Gå till innehåll

Fogden jagar obeskattade pokervinster på nätet!


Recommended Posts

Är det inte dags nu att vi från den svenska pokervärlden agerar mot våra politiker!!...Dubbelbeskattning på pokervinster utanför EU samt att man inte får rätt till att deklarera förluster....det innebär att man praktiskt taget går back på att spela poker som proffs!

Dags för att påverka politikerna på ett sådant sätt att vi pokerspelare oxå blir behandlade på rätt sätt. Det är vi som spelar och vi är folket då borde våra åsikter vara värda något....

 

Måste man gömma sig bakom staten och smuggla pengar till landet för att slippa orättvisa skatter (visserligen kommer inte så många att behöva betala) Rent teoretiskt så är det sjukt!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte dags nu att vi från den svenska pokervärlden agerar mot våra politiker!!...Dubbelbeskattning på pokervinster utanför EU samt att man inte får rätt till att deklarera förluster....det innebär att man praktiskt taget går back på att spela poker som proffs!

Dags för att påverka politikerna på ett sådant sätt att vi pokerspelare oxå blir behandlade på rätt sätt. Det är vi som spelar och vi är folket då borde våra åsikter vara värda något....

 

Måste man gömma sig bakom staten och smuggla pengar till landet för att slippa orättvisa skatter (visserligen kommer inte så många att behöva betala) Rent teoretiskt så är det sjukt!!!

 

Med dagens lagstiftning i Sverige så är det inte troligt att det kommer att ske några större förändringar inom de närmaste åren.

Samtidigt har jag svårt att se pokerspelare gemensamt läma någon form av petition eller dyligt till regeringen då de flesta vill vara anonyma.

 

Personligen tror jag att ända sättet att komma åt problemet är att poker blir klassat som sport/skicklighets spel istället för lotteri. Och gällande det vet vi ju svenska statens inställning...tyvärr...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte dags nu att vi från den svenska pokervärlden agerar mot våra politiker!!...Dubbelbeskattning på pokervinster utanför EU samt att man inte får rätt till att deklarera förluster....det innebär att man praktiskt taget går back på att spela poker som proffs!

Dags för att påverka politikerna på ett sådant sätt att vi pokerspelare oxå blir behandlade på rätt sätt. Det är vi som spelar och vi är folket då borde våra åsikter vara värda något....

 

Måste man gömma sig bakom staten och smuggla pengar till landet för att slippa orättvisa skatter (visserligen kommer inte så många att behöva betala) Rent teoretiskt så är det sjukt!!!

 

Med dagens lagstiftning i Sverige så är det inte troligt att det kommer att ske några större förändringar inom de närmaste åren.

Samtidigt har jag svårt att se pokerspelare gemensamt läma någon form av petition eller dyligt till regeringen då de flesta vill vara anonyma.

 

Personligen tror jag att ända sättet att komma åt problemet är att poker blir klassat som sport/skicklighets spel istället för lotteri. Och gällande det vet vi ju svenska statens inställning...tyvärr...

 

 

Det enda som behövs är ett prejudikat som får någon form av poker omklassat som skicklighetsspel och inte lotteri genom att dra ett rättsfall ända upp till högsta domstolen och hävda att pokerformen inte är ett lotteri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubbelbeskattning på pokervinster utanför EU samt att man inte får rätt till att deklarera förluster....det innebär att man praktiskt taget går back på att spela poker som proffs!

Dags för att påverka politikerna på ett sådant sätt att vi pokerspelare oxå blir behandlade på rätt sätt. Det är vi som spelar och vi är folket då borde våra åsikter vara värda något....

 

En del av länderna omfattas faktiskt lotterivinster i beskattningsavtalen. T ex så slipper du betala amerikansk inkomstskatt som svensk om du vinner stort i Vegas. (Däremot kräver amrisarna glatt en ryss på amerikansk inkomstskatt på stora vinster.)

 

Rätt sätt att behandla poker på måste rimligen vara att beskatta all poker som inkomst av kapital. Även pokerproffs omfattas av det sociala skyddsnätet, har nytta av polisen, har sina barn i skolan och sina föräldrar på ålderdomshemmet.

 

I t ex USA så inkomstbeskattas alla vinster. (Och man kan ju lungt säga att de får sämre valuta för sin skatt!) Och även USA har marginalskatter, så inkomstskatt där är vida sämre än kapitalskatt här om du är nämnvärt framgångsrik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller helt med om att pokervinster borde beskattas. Men i så fall som inkomst av tjänst. Om det beskattas som inmomst av kapital går man ju miste om allt som kan sägas utgöra det sociala skydssnätet; A-kassa, sjukersättning, pensionspoäng med mera.

 

Alla som spelar seriöst och inte har någon anna inkomst måste se till att fixa allt sådant själv.

 

att betala 30% vinstskatt plus att utöver det behöva betala in pensionsförsäkring, sjukförsäkring och semesterkassa känns en aning jobbigt.

 

Men visst borde vi få betala skatt som alla andra. Jag bävar verkligen för den dagen olyckan (peppar, peppar) är framme och man blir oförmögen att arbeta i ett halvår eller längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte varför ni klagar!

 

För mig är det perfekt att poker klassas som ett lotteri då jag slipper betala skatt på mina vinster gjorda inom EU. Just nu studerar jag samtidigt som jag försöker tjäna lite pengar på pokern och om jag skulle behöva betala skatt så försvinner både 30% av min vinst plus antagligen studiebidraget och rätten att ta studielån. Då skulle det knappast vara så himla fördelaktigt att spela poker...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Jag håller helt med om att pokervinster borde beskattas. Men i så fall som inkomst av tjänst. Om det beskattas som inmomst av kapital går man ju miste om allt som kan sägas utgöra det sociala skydssnätet; A-kassa, sjukersättning, pensionspoäng med mera.

 

Alla som spelar seriöst och inte har någon anna inkomst måste se till att fixa allt sådant själv.

 

att betala 30% vinstskatt plus att utöver det behöva betala in pensionsförsäkring, sjukförsäkring och semesterkassa känns en aning jobbigt.

 

Men visst borde vi få betala skatt som alla andra. Jag bävar verkligen för den dagen olyckan (peppar, peppar) är framme och man blir oförmögen att arbeta i ett halvår eller längre.

 

Det är billigare att själv betala vinstskatt och försäkringar än att beskatta pokervinster som egenföretagande. För då försvinner 2/3-delar i skatt. 1/3-del skatt och 1/3-del arbetsgivaravgifter + soc.

 

Om du vill göra på det sättet så är det väl ingenting som hindrar att du bedriver ditt pokerspel i bolagsform. Du får då även dra av alla inkomster för startavgifter resor osv. Det är såvitt jag vet ingenting som hindrar att företag har som företagside att spela i lotterier.

 

 

Så länge som pokervinster skattas som lotterivinster och alla lotterivinster inom EU är skattefria så får man behålla 100% av vinsterna - det är mycket förmånligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...