är tillräckligt djupa och har en hand som har bra nutpotential. Folk betalar av rätt löst känns det som och om så är fallet så är min slutsats att man bör utnyttja det genom att spela (väldigt) löst pre. Håller ni med :)?

 

Däremot har jag satt mig i games där alla spelar typ 20-40 vp$ip och rätt halvaggro och rätt standard postflop och då bör man spela lite mer stabil strategi och tighta ner rejält, det beror ju på.

 

Det låter motsägelsefullt det där att spela yberlöst PF med händer som har bra nutpotential. Beror på hur man definierar bra nutpotential men de lär inte vara fler än 15% av händerna. Ska du spela PLO-löst i position kanske du kör 50% från knappen och öppnar åtminstone 60% när det foldas till dig. Motsvarande för CO kanske är 36%/42%.

 

En till fråga, vore kul om någon PLO-spelare kunde visa sin all in EV-graf för en vecka eller en månad (eller längre) så man vet vad man kan räkna med. Ligger runt +2k$ för veckan i all in EV på främst 2/4 men är back $3500 vilket känns sick!

 

Mer regel än undantag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter motsägelsefullt det där att spela yberlöst PF med händer som har bra nutpotential. Beror på hur man definierar bra nutpotential men de lär inte vara fler än 15% av händerna. Ska du spela PLO-löst i position kanske du kör 45-50% från knappen och öppnar 60% när det foldas till dig. Motsvarande för CO kanske är 34%/40%.

 

 

 

Mer regel än undantag.

 

Jo jag antog det att det var mer regel men det vore ändå kul att se andras siffror.

 

Angående bra nötpotential, 15% :S? T985 har ju massa nötpotential men jag antar att den inte är bland topp 15% i PLO :S?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

En till fråga, vore kul om någon PLO-spelare kunde visa sin all in EV-graf för en vecka eller en månad (eller längre) så man vet vad man kan räkna med. Ligger runt +2k$ för veckan i all in EV på främst 2/4 men är back $3500 vilket känns sick!

 

Hoppas man inte blir flamead direkt i vanlig PF-anda :)

 

 

40k händer PLO$100 & $200 en period när det gick mindre bra:

 

40khandscantwinaj8.th.jpg

 

14k hhs Same shit fast åt det roligare hållet (hade någon 40k hh-graf goodrun också men hittar den inte nu)

 

good14khhsoctober.th.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad vill du veta?

 

PLO har stora svängningar upp och ner och du kan spela bra och ändå ligga back och vice versa. Jag tror inte det finns nån som kan visa exakt vad du "kan räkna med".

Det finns ju varianssimulatorer där man kan mata in sin standardavvikelse och win rate där man kan se olika utfall, kanske kan du leka med den för att se vad du kan förvänta dig?

 

Iggymcfly, som anses som en duktig spelare, hade det här resultatet över 13k händer:

 

recordbreaker.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad vill du veta?

 

PLO har stora svängningar upp och ner och du kan spela bra och ändå ligga back och vice versa. Jag tror inte det finns nån som kan visa exakt vad du "kan räkna med".

Det finns ju varianssimulatorer där man kan mata in sin standardavvikelse och win rate där man kan se olika utfall, kanske kan du leka med den för att se vad du kan förvänta dig?

 

Iggymcfly, som anses som en duktig spelare, hade det här resultatet över 13k händer:

 

recordbreaker.jpg

 

Skulle just lägga in den fina bilden men såg du hann före.

 

87BI under EV, standard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad vill du veta?

 

PLO har stora svängningar upp och ner och du kan spela bra och ändå ligga back och vice versa. Jag tror inte det finns nån som kan visa exakt vad du "kan räkna med".

Det finns ju varianssimulatorer där man kan mata in sin standardavvikelse och win rate där man kan se olika utfall, kanske kan du leka med den för att se vad du kan förvänta dig?

 

Iggymcfly, som anses som en duktig spelare, hade det här resultatet över 13k händer:

 

recordbreaker.jpg

 

Hehe där kom första semiflamen :).

 

Jo, om man precis börjar spela så har man inte direkt en optimal winrate från scratch, eller hur? Därför kommer i princip alla variablar i en varianssimulator vara osäkra.

 

Sen om man ska försöka göra något guesstimate över winrates (någon?) över ett större samplesize så kan man ju också göra det även om det givetvis varierar ifrån person till person. Skulle du fråga mig samma sak på FL SH HE så skulle jag säga att en bra spelare ligger på +0.75-1.25 BB/100, är du grym och har decent tableselection kan du nog nå upp till +3 BB/100.

 

Skulle du fråga mig om variansen (på FL SH) skulle jag säga att +/- 100 BBs skulle vara rätt standard men jag har även haft sjuka dagar på -150 till -200 BBs och plusdagar på 200-350 BBs.

 

Så basically är huvudsakerna (bland flera saker) typ; Vad är er långsiktiga WR? Kan ni ge några siffror ifrån andra regulars ni känner och vad skulle ni säga vore standardswings på en hel dags spel? 10 inköp? 15 inköp? 30 inköp? 5 inköp? Hur många dagar per månad har ni en negativ all in EV? Aldrig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...