Gå till innehåll

Varför är folk så enkelspåriga?


jna

Recommended Posts

Varför spelar folk bara Hold'em? På Prima (där jag spelar mest) finns det säkert flera hundra Hold'embord, men för t ex Omaha kan man vissa dagar råka ut för att inte hitta ett enda bord på önskad nivå!

 

Innan internetboomen var ju pokerkvällarna med polarna skitkul. Först lite Texas, sen lite Omaha, lite mörkpoker och avslutninsvis lite Texas eller Omaha igen. När man nu ska spela med nyfrälsta finns ju bara ett spel! Tråkig utveckling tycker jag, det skulle vara kul om det pushades lite mer för andra pokerformer. Därför tycker jag att det var ett bra initiativ att köra en Omahaturnering för forumet nu i helgen, fortsätt gärna så!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte annat än hålla med dig!

 

Jag brukar spela Omaha och Omaha H/L på Prima. Det finns inte många bord att välja på. Det är väl ungefär 1% av de inloggade spelarna som sitter vid ett Omaha H/L-bord, inte mycket med andra ord.

 

Vi får väl hoppas att alla nya Hold´em-spelare blir less efter ett tag och vill testa något annat. Så var det för mig i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket nya spelare som börjar spela poker nu, de har knappt kunskapen för att spela hold'em då är det svårt att begära att de skall försöka sig på Omaha. Men desto fler som börja spela poker desto fler kommer nog att gå vidare till Omaha, många höga cashgames är ju dealerschoice med omaha osv men det krävs ju lite mer för att spela Omaha än för att spela holdem helt klart.

 

Svårt att lansera Omaha på tv för gemene man, men det kommer nog att öka inom de närmaste åren när hold'em blir "för lätt" så håll ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att Hold'em är den bästa pokerformen för TV-underhållning. Det är tillsynes lätt och actionfyllt. Efter ett tag så brukar dock fisken bredda sig, eller jag vill åtminstone hoppas det.

 

Malmuth nämner i senaste numret av 2+2 Magazine att innan WPT hade premiär så sålde de två böcker om hold'em för varje bok om 7cs. Nu är det 100:1!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det märktes en stor skillnad när WSOP sändes med separata avsnitt (alla events). Omaha fick en stor skjuts framåt, antalet spelare ökade ordentligt.

 

Om det inte är så mkt action på Prima kan jag rekommendera Party för Hi/lo där det brukar vara ganska bra drag.

 

/Bj

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker också utvecklingen är lite småtrist och att hold'em är det lättaste, nja. Efter månader av spel finns det fortfarande amatörer som inte förstår att man räknar den bästa 5-korts pokerhanden, inte 7 kort.

 

Då är nog draw lättare. Ska nog själv försöka mig på lite omaha hi/low inom kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag ångrar inte att jag lärde mig Omaha Hi/Lo. Bra att kunna växla spelform ibland. Och i limit-varianten är det ganska lätt att gå plus på lösa bord. Jag har börjat nosa på pot limit, men det är dyrare att lära sig. :)

 

Är det värt besväret att lära sig 7-card stud?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänker att även om man tänker koncentrera sig på ett spel t.ex. Hold'em så tror jag man tjänar på att lära sig grunderna i och testa på minst ett vardera av drag, stöt och brädspelen helt enkelt för sin almmäna utveckling som pokerspelare.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag ångrar inte att jag lärde mig Omaha Hi/Lo. Bra att kunna växla spelform ibland. Och i limit-varianten är det ganska lätt att gå plus på lösa bord. Jag har börjat nosa på pot limit, men det är dyrare att lära sig. :)

 

Är det värt besväret att lära sig 7-card stud?

 

Kör du på Pokerroom då eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har stött på dig där. undrade bara om ditt omdöme om omaha-borden gällde pokerroom.

thats all ;)

Om du menar fixed limit-borden så har mina erfarenheter av PokerRoom varit blandade. Då jag spelade sist var spelet lite för aggressivt för min smak, inte minst preflopp. Löst passivt spel ska det vara. Så det är ett tag sedan jag spelade där.

 

När det gäller pot limit är jag en av tomtarna, så jag kan inte riktigt säga hur nivån är. :) På sistone har jag börjat spela på Party, som ju har $25-bord (PokerRoom har $50). Billigare så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...