Gå till innehåll

Nu sätter fan Jim Baas rekord


Ola Brandborn

Recommended Posts

  • Svars 134
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/poker/article6496138.ab

 

Jim Baas, kom tillbaks, allt är förlåtet!

 

Ola, kan du räkna ut hur stor chans det är att få JTh fyra gånger på raken och att du även FLOPPAR royal en gång utav de händerna. Hände mig för ett halvår sen och har alltid velat veta hur liten chans det är för det, men mina mattekunskaper är värdelösa=/

 

(Sorry för OT boys)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ola, kan du räkna ut hur stor chans det är att få JTh fyra gånger på raken och att du även FLOPPAR royal en gång utav de händerna. Hände mig för ett halvår sen och har alltid velat veta hur liten chans det är för det, men mina mattekunskaper är värdelösa=/

 

(Sorry för OT boys)

 

Folk som svarar på den här typen av frågor levererar i regel dåliga svar. Det gäller även kunnigt folk såsom professorer inom matematik och dylikt. Saken är den att det är poänglöst att räkna på den här typen av exakta utfall, då du hade blivit precis lika överrumplad om det hände med QJs, eller om det var en hand med 85o emellan, eller om en hand var offsuit, eller om den sista var i klöver, osv osv osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ola, kan du räkna ut hur stor chans det är att få JTh fyra gånger på raken och att du även FLOPPAR royal en gång utav de händerna. Hände mig för ett halvår sen och har alltid velat veta hur liten chans det är för det, men mina mattekunskaper är värdelösa=/

 

(Sorry för OT boys)

 

Det är inte så svårt alls, lite kombinatorik bara, men som Euro säger egentligen helt värdelöst vetande.

 

Chansen att få JTh = 2/52*1/51 = 1/1326

 

Chansen att få JTh fyra gånger på raken = 1/1326 * 1/1326 * 1/1326 =

= 1/2331473976 (en på 2.3 miljarder händer)

Obs att man bara gör multipliceringen bara tre gånger, och inte fyra, som folk brukar göra, eftersom man såklart börjar räkna efter det att första JTh har kommit. Är frågan i stället "hur stor är shansen för JTh i nästa fyra givar" så får man göra multiplikationen fyra gånger.

 

Chansen att floppa en royal när du har JTh är 1/19600 . Nu beror det på lite vad du egentligen menar med din fråga, om det var EXAKT en royal du skulle floppa, eller MINST en royal. Den välvilligaste tolkningen är det senaste, minst en royal, och då är chansen = 1-"chansen att inte floppa royal".

 

Jag hoppas dock att jag tillåts ett lite fusk här, och säger att chansen är ungefär 4/19600. Bara vi är medvetna om att det är fel, så är det en okej aproximation. 1/4900 alltså.

 

Jaha, bara att multiplicera igen då. 1/2331473976 * 1/4900. Det är ett jävligt litet tal. Vi kan säga att chansen är noll.

 

Samtidigt har det ju hänt, så i retroperspektiv är det 100%.

 

Välj själv, som Euro påpekade :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så svårt alls, lite kombinatorik bara, men som Euro säger egentligen helt värdelöst vetande.

 

Chansen att få JTh = 2/52*1/51 = 1/1326

 

Chansen att få JTh fyra gånger på raken = 1/1326 * 1/1326 * 1/1326 =

= 1/2331473976 (en på 2.3 miljarder händer)

Obs att man bara gör multipliceringen bara tre gånger, och inte fyra, som folk brukar göra, eftersom man såklart börjar räkna efter det att första JTh har kommit. Är frågan i stället "hur stor är shansen för JTh i nästa fyra givar" så får man göra multiplikationen fyra gånger.

 

Chansen att floppa en royal när du har JTh är 1/19600 . Nu beror det på lite vad du egentligen menar med din fråga, om det var EXAKT en royal du skulle floppa, eller MINST en royal. Den välvilligaste tolkningen är det senaste, minst en royal, och då är chansen = 1-"chansen att inte floppa royal".

 

Jag hoppas dock att jag tillåts ett lite fusk här, och säger att chansen är ungefär 4/19600. Bara vi är medvetna om att det är fel, så är det en okej aproximation. 1/4900 alltså.

 

Jaha, bara att multiplicera igen då. 1/2331473976 * 1/4900. Det är ett jävligt litet tal. Vi kan säga att chansen är noll.

 

Samtidigt har det ju hänt, så i retroperspektiv är det 100%.

 

Välj själv, som Euro påpekade :-)

 

Tack för att du tog dig tid att svara på frågan:) uppskattas. Ah förstår att jag inte var helt tydlig med om jag floppade den eller om jag fick den på senare gator. Men jag floppade den men det kanske inte påverkade oddsen makabert, eller så gjorde de det.

 

Var bara en kul grej som hände, jag har väl spelat omkring tre miljoner händer totalt och aldrig varit med om nåt sånt extremt så det var bara en kul grej jag ville veta. Men frågan låg i fel tråd, sorry för det. Tack än en gång för svaret Ola, ha det gott!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...