Kotoryu Postad 17 Maj , 2005 Rapport Share Postad 17 Maj , 2005 OK, en annan SnG-hand: Slutet av level 1. Jag har redan lyckats bränna en del av stacken i första handen med AKs som ju alltid missar floppen... Jag betade ändå i position men fick två syn och vann inte showdown. Nå, här får jag Q:spade: Q:diamond: och ser en chans att bättra på läget. No-limit Texas Hold'em $10+$1 Seat 1: RickDog828 ($1,550 in chips) Seat 2: hockeytape ($1,620 in chips) Seat 3: lvegasguy ($1,050 in chips) Seat 4: Dubzy ($2,470 in chips) Seat 5: HERO ($1,150 in chips) Seat 6: E-money21 ($1,380 in chips) Seat 7: Pagoldh ($990 in chips) Seat 8: JyBrd1975 ($470 in chips) Seat 9: CarolC ($2,160 in chips) Seat 10: gwoo10 ($2,160 in chips) Dealer E-money21 ANTES/BLINDS Pagoldh posts blind ($10) JyBrd1975 posts blind ($20) PRE-FLOP CarolC folds gwoo10 folds RickDog828 folds hockeytape bets $80 lvegasguy folds Dubzy folds HERO ? Här har jag fyra möjligheter: fold - uteslutet syn - nej (eller hur?) höjning all-in Alltså två möjligheter. Om jag väljer att spela handen med en höjning ger jag motspelaren chansen att höja tillbaka eller t.o.m. sätta mig all-in. Om han bara synar får jag chansen att dra mig ur om floppen ser besvärlig ut. Å andra sidan vet jag inte om det vore rätt att lägga handen i endera fallet. Vid all-in preflop kan jag antingen vinna en liten pott om han foldar, men riskerar också att få syn av de två händer som totalt dominerar mig eller av coinflip-handen AK. Men jag ligger bra till mot händer såsom AQ, AJ, JJ och TT som han kan tänkas syna med. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hobster Postad 17 Maj , 2005 Rapport Share Postad 17 Maj , 2005 Alltså han har höjt 4 BB på nivå 1 och ni har alla rätt stora stackar. All-in är totalt uteslutet för mig. Syn eller pot-höjning är alternativen tycker jag, och där är pothöjning bäst. Vid omslag all-in kan du folda, det går fler båtar, vid syn så har du förmodligen bäst hand och kan beta rejält (pot)på floppen oavsett hur den ser ut (han checkar förmodligen till dig). Får du omslag då så kan det vara set alternativt TP på floppen, är TP på floppen A el. K så lägger du ner, annars använder du ditt omdöme. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
erik87 Postad 17 Maj , 2005 Rapport Share Postad 17 Maj , 2005 Jag tycker syn är helt uteslutet, du måste höja för att få mer information. All in är också helt uteslutet, eftersom att ni har så pass stora stackar så är det bara onödigt och du får knappast syn av sämre händer, de enda händer som synar dig är förmodligen AA och KK, de vill du inte spela mot. Så en hyffsad höjning är att rekommendera, men se till at int ebli pottcomitted. Vid omslag så kan du folda med gott samvete. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ector Postad 17 Maj , 2005 Rapport Share Postad 17 Maj , 2005 En hyfsad höjning är inte att rekommendera, då måste du nämligen lägga dig för omslag. Ställ in hela skiten. Vill din motståndare syna all in med AK så är det han som gör ett dåligt spel. Har han AA eller KK så är det oflyt. Spela upp till t ex 300 och sen lägga sig för omslag är inge bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 17 Maj , 2005 Rapport Share Postad 17 Maj , 2005 En hyfsad höjning är inte att rekommendera, då måste du nämligen lägga dig för omslag. Varför då? Tror man att motståndaren är puckad nog att syna all-in med en sämre hand än QQ så finns det ju ingen anledning att folda mot hans omslag. Tvärtom så bör man rimligen få fler all-ins mot händer som TT om man bara höjer så att han kan återhöja. Det handlar ju om att maximera antalet sämre händer man får spela mot, gör du det genom att ställa in så spelar du mot riktigt, riktigt, riktigt, riktigt kassa motspelare. Jag tycker all-in är ett väldigt dåligt spel som tar bort en rejäl bit av handens värde. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ector Postad 17 Maj , 2005 Rapport Share Postad 17 Maj , 2005 En hyfsad höjning är inte att rekommendera, då måste du nämligen lägga dig för omslag. Varför då? Tror man att motståndaren är puckad nog att syna all-in med en sämre hand än QQ så finns det ju ingen anledning att folda mot hans omslag. Tvärtom så bör man rimligen få fler all-ins mot händer som TT om man bara höjer så att han kan återhöja. Det handlar ju om att maximera antalet sämre händer man får spela mot, gör du det genom att ställa in så spelar du mot riktigt, riktigt, riktigt, riktigt kassa motspelare. Jag tycker all-in är ett väldigt dåligt spel som tar bort en rejäl bit av handens värde. Jag vill aldrig vara all in med risk att åka ut om jag får välja. Oavsett vad jag har för hand. Vinner jag ca 10% av min stack genom att plocka upp potten så gör jag det i en sng. med KK och AA kan jag tänka mig att trixa här för att locka in honom med sämre, men inte med QQ JJ AQ och AK, de händerna går jag all in med. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ector Postad 17 Maj , 2005 Rapport Share Postad 17 Maj , 2005 Det handlar ju om att maximera antalet sämre händer man får spela mot I cashgames ja. Turneringar handlar om att inte åka ut förrän man har alla marker. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kotoryu Postad 17 Maj , 2005 Författare Rapport Share Postad 17 Maj , 2005 En hyfsad höjning är inte att rekommendera, då måste du nämligen lägga dig för omslag. Varför då? Tror man att motståndaren är puckad nog att syna all-in med en sämre hand än QQ så finns det ju ingen anledning att folda mot hans omslag. Tvärtom så bör man rimligen få fler all-ins mot händer som TT om man bara höjer så att han kan återhöja. Det handlar ju om att maximera antalet sämre händer man får spela mot, gör du det genom att ställa in så spelar du mot riktigt, riktigt, riktigt, riktigt kassa motspelare. Jag tycker all-in är ett väldigt dåligt spel som tar bort en rejäl bit av handens värde. Jag tycker att det är skönt att höra att i alla fall Ector står på min sida här. Hjort - motspelarna är riktigt, riktigt kassa. Jag ställde in och fick syn av AQo. Han satte esset på river. I turneringen innan hade jag "turen" att få KK när jag började få ont om marker och letade efter ett läge att ställa in. Big blind synade med A6o och satte esset även där. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kotoryu Postad 17 Maj , 2005 Författare Rapport Share Postad 17 Maj , 2005 Förresten ska jag passa på att delge mina erfarenheter av att förändra mitt spel i riktning mot Ectors SitNGo-strategi. Jag har tidigare spelat på $5-nivån på Betsson, spelar numera mest $10-turneringar, men jag har också tagit ett par skott på $20. Hittills är mitt intryck entydigt: taktiken med att stjäla med all-in då mörkarna har blivit större fungerar bäst på den högre nivån. Strategin bygger ju mycket på att folk inte gärna synar all-in utom med riktigt bra kort. På $5 och $10 stämmer inte detta särskilt bra. Citat från tidigare tråd: En bra spelare synar inte ens med ett lågt par, han väntar i stället för att själv kunna gå all in med skit och ta en pott. Problemet är att en dålig spelare synar betydligt mer. Vilket alltså är till nackdel för både honom själv och den som ställer in. Eller hur? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
vetgirig Postad 17 Maj , 2005 Rapport Share Postad 17 Maj , 2005 Citat från tidigare tråd: En bra spelare synar inte ens med ett lågt par, han väntar i stället för att själv kunna gå all in med skit och ta en pott. Problemet är att en dålig spelare synar betydligt mer. Vilket alltså är till nackdel för både honom själv och den som ställer in. Eller hur? Ja .- är spelarna sämre så blir det större sving. Men då Ectors spel är rätt i långa loppet så kommer det löna sig att ställa in med sådana kort. Tänk inte på 1 SitNGo tänk på 100 SitNGo - de gånger du ställer in och får syn av dåliga spelare och förlorar uppvägs av de gånger du vinner Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kotoryu Postad 17 Maj , 2005 Författare Rapport Share Postad 17 Maj , 2005 Ja .- är spelarna sämre så blir det större sving. Men då Ectors spel är rätt i långa loppet så kommer det löna sig att ställa in med sådana kort. Tänk inte på 1 SitNGo tänk på 100 SitNGo - de gånger du ställer in och får syn av dåliga spelare och förlorar uppvägs av de gånger du vinner Men är inte taktiken att ställa in med dåliga kort dödsdömd om jag får syn för ofta? Jag gillar fortfarande tänket bakom all-in, men jag undrar om jag inte måste välja lite bättre händer. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 17 Maj , 2005 Rapport Share Postad 17 Maj , 2005 Jag tycker att det är skönt att höra att i alla fall Ector står på min sida här. Tja, Ector har fel. Hjort - motspelarna är riktigt, riktigt kassa. Jag ställde in och fick syn av AQo. Han satte esset på river. Ok, och tror du det gått bättre eller sämre om du höjt pott? Om han haft 77 eller AJ? Ja .- är spelarna sämre så blir det större sving. Definitivt inte. Men då Ectors spel är rätt i långa loppet så kommer det löna sig att ställa in med sådana kort. Tänk inte på 1 SitNGo tänk på 100 SitNGo - de gånger du ställer in och får syn av dåliga spelare och förlorar uppvägs av de gånger du vinner Eftersom de flesta spelare foldar alldeles för mycket är det oftast därifrån ditt värde kommer. Men är inte taktiken att ställa in med dåliga kort dödsdömd om jag får syn för ofta? Jo men det får du knappast inte, sitter man i bb ska man syna ordentligt mycket mer än nästan alla spelare gör i slutstadiet av en turnering. Men det kan också vara så att ditt värde primärt kommer från de av dina mörkar som dina motståndare borde stjäla men inte gör. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
vetgirig Postad 17 Maj , 2005 Rapport Share Postad 17 Maj , 2005 Ja .- är spelarna sämre så blir det större sving. Men då Ectors spel är rätt i långa loppet så kommer det löna sig att ställa in med sådana kort. Tänk inte på 1 SitNGo tänk på 100 SitNGo - de gånger du ställer in och får syn av dåliga spelare och förlorar uppvägs av de gånger du vinner Men är inte taktiken att ställa in med dåliga kort dödsdömd om jag får syn för ofta? Jag gillar fortfarande tänket bakom all-in, men jag undrar om jag inte måste välja lite bättre händer. QQ är den tredje bästa starthanden. Så att gå all in med den är mycket ofta vinnande. Du kan även få en med KK att slänga korten i detta läget - för vem vill gå all in med KK och riskera att åka ut när motparten kan sitta med AA ? Att syna med A6 är EV- och det gör bara dåliga spelare. Du har långt större chans än 50-50 att dubbla upp. Motparten har i princip bara 3 outs som kan göra att du förlorar och du har 2 outs som ger dig triss. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
vetgirig Postad 17 Maj , 2005 Rapport Share Postad 17 Maj , 2005 Ja .- är spelarna sämre så blir det större sving. Definitivt inte. Självklart blir det det - för spelare som synar ens händer när bättre spelare inte gör det leder till att man antingen förlorar eller att man vinner mer än vad man gör mot bättre spelare. Det blir därmed större sving. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Blado Postad 17 Maj , 2005 Rapport Share Postad 17 Maj , 2005 Jag håller med hjort i denna fråga. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 17 Maj , 2005 Rapport Share Postad 17 Maj , 2005 QQ är den tredje bästa starthanden. Så att gå all in med den är mycket ofta vinnande. Det är klart att man vinner på att ställa in med QQ i det här läget, men det är inte relevant. Om du i snitt vinner 50 marker och jag i snitt vinner 60 marker i den här situationen så kommer det göra ett högst relevant Du kan även få en med KK att slänga korten i detta läget - för vem vill gå all in med KK och riskera att åka ut när motparten kan sitta med AA ? , nej du kan inte få någon med KK att folda. Det finns helt enkelt inte att man foldar KK i en SnG om man inte har runt 1 mark kvar och mörken är på 100. Att syna med A6 är EV- och det gör bara dåliga spelare. Inte alls sant, när folk börjar bli shortstackade och ställer in från sen position är A6o stål. J9s kan vara en utmärkt hand att syna all-in med i vissa situationer. Självklart blir det det - för spelare som synar ens händer när bättre spelare inte gör det leder till att man antingen förlorar eller att man vinner mer än vad man gör mot bättre spelare. Det blir därmed större sving. Nej det gör det inte. För det första, sämre spelare tenderar att syna mindre än bra spelare. Att folda för mycket är en väldigt stor del av vad som gör en till en dålig SnG-spelare. För det andra, spelare som synar för mycket på riktigt tenderar att busta ut sig själva utan att man behöver göra något särskilt. Det leder till lägre swings. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Blado Postad 17 Maj , 2005 Rapport Share Postad 17 Maj , 2005 QQ är den tredje bästa starthanden. Så att gå all in med den är mycket ofta vinnande. Du kan även få en med KK att slänga korten i detta läget - för vem vill gå all in med KK och riskera att åka ut när motparten kan sitta med AA ? Vem fan skulle ställa in rakt av med AA på level1 sådär med över 50x bb? Jag skulle syna alla dagar i veckan med KK om någon skulle ställt in sådär. Om du var ironisk ursäktar jag mig. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Blado Postad 17 Maj , 2005 Rapport Share Postad 17 Maj , 2005 , nej du kan inte få någon med KK att folda. Det finns helt enkelt inte att man foldar KK i en SnG om man inte har runt 1 mark kvar och mörken är på 100. I handen som tidigare diskuterats var blindsen på 10/20, pratar vi inte om den nivån fortfarande? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 17 Maj , 2005 Rapport Share Postad 17 Maj , 2005 I handen som tidigare diskuterats var blindsen på 10/20, pratar vi inte om den nivån fortfarande? Visst, jag var bara tvungen att kvalificera mitt uttalande så folk slipper hoppa in med bubbelexempel när man är extremshortstack. Bortsett från det så finns det inte att folda KK i en SnG. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Blado Postad 17 Maj , 2005 Rapport Share Postad 17 Maj , 2005 Visst, jag var bara tvungen att kvalificera mitt uttalande så folk slipper hoppa in med bubbelexempel när man är extremshortstack. Bortsett från det så finns det inte att folda KK i en SnG. jag foldade KK idag. andra eller tredje gången jag foldat KK i en sng och jag var riktigt säker på att han hade AA. Jag tycker det finns ett fåtal situationer man kan folda KK/QQ i detta var en av dom. *EDIT* Det var OT. tillbaka till topic nu istället Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
vetgirig Postad 17 Maj , 2005 Rapport Share Postad 17 Maj , 2005 QQ är den tredje bästa starthanden. Så att gå all in med den är mycket ofta vinnande. Det är klart att man vinner på att ställa in med QQ i det här läget, men det är inte relevant. Om du i snitt vinner 50 marker och jag i snitt vinner 60 marker i den här situationen så kommer det göra ett högst relevant Du kan även få en med KK att slänga korten i detta läget - för vem vill gå all in med KK och riskera att åka ut när motparten kan sitta med AA ? , nej du kan inte få någon med KK att folda. Det finns helt enkelt inte att man foldar KK i en SnG om man inte har runt 1 mark kvar och mörken är på 100. Att syna med A6 är EV- och det gör bara dåliga spelare. Inte alls sant, när folk börjar bli shortstackade och ställer in från sen position är A6o stål. J9s kan vara en utmärkt hand att syna all-in med i vissa situationer. Nu talar vi om första nivån och inte när det börjar bli dags att stjäla marker - då är självklart A6o guld - men att syna med A6o under nivå 1 i en sit-n-go är mycket dumt - detsamma kan även gälla KK - det finns fler tåg som går och sitter motparten med AA så är man underdog. Självklart blir det det - för spelare som synar ens händer när bättre spelare inte gör det leder till att man antingen förlorar eller att man vinner mer än vad man gör mot bättre spelare. Det blir därmed större sving. Nej det gör det inte. För det första, sämre spelare tenderar att syna mindre än bra spelare. Att folda för mycket är en väldigt stor del av vad som gör en till en dålig SnG-spelare. För det andra, spelare som synar för mycket på riktigt tenderar att busta ut sig själva utan att man behöver göra något särskilt. Det leder till lägre swings. Nej inte alls - spelar du mot en spelare som är mera oberäknelig så kommer dina marker att få en mera oberäknelig storlek än mot en mera beräknelig spelare. En riktigt dålig spelare är ofta mera oberäknelig än ett duktig spelare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 17 Maj , 2005 Rapport Share Postad 17 Maj , 2005 Nu talar vi om första nivån och inte när det börjar bli dags att stjäla marker - då är självklart A6o guld - men att syna med A6o under nivå 1 i en sit-n-go är mycket dumt Det gör vi inte, postaren nämnde att han började bli shortstackad och letade efter ett ställe att trycka in på när han hittade KK. Det är knappast på första nivån. detsamma kan även gälla KK - det finns fler tåg som går och sitter motparten med AA så är man underdog. Nej, detsamma kan inte gälla KK. Med A6o så kan prefloppstackarna vara så stora att en fold blir rätt, medan det i alla SnG-strukturer som finns på nätet inte gäller för KK. En fold preflopp av KK kan aldrig vara rätt för att stackarna är för djupa, det går helt enkelt inte. Foldar du någonsin KK i en SnG för att du är rädd för AA så spelar du helt enkelt megafel. Nej inte alls - spelar du mot en spelare som är mera oberäknelig så kommer dina marker att få en mera oberäknelig storlek än mot en mera beräknelig spelare. Nej, mina marker kommer ha en mycket stadigare utveckling om jag spelar mot någon som gör slumpmässiga beslut än om jag spelar mot Ector. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kotoryu Postad 17 Maj , 2005 Författare Rapport Share Postad 17 Maj , 2005 För det första, sämre spelare tenderar att syna mindre än bra spelare. Att folda för mycket är en väldigt stor del av vad som gör en till en dålig SnG-spelare. Jo, jag har börjat förstå det. Inte minst när det gäller försvar av big blind mot minhöjningar. 7 enheter i potten, 2 att syna men många lägger sig där. Det kan ju hända att jag har stött på lätta bord på $20, men jag upplevde spelet som stundtals löjligt vekt med 5-6 spelare kvar. Spelarna verkar tightare, men många är dåliga på att växla tempo utan försöker i princip folda sig in i pengarna. På $10 brukar det finnas en eller två spelare som spelar många händer från start, höjer mycket, synar mycket och bluffar en hel del. De kraschar vanligen ut förr eller senare men samlar stundtals på sig mycket marker och hjälper därmed till att slå ut de andra. Många spelar förstås löst i största allmänhet. Så paradoxalt nog kanske de $10-spelare som överlever de första nivåerna spelar bättre SnG-poker därefter. En annan sak som gör det lättare att stjäla på $20-nivån är att man oftare får chansen att öppna potten. På $10 är det vanligare att någon har limpat. Nå, stärkt av alla goda råd avslutade jag i alla fall dagen med en vinst i en $10 SnG. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kotoryu Postad 17 Maj , 2005 Författare Rapport Share Postad 17 Maj , 2005 Nu talar vi om första nivån och inte när det börjar bli dags att stjäla marker - då är självklart A6o guld - men att syna med A6o under nivå 1 i en sit-n-go är mycket dumt Det gör vi inte, postaren nämnde att han började bli shortstackad och letade efter ett ställe att trycka in på när han hittade KK. Det är knappast på första nivån. Nej, det var väl runt nivå 4. Dvs jag låg runt 10BB-strecket. Däremot har jag för mig att jag satt i tidig position. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts