Gå till innehåll

Start av Eget företag


AP

Recommended Posts

Antar att det finns några som levt på poker ett tag men också startat egna företag. Jag är rätt lost här i företagsregistreringen nu, nån som har några tips eller gjort det själv.

 

Poker/spelvinster med mera, nämner ni de någonstan i registeringen. Finns ju en ruta t.ex "Ange dina inkomster utan skatteavdrag " och även möjlighet att beskriva själv i övrig info. Man kan ju tänka sig att de slår bakut när man vill ha F-skattesedel och de redan ser att man har en massa inkomster men inga skattade inkomster. Något mer man skall tänka på i samband med nyregistreringen av företag när man sitter lite speciellt som man gör när man levt på spelvinster enbart ett par år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var jag registerar mig/företaget för någonstans det är inga problem, så långt har jag kommit med, t.om utan google

 

Det var snarare lite tips och tankar på ifyllandet av blanktetterna och vilken info man skall ge då det är lite speciellt när man som nolltaxerande spelare startar eget, jämfört med vanlig lönearbetare, eller det kanske inte är de?

 

Informationen är långtifrån glasklar och jag vill gärna ha detta exakt rätt från början då man lär ligga bra till för att bli granskad framöver. Har bokat ett möte med en snubbe på skattemyndigheten med men vill gärna ha lite kött på benen om det var något särskilt man skulle tänka på här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Text.
Ok. Bra.
Ska du starta eget för att "spela poker" i företaget eller är företaget för något helt annat?
Bra fråga!

 

Om du startar företag för att få dra av kostnader, så som resor och förluster, så är nog inte den lösningen så briljant.

 

Men låt höra! Hur är upplägget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nejnej företaget har en helt annan inriktining. Jag är helt enkelt trött på att sitta och knappa framför datorn efter ett par år och tycker det vore en erfarenhet att köra ett eget företag, särskilt som man sitter i den positionen att det inte vore någon ekonomisk fara om det inte skulle gå ihop sig som man tänkt.

 

Verksamheten kommer bli försäljning både via internet och över disk av en vara, dessutom har jag en annan mer internetbaserad idé men den ligger på utvecklinstadiet ännu, men inget pokerrelaterat. Så länge det är på mindre nivå så är ju lösningar som t.ex paypal ganska enkla vad det gäller betalningar över internet men det är också det som oroar mig lite. Jag kanske har en överdriven rädsla för skv för jag har inget att dölja men vill gärna få det helt rätt från början som sagt var. För plockar man hem 100K från spelsajter samma månad som man tar in 10K till företagskontot och skattar så borde de ringa varningsklockor någonstans.

 

De är säkert bara att köra på som sagt var, men vill gärna få det rätt från början så man slipper strul och tänkte någon annan kanske har erfarenheter av att kombinera eget företagande med pokerspelande. Och dessutom hur mycket och vad skall man uppge vid registeringsdjunglen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nejnej företaget har en helt annan inriktining. Jag är helt enkelt trött på att sitta och knappa framför datorn efter ett par år och tycker det vore en erfarenhet att köra ett eget företag, särskilt som man sitter i den positionen att det inte vore någon ekonomisk fara om det inte skulle gå ihop sig som man tänkt.

 

Verksamheten kommer bli försäljning både via internet och över disk av en vara, dessutom har jag en annan mer internetbaserad idé men den ligger på utvecklinstadiet ännu, men inget pokerrelaterat. Så länge det är på mindre nivå så är ju lösningar som t.ex paypal ganska enkla vad det gäller betalningar över internet men det är också det som oroar mig lite. Jag kanske har en överdriven rädsla för skv för jag har inget att dölja men vill gärna få det helt rätt från början som sagt var. För plockar man hem 100K från spelsajter samma månad som man tar in 10K till företagskontot och skattar så borde de ringa varningsklockor någonstans.

 

De är säkert bara att köra på som sagt var, men vill gärna få det rätt från början så man slipper strul och tänkte någon annan kanske har erfarenheter av att kombinera eget företagande med pokerspelande. Och dessutom hur mycket och vad skall man uppge vid registeringsdjunglen.

Din rädsla för SKV är överdriven.

 

SKV brukar ha nyföretagarkvällar för nya företagare/de som tänkar starta företag. Hör med ditt lokala skattekontor.

 

Inga frågor är för dumma, bomba på bara.

 

Skatteverkets hemsida har en bra sökfunktion!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har denna rädsla så föreslår jag att du driver det i aktiebolagform, då tvingas du redan från start hålla dina och företagets intäkter separerade.

 

Revisorstvånget för aktiebolag ska tas bort, och då finns det egentligen ingen anledning alls att inte driva alla bolag i form av ett AB.

 

En anledning är 100k kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En anledning är 100k kr

 

Det är inte ett särskilt svårt krav att uppfylla. Om jag räknar med min kamerautrustning och datorutrustning som jag har i mitt arbete som frilansjournalist så är det en stor del av den summan och då har jag typ minsta möjliga företag som går att ha.

 

För en butik eller liknande är kravet på 100K i kapital inte alls mycket känns det som.

 

För övrigt låter det lysande att revisortvånget ska försvinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En anledning är 100k kr

 

Vad är det för internetbutik man ska ha, som dels kostar noll kronor att sätta upp, dels inte ska ha något lager?

 

100k är aktiekapital (tillgång), som används i rörelsen, och inte en kostnad.

 

Om man funderar på att sätta upp ett företag (som inte är ditt egna kunsultföretag/frilansföretag), det vill säga du ska ha någon som helst försäljning eller tillverkning av några prylar (och inte bara timmar) och låter kravet på aktiekapital stoppa dig från att starta det som AB, ja då kan du lägga företagstanken på hyllan direkt, ditt företag är ändå hopplöst underkapitaliserat.

 

Och har du du den minsta lilla "känslig leverans" till kunderna i ditt lilla företag, så bör du också driva det som aktiebolag (exempelvis datakonsult). Fuckar du upp så får kunden stämma ditt AB (som du kan sätta i konkurs) i stället för din enskilda firma (dvs dig privat i förlängningen).

 

Har du en liten frilandsskrivstuga som hobbyverksamhet, då kan du gott köra det som enskild firma, men det är ungefär där gränsen går, allt annat bör bedrivas som aktiebolag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...