Gå till innehåll

Vad ska jag göra?


Hristo

Recommended Posts

Tjena!

 

Har lirat fixed 0.5/1 och 1/2 sedan i januari, så jag är fortfarande nybörjare. Efter det att Nusseman läxat upp mig (tack, förresten) så köpte jag Lee Jones bok "Winning Low Limit Hold Em". Satte sedan in $100 på multipoker. Nu i måndags hade jag $105 på pokerkontot samt $136 hos Neteller.

 

Tisdags: -150

Torsdag: -125

Fredag: -50

 

Som ni förstår så blir man ju lite orolig, speciellt som jag under onsdagen läste igenom boken igen, för att inte tappa mitt spel. Så under torsdag och fredag spelade jag extramt tight-aggresive, men trots detta hade jag ingen framgång. Vann någon pott då och då, men förlorade för mycket överlag. Torskade bla två trips (pocket JJ på båda) mot en "lycky river". Sedan kanske jag fick in 1/10 av mina färgdrag...inte ens open-end straight flush drag gick in!

 

Har precis avslutat ett litet pass på 0.5/1 bordet och gick $15 plus på mindre än en halvtimme.

 

Ska jag fortsätta med denna limit (0.5/1)? För fortsätter min downswing blir det väldigt svårt att återhämta sig.

 

Vad tycker ni lite mer erfarna?

 

Hristo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela där du tjänar mest pengar!

 

Är det 0.5/1 så spela där, är det 3/6 så spela där, är det 100/200 så spela där. Om du sedan, när du är framgångsrik på en nivå, vill gå upp så gör det och testa lite. Går du break-even eller bara lite minus så kanske det kan vara värt att fortsätta där för att lära dig, annars är det tebax till skolgården och lära sig mer där för att sedan gå upp en nivå igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska definitivt dra i bromsen nu.

 

En downswing som ligger inom felmarginalen för en vinnande spelare är enligt många teoretiker maximalt 300 BB. Du har blåst lite drygt det på tre dagar. Kanske ska du kliva ner i limits en stund och framförallt utvärdera ditt spel. Kolla igenom ditt hand history arkiv för den senaste veckan (för du har väl ett sånt? ;) ) och försök se om du hittar några läckor att täta.

 

Posta gärna några händer i hand history forumet så kan vi hjälpa dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där är jag av en annan uppfattning. Freerolls tenderar ofta att göra folk till sämre pokerspelare. Vill han ta en paus och samtidigt förbättra sitt spel är det hand history analys och bokläsning som gäller.

 

Man kan bara bli bättre på poker genom att ständigt omvärdera och analysera sitt spel. De flesta som spelar freerolls gör varken det ena eller det andra, de bara spelar på utan någon som helst tanke på hur och framförallt varför de spelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där är jag av en annan uppfattning. Freerolls tenderar ofta att göra folk till sämre pokerspelare. Vill han ta en paus och samtidigt förbättra sitt spel är det hand history analys och bokläsning som gäller.

 

Man kan bara bli bättre på poker genom att ständigt omvärdera och analysera sitt spel. De flesta som spelar freerolls gör varken det ena eller det andra, de bara spelar på utan någon som helst tanke på hur och framförallt varför de spelar.

 

 

1) Nusseman har helt rätt - De där freerollsen är pajjas evenemang med tendens att pajja spelet.

 

2) Det här kan låta helt galet och fel men... Om du har pengarna - gå upp till 2/4 istället. Det kan vara en brytpunkt. Enligt min mening är det inte din skicklighet som avgör om du skall vinna pengar på ,5/1 nivån. där handlar det mer om tur eftersom du kan bli utdragen av de mest osannolika händerna då ngn lottospelare vägrar lägga en runner runner. Kliver du upp ett snäpp brukar det minska även om 2/4 innehåller en hel del bingospelare.

Alternativet kan vara att spela tajt NL eller PL, där brukar skicklighet ha större genomslag.

Så har man stuckit ut hakan...

 

/da

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

2) Det här kan låta helt galet och fel men... Om du har pengarna - gå upp till 2/4 istället. Det kan vara en brytpunkt. Enligt min mening är det inte din skicklighet som avgör om du skall vinna pengar på ,5/1 nivån. där handlar det mer om tur eftersom du kan bli utdragen av de mest osannolika händerna då ngn lottospelare vägrar lägga en runner runner. Kliver du upp ett snäpp brukar det minska även om 2/4 innehåller en hel del bingospelare.

Alternativet kan vara att spela tajt NL eller PL, där brukar skicklighet ha större genomslag.

Så har man stuckit ut hakan...

 

/da

 

Jag lånar tråden lite nu ;)

 

Men jag lirar mkt 7cs på 0,5/1 och 1/2. Har inte hunnit köpa de böcker jag blivit rekomenderad, men det går hyggligt ändå. Det jag mest sitter och blir less på är när man alltför ofta blir utdragen av rena turhänder.

Alltså provade jag tidigare ikväll på att lira lite på 2/4 bordet, vilket sved de händer jag lirade och kände mig tvungen att folda efter att ha för dåliga möjligheter att få in färgen osv. Men, kontentan av det hela är att det gick ruggigt bra. Jag vann inte många händer, men å andra sidan spelade jag väl inte ens en tredjedel så många starthänder som resten av bordet förutom en kille som verkade vara rätt tight han med.

 

Kan man generalisera så pass att det inte är så jävla stor skillnad på 0,5/1 och 2/4 som jag vill tro (alltså spelmässigt på spelarna)? Som det är nu känner jag mig lite nervös för att fortsätta lira på den nivån iom att jag kanske bara hade enormt flyt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man generalisera så pass att det inte är så jävla stor skillnad på 0,5/1 och 2/4 som jag vill tro (alltså spelmässigt på spelarna)?

 

Ja, du kan generalisera så pass. Det är relativt liten skillnad på spelarna inom spannen 0.01/0,02 - 0,25/0,50 och 0,50/1 - 2/4. På 3/6 och därutöver börjar man hitta folk som lever uteslutande på poker, varför en ganska markant skillnad uppenbarar sig nånstans kring 3/6 och 5/10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela där du tjänar mest pengar!

 

Det där är ett av de bästa pokerråden som finnns. Det är också ett av de mer sällsynta. Limit, form, satsningstruktur, osv bör inte vara primära faktorer för att välja vad/vart man ska spela, den viktigaste faktorn är helt enkelt hur mycket pengar man förväntar sig att tjäna (långsiktigt alltså).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det vore roligt att testa att spela Pot Limit Texas, har Nusseman eller någon annan några grundregler som man bör tänka på där? Gärna tips på litteratur oxå...

Det är en av de mest komplicerande och skicklighetskrävande pokerformer som finns, så det är lite svårt att komma med enkla regler. Här är dock de viktigaste koncepten.

 

1) Hur mycket pengar har varje spelare framför sig?

2) Position. Position i förhållande till knappen, position i förhållande till den spelare som för tillfället sätter tempot. och position i förhållande till övriga spelare.

3) Vilka kort har du och vad har de för möjligheter satt i relation till de två ovanstående punkterna.

 

Köp Bob Ciaffones "Pot-limit och no-limit poker" (och läs ett par tre gånger) innan du börjar lira pot-limit eller no-limit med riktiga pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2) Det här kan låta helt galet och fel men... Om du har pengarna - gå upp till 2/4 istället. Det kan vara en brytpunkt. Enligt min mening är det inte din skicklighet som avgör om du skall vinna pengar på ,5/1 nivån.(...)

Att folk spelar dåligt minskar inte EV:et för en bra spelare. Det ökar variansen _och_ det ökar EV:et. Ens skicklighet får väldigt bra genomslag när du spelar mot ett bord fullt av galningar, antagligen är det vid de borden som man kan få högst förväntade BB/timme. Däremot så funkar det av ganska uppenbara skäl inte så bra att använda tekniker ur HFAP för att slå ett sådant bord...

 

Sen så är det möjligt att det är enklare att tjäna samma summa på 2/4 med mindre varians, men det beror på att insatserna är högre och att raken är proportionellt lägre, inte att det är lättare att slå folk som spelar bättre.

 

EDIT: Ovanstående är fel. Jag borde skrivit något i stil med:"(...)inte att det är lönsammare att slå folk som spelar mindre uselt, dock kan det vara lättare."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2) Det här kan låta helt galet och fel men... Om du har pengarna - gå upp till 2/4 istället. Det kan vara en brytpunkt. Enligt min mening är det inte din skicklighet som avgör om du skall vinna pengar på ,5/1 nivån.(...)

Att folk spelar dåligt minskar inte EV:et för en bra spelare. Det ökar variansen _och_ det ökar EV:et. Ens skicklighet får väldigt bra genomslag när du spelar mot ett bord fullt av galningar, antagligen är det vid de borden som man kan få högst förväntade BB/timme. Däremot så funkar det av ganska uppenbara skäl inte så bra att använda tekniker ur HFAP för att slå ett sådant bord...

 

Sen så är det möjligt att det är enklare att tjäna samma summa på 2/4 med mindre varians, men det beror på att insatserna är högre och att raken är proportionellt lägre, inte att det är lättare att slå folk som spelar bättre.

 

Visst, men jag ser det ur en praktisk vinkel:

För att du skall ha nytta av din skicklighet behöver du spela många händer för att jämna ut Bad beats. Om du är någorlunda bra stannar du inte tillräckligt länge på nivån för att kunna få betalt för din skicklighet.

Men som sagt, du har poänger teoretiskt sett.

 

/da

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men som sagt, du har poänger teoretiskt sett.

 

/da

 

Vad är det som är teoretiskt med mina poänger?

 

Galet spel är för övrigt inte bundit till en viss limit; det förekommer visserligen i väldigt mycket större proportion på låg-limit, men det är definitivt inte bara där. Exempelvis har jag för mig att Nusseman beskrev en del hög-limitspel på Cosmopol på det viset (något i stil med att där satt en massa krogägare som försökte höja sig till varje pott).

 

Om man har bankrollen för det så kommer den typen av spel vara _mycket_ lönsamma tillskott i kassan om man kan spela dem rätt de gånger de dyker upp.

 

Däremot har du nog rätt i att de flesta bord man kommer sitta vid kommer att vara en aning mer sansade, vilket ju gör att det är bättre att börja med att lära sig hur man ska hantera den typen av spel (det är nog också en aning lättare att slå den typen av motståndare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...