Gå till innehåll

Känner ni proffs och halvproffs av beroende?


Sargon

Recommended Posts

Tänkte skriva en tråd hur ni som spelar för försörjning, helt eller delvis ser på det här med spelberoende ? Jag spelar själv som försörjning för tillfället och tycker själv att det helt klart kan bli för mycket poker ibland men tycker ändå att suget är relativt lite med tanke på att man spelar 2-6 timmar varje dag. Mitt längsta poker uppehåll senaste tiden är på 4 dagar, då kände jag inget större sug efter att spela poker.

 

Ni som hållt på med detta längre än några månader, är det ett problem för er? Känner också en stor skillnad mellan om det går bra eller dåligt, vinner man snabbt massa pengar känner jag ingen vilja att spela mer medans om jag loosat så vill jag gärna vinna upp till ett hyfsat dags resultat, dock utan att spela mer vågat eller så.

 

Tror personligen att en sund syn på pokern hjälper. Om jag förlorar pengar så analyserar jag varför jag gjort det. Badbeats eller att jag helt enkelt spelat dåligt. Erfarna spelare kom gärna med tips för hur jag ska undvika att få problem av pokern när jag använder det som försörjning, min rulle är tillräkligt stor och så men andra saker som kan bli jobbiga av dagligt pokerspelande för försörjning.

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • Svars 55
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...

Visst, jag är beroende av poker. Mina polare är beroende av jobb. Så det är ett aktivt val.

 

För mig är det tvärtemot hur du beskriver, vinner jag kan jag spela hur mycket som helst, och går det dåligt så tappar jag lusten att spela.

 

Jag har inte levt helt på pokern mer än ett halvår ungefär så jag är inte sådär jätteerfaren. Men mitt tips är att försöka tänka "jag kan vinna tillbaka en annan dag istället" när det går dåligt, för går det dåligt spelar man ofta sämre även om man inte tänker på det själv, och går det dåligt kan det vara ett tecken på att spelarna runt bordet är bättre än du själv.

 

Finns givetvis undantag som när fetfisken drar in hålstegen för fjärde gången och tar ett fjärde inköp av dig. Då kanske du vill sitta kvar och vinna tillbaka om du känner att du klarar det utan att tilta :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan man må dåligt om pokern går dåligt. Jag har en rejäl rulle (för min nivå), som gör att jag aldrig behöver oroa mig. Jag har ett annat halvtids jobb och betraktar även min poker som jobb (det roligaste jobb jag vet). Så ett bra tips är att ha ett halvtidsjobb vid sidan om pokern. Det finns spelare på MYCKET hög nivå som kör så. Det gör att man får en naturlig paus i sitt spelande, vilket påverkar min poker positivt (högre bb/hr än när jag spelade full time).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu kommit hem fran en semester dar jag praktiskt taget inte spelat poker pa tva veckor. hade ett liknande uppehall i Maj.

 

Gick skitbra, hade inget som helst sug efter att lira poker igen.

 

Tycker det ar ett sunt tecken som visar att man inte ar beroende.

 

Dock tror jag att det hjalper om man tycker poker ar kul, och det ar val har det sviktar lite da och da. Jag tycker inte langre det ar lika kul att lira. Inte sen jag blev "proffs"

 

sa det ar val som med andra jobb, man overvager fordelar och nackdelar. Och just nu ser jag endast fordelar i att lira poker jamfort med att ha ett vanligt kneg. Alltsa valjer jag poker.

 

Onskar dock att lite av det gamla suget kom tillbaka da man kunde sitta o lira maratonsessioner och hitta storplusset. Har tappat bade aggressivitet och uthallighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner mig lite som Swede tror jag nog, inga problem med längre uppehåll som ett par veckors semester och så vidare. Känner inget sug att måste spela.

 

I början spelade man mycket för att det var riktigt kul men sen när man spelat mycket och kände at det gick stadigt upp hela tiden så började det roliga trappa av lite och nu gör jag det väl stort sett för pengarna. Svårt att hitta ett bättre jobb som student. Man kan sätta sig ner och spela när man har tid och lust vilket man oftast inte kan göra på ett vanligt kneg.

 

Spelar viserligen bra mycket mindre nu när man har flickvänn än förut men det är bara positivt då pokern blir lite roligare när man spelar mer sällan.

 

Känner att jag inte har någrot som helst spelberoende vilket är skönt. I år får jag till och med studiebidrag och behöver inte ens spela in den kosingen... ska bli gött =).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa ett vanligt jobb istället är mitt råd även om du vinner rakt ut.. inte bra att tappa respekten för pengar på detta vis..
Kunde inte sagt det bättre...

 

Om du spelar på microlimit/low limit är det inte så himla smart att livnära sig på det.

 

Sedan ska man ta till akt vad man vill få ut av sitt pokerspelande. Vill man tjäna pengar finns det andra sätt, kanske jobbigare men inte lika riskfyllt och asocialt. Men om du verkligen vill bli en bättre pokerspelare dvs. med tidens gång flytta upp i stakes, då är det bara att köra på.

 

Enda nackdelen kan vara att när pokerhysterin går över kommer det bli svårare att överleva som "proffs" dvs. livnära sig på pokern. Då kanske det inte ser så sött ut vid jobbsökandet med ett hål på sisådär 3-4 år där man inte har gjort nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Tänkte skriva en tråd hur ni som spelar för försörjning, helt eller delvis ser på det här med spelberoende ? Jag spelar själv som försörjning för tillfället och tycker själv att det helt klart kan bli för mycket poker ibland men tycker ändå att suget är relativt lite med tanke på att man spelar 2-6 timmar varje dag. Mitt längsta poker uppehåll senaste tiden är på 4 dagar, då kände jag inget större sug efter att spela poker.

 

Ni som hållt på med detta längre än några månader, är det ett problem för er? Känner också en stor skillnad mellan om det går bra eller dåligt, vinner man snabbt massa pengar känner jag ingen vilja att spela mer medans om jag loosat så vill jag gärna vinna upp till ett hyfsat dags resultat, dock utan att spela mer vågat eller så.

 

Tror personligen att en sund syn på pokern hjälper. Om jag förlorar pengar så analyserar jag varför jag gjort det. Badbeats eller att jag helt enkelt spelat dåligt. Erfarna spelare kom gärna med tips för hur jag ska undvika att få problem av pokern när jag använder det som försörjning, min rulle är tillräkligt stor och så men andra saker som kan bli jobbiga av dagligt pokerspelande för försörjning.

 

* RP - QoS *

 

Jag har haft poker som enda inkomstkälla i ca 1,5 år (tror jag det är..).

Det jag tycker är det svåraste med att låta bli och spela är att jag vet att det finns så mycket pengar att vinna; det kryllar av idioter som har för mycket pengar. Jag spelade oerhört mycket under lång tid. Men jag har minskat ner tiden och plötsligt har resultaten förbättrats. Mina tips är:

 

* att du ska sätta upp ett mål på hur många timmar du ska spela/vecka eller månad och sedan försöka hålla det.

 

* spela när du är pigg. Även om du vet att fiskstimmet är ute och simmar och du är trött. Gör något annat! Se en film, kröka eller pöka. :)

 

* Du har en bra inställnings angående bad beats. De kommer och kommer att fortsätta komma. är en del av spelet och som proffs är det bara att acceptera det

 

* Se till att det sociala livet inte dör. Det är mycket lätt eftersom det bästa spelet ofta är på natten. Vissa kan leva med att sova mellan 11.00-18.00. Jag tyckte det var jobbigt.

 

* Problem med poker? Tja, varför spelar du poker? För att det är roligt eller söker du spänning? Om det är för spänning kommer du vara en förlorande spelare i längden. Det är de som är spelmissbrukarna (dvs de som vill känna adrenalinet pumpa). Visst är det spännande om du ligger bra till i en turnering eller om du floppar riksnötter och tomten dunkar in deg; men det är en annan typ av känsla (tycker jag).

 

GL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer ihåg hur det var i början, när man jublade vid vinster och mådde pyton efter en större förlust. Men det var länge sedan, nu finns det knappast nå känslor kvar för pokern. Det har blivit mitt yrke. Det känns tufft att gå ut på arbetsmarknaden och tjäna fem gånger mindre, så min förhoppning är att spara ihop pengar på pokern och bli egenföretagare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är helt otroligt att folk stadigt kan vinna pengar på poker. Jag har kört fixed microlimits och nanolimits och det är otroligt tufft att ens tjäna ihop en enda dollar stadigt per timma.

 

Det enda som gäller är att ha bra kort men eftersom så många går med i potten är risken alltid stor att man blir helt överkörd då ingenting biter på de andra spelarna de går inte på nånting. Du kan raisa hela dan med bra kort och ändå ha med dig en stor klunga som snappar upp ett bra kort på turn eller river.

 

Detta gjorde att jag la ner pokern finns ju lite o ingenting alls o vinna för en vanlig svensson med bara $100 i startrulle. Är glad att jag insåg ganska snabbt att det var omöjligt o vinna pengar på poker trots att jag läst några böcker och tränat in odds och starthänder och olika strategier och försökt variera mitt spel så mycket som möjligt ja allt som rekommenderats men det räcker inte till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är helt otroligt att folk stadigt kan vinna pengar på poker. Jag har kört fixed microlimits och nanolimits och det är otroligt tufft att ens tjäna ihop en enda dollar stadigt per timma.

 

Det enda som gäller är att ha bra kort men eftersom så många går med i potten är risken alltid stor att man blir helt överkörd då ingenting biter på de andra spelarna de går inte på nånting. Du kan raisa hela dan med bra kort och ändå ha med dig en stor klunga som snappar upp ett bra kort på turn eller river.

 

Detta gjorde att jag la ner pokern finns ju lite o ingenting alls o vinna för en vanlig svensson med bara $100 i startrulle. Är glad att jag insåg ganska snabbt att det var omöjligt o vinna pengar på poker trots att jag läst några böcker och tränat in odds och starthänder och olika strategier och försökt variera mitt spel så mycket som möjligt ja allt som rekommenderats men det räcker inte till.

 

Tycker du använder lite starka ord som "omöjligt" :)

 

Men kanske får dig o kunna lägga ner enklare, även om många bevisar motsatsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är helt otroligt att folk stadigt kan vinna pengar på poker. Jag har kört fixed microlimits och nanolimits och det är otroligt tufft att ens tjäna ihop en enda dollar stadigt per timma.

 

Det är väl lite av ett dilemma i pokern, man måste ha deg för att vinna deg. Särskilt i cash game. OM man inte har mycket pengar från början tror jag på att man ska spela sit&go. Det är nog det lättaste sättet att dra in pengar på; den tråkigaste dock. När man har arbetat upp en rulle spelar man antingen dyrare turn eller går över till cash game

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är helt otroligt att folk stadigt kan vinna pengar på poker. Jag har kört fixed microlimits och nanolimits och det är otroligt tufft att ens tjäna ihop en enda dollar stadigt per timma.

 

Det enda som gäller är att ha bra kort men eftersom så många går med i potten är risken alltid stor att man blir helt överkörd då ingenting biter på de andra spelarna de går inte på nånting. Du kan raisa hela dan med bra kort och ändå ha med dig en stor klunga som snappar upp ett bra kort på turn eller river.

 

Detta gjorde att jag la ner pokern finns ju lite o ingenting alls o vinna för en vanlig svensson med bara $100 i startrulle. Är glad att jag insåg ganska snabbt att det var omöjligt o vinna pengar på poker trots att jag läst några böcker och tränat in odds och starthänder och olika strategier och försökt variera mitt spel så mycket som möjligt ja allt som rekommenderats men det räcker inte till.

 

håller med dig men tror detta gäller på micro borden,bygg lite rulle på MTT o börja sedan på NLT fast lite högre där de kan bli för dyrt o syna allt.

Eller spela micro o syna bara när du har nötterna o kasta då in allt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är helt otroligt att folk stadigt kan vinna pengar på poker. Jag har kört fixed microlimits och nanolimits och det är otroligt tufft att ens tjäna ihop en enda dollar stadigt per timma.

Ingen tjänar pengar stadigt per timme i poker. För att vara något så när stadigt så ska man snarare upp på månadsnivå, och då kommer du ändå ha förlustmånader och perioder när du förlorar 300BB.

 

Detta gjorde att jag la ner pokern finns ju lite o ingenting alls o vinna för en vanlig svensson med bara $100 i startrulle.

Det gör det ju, men med den kapitalnivån gör du bra mycket bättre i att jobba istället.

 

Är glad att jag insåg ganska snabbt att det var omöjligt o vinna pengar på poker trots att jag läst några böcker och tränat in odds och starthänder och olika strategier och försökt variera mitt spel så mycket som möjligt ja allt som rekommenderats men det räcker inte till.

Det är antagligen inte en så bra idé vid bord med många flervägspotter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade inte kollat till denna tråden på ett bra tag såg att jag fått en del intressanta svar. Kan uppdatera lite vad som hänt sen jag skrev senast. Efter att ha spelat ytterligare 3 månader eller vad det var sen sist så går det fortfarande bra, gått upp 2 nivåer tror jag sen jag skrev tråden och det har funkat fint. Känner nog att jag inte har några spelmissbrukstendenser, hade ett uppehåll på en månad under sommaren då jag knegade ett vanligt 8-5 jobb, gick hur bra som helst, kände inget sug efter poker utan tyckte det kändes skönt att inte spela för ett tag.

 

Har faktiskt ett deltidsjobb redan där jag bestämmer själv hur mycket jag jobbar så lite kontakt med arbetslivet har jag fortfarande. Men jobbet blir ju inte av nån större betydelse för ekonomin eftersom det på den nivå jag spelar händer att man vinner, förlorar( helst inte) 10000 kr eller mer på en dag.

 

Hade ett jobbigt loosingstreak för ett par veckor sedan då 30000 spänn försvann på 4-5 dagar, då var det klart att det kändes lite tungt men ändå inte så farligt att man inte kunde ta det.

Sen tänker jag mig inte att hålla på med pokern hela livet utan bara tills jag kan komma underfund med vad jag ska göra. Det var faktiskt så enkelt att jag inte hade nåt fast jobb och började tjäna en del pengar på pokern. Man kan säga att den svenska arbetsmarknaden tvingade mig in i pokeryrket.

 

Sen som avlsutning kan jag berätta för fusion_400 att alla pengar som jag tjänat på pokern både rulle och pengar som jag tagit ut härstammar från en insättning på 300 kr på 24h för knappt ett år sen så helt omöjligt är det iallafall inte att tjäna pengar på poker...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men du kanske flyttade upp i ganska höga nivåer jämfört med 0.10/0.20 fixed limit otroligt svårt att göra några pengar där ska du veta.

 

Jag har gjort allt i min makt för att förbättra mitt spel och täta alla tänkbara luckor men det har inte räckt till utan man har oftast gjort en mindre förlust i varje pokersession trots att jag tycker att jag spelat exakt och korrekt i alla lägen och bara ibland försökt mig på nån bluff. Visst har jag vunnit min beskärda del av potter men det är långt ifrån tillräckligt och alldeles för dåligt betalt för att det ska vara värt att fortsätta.

 

Riskerna med de högra nivåerna är också för stora och skulle antagligen påverka mitt spel i en alltför negativ riktning.

 

Jag är bara glad att jag insett detta väldigt tidigt och inte spelat bort väldigt stora summor pengar som tex Parre. Utan att man nöjer med 100$ och de har jag ju inte gulat helt utan har typ 53$ kvar men varje session så har det alltid varit nån dollar som ryckit och plötsligt var det bara 53$ kvar då var det bara cashout som gällde direkt varför mata sina motståndare och pokersajten med pengar.

 

10 Motståndare + Rake + 0.10/0.20 FL = otroligt svårt att plussa trots ett korrekt spel i de flesta lägen.

 

Samma sak var det nån som sa att Party 0.5/1 FL var enkelt och mycket fisk där märkte man efter några timmar att här går det inte o tjäna pengar helt stopp. Samtidigt som stora och lilla mörken käkade upp ens pengar i väntan på premium händer som var ytterst sällsynta förövrigt på Party nätverket.

 

Risken att förlora är för stor helt enkelt. Vet inte vad de som tjänar pengar på poker vet som inte jag vet. Har kontinuerligt försökt förbättra mitt spel och aldrig stanna upp i utvecklingen men det räcker helt enkelt inte till.

 

Ska tilläggas att jag oftast bara spelar Premium händer alltså höga par och höga suited connectors i färg. Då inget annat biter på de som lirar 0.10/0.20. Detta gör förstås att det går väldigt lång tid emellan de gånger jag kan vara med och se floppen samtidigt så blir jag av med en massa pengar på stora och lilla mörken hela tiden vilket är otroligt påfrestande.

 

Alla dessa faktorer gör det omöjligt att vinna men det har varit en bra erfarenhet att inse att iaf jag inte kan vinna på poker trots att jag lagt ner väldigt mycket tid på att läsa på hur man vinner över motståndare i low-limit spel och jag tycker att jag kunnat tillämpa koncepten som framförts både i böcker och diverse pokersajter på ett korrekt sätt.

 

Tror fler och fler förhoppningsvis också får dessa insikter och lägger ner pokern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske om man är mentalt efterbliven och gravt cpskadad så att man gör missklicks 2 ggr i minuten.

 

Jo men du kanske flyttade upp i ganska höga nivåer jämfört med 0.10/0.20 fixed limit otroligt svårt att göra några pengar där ska du veta.

 

ok men det är ju bra att det går så bra för dig då Fidel Castro =)

 

Men alla är inte lika bra som dig så enkelt är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske om man är mentalt efterbliven och gravt cpskadad så att man gör missklicks 2 ggr i minuten.

 

Jo men du kanske flyttade upp i ganska höga nivåer jämfört med 0.10/0.20 fixed limit otroligt svårt att göra några pengar där ska du veta.

 

ok men det är ju bra att det går så bra för dig då Fidel Castro =)

 

Men alla är inte lika bra som dig så enkelt är det.

 

Jag kanske tog i, men jag kan bara inte förstå hur folk kan tro att en högre nivå skulle vara enklare. Det är ju så totalt ologiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad de som tjänar pengar på poker vet som inte jag vet. Har kontinuerligt försökt förbättra mitt spel och aldrig stanna upp i utvecklingen men det räcker helt enkelt inte till.

 

Du verkar ha tänkt till kring ditt spel vilket är väldigt bra.

En sak som slog var att du kanske spelar fel spel? Fixed limit på 10-manna bord är kanske inget för dig? Jag vet att jag skulle inte göra lika bra ifrån mig på ett sånt bord jämför med ett 6-manna bord NL.

Du kanske skulle pröva på något annat?

 

Sen tror jag inte du ska eftersträva ett "perfekt" spel i enlighet med vad du läst dig till. Så fungerar det inte. Ta till dig allt du har läst och hört, men anpassa det till ditt spel. Det finns inget "perfekt" sätt att spela på som man kan läsa sig till som automatiskt passar varje individ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jag kan bara inte förstå hur folk kan tro att en högre nivå skulle vara enklare. Det är ju så totalt ologiskt.

 

Jag spelar hellre på tex 0.25/0.50 än på 0.05/0.10 och tycker det är enklare att vinna på den nivån än på de lägre. Orsak?

 

På 0.05/0.10 så är inköpet på $10. Det är inga stora pengar och en höjning med X bb känns inte lika stor som på ett högre bord. Med andra ord så finns inte samma respekt för pengar på dessa bord. Det är i och för sig bra. Men det innebär också att man måste spela ett helt annat spel på dessa bord. Det gäller att visa upp de bästa korten vid "showdown".

 

Nu är i och för sig spelarna på 0.25/0.50 inga genier de heller, men ändå så besitter de lite mer kunskaper och man kan göra lite mer "moves" mot dem.

 

En bra pokerspelare får ju inte använda så många av sina vapen mot sämre spelare då det gäller att bara spela ABC-poker. Alltså så försvinner en del av det övertag den spelaren har mot de övriga spelarna. På en nivå där den bra spelaren kan spela med hela sitt register kommer skillnaderna mellan spelarna att märkas mycket mer vilket också bör märkas i stackarnas storlek....

 

En bra pokerspelare vinner på bägge de här nivåerna förstås. Vinner man inte på 0.05/0.10 så ska man inte komma och hävda att man skulle vinna på en högre nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra pokerspelare vinner på bägge de här nivåerna förstås. Vinner man inte på 0.05/0.10 så ska man inte komma och hävda att man skulle vinna på en högre nivå.

 

hmm, jag kanske blir idiotförklarad nu men jag håller inte alls med.

Det är oerhört mycket enklare att vinna på högre nivåer, för där vet folk vad dem gör. På dem där, enligt mig sjukt låga nivåerna, har folk klickat i auto-call any bet...

Jag lirar sällan eller aldrig cash games nu förtiden, men när jag gjorde gick det OK på dem högre nivåerna. Nu lirar jag uteslutande SnG.

 

 

fusion_400, har du testat SnG ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...