Gå till innehåll

NL - Problem mot tomtar, strategitips?


Niick

Recommended Posts

På vilket sätt menar ni att jag spelar för vekt?

 

Om jag går med i en pott och inte träffar, och läser övriga spelare att dom antagligen träffat, då är det väl dumt att slänga in mer pengar?

 

Ibland så ska man försöka koppla grepp om rundan.... Alltså du ska gå aggresivt ut och inte låta dig blir över betad. Det är lite svårt tillåta sig göra det men man behöver ju inte koppla varenda hand, räcker ju ta en då och då.... Du behöver ju inte bluffa, en skit flopp och du ligger inne med höga kort kan räcka till att ta poten.... men man kan åka på att en dumskalle som inte kan spela synar en och träffar turn eller river.

 

Försök att höja dig till att spela allt mer aggresivt och gå hårdare in MEN dock när korten tillåter det!

 

// Dallas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt menar ni att jag spelar för vekt?

 

Om jag går med i en pott och inte träffar, och läser övriga spelare att dom antagligen träffat, då är det väl dumt att slänga in mer pengar?

 

Jo, helt klart. Men att gå med i en massa potter för att sedan lägga sig, det ger varken till eller från. Ska du vara med ska du vara med för att vinna potten. Att gå med för att "det kan ju ske ett mirakel" är ganska menlöst i en turnering.

 

Som någon sa, bäst är att folda alla de där händerna. På 20 händer har du i sådana fall tappat 2*BB och 2*SB (om du inte fick se någon gratis). Det gör väl i runda slängar sisådär 60-100 marker i en freeroll. Då hade du haft 900 kvar och varit med i spelet. Nu blev du för otålig, limpade med med skit... och så var sagan slut på 20 händer utan att du fick se en enda showdown.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag spelade jag en freeroll. Lirade bra, tajt och spelade en del händer som 7-8 insuit och liknande, inga onödiga dåliga händer. Lirade de händer jag fick (ganska få) aggresivt men la mig när jag märke att jag var besegrad. När jag åkte ut hade jag inte vunnit en enda hand utan bara stadigt, sakta och säkert sjunkt från mina 1000 jag började med till 0. Varför fan? Jag måste göra nått allvarligt fel det känns som att det alltid är så, detta är ju ungefär samma sak som det jag skrev ovan.

Om du sakta men säkert sjunker till 0 i en turnering spelar du antagligen för många händer.

 

Ibland får man just inga händer att spela, även om man spelar tight. Mörkarna tar större och större tuggor av stacken. Det finns bara en sak som gäller då: dubbla upp eller åka ut. Väntar man för länge har man inte mycket att dubbla upp med. Det råd som brukar ges här på forumet är att om du har mindre än 10 big blind i stacken, är all-in preflopp ditt bästa spel.

 

Instämmer, varför börja chansa på halv bra händer om man ändå inte tänker vara med och spela dem bra och försöka plocka potten.... Kostar det inte mycket och du sitter på BB så kan det ju vara värt att se floppen i och för sig, men det ska man inte göra för ofta heller, det är ju en del att leva på mirakel vilket inte håller i längden.

 

// dallas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag man ska spela MINDRE draghänder. Draghänder har man inte själv nån kontroll över egentligen. Såvida spelaren inte sköter det snyggt heller så har han väldigt svårt o få betalt för de.

 

Jag tycker mest det är nybörjare som tycker om draghänder. exempelvis all in med färgdrag på flop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen tycker jag inte att du ska lägga för mycket vikt hur det går i en freeroll turnering eftersom det är rena vildawestern. Folk gå all in A2o UTG och blir synade av Q10o.

 

All in pre flop inger ofta inte respekt hos spelare i dessa turnering förutom i slutet när folk bara sitter och folda för att komma ITM. Då finns det guld läge att sno blinds men annars är det svårt att bluffa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Tomten Vs Den Andra Tomten -

 

Många ggr är det faktiskt så att det är 2 tomtar som spelar mot varandra men den ena är bara inte medveten om att han ochså är en Tomte.

 

Många av dom stora problemen ligger i att Tomten oftast inte raisar tillräckligt preflop och absolut viktigast på floppen.

 

Tomtarna vill många ggr göra check/raise eller så betar dom ut alldeles för lite så att det blir värt för den andra Tomten att syna ner för sitt Hålstege drag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför säger vissa att man ska spela mer draghänder? funkar ju utmärkt att bara spela premium hands mot tomtar. Speciellt i fixed där du inte kan sno en stack om du träffar med din draghand.

 

I fixed är ju draghänder rena guldet för du har alltid odds att syna ett öppet stegdrag och ett färgdrag, i många fall till och med en hålstege. Dessutom är det ofta många med i potten, vilket gör att du kan valuebetta dina draghänder. Spelar man top pair-top kicker eller tvåpar blir man väldigt ofta utragen.

 

Angående händerna från freerollen så skulle jag nog kastat allihopa och väntat på något bättre. Spelar man ett annat bord samtidigt så slipper man bli uttråkad av att vänta. Alternativet är väl att trycka in allt på en hand och hoppas på att dubbla, det är ju bara att spela en ny freeroll några timmar senare om det inte håller. Man vill ju komma ordentligt högt om tiden man spenderar ska betala av sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...