Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Stämmer bra. Han är sponsrad av Potraiser, och representeras av PokerIcons.
Stackare. Sponsrad av en icke skattefri sajt. Hoppas för hans skull att inte SKV läser pokerforum så noga.
Postad
Stackare. Sponsrad av en icke skattefri sajt. Hoppas för hans skull att inte SKV läser pokerforum så noga.

mhm......nu har nyheten iof varit ute i Riksmedia också, samt newsdesk, så det räcker med att de får alla pressreleaser som handlar om poker :-D

Postad
Berätta mer. De har iaf en licens på Malta.
Det är nätverket/Entraction som har sin licens på Malta.

"Potraiser.com is licensed and regulated in Costa Rica.

ENTRACTION NETWORK LTD; a company duly incorporated in Malta, under Company Number C37197 address: Tigne Place Block 12 Office 2/3, Tigne Street, Sliema, SLM11 Malta; and

Potraiser Gaming S.A.("the Partner"), a company duly incorporated in Costa Rica under Company Registration Number 3-101-424829, whose registered office is at: San José, Sabana Sur, 25M. al sur del Am-Pm, costa Rica"

Och dessutom... sponsring? Hallå!!! :) Vad är sponsring? Kan pokerspelare vara sponsrade? Imo är sponsring inom pokern ett jävla påhitt.

Jag anser att det mer är fråga om ett anställningsförhållande. Dessutom ska pokerspelaren faktiskt betala reklamskatt om sponsorn har sin logo på spelarens kläder när han spelare livepoker.

Nu är vi lite off topic här. Ska jag starta en ny tråd under juridikavdelningen?

Postad

E-handel - Spel

Jag spelar dataspel på Internet. En sponsor har visat intresse, gäller några särskilda skatteregler om jag skulle få pengar från dem?

Sponsring innebär att företag eller andra betalar t.ex. en förening, artist eller idrottare en summa i pengar, varor eller tjänster för att profilera företagets produkter eller tjänster. Syftet med sponsringen ska vara att företag får reklam eller goodwill genom anknytningen till den sponsrade. De delar av ersättningen som avser offentliggörande av reklam är skattepliktiga till reklamskatt. Om den sponsrade inte offentliggör någon reklam för sponsorn är sponsringen inte reklamskattepliktig.

För inkomstskatt gäller inga särskilda skatteregler för intäkter från sponsorer. De beskattas alltså normalt som inkomst av tjänst på samma sätt som andra inkomster.

Postad

Jag spelar NOIQ!! Men licensen är väl inte så viktig? Senaste domen i skattemål visar väl att det är i det land som verksamheten bedrivs i som är det viktiga. I vilket land licensen är utfärdad ska således inte vara relevant.

Får väl sluta spela på NOIQ annars.

Postad
Jag spelar NOIQ!! Men licensen är väl inte så viktig? Senaste domen i skattemål visar väl att det är i det land som verksamheten bedrivs i som är det viktiga. I vilket land licensen är utfärdad ska således inte vara relevant.

Får väl sluta spela på NOIQ annars.

"1.2. NoiQ Poker is operated by NoiQ ENTERTAINMENT, Costa Rica. Gaming modules are provided by Entraction Network Ltd (former B2B Poker Network Ltd), Malta."

Så jag skulle inte spela där om jag vill spela skattefritt.

Postad

Cyntax: Jag slängde upp en del information om Potraiser i tråden http://pokerforum.nu/forum/ekonomi-skatt-och-juridik/13495-lista-oever-skattefria-sajter-laes-inlaegg-1-a-113.html.

Direktlänk till inlägget: http://pokerforum.nu/forum/1346042-post1678.html

Jag tolkade det som att siten var skattefritt, är det fel alltså? Har ju tidigare varit allmänt vedertaget att hela B2B är skattefritt etc.

Postad
Har det alltid varit så? Jag vet inte varför, men när jag spelade där tidigare var jag väldigt säker på att det var skattefritt.

Eftersom det står entraction network så har det väl troligen ändrats sedan flytten till b2b. Jag är också i princip säker på att det var helt skattefritt innan i alla fall.

EDIT: missade det där med costa rica. Men rätt säker att jag kollade upp när jag spelade där och då sa dom att det var lugnt. var ju några år sen dock.

Postad
Cyntax: Jag slängde upp en del information om Potraiser i tråden http://pokerforum.nu/forum/ekonomi-skatt-och-juridik/13495-lista-oever-skattefria-sajter-laes-inlaegg-1-a-113.html.

Direktlänk till inlägget: http://pokerforum.nu/forum/1346042-post1678.html

Jag tolkade det som att siten var skattefritt, är det fel alltså? Har ju tidigare varit allmänt vedertaget att hela B2B är skattefritt etc.

Nu är vi väldigt off topic i den här tråden... Ja, JAG tycker att den avgörande frågan är om NÄTVERKET är skattefritt, så är sajterna/skinsen det också. Skatteverket tycker INTE så. Än så länge bestämmer Skatteverket och inte Cyntax.
Postad
Nu är vi väldigt off topic i den här tråden... Ja, JAG tycker att den avgörande frågan är om NÄTVERKET är skattefritt, så är sajterna/skinsen det också. Skatteverket tycker INTE så. Än så länge bestämmer Skatteverket och inte Cyntax.

Moderatorerna får gärna flytta detta till andra tråden.

Är det något aktuellt mål angående detta uppe i rätten?

Postad

Kan inte detta skrivas i skattetråden i stället?

B2B vanliga partners är skattefria. B2B "premiumpartners" är det ibland inte.

EDIT: missade det där med costa rica. Men rätt säker att jag kollade upp när jag spelade där och då sa dom att det var lugnt. var ju några år sen dock.
Dom sa att... man ska definitivt inte lyssna på vad en sajt säger.
Postad

Dom sa att... man ska definitivt inte lyssna på vad en sajt säger.

Naturligtvis rätt. Luddigt formulerat av mig dock, var affiliaten har jag för mig. Men behöver ju inte stämma för den sakens skull heller.

• 2 weeks later...
Postad

En orolig forumit skickade pm till mig. Han läste denna tråd och blev orolig och ville casha ut från PotRaiser. PotRaisaer har börjat skicka ut ett brev till de som vill casha ut... självklart har jag fått tag på brevet från PotRaiser, här är det:

---

Klargörande i skattefrågan

På förekommen anledning, då vissa rykten börjat florera på framförallt pokerforum.nu så känner Potraiser att vi vill klargöra vår syn på frågan om beskattning av spel hos oss som onlinespelleverantör.

Skatteverket har inte/vill inte lämna ut några definitiva svar i denna fråga utan hänvisar till att varje fall skall bedömas individuellt.

Den tolkning som man dock kan göra, är såklart baserad på de fall som varit uppe i Svenska rättssystemet.

Senaste domarna i skattefrågor här i Sverige gör gällande att det är varifrån ett bolag bedriver sin verksamhet som är det avgörande i skattefrågan, och som särskild vikt ska tillfästas vid bedömningen huruvida spelet är anordnat inom EU eller inte. Det avgörande är från vilket land verksamheten är förlagd för att styra och organisera spelet..

Citat från Skatteverkets skrivelse den 16/6-2009:

-Vinst i poker och andra spel som utgör lotteri är skattefri om spelet (lotteriet) är anordnat i en stat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES).

Spel som tillhandahålls över Internet ska anses vara anordnade där den huvudsakliga verksamheten är förlagd för att organisera och styra spelet.

Den tråd som diskuteras på pokerforum.nu gäller att Potraiser innehar gaming licence utfärdad på Costa Rica.

Detta är en fullständigt irrelevant frågeställning i skattefrågan.

Citat från Skatteverkets skrivelse den 16/6-2009:

Lokaliseringen av den tekniska utrustningen har ingen materiell betydelse vid bedömningen om var spelet är anordnat. Vissa länder eller territorier, t.ex. Malta, Gibraltar, Alderney, Mohawk Territory of Kahnawake, utfärdar licenser för anordnande av s.k. distansspel om någon del av den tekniska utrustningen är förlagd inom landet eller territoriet. Innehav av en sådan spellicens ger därmed inte någon egentlig ledning för att bedöma var spelet i skatterättslig mening ska anses vara anordnat.

Som Skatteverket KLART OCH TYDLIGT skriver så saknar ursprungslandet för spellicensen betydelse för bedömningen av i vilket land spelet skall anses anordnat.

Det skulle vara på tok för krångligt att gå in på exakta detaljer rörande ägarförhållanden, licenser samt överlåtelser av licenser och kontraktering inom Entraction -nätverket för att redovisa denna kedja.

Enkelt uttryckt så är Potraiser en "maltesisk dubbeldäckare", och ni som läser detta och inte vet vad det betyder i juridiska termer, behöver inte grotta ner i det, för det är för invecklat för att förklara för en lekman, dock fullt juridiskt hållbart.

Det som är full glasklart är dock att Potraiser är ett Maltesiskt bolag och bedriver onlinespelverksamhet inom den europeiska unionen.

Vid frågor kontakta oss:

Potraiser Support Ltd

136 St: Christopher Street, VLT05 Valetta Malta, MT17749103

Potraiser bedriver sin verksamhet inom EES området, och spelare ska absolut inte känna oro för att bli beskattade för eventuella vinster enligt vår uppfattning.

Denna uppfattning är som ni kunnat läsa i ovanstående citat från Skatteverket väl underbyggd av den rättspraxis som råder på området.

Däremot när Skatteverket inte kan/vill ange mer precisa definitioner, utan hänvisar till att varje fall ska behandlas individuellt så kan man ju konstatera att Potraiser, precis som ALLA andra spelbolag som bedriver spelverksamhet online är INTE instansen att tala om huruvida spelet är skattefritt eller inte, detta avgörs av varje lands myndighet som är ansvarig på området.

I Sveriges fall är detta Skatteverket, svårare än så är det faktiskt inte.

Sammanfattningsvis kan sägas att de regler och lagar som finns på detta område är allt annat än glasklara, men du som spelare kan känna dig helt trygg i förvissningen om att det i alla fall i dagsläget inte finns någon laglig grund för beskattning av spelande på våra pokersajt med nuvarande rättspraxis.

Samt att i vilket land spellicensen är utfärdad är irrelevant i skattefrågan.

De spelare som känner att de vill/behöver veta mer, är varmt välkomna att kontakta potraiser direkt på support@potraiser.com , istället för att denna fråga ska ”VÄDRAS” på ett forum där långt ifrån alla som kommenterar är nog insatta och kompetenta att svara i frågan.

Albert Rolander

Pokermanager, Potraiser.com

---------------

Vackert Albert. Kan vi få se dom här domarna du dillar om?

Du har helt missat det viktiga som ni skriver på er websida. Om Albert blundar nu så ska jag visa er andra, läskunniga det:

"Potraiser Gaming S.A.("the Partner"), a company duly incorporated in Costa Rica under Company Registration Number 3-101-424829, whose registered office is at: San José, Sabana Sur, 25M. al sur del Am-Pm, costa Rica ;"

Skatteverkets skrivelse från 16/6 är en katastrof. Än en gång blandar man ihop begrepp. Det är faktiskt lite mitt fel. Stora delar av den skrivelsen är kopierat från ett svar på en förfrågan som jag skrev åt en forumit i april/maj. (Hej Oskar!)

Jag kan iaf garantera att som det står på PotRaisers hemsida just nu så kommer Skatteverket att tolka det som att spelvinster från PotRaiser är INTE skattefria. Albert har en poäng i att det är domstolarna som avgör i slutändan. Men jag svarar bara på frågan hur SKV ser det.

Jag vill också hävda att PotRaiser är skattefritt, av samma OCH andra orsaker. Men det är inte prövat ännu. Så mitt råd är att, om man vill köra på försiktighetsprincipen, tills vidare inte spela på PotRaiser.

Och du Albert. Svara gärna här istället för att skicka ut mystiska brev till kunder, som bara förvirrar ännu mera.

Om Albert vill mig något så finns mitt telefonnummer på Pokerförbundets hemsida.

Good luck!

/Cyntax (Nicolaus Anderbom)

Postad

En ren hypotetisk fråga; Skulle skatteverket kunna kräva straff skatt för spelare som vunnit stora pengar på Potraiser. Ganska svårt för spelare att veta hurvida det skall beskattas eller ej när ingen verkar veta;-) Man borde med andra ord kunna handla i god tro när man inte tror att det är skatt på vinsterna. Harrysson på skatteveket sa väll i något skattefall att detta borde spelaren vetet då det va glasklart att det va icke EU siter det handla om, så är ju knappast fallet här...

Postad
En ren hypotetisk fråga; Skulle skatteverket kunna kräva straff skatt för spelare som vunnit stora pengar på Potraiser. Ganska svårt för spelare att veta hurvida det skall beskattas eller ej när ingen verkar veta;-) Man borde med andra ord kunna handla i god tro när man inte tror att det är skatt på vinsterna. Harrysson på skatteveket sa väll i något skattefall att detta borde spelaren vetet då det va glasklart att det va icke EU siter det handla om, så är ju knappast fallet här...

Som jag har förstått det så kan Skatteverket kräva skatt i alla lägen om de anser att det är skattepliktigt. Däremot kanske det inte blir frågan om något åtal i frågan om det är tveksamt, utan bara en ren beskattning. Hur det är med straffskatten har jag ingen aning om.

Postad

Hur många år tar det för SKV att skapa en tydlig lag för pokerspelare?

Tex: Om du spelar poker så måste du skatta 30% på din vinst, dvs uttag minus insättning. Detta deklarerar du som inkomst av kapital.

Det är ju in princip som i mitt exempel det faktiskt går till om en pokerspelare är ärlig med sina vinster.