Gå till innehåll

Pokerspelare dömd för skattebrott. Hovrätten fastställer domen.

Cyntax

Recommended Posts

"lol gg wp" åklagaren alltså.

Om ni nu skulle vina det här, vilket det i alla fall finns en liten chans till, och åklagaren inte överklagar och det tas upp i HD (det lär det väl ändå inte göra, är ju inte så intressant dom precis), har det någon prejuridicerande verkan? I så fall, vilken? Exakt samma förutsättningar, eller även liknande förutsättningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anslutningsöverklagande. Ja det var den vackra formuleringen jag fiskade efter. :-)

Och som mycket riktigt sagts. Redan utdömt maxstraff är enda gången åklagaren kan skippa sitt anslutningsöverklagande. Men så var väl inte fallet denna gång? http://www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____2936.aspx

Alltså det finns ingenting som tvingar åklagaren att anslutningsöverklaga bara för att maxstraff inte utdömts. Anser åklagaren att tingsrätten dömt rätt straff skall han/hon ju inte överklaga. Då skriver åklagaren bara att skäl till ändring saknas. Det finns nog någon åklagare på forumet som bättre kan förklara det här.

"lol gg wp" åklagaren alltså.

Om ni nu skulle vina det här, vilket det i alla fall finns en liten chans till, och åklagaren inte överklagar och det tas upp i HD (det lär det väl ändå inte göra, är ju inte så intressant dom precis), har det någon prejuridicerande verkan? I så fall, vilken? Exakt samma förutsättningar, eller även liknande förutsättningar?

För det första - HD kan inte ta upp fallet om ingen överklagar (vilket vi givetvis inte gör om vi vinner). Men om det kommer till HD så har domarna prejudikatverkan, de ska följas under samma förutsättningar. Under liknande förutsättningar blir det en bedömning-/argumentationsfråga om de ska tillämpas eller inte.

Kan man arbetsvägra? Jag menar, 75 timmars samhällstjänst, vad motsvarar det i fängelsetid? Motsvarar det två veckor eller tre dagar? I alla fall jag hade kunnat tycka att det skulle vara en intressant upplevelse att sitta på kåken i tre dagar (lär ju bli öppen anstalt och inte kumlabunkern).

I praktiken nej, det omvandlas då till fängelsestraffet. Samhällstjänst är ett alternativstraff så det står i domen hur många månaders fängelse som skulle ha dömts ut (I det här fallet två månader). Det finns tabeller hur man omräknar fängelse - samhällstjänst.

Länk till kommentar

Alltså det finns ingenting som tvingar åklagaren att anslutningsöverklaga bara för att maxstraff inte utdömts. Anser åklagaren att tingsrätten dömt rätt straff skall han/hon ju inte överklaga. Då skriver åklagaren bara att skäl till ändring saknas. Det finns nog någon åklagare på forumet som bättre kan förklara det här.
me_too är åklagare.

Men han har inte varit här inne på drygt 8 månader nu. (vilka brott kan man få 8 månader för? :roll:;-))

För övrigt vill jag påpeka att även om jag tyckte det gick bra så har vi inte vunnit något ännu. Åklagaren är fortfarande ganska stor favorit att vinna.

Vi får inte ge pokerspelaren allt för stora/mycket falska förhoppningar. (Men jag tror ändå han har större chans nu än i Tingsrätten)

Folk t.o.m skickar sms och ringer mig för att gratulera. :-P Tack, men spara skumpan i 13 dagar till.

Länk till kommentar

Nej det är inget tvång och det var därför jag skrev "tvungna". Åklagaren kan ju förklara sig nöjd med domen fast inte hans yrkanden uppfyllts till 100 %. Finns inga praktiska möjligheter (läs tid) till att överklaga alla domar som inte utfallit till full belåtenhet. Det är bara om domen blir helt uppåt väggarna som åklagaren behöver överklaga på egen hand. Nu händer inte det så ofta då det vanligtvis finns täckning då åtal väcks, vilket brukar speglas i domsluten.

Men i praktiken så skickas alltid en anslutningsöverklagan in om motparten vill driva målet vidare. Helt enkelt för att avskräcka från att alla möjliga skitmål överklagas, vilket skulle ske i stor skala om det var riskfritt för den åtalade. Vidare så kan det inte vara speciellt kul för åklagaren att genomlida en ny rättegång, som han inte bett om, när det som bäst kan bli fastställd dom. Lite som att spela poker en hel dag och trots starka kort och bra spel är du förhindrad att vinna..

Länk till kommentar

• 2 weeks later...
Jag som är noll insatt i juridik, är det ett gott tecken?

Eller bara allmänt mycket att göra?

Ah just det. Hovrätten meddelade faktiskt orsaken... pga sjukdom. Nu har jag lagt till det också.

Spontant tycker jag att det är bra. Vad säger F2F och ni andra jurister?

Länk till kommentar