Gå till innehåll

NLT - Trn, lilla kåken på bordet headsup, hur spela?


Recommended Posts

Jag stötte på följande situation i en liveturnering ett tag sedan varför jag inte har någon HH att presentera. Jag får hoppar att händelseförloppet framgår ändå. :D

 

Situationen utspelade sig som följer: Precis i början på en freezeout turnering med låga mörkar (25/50) har en spelare precis till vänster om mig tagit en del tidiga potter och spelar mycket aggressivt. Alla foldar till mig i small blind, jag har KTo och limpar, BB knackar. Floppen kommer KK2 rainbow. jag checkar min triss och fi bettar pott (100), jag synar. Turn kommer 2, och jag checkar igen, varpå han bettar pott (300). Jag synar och river kommer 2. Kåken 222KK ligger nu på bordet. Jag checkar och han bettar lite över pott (1000). Jag har innan synen kvar ungefär 4500 i marker, han täcker mig med flera tusen.

 

Det är i detta skede jag kommer på något som jag vill ha era synpunkter på. Mitt första infall är att höja, men när jag funderar på hur mycket jag kan höja utan att han lägger sig kommer jag att tänka på en sak. Bör jag egentligen höja i detta skede av turneringen i ovan nämnda sits?

 

Han knackade i BB så han kan ju faktiskt ha en 2a, i vilket fall han kommer reraisa mig om jag höjer. Har han kungen för samma kåk som mig så vet jag att han kommer att syna mig oavsett vad jag gör och splitta potten. Jag är inte så säker på om han kommer syna mig med bara kåken på bordet eftersom det är forsta gången jag spelar mot honom.

 

Jag kommer fram till att den enda handen utom kåken på bordet som han kan syna mig med och jag vinner hela potten är AA, som skulle ge honom 222AA istället för 222KK. Jag är dock helt säker på att han skulle höjt preflop med den handen efter min limp.

 

Efter en stunds funderande bestämde jag mig för att bara syna eftersom jag bedömde det som så att jag inte skulle få betalt av sämre händer.

Jag säger kungar fullt och han muckar innan jag ens visat mina kort, jag tar potten.

 

Nu vill jag som sagt veta om jag tänkte fel i denna hand eller om jag kom fram till rätt handling. Såhär i efterhand tycker jag att jag gjorde rätt med tanke på hur tidigt i turneringen det var, men jag vill ju förbättra mitt spel så om ni har synpunkter är det bara att dela med er av dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du spelade bra, möjligen skulle jag varit mer aggressiv på flop/turn. På rivern är check-synen given, som du säger så är det mer eller mindre omöjligt att få syn av en sämre hand, och du vill inte ge honom möjligheten att återhöja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelat på river tycker jag är bra, i och med att om du höjer så finns det knappast nån chans att han synar dig med en hand som du slår, i alla all inte om man tänker på hur han har satsat.

 

Det enda som jag inte riktigt gillar är hur du spelar på Turn, är tycker jag att du ska höja honom för att få mer information, i och för sig så skulle det kunna få honom att checka rivern, men om du inte höjer Turn så finns risken att du får ett riktigt jobbigt beslut på river om han bestämmer sig för att sätta dig all in.

 

Edit: Stavfel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På turn tänkte jag att det inte fanns särkilt många kort som kunde ge honom en bättre hand än mig. Om han hade ett PP större än 55 tror jag han hade höjt preflop. Trots att jag inte spelat mycket med honom så har jag märkt att han försöker sno potter med en eller två limpare preflop, men att han ofta limpar om det finns många limpare för implicita odds så länge han inte har en premiumhand. Hade han en 2a på handen så är jag inte särkilt säker på att han hade synat om jag höjde på turn, och om så var fallet så finns det bara ett kort i leken som hjälper honom, nämligen den sista 2an. I bästa fall kunde han ha A2 i vilket fall han skulle ha 4 outs till rivern (från hans synpunkt), 1 2a och 3 äss för kåken 222AA. Jag visste att han skulle betta om jag checkade oavsett riverkortet, och jag tänkte att jag skulle kunna släppa handen om han satte mig allin på rivern och jag trodde han hade mig slagen (överoptimistiskt måhända :D).

 

Kort och gott bedömde jag läget så att fi skulle betta ut om jag checkade till honom oavsett vilket kort som föll på rivern, och synade bara turnbettet i hopp om att jag skulle få en hel del marker tidigt i touren. Enda handen som hade mig slagen redan på turn var 22 för fyrtalet (jag utesluter AK av samma anledning som jag utesluter AA, han knackade bara i BB).

 

Om jag hade fel i detta tänkade på turn så påpeka gärna även det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...