Gå till innehåll

Psykologi: Tankar om hantering av "bad beats"


nizze

Recommended Posts

Att tilt skulle vara biologiskt betingande bara för att du har varit medicinerad under tiltsessioner, finner jag extremt lustigt. Biologiskt != psykofarmaka, hur du än vrider och vänder på det.

 

Det är som om jag skulle slå huvudet i väggen ett par gånger innan jag sätter mig och spelar, sen påstår jag att tilt har med hjärnskador att göra.

 

Det som sker i hjärnan vid humörsvängningar är ju biologiskt. Sen om man blir mindre tiltad för att man tagit medicin kan jag inte svara på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som sker i hjärnan vid humörsvängningar är ju biologiskt. Sen om man blir mindre tiltad för att man tagit medicin kan jag inte svara på.
Självklart spelar man sämre om man förstör det man tänker med, eftersom ett bra spelande kräver att man använder det.

Man tycker ju att SSRI, som sägs ta bort topparna i humöret, skulle vara till en (ibland tiltandes) pokerspelare fördel, personligen tycker jag det är som att skjuta sig i foten. Det finns bra anledningar till att människor är utrustade med känslor. Säger inte att tiltande pokerspelare är jättekorkade, en del spelar ju för nöjes skull. Däremot att som normalintelligent skylla på gener och signalsubstanser när man alltid har ett val att sluta, är fel imo.

 

Jag har själv funderat på att börja med någon "SSRI" medicin för div. orsaker, men som tur är har jag alltid lagt ner den tanken innan jag kommit mig iväg till vårdcentralen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att tilt skulle vara biologiskt betingande bara för att du har varit medicinerad under tiltsessioner, finner jag extremt lustigt. Biologiskt != psykofarmaka, hur du än vrider och vänder på det.

 

Det är som om jag skulle slå huvudet i väggen ett par gånger innan jag sätter mig och spelar, sen påstår jag att tilt har med hjärnskador att göra.

 

Jag tror du missförstår mig. Har inte varit medicinerad under tiltsessions snarare tvärtom.

Innan jag började med mina antideppressiva så var jag inte en vinnande pokerspelare just på grund av att jag tiltade väldigt lätt och då mer eller mindre gav bort pengar. Jag har ett väldigt humör och kan (kunde) bli skogstokig för minsta lilla irritationsmoment.

När jag fick dessa mediciner (pga depression såklart inte pokertilt) så förändrades det. Jag reagerar inte på samma sätt som tidigare. Har lättare för att hålla mig lugn när det går dåligt/fisken drar ut osv.

 

Denna irritationsbenägenhet varierar dessutom från medicin till medicin. För att ta ett exempel: Jag åt först citalopram under ca ett års tid men bad att få byta då de sexuella biverkningarna är jobbiga. Skulle upp och säsonga i fjällen så ville få tillbaka den sexuella lusten. Fick då byta till fluoxetin som också är en antidepressiv medicin som snarlikt citalopram påverkar serotoninnivåerna. Spelade inte poker under min tid i fjällen så då spelade inte tiltbenägenheten så jättestor roll. Viktigare att ha lust att ligga då.

När jag kom hem och började lira poker igen så kom tilten väldigt lätt vid utdragningar, ungefär som före det jag fick antidepp.

Jag bytte då tillbaka till citalopram och irritationsbenägenheten sjönk igen till en acceptabel nivå.

För en vecka sedan bytte jag återigen medicin (till sertralin) eftersom jag gärna ville testa och se om jag kanske skulle må bättre i övrigt. Finns en hel del mediciner att välja mellan som verkar i pincip lika på gruppnivå, men som kan skilja sig ganska mkt på individnivå. Jag mår nu ungefär som tidigare och tiltbenägenheten är till och med lite bättre än med citalopram.

 

Det jag menar är att vissa personer har hjärnor som är mer anpassade till att exempelvis spela poker. Exakt vad som händer i hjärnan under tilt är såklart komplicerat men jag är övertygad om att det har med signalsubstanser att göra. Hur pass mkt en person svänger i signalsubstansnivåer beroende på yttre omständigheter och tankar är genetiskt betingat och kan (till viss del) korrigeras med bl.a antidepressiva mediciner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag missförstod förstår jag nu. Det är en avvägning man får göra med psykofarmaka, som jag ser det. Om man mår dåligt så är det nog ett rätt enkelt val för dem flesta. Tror att mina känslor är förknippade med inlärning mer än vad som är känt. Skulle säkert haft med mina hjärnkemikalier i beräkningar ifall jag vart "medicinerad" oxå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag förstår att ni säger att det är mkt biologiskt men saken är den att det går att ändra mer än vad man tror och själva iden är att man ändrar på vad man själv uppfattar som tiltande, vet man inom sig att det är normalt att glaset åker i golven ibland så blir man inte lika arg, vet man att man bara får in degen med 60% eq ( eller 79, 80, 90 ) och ändå förlorar så Vet man att det ska vara så. Det handlar om att se den stora bilden och det som redan har hänt kan man inte ändra på.

 

Hypnos, Kolla upp Fredrik Praesto, man kan ändra på mer än vad man tror.

gick en hypnos-kurs i våras och det var väl spenderade pengar kan jag lova, är väldigt enkelt, som en slags avslappning fast ett steg längre. I det tillståndet kan man ändra lite på hur man själv uppfattar saker och man kan ändra på vilka känslor man förknippar med specifika händelser.

 

A complaintfree world är riktigt grymt, bara av att lyssna på ljudboken så blir man otroligt medveten om hur mkt man själv och andra i ens närhet klagar och gnäller bara för sakens skull. jag har inte klarat 21 dagar än, men det börjar närma sig, jinx ;)

 

Sen jag ändrat på klagandet och på mitt inner game så har jag definitivt ändrat hela mitt liv och på hur folk uppfattar mej. Pokern har åkt med av bara farten :)

 

/ P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Googlade lite på "A complaintfree world". Verkar hemskt intressant. Om jag fattat rätt så ska man straffa sig genom att byta arm som man bär något på vid varje negativ tanke. Bara det inte slutar med att jag blir en dum idiot som ler och tar emot all möjlig skit så. Jag behöver ju motion. :D

 

 

We are born crying, live complaining, and die disappointed

/Thomas Fuller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Googlade lite på "A complaintfree world". Verkar hemskt intressant. Om jag fattat rätt så ska man straffa sig genom att byta arm som man bär något på vid varje negativ tanke. Bara det inte slutar med att jag blir en dum idiot som ler och tar emot all möjlig skit så. Jag behöver ju motion. :D

 

 

We are born crying, live complaining, and die disappointed

/Thomas Fuller

 

Nja det är inte vad du tänker utan vad du Säger. Iom att om du slutar säga saker så fattar hjärnan att du inte har nån användnign av att tänka tankarna, vilket leder till att man inte ens reflekterar över saker som man innan blev jätteirriteread på. Jag har säkert gett ut 30 armband till släkt och vänner som vill vara med på det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja det är inte vad du tänker utan vad du Säger. Iom att om du slutar säga saker så fattar hjärnan att du inte har nån användnign av att tänka tankarna, vilket leder till att man inte ens reflekterar över saker som man innan blev jätteirriteread på. Jag har säkert gett ut 30 armband till släkt och vänner som vill vara med på det här.
Ok, alltså ska man bara ändra på det beteendet som man visar andra? Hur appliceras det på pokern? Om man ändrar arm varje gång man vet med sig att det är ett EV- spel (tilt), så förstår jag.

 

Det är f.ö inte så långt ifrån att göra så som en del hunduppfödare gör. De slår hunden (enklaste/snabbaste sättet att avleda uppmärksamheten på) så fort den visar att den är på väg att göra något oacceptabelt. T.ex tigga mat vid matbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...